Search

Fritz Hansen | historia duńskiego designu

Fritz Hansen 01

Historia marki Fritz Hansen rozpoczyna się w 1872 roku, kiedy przedsiębiorczy szafarz Fritz Hansen z Nakskov uzyskał licencję handlową w Kopenhadze. Rok 1885 był dla niego decydujący, gdyż właśnie wtedy założył własną firmę produkującą meble. Dwa lata później udało mu się założyć kwitnący warsztat w Christianshavn – centralnej części Kopenhagi. Fritz i jego syn Christian zapoczątkowali historię wysokiej jakości, która od tego czasu jest znakiem firmowym produktów Fritz Hansen.

Fritz Hansen 02

Długa lista prestiżowych zamówień z pierwszych pięćdziesięciu lat historii firmy pokazuje, jak mocna była pozycja Fritza Hansena już na początku XX wieku. Budynki, do których dostarczano meble to między innymi Christiansborg, Biblioteka Uniwersytecka, Ratusz w Kopenhadze, Sąd Najwyższy i inne znaczące instytucje.

Pierwszy przełom Fritz Hansen

W latach 30. wybiegający w przyszłość Christian E. Hansen, syn Fritza, zaczął eksperymentować z giętym nad parą drewnem bukowym. W ciągu kilku lat technika była już dopracowana a firma należała do światowej czołówki w tej branży. Z czasem ta technologia przekształciła się w jej specjalizację, czyli meble wykonane z klejonego warstwowo drewna.

Przełomowym dla skandynawskiego wzornictwa stał się skorygowany wariant germańskiego funkcjonalizmu, z czystszymi i lżejszymi liniami oraz z bardziej praktycznym podejściem. To właśnie Fritz Hansen wprowadził na rynek pierwsze duńskie meble ze stali, a także słynne krzesło Church Kaare Klinta, które pozostawało w kolekcji przez 68 lat.

Fritz_Hansen 03

Pomimo trudnych czasów podczas dekady II wojny światowej fabryka Fritza Hansena powiększyła się. Z powodu okropnych zimowych mrozów wiele duńskich orzechów włoskich padło. Fritz Hansen kupił dużą ilość drewna i wykorzystał katastrofalną sytuację. W ten sposób wprowadzono nową serię mebli w drewna orzechowego. Inicjatywa ta spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony prasy i okazała się być sukcesem.

Jak powstał duński design

Pierwszym klasykiem dekady jest zaprojektowane przez progresywnego architekta Hansa J. Wegnera w 1944 roku China Chair. Krzesło to rzeźbiarska pochwała drewna i najlepsze rzemiosło w jednym. Drugą ikoną, która ujrzała światło dzienne w latach 40., jest szprychowa sofa Børge Mogensena z 1945 roku. Później ponownie wprowadzono ją do kolekcji, jako najbardziej duńską sofę spośród wszystkich sof.

Arne Jacobsen całkowicie zdominował stylistykę Fritz Hansen w latach 50. Co prawda ta współpraca rozpoczęła się już w 1934 roku, ale przełom nastąpił, gdy stworzył on laminowane krzesło Ant. Krzesło to stało się później źródłem niekończącej się historii sukcesu serii 7™ – oraz innych siedzisk z fornirów formowanych pod ciśnieniem. Inspiracją dla Mrówki była seria AX firmy Hvidt & Mølggard. Z kolei wprowadzenie techniki laminowania i oddzielnych mebli jest wciąż kamieniem milowym w historii Fritza Hansena.

Fritz_Hansen 04

Arne Jacobsen błyszczał jeszcze mocniej, tworząc ikony w klasycznym stylu, Egg i Swan zaprojektowane dla Royal Hotel w Kopenhadze. Wprowadzenie jego serii 3300™ tylko uzupełnia mit. Co prawda na scenie pojawia się także Verner Panton z krzesłem Bachelor, jednak ta dekada zdecydowanie należy do Arne Jacobsena.

W latach 60. przyszła pora na sukces stołów zaprojektowanych przez Bruno Mathssona i Pieta Heina – jednym z nich był Super-Elliptic. Triumfy święciły także po raz drugi wprowadzone do produkcji Tremmesofa Børge Mogensena oraz słynne krzesło Hansa Wagnera China Chair™. Wciąż dominowały wcześniejsze projekty Arne Jacobsena.

Koniec rodzinnej tradycji Fritz Hansen

Lata 70. przynoszą wielkie zmiany, przede wszystkim po 107 latach Fritz Hansen przestaje być firmą rodzinną. Od tego momentu głównym udziałowcem zostaje Skandinavisk Holding, a nowy właściciel przygotowuje firmę do działaności we współczesnych realiach.

W tym samym czasie Verner Panton staje się liderem awangardy, prowokując i inspirując w służbie Fritza Hansena. Jego znacząca rola skutkuje pochlebnymi uwagami ze strony prasy. Jednocześnie powoli wzrasta zainteresowanie na nowo odkrywanym Arne Jacobsenem oraz innymi klasykami.

Fritz_Hansen 05

Lata 80. i 90. to przede wszystkim rozwój. Całkowicie nowa kolekcja zaprezentowana podczas targów Furniture EXPO w Kopenhadze w 1983 roku potwierdza powrót marki do czołówki duńskich producentów mebli. Zakupiono prawa do minimalistycznej kolekcji, którą między 1951 a 1980 tworzył Poul Kjærholm. Ofertę firmy uzupełniono także o kolekcje wcześniej należące do KEVI oraz do  Munch Møbler. Dzięki temu osiągnięto zakładany rezultat – wzrosła sprzedaż oraz zainteresowanie produktami marki Fritz Hansen.

W nowe milenium Fritz Hansen wszedł ze zmienioną nazwą oraz strategią. Teraz Republic of Fritz Hansen uzupełnia swoje portfolio obiektami, które są nawiązaniem do wcześniejszych projektów., Reinterpretacji klasyków i odpowiedzi na współczesną filozofię marki podejmowali się już Cecilie Manz, Piero Lissoni oraz Kasper Salto. A my wciąż czekamy na więcej.

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close