Search

Philippe Starck | design generatywny

Philippe Starck

Tego lata firma meblowa Kartell rozpocznie sprzedaż krzeseł zaprojektowanych we współpracy z słynnym francuskim projektantem Philippe Starck i algorytmem.

A.I.
A.I.

Design generatywny

Design generatywny opisuje proces, w którym za pomocą programu komputerowego, projektant definiuje ograniczenia techniczne, takie jak waga, wytrzymałość i warunki produkcji. Następnie algorytm wymyśla projekty, które pasują do wszystkich tych specyfikacji. Firma programistyczna Autodesk od lat pracuje nad generatywnym projektowaniem. Kiedy Starck zwrócił się do firmy z pomysłem na wykonanie projektu, zdecydowano się wykorzystać eksperymentalne oprogramowania do generowania, aby stworzyć krzesło przy użyciu jak najmniejszej ilości materiału. Oznaczało to wprowadzenie twórczej wizji Starcka i ograniczeń technicznych procesu formowania wtryskowego do oprogramowania Autodesk. To z kolei wymyśliło setki różnych krzeseł, zanim Starck zdecydował się na jeden projekt. Już w tym roku Kartell wprowadza go do masowej produkcji.

A.I.
A.I.

A.I.

Ostateczny projekt wygląda prawie organicznie, z wijącymi się pnączami działającymi jako podpory w nieoczekiwanych miejscach. Nazwano go „A.I.” ponieważ krzesło jest efektem współpracy między człowiekiem a maszyną.

W ciągu ostatnich kilku lat Autodesk współpracował z ekspertami technicznymi w zakresie projektów generatywnych. Jednak na tym tle A.I. jest zupełnie wyjątkowy. Żaden z poprzednich projektów generatywnych Autodesk nie trafił na rynek. A były wśród nich lądownik kosmicznego, części samochodowe czy super lekki fotel do samolotu. Te eksperymenty służą, aby pokazać technologię firmy i pomóc jej przewidzieć bardziej futurystyczne scenariusze. A.I. do niech jest wdrażany do produkcji w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Ponadto jedna z obaw Starcka, aby ostatecznie krzesło było piękne – zwykle nie pojawia się w bardzo technicznych aplikacjach do projektowania generatywnego.

„Są to bardzo różne wymagania w porównaniu z wymaganiami technicznymi opartymi na wydajności, o których przyzwyczailiśmy się mówić, niezależnie od tego, czy chodzi o sporty motorowe, czy o przemysł lotniczy” – mówi Mark Davis, dyrektor ds. Kontraktów terminowych w Autodesk.

A.I.
A.I.

Software

Twórcze korzystanie z oprogramowania wiąże się z własnymi wyzwaniami. Davis mówi, że Starck miał wysokie oczekiwania wobec oprogramowania. Wyobrażał sobie, że jest w stanie „po prostu powiedzieć, co chce lub opisać to, co chciał, a to wyskoczy na drugim końcu”, jak ujął to Davis. Ale projektowanie generatywne i oprogramowanie, które to umożliwia, jest wciąż na wczesnym etapie. Proces projektowania wymagał znacznie większego wkładu ludzkiego niż coś stworzonego wyłącznie przez komputer. W rezultacie znaczna część prac projektowych była wykonywana przez ludzi, którzy wykorzystywali organiczne formuły oprogramowania. Animacja niektórych iteracji pokazuje, jak zniekształcone były niektóre pomysły tego narzędzia. Dopiero ludzie udoskonalili je za pomocą czystych linii, symetrii i równowagi. Podobnie, oprogramowanie nie może wykonywać takich czynności, jak projektowanie krzeseł do układania jedno na drugim. Tak więc ludzie musieli ręcznie upewnić się, że gotowe krzesło będzie można sztaplować.

Oprogramowanie, z którym współpracowali projektanci Starck i Autodesk, nie jest komercyjnie dostępne. Choć nadal ma wiele ograniczeń, pod względem technicznym, platforma, która może kontrolować również zasady estetyczne, otwiera przed Autodesk ogromne możliwości. Firma pracuje już nad eksperymentalnym algorytmem o nazwie Deep Style, który może naśladować wzornicze DNA danej firmy. Celem jest, aby komputer generował projekty, które są estetyczne lub zbliżone do tożsamości marki firmy, nawet jeśli są mniej funkcjonalne.

„Projekty równie dobrze mogą mieć estetykę swojej marki wpisaną w formę, kształt i substancję produktu” – mówi Davis. „Myślę, że to będzie wyróżnik, jeśli potrafiłyby wyrazić język designu w odniesieniu do formy”.

Chociaż pomysł Davisa na to, co możne generatywnie zaprojektować brzmi podobnie do tego, co robią dziś projektanci przemysłowi, ta technologia jest jeszcze odległa. Ludzie są znacznie bardziej kreatywni niż roboty i możliwe, że zawsze będą. Jednak pewnego dnia gwiazdy designu jak Starck, mogą potrzebować tylko algorytmu, aby gruntownie wykonać swoją pracę

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close