Search

Alserkal Avenue – betonowy minimalizm dla sztuki w Dubaju

Concrete

 

Alserkal Avenue to dubajski dystrykt żyjący sztuką. Składają się na niego liczne galerie, nietuzinkowe lokale gastronomiczne, czarny teatr oraz sklepy i butiki z designerskimi produktami. W przeszłości na tym obszarze znajdowała się fabryka marmurów, która obecnie przekształcona została w siedzibę Concrete zaprojektowaną przez OMA (Office for Metropolitan Architecture). To pierwszy obiekt słynnej firmy architektonicznej, który powstał na terenie Emiratów Arabskich.

Muzeum i galeria to nie wszystko

Kilka lat temu studio OMA otrzymało zlecenie, którego głównym priorytetem było „stworzenie przestrzeni wielofunkcyjnej, które pozwoli aby budynek spełniał się w różnych kontekstach, ponieważ w obecnych czasach żadna przestrzeń nie służy tylko jednemu zadaniu”. Vilma Jurkute, dyrektor Alserkal Avenue, dodaje również, że „Muzeum nie jest jedynie muzeum, a galeria nie jest jedynie galerią. Każde z nich mieści w sobie również inne inicjatywy artystyczne w ramach ogólnej działalności i właśnie to założenie stało się prowadzącą ideą przy tworzeniu artystycznej przestrzeni w Dubaju”.

Nowa odsłona Alserkal Avenue

Architekci OMA wywiązali się z narzuconego zadania – z istniejącego pofabrycznego magazynu powstał obiekt o powierzchni ponad 1200m2. Projekt oparł się na istniejącej formie oraz konstrukcji. „Przyjrzeliśmy się scenariuszom funkcjonalnym tego, co mogłoby odbywać się w tym budynku”, mówi Rem Koolhaas, jeden z założycieli OMA. Beton znany jest z wszechstronności zastosowania. Wykorzystany może być w różnych przestrzeniach – od eleganckich, muzealnych przestrzeni wystawienniczych, przez studio jogi, to Sali koncertowej, w której na raz mogą odbywać się oddzielne wydarzenia dzięki możliwości dzielenia jej przy użyciu rychowym ścian.

W kontraście do architektury miasta

Zastosowanie minimalistycznego materiału, którym jest beton odbiega znacznie od architektonicznych zapędów oraz realizacji w Dubaju (dla przykładu: Burj Khalifa czy Burj Al. Arab). Na fasadzie wejściowej wykorzystane zostały podwójne, przezroczyste poliwęglany, z których stworzone zostały wysokie przegrody obrotowe. Pozostałe trzy elewacje wykonano z powleczonego betonu, w który wkomponowano lustrzane elementy. Celem wyróżnienia głównej fasady było stworzenie kontynuacji w relacji wnętrza z zewnętrzem.

 

Podczas otwarcia obiektu, we wnętrzu odbył się wernisaż inauguracyjnej wystawy „Syria: Into the Light”. To przegląd sztuki syryjskich, który zaprezentowała fundacja Atassi. Ekspozycja dostępna będzie do 3 kwietnia.

 

Zobacz także:

Hiszpański debiut architektoniczny Renzo Piano

 

 

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close