Search

Gdynia Design Days 2019 | Polaryzacja

Gdynia Design Days 2019 02

Ponad miesiąc temu, jak zwykle latem, w naszym nadmorskim kurorcie spotkali się teoretycy i twórcy designu. Tegoroczna impreza była już 12 edycją Gdynia Design Days. Jak mówi dyrektor artystyczna wydarzenia, Paulina Kisiel, festiwal jest „bardziej inspiracją niż popisywaniem się produktami komercyjnymi”. Tegoroczny temat Polaryzacja próbował rozwiązać konflikty we współczesnym życiu, na przykład między konsumpcjonizmem a minimalizmem.

Zrównoważony rozwój

Kwestie zrównoważonego rozwoju przewijały się przez wiele wystaw. Sama kuratorka Agnieszka Jacobson-Cielecka odwoływała się do nowego polskiego prawa, które wymusza segregację śmieci. W jej pokazie (No) more waste ukazał się wazon Diederika Schneemanna wykonany z odrzuconych klapek, który ma własną silną historię wizualną. Nie zabrakło także przyjemnego szkła polskich projektantów Agaty Matlak-Lutyk i Jana Lutyka, które zostało tylko zeszlifowane, a nie poddane recyklingowi.

Gdynia Design Days 2019 03
(No) More Waste

Dzięki wykorzystaniu materiałów z poprzednich stoisk wystawowych do stworzenia własnych ekspozytorów pokaz 2 stopnie zbliżył się do środowiska. Na stalowych prętach wisiały, a na kawałkach pianki leżały świetne przykłady projektów ekologicznych. Choćby takie jak biodegradowalne naczynia piknikowe polskiej firmy Biotrem wykonane z otrębów pszennych.

Tymczasem studenci wzornictwa przemysłowego na krakowskiej ASP próbowali odpowiedzieć na pytania dotyczące masowej produkcji. Klaudia Kowalczyk dała przykład tradycyjnych umiejętności wiejskiego rzemiosła w wiklinowym ekranie, krześle i stole. Podobnie Dorota Gondko wróciła do średniowiecza dzięki swojej gamie czarnych ceramicznych talerzy komunalnych.

Gdynia Design Days 2019 04
Print ‘n’ Paste

Eksperymenty posunięto jeszcze dalej w Print 'n’ Paste, gdzie warszawskie studio UAU Project koncentrowało się na tym, co projektantka Justyna Faldzińska nazywa produkcją addytywną. Do gliny dodała mieloną kawę, sól, wióry drzewne i ziemię do gliny, natomiast chabry do porcelany i stworzyła z tych składników donice dzięki drukarce 3D.

Innowacyjna Gdynia

GDD odbył się w finansowanym przez Unię Europejską Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, będącym siedliskiem innowacji. Jest to największy kompleks w Polsce z 2000 przedsiębiorcami technologicznymi, projektantami przemysłowymi, architektami itp.

To w połączeniu z GDD sprawia, że ​​Gdynia jest coraz bardziej atrakcyjna, a twórcy z całej Polski przenoszą się. „Można poczuć tu innowacyjną atmosferę” – mówi Kisiel.

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close