Search

Greta Magnusson Grossman | Szwedka w Kaliforni

Greta-Magnusson_Grossman-wystawa-1

Lato sprzyja podróżom, a także zwiedzaniu wspaniałych wystaw. Retrospektywa w R&Company jest poświęcona kalifornijskiej karierze jednej z czołowych projektantek modernizmu. Greta Magnusson Grossman połączyła swoją skandynawską wrażliwość z duchem SoCal. W ten sposób wprowadziła świeże spojrzenie na współczesne wzornictwo.

Greta-Magnusson_Grossman-wystawa-2

Skandynawski design w USA

Szwedzka emigrantka i projektantka przeprowadziła się z mężem do San Francisco w 1940 roku. Wkrótce potem osiedlili się w Los Angeles, gdzie rozpoczęła się jej druga kariera w nowym kraju. Już po roku od przybycia Grossman założyła studio projektowe na Rodeo Drive, które z powodzeniem łączyło różne dyscypliny. Zaczęła od projektowania mebli dla kilkudziesięciu marek. Nie stroniła także od niestandardowego oświetlenia i wyposażenia dla różnych producentów i prywatnych klientów. Później wykorzystała swój sukces i niedbale luksusowy styl do rozpoczęcia kariery w architekturze. Ostatecznie zaprojektowała co najmniej 14 domów w samym Los Angeles.

„W 1941 roku skandynawski design był bardzo słabo znany amerykańskiej opinii publicznej”,

mówi Evan Snyderman, współzałożyciel R&Company. Zauważa również, że Greta Magnusson Grossman

„projektowała z myślą o profesjonalistce, jaką sama była”.

W rzeczywistości wielu z jej prywatnych klientów, jak na przykład Greta Garbo, było kobietami sukcesu. Samotne, pracujące i niezależne kobiety nie stanowiły wtedy atrakcyjnej klienteli dla większości projektantów.

„Grossman, jako kobieta i emigrantka, na polu amerykańskiego designu, była zaciekle niezależną pionierką. Przewodziła wielu projektowym kolaboracjom, była także mistrzynią relacji zawodowych. Prowadziła własny biznesu w środowisku tradycyjnie zdominowanym przez mężczyzn„

wyjaśnia dyrektor ds. archiwów i publikacji R&Company, Michelle Jackson-Beckett.

„W Modern Makes Sense kontynuujemy opowiadanie jej niesamowitej historii i odkrywanie nowych inspiracji w jej pracy i archiwum”.

GretaMagnusson_Grossman-wystawa-3
Domowa pracownia projektantki w Los Angeles, około roku 1957

Modern Makes Sense

Ciekawe prace obejmują meble z Serii 62, kolekcję oświetlenia dla Ralph O. Smith, oraz rzadki szezlong zaprojektowany dla Shermana Bertrama. Znajdziemy tu także  wyjątkowy i pomysłowy asymetryczny stolik kawowy oraz serię krzeseł do jadalni. Te już kiedyś znalazły się na wystawie Good Design, w Museum of Modern Art w 1952 roku. Ponieważ galeria jest zarazem głównym magazynem spuścizny Grossman, kuratorzy mogli korzystać z obfitej dokumentacji projektowej. Światło na karierę projektantki rzucają także liczne prywatne i zawodowe dokumenty, notatki, rysunki oraz fotografie.

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close