Search

Kengo Kuma – japońska architektura postindustrialna

Bankog Airport Kengo Kuma Associates

Architekt nowych czasów

Kengo Kuma urodził się w 1954 roku. Przed założeniem Kengo Kuma & Associates w 1990 roku uzyskał tytuł magistra architektury na uniwersytecie w Tokio, gdzie obecnie piastuje funkcję profesora na wydziale architektury. Zainspirowany Narodowym Gimnazjum Yoyogi Kenzo Tange’a, zbudowanym na Igrzyska Olimpijskie w Tokio w 1964 roku, Kengo Kuma postanowił kontynuować architekturę w młodym wieku, a następnie podjął studia na Uniwersytecie w Tokio, gdzie studiował pod kierunkiem Hiroshi Hary i Yoshichiki Uchidy. Podczas studiów magisterskich odbył podróż przez Saharę, badając różne wioski i osady, obserwując ich wyjątkową moc i piękno. Po odbyciu stypendium naukowego na Columbia University w Nowym Jorku założył swoje biuro w Tokio.

Kengo Kuma
Kengo Kuma

Czym jest architektura postindustrialna?

Przejście od społeczeństwa epoki przemysłowej do społeczeństwa postindustrialnego zmieniło architekturę z działalności głównie kulturalnej na taką, która koncentruje się przede wszystkim na fizycznych cechach projektu. Nowa orientacja architektoniczna (architektura postindustrialna) skłania się bardziej w kierunku  ideałów społecznych i misji strategicznych. Te dwie perspektywy zawsze współistniały w dyscyplinie i krytyce architektury, ale tradycyjne podporządkowanie sobie strategicznych problemów słabnie. Te dwa aspekty należy teraz rozpatrywać w sposób bardziej jednoznaczny i uważny. W tym sensie przejście nie zachodzi między dwiema frakcjami praktyków o różnych filozofiach, ale między dwoma aspektami myśli, które w pewien sposób są zrównoważone przez każdego architekta.” – Leonard Bachman, Postindustrial Architecture, Dynamic Complexity

kengo-kuma-and-associates-waterina-suites-013
Waterina Suites

Kengo Kuma – nowe podejście do architektury

Od tego czasu Kengo Kuma & Associates zaprojektował prace architektoniczne w ponad dwudziestu krajach i otrzymał prestiżowe nagrody. Wśród nich trzeba wymienić nagrodę Architectural Institute of Japan Award, Spirit of Nature Wood Architecture Award (Finlandia) i International Stone Architecture Award (Włochy). Kengo Kuma & Associates dąży do zaprojektowania architektury, która w naturalny sposób wtapia się w otoczenie kulturowe i środowiskowe, proponując delikatne budynki dostosowane do skali człowieka. Biuro nieustannie poszukuje nowych materiałów zastępujących beton i stal. Poszukuje także nowego podejścia do architektury w społeczeństwie postindustrialnym.

Kenrokuen Kenjotei Kengo Kuma 01 © Photography by Masato Mitsunari
Kenrokuen Kenjotei | © Masato Mitsunari

Połączenie tradycji i współczesności Japonii

Kenjo-tei znajduje się wzdłuż ulicy sklepów z herbatą, naprzeciwko Kenrokuen w Kanazawa, jednego z najbardziej znanych ogrodów w Japonii. Przekształcono tu starą herbaciarnię w restaurację i sklep z pamiątkami.

Kenrokuen Kenjotei Kengo Kuma 04
Kenrokuen Kenjotei | © Masato Mitsunari

Jednym z zadań było wzmocnienie starego budynku techniką Sashimono (złącza do drewna), którą przejęto z tradycji wspierania domów w obfitym w śnieg regionie Hokuriku. W rezultacie zaprojektowano dużą przestrzeń ciemności, poprzecinaną drewnianymi ramami.

Kenrokuen Kenjotei Kengo Kuma 02
Kenrokuen Kenjotei | © Masato Mitsunari

Aby wzmocnić więźbę dachową, zastosowano kable z włókna węglowego, aby podkreślić połączenie nowej i starej technologii opracowanej w prefekturze Ishikawa.

Kenrokuen Kenjotei Kengo Kuma 03
Kenrokuen Kenjotei | © Masato Mitsunari

Kanazawa było miastem typowych dla Edo rezydencji samurajskich, w których w przestrzeni powstawały różne poziomy ciemności. Do wnętrza wybrano materiały tak, aby ożywić atmosferę, przerywając ciemność lampami pokrytymi płatkami złota.

KITHUL-AMI | Architecture | Kengo Kuma and Associates
Pawilon Kithul-ami

Kengo Kuma i smak

Jeśli podróż składników jest zbyt długa, smak sushi jest zagrożony. To problem, którego nie da się rozwiązać dzięki nowoczesnej technologii, a program korzystania z lokalnych materiałów w sezonie to sekret dobrego smaku i sekret mojego stylu”.

 

Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura | © Photography by Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Herbaciana tradycja Japonii

Sakai-machi jest pierwszym eksporterem japońskiej herbaty o nazwie Sashima-cha (zielona herbata z Sashima) na świat. Z herbatą w roli motywu przewodniego, zaprojektowano restaurację nad brzegiem rzeki Tone w prefekturze Ibaraki.

Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura 01 KKA © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Najpierw zbudowano sadzarkę z lokalnego cedru do uprawy herbaty. Donice ustawiono pod różnymi kątami, aby wyrazić organiczną ekspresję na fasadzie i połączyć z istniejącą stacją przy drodze. Zamiast zaprojektować restaurację jako pojedynczy budynek, starano się odtworzyć architektoniczny rytm Sakai-machi, gdzie dawne magazyny stały wzdłuż rzeki.

Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura 03 KKA
Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

W restauracji zebrano stare pudełka z herbatą Sashima-Cha, aby z nich stworzyć ściany i lady. Z sufitu natomiast zwieszają się tkaniny barwione na odcień zieleni Sashima-cha, dzięki czemu wprowadzono do wnętrza miękkość i świeżość herbaty.

Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura 02
Sakai Riverside Restaurant Cha-Gura | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Technologia w służbie architektury

Aby wzmocnić drewniany magazyn nr 3 wykorzystano plastik wzmocniony włóknem węglowym (CFRP), dzięki czemu stał się on bardziej odporny na trzęsienia ziemi. Budynek znajduje się przed stacją Tomioka, miastem znanym z produkcji jedwabiu, które odrodziło się jako miejsce społecznej interakcji.

TOMIOKA WAREHOUSE No.3 WAREHOUSE 02 ©Kawasumi・Kobayasi kenji Photograph Office
Tomioka Warehouse No. 3 | © Kawasumi・Kobayasi kenji Photograph Office

Zazwyczaj, aby wzmocnić sejsmicznie drewnianą konstrukcję, wykorzystuje się stal. Jednak jej ciężar w rzeczywistości obniża parametry wytrzymałości. Ponadto tekstura stali ulega zniszczeniu z powodu miękkości samego drewna.

TOMIOKA WAREHOUSE No.3 WAREHOUSE 03
Tomioka Warehouse No. 3 | © Kawasumi・Kobayasi kenji Photograph Office

Z drugiej strony włókno węglowe ma tylko jedną dwudziestą ciężaru stali, wyższą wytrzymałość na rozciąganie niż stal, ma miękką teksturę. Używano go już wielokrotnie do sejsmicznego wzmocnienia tradycyjnych konstrukcji drewnianych. Tutaj włókno węglowe, nie tylko wzmacnia konstrukcję drewnianą, ale także do wykonywania dużych otworów. To one integrują stary magazyn z placem, tworząc subtelną i przejrzystą przestrzeń publiczną.

TOMIOKA-WAREHOUSE-No.3-WAREHOUSE-01.jpg
Tomioka Warehouse No. 3 | © Kawasumi・Kobayasi kenji Photograph Office

Lokalne delicje

Położona wysoko na szczycie klifu na półwyspie Izu restauracja wychodzi na zatokę Sagami. Podczas projektowania rozważano różne metody budowy, aby znaleźć balans między architekturą a niezwykle złożoną topografią Japonii. Jedna z tych metod, kakezukuri, używa podpór, aby unosić budynek nad stromym zboczem. Ta technologia znana jest na przykład ze świątyni Kiyomizu w Kioto.

Mikuni Izu kogen 01 ©Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Mikuni Izu kogen | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Na potrzeby tego projektu wyprodukowano przezroczystą kakezukuri przy użyciu hybrydowej ramy z drewna i stali. Deski z drewna cyprysa, o rozpiętości do 11,4 metra, stanowią podporę dachu. W rezultacie architekci Kengo Kuma Associates stworzyli cyprysową chmurę materializującą się ponad gęsto porośniętym klifem.

Mikuni Izu kogen 02 ©Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Mikuni Izu kogen © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

W doskonałej harmonii z aromatem cyprysu emanującym z architektury szef kuchni, pan Kiyomi Mikuni, doskonale wykorzystuje naturalne składniki Izu w swojej kuchni.

Mikuni Izu kogen 02 ©Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office 06
Mikuni Izu kogen | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Kengo Kuma o ratowaniu

Można powiedzieć, że moim celem jest ‚odratowanie miejsca’. To miejsce jest wynikiem natury i czasu; to jest najważniejszy aspekt. Myślę, że moja architektura jest rodzajem ramy natury. Dzięki niej możemy głębiej i lepiej doświadczać natury. Przejrzystość jest cechą japońskiej architektury; Staram się używać lekkich i naturalnych materiałów, aby uzyskać nowy rodzaj przejrzystości ”.

Nangchang bamboo installation by Kengo Kuma
Bambusowa instalacja Nangchang

Drewniane gniazdo w centrum Sydney

The Exchange to „drewniane centrum kultury” znajdujące się w Darling Harbour w centrum Sydney. Architektonicznym celem tego budynku było stworzenie miękkiej i ciepłej niskiej zabudowy zintegrowanej z placem. Miał on powstać w kontraście do grupy wysokich budynków mieszkalnych wielorodzinnych w okolicy.

The Exchange 02
The Exchange | © Martin Mischkulnig

Nad otaczającymi budynek szklanymi ekranami umieszczono daszki, a wielkie okna można otworzyć na parterze, aby zmieszać go z przestrzenią ulicy. Natomiast drewnianą spiralną fasadę rozciągnięto nad plac, aby przekształcić go w pergolę, która zapewnia cień przechodniom. Na wyższych piętrach znajduje się centrum opieki nad dziećmi, biblioteka, restauracje i inne funkcje potrzebne społeczności. Każde kolejną kondygnację przesunięto, dzięki czemu z każdego piętra rozciąga się inny widok na okolicę.

The Exchange 05
The Exchange | © Martin Mischkulnig

Drewniany ekran składający się z drewnianych „nici” owiniętych nieregularnie wokół budynku nadaje mu zupełnie inny wyraz niż otaczające go wieżowce. Zagięte elementy z drewna iglastego accoya rozmieszczano losowo, tak że nie sposób dojrzeć miejsca ich łączeń.

The Exchange 04
The Exchange | © Martin Mischkulnig

Ta struktura zaowocowała przestrzenią wewnętrzną przypominającą kokon jedwabnika i prymitywną fasadą, która wygląda jak ptasie gniazdo, tworząc oazę pośrodku miejskiej dżungli.

The Exchange 03
The Exchange | © Martin Mischkulnig

Kengo Kuma o przyrodzie

Natura jest synonimem zmiany i potencjału. Cokolwiek wydaje się ustalone i niezmienne w naszym krótkowzrocznym ludzkim okresie czasu, wciąż płynie nad eonami lodowcowymi, ponieważ są to wolne cząstki ”.

Kengo Kuma tourist transportation center on a waterfront in Xiangcheng District of Suzhou, China.
Centrum turystyczne w Xiangcheng, w dystrykcie Suzhou, Chiny

Falująca fasada w stolicy Wietnamu

Zainspirowani falą i wahaniami pobliskiej rzeki Sajgonu, Kengo Kuma Associates zaprojektowali kondominium o organicznej formie. Jego fasada składa się z niekończących się łuków.

kengo-kuma-and-associates-waterina-suites-ho-chi-minh-city-vietnam 01
Waterina Suites | © Hiroyuki Oki

Przesuwając krzywe na każdym piętrze o pół długości względem siebie, dach każdego balkonu otwiera się na niebo.

kengo-kuma-and-associates-waterina-suites-ho-chi-minh-city-vietnam5
Waterina Suites | © Hiroyuki Oki

Niższe poziomy budynku odnoszą nie do wietnamskich tradycyjnych upraw tarasowych. Ustawienie drewnianych donic wyznacza rytm, i tworzy zieloną ścianę, przywołując obraz żyznej gleby Wietnamu.

kengo-kuma-and-associates-waterina-suites-ho-chi-minh-city-vietnam-7
Waterina Suites | © Hiroyuki Oki

Nauka przez zabawę

Kengo Kuma Associates zaprojektowali kampus dla uniwersytetu, który specjalizuje się w edukacji w zakresie opieki nad dziećmi. Wykorzystali między innymi mnóstwo drzew, aby stworzyć ciepłą i przyjazną atmosferę.

Tsukurawa University | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Tsukurawa University | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Opracowali koncepcję „stworzenia budynku kolegium przypominającego wyposażenie placów zabaw”. W związku z tym  zastosowali różne drewniane zabawki i urządzenia jako pośrednik między budynkiem a zajęciami humanistycznymi. Dzięki temu cały teren jest bardziej przyjazny i dostępny.

Tsukurawa University | © ©️-Kawasumi・Kobayashi-Kenji-
Tsukurawa University | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Drewniane żaluzje znajdujące się na zewnątrz również zaprojektowano tak, aby przypominały zabawkę, a ich funkcją polega przede wszystkim na blokowaniu popołudniowego słońca.

Tsukurawa University | © Masaki Hamada 03
Tsukurawa University | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Jednym z najbardziej lubianych przez dzieci elementów jest zjeżdżalnia zainstalowana wzdłuż dużych schodów, na których odbywają się wydarzenia i przedstawienia.

Tsukurawa University | © Masaki Hamada 02
Tsukurawa University | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Architektura komunikacji

Dla Uniwersytetu Ochanomizu nowy budynek Hisao i Hiroko Taki Plaza ma być symbolem działalności międzykulturowej instytucji oraz jej absolwentów.

© Keishin Horikoshi / SS Tokyo Uniwersytet Ochanomizu Univ. Hisao & Hiroko TAKI PLAZA |
Uniwersytet Ochanomizu, Hisao & Hiroko TAKI PLAZA | © Keishin Horikoshi / SS Tokyo

Zachowano dużo miejsca na zieleń otaczającą teren kampusu, lokalizując budynek między wysokimi drzewami. W rezultacie plan i sekcja są nietypowe.

Ochanomizu Univ. Hisao & Hiroko TAKI PLAZA 04
Uniwersytet Ochanomizu, Hisao & Hiroko TAKI PLAZA | © Keishin Horikoshi / SS Tokyo

Nieregularną powierzchnię owinięto powyginaną aluminiową blachą, która wytworzyła płynną, organiczną formę.
Ponieważ metal jest gruboziarnisty, odbija i reaguje na zmieniające się światło w różnych porach roku. Dzięki temu czasem sugeruje solidność, a innym razem czystą przezroczystość.

Ochanomizu Univ. Hisao & Hiroko TAKI PLAZA 01
Uniwersytet Ochanomizu, Hisao & Hiroko TAKI PLAZA | © Keishin Horikoshi / SS Tokyo

Architekci Kengo Kuma Associates myśleli, że delikatne, niejednoznaczne cechy budynku, które rozpuszczają się w drzewach, jeszcze bardziej poprawią komunikację między studentami i uczonymi z różnych krajów.

Kabuki-za Theatre, Tokyo, Japan Kengo Kuma
Kabuki-za Theatre, Tokio, Japonia

Kengo Kuma o łączeniu i buforowaniu

Architektura stanowi istotny łącznik między ludźmi a ich otoczeniem. Działa jak delikatny bufor między kruchością ludzkiej egzystencji a rozległym światem na zewnątrz. To, jak różni ludzie decydują się na budowanie połączeń w swoim otoczeniu, zasadniczo określa społeczeństwa i ich relacje z otaczającymi je warunkami. ”

Hekikai-Shinkin-Bank-Misono-Kengo-Kuma-and-Associates-02
Hekikai Shinkin Bank Misono

Nowe wcielenie Starbucks

Jako katalizator branży Starbucks wprowadził nowy styl kultury kawiarnianej do społeczności miejskich. Starbucks Reserve® Roastery w Nakameguro to ich nowy model działalności. Kolejny po sklepach w Seattle, Szanghaju, Mediolanie i Nowym Jorku.

Starbucks Reserve® Roastery Tokyo 01
Starbucks Reserve® Roastery Tokyo

Roastery Tokyo ma strukturę spiralną, skupioną wokół „beczki”, gigantycznego silosu na ziarna kawy, sięgającego  na wysokość 17 metrów. W tym nowym budynku architekci Kengo Kuma Associates starali się ożywić całą działalność w jego sąsiedztwie.

Starbucks Reserve® Roastery Tokyo 04
Starbucks Reserve® Roastery Tokyo

Zgodnie z trójramiennym rozkładem ulic, poza kawiarnią wprowadzono kilka nowych funkcji, takich jak piekarnia, bar, kącik herbaciany. Wszystko po to, aby urozmaicić aktywność na ulicach.

Starbucks Reserve® Roastery Tokyo 06
Starbucks Reserve® Roastery Tokyo

Zaprojektowali również taras na maszynie typu engawa na piętrze, aby zabezpieczyć ciągłość i spójność z miastem. Klienci Roastery mogą podziwiać widok na rzekę Meguro i wiśniowe drzewa, podczas delektowania się kawą.

Starbucks Reserve® Roastery Tokyo | © Masao Nishikawa
Starbucks Reserve® Roastery Tokyo | © Masao Nishikawa

Okapy nad tarasem ułożone warstwami i wykończono wykorzystując technikę pokrycia Yamato-bari z drewnem cedrowym. Dzięki temu udało się przywołać tradycyjną pięciopiętrową japońską pagodę. Zamiast podążać za typowym budynkiem miejskim z pionowymi ścianami, zaproponowano nowoczesną wersję zieleni i bonsai.

Starbucks Reserve® Roastery Tokyo | © Masao Nishikawa 01
Starbucks Reserve® Roastery Tokyo | © Masao Nishikawa

Po północnej stronie budynku umieszczono donice w roli bufora między piekarnią a sąsiednim apartamentowcem.
Aluminiowe skrzynki są przytrzymywane za pomocą liny stalowej o średnicy 16,3 mm. Rura doprowadzająca wodę jest połączona z rynną, ponieważ architektom zależał, aby donice odgrywały centralną rolę na fasadzie.

Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara 01
Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara 01

Bogactwo dawnych, japońskich technik

Tym razem projekt polegał na odmłodzeniu fabryki Shoyu z 200-letnią historią. W rezultacie przywrócono białą ścianę Namako, która powstała za pomocą zaawansowanej techniki tynkowania. Natomiast zewnętrzna ściana zyskała wyjątkowy znak logotypu. Wykonał go rzemieślnik specjalizujący się w tworzeniu sztuki za pomocą pacy.

Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara 02
Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara

Do budynku magazynu dodano kuchenne atelier oraz kawiarnię, gdzie do tej pory przestrzenie wykorzystywano do produkcji Shoyu, czyli sosu sojowego. Dzięki temu cały magazyn przekształcił się w muzeum opowiadające historię kultury Shoyu w Kumamoto.

Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara 03
Hamada Shoyu | © Hiroshi Kuwahara

Okrągłe belki pod dachem od wewnątrz odsłonięto, aby móc się nimi pochwalić. Podobnie postąpiono z bambusową listwą, która stanowi podstawę starej glinianej ściany. W ten sposób architekci Kengo Kuma Associates podjęli próbę wizualizacji upływu czasu na przestrzeni wieków.

Biblioteka Moriyama | Kengo Kuma 01 Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Biblioteka Moriyama | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Życie ulicy

Kengo Kuma Associates zaprojektowali bibliotekę „uliczną” z naciskiem na otwarcie jej na miasto i jego mieszkańców. Wzdłuż „ulicznego” korytarza w centrum budynku znajduje się wiele odcinków, które przypominają w mieszkania w mieście. Oznaczało to próbę połączenia „ulicy” w bibliotece z ulicami miasta Moriyama.

Biblioteka Moriyama | Kengo Kuma 02 Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Biblioteka Moriyama | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office

Ściany wzdłuż „ulicy” pokrywają panele wykonane z cedru uprawianego w tej prefekturze, dzięki czemu można poczuć się jak na spacerze w lesie. Podobnie jak tam, światło słoneczne przesącza się z góry, a książki i ludzi można spotkać w miejscu wprost idealnym do nauki nowych rzeczy.

Biblioteka Moriyama | Kengo Kuma 3 © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
Biblioteka Moriyama | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
AD-O Shibuya kengo kuma 02 Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
AD-O Shibuya | © Kawasumi-Kobayashi Kenji Photograph Office

Budynek okryty korą

Projekt Kengo Kuma Associates budynku biurowego ustawionego wzdłuż linii drzew brzostownicy na wzgórzu Dogenzaka w Shibuya, inspirują drzewa. okryto go skórą przypominającą korę, dzięki czemu wtapia się w w widok okolicznych drzew.

AD-O Shibuya kengo kuma 03 Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office
AD-O Shibuya | © Kawasumi-Kobayashi Kenji Photograph Office

Ta „kora” powstała dzięki starannemu wydrukowaniu słojów drewna na cienkich aluminiowych panelach. Kolejny m krokiem było zagięcie paneli „kory” i połączenie ich ze sobą. W ten sposób powstała wyjątkowa fasada budynku, która gra cieniem i rytmem, choć jednocześnie zachowuje pełną jednolitość.

AD-O Shibuya | © Kawasumi-Kobayashi Kenji Photograph Office
AD-O Shibuya | © Kawasumi-Kobayashi Kenji Photograph Office

Co więcej różne rozmiary otworów w „korze” pozwalają filtrować światło słoneczne, w zależności od pogody. To wynik podjętego przez architektów wyzwania, które polegało na wprowadzeniu przyrody do przestrzeni biurowej i stworzeniu przyjaznej przestrzeni.

ICU New Physical Education Center | Kengo Kuma 01 Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office and Yoshitomi Photograph Office
ICU New Physical Education Center | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office and Yoshitomi Photograph Office

Sport to zdrowie

Międzynarodowy Uniwersytet Chrześcijański słynie z pięknego kampusu pełnego zieleni. W tym lesie Kengo Kuma Associates zaprojektowali delikatną salę sportową wykonaną z drewna.

ICU New Physical Education Center | Kengo Kuma 04
ICU New Physical Education Center | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office and Yoshitomi Photograph Office

Najważniejszym elementem okazała się forma, której delikatnie zakrzywiony dach z drewna lądował łagodnie na ziemi w lesie. Wewnątrz sali gimnastycznej znajduje się wiele miejsc dedykowanym różnym celom. Wśród nich znajduje się arena, basen i strefa wejściowa. Architekci przyjęli najlepszy system struktury drewna dla każdej przestrzeni, aby podkreślić jej cechy i wydajność.

ICU New Physical Education Center | Kengo Kuma 03
ICU New Physical Education Center | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office and Yoshitomi Photograph Office

Aby stworzyć arenę projektanci zastosowali konstrukcję łukową i zapewnili wystarczającą wysokość sufitu. W przypadku basenu wykorzystali również standardowy materiał, czyli drewno, do wykonania innego systemu łukowego i także kontrolowali wysokość do sufitu.

ICU New Physical Education Center | Kengo Kuma 02

ICU New Physical Education Center | © Kawasumi・Kobayashi Kenji Photograph Office and Yoshitomi Photograph OfficeJeśli chodzi o szczeliny między dachami pokrywającymi te różne systemy konstrukcyjne i sekcje, architekci potraktowali je jako otwory do oświetlenia i wentylacji. Dzięki nim całe wnętrze sali gimnastycznej stało się jasne i przyjemne. projektanci Kengo Muma Associates mieli okazję wykorzystać w jednym budynku różne typy konstrukcji. W ten sposób dowiedli, że drewno jako materiał oferuje dużą elastyczność i potencjał.

 Kengo Kuma, Maritime History Museum in Saint-Malo (France
Muzeum Historii Morskiej, Saint-Malo, Francja

Wątpliwości Kengo Kuma

Ale czy kiedykolwiek można osiągnąć 100% w architekturze? Nie ufam tylko tym, którzy przejawiają ten poziom satysfakcji ze swojej pracy. Wszystkie materiały budowlane w jakiś sposób szkodzą środowisku, czy to podczas produkcji, transportu czy montażu. ”

birch-moss-chapel-kengo-kuma-associates-1498

Zobacz także:

japonskie-domy-awangardowy-minimalizm

nagroda-pritzkera-panteon-japonskiej-architektury

niekonwencjonalny-projekt-domu-z-grobem

 

 

 

 

 

 

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close