Search

Porro. Garderoba w stylu Made in Italy.

Porro - garderoba made in Italy

 

Porro. Innovative for traditions. Garderoba w stylu Made in Italy.


Spis treści:


Porro specjalizuje się w obróbce drewna od ponad 90. lat. Doskonałość rzemiosła przełożyła się na wypracowanie specjalizacji produktowej skoncentrowanej wokół modułowych szaf i zabudowy garderoby. Innowacje wspierające tradycyjne rzemiosło czynią z Porro jednego z włoskich liderów systemowych rozwiązań do przechowywania ubrań. Równolegle z nimi, marka rozwija kolekcje mebli do jadalni, strefy dziennej i sypialni.

Porro - marka istnieje od 1925 roku.
Porro – marka istnieje od 1925 roku.

Styl według Porro

Porro od początku swojego istnienia kieruje się unikalną filozofią wyposażenia wnętrz, łączącą tradycję rękodzielniczą z najnowocześniejszymi zaawansowanymi technologiami produkcyjnymi i informatycznymi.

Porro - włoscy specjaliści od drewna
Porro – włoscy specjaliści od drewna

Czystość formalna, kształt i geometria funkcji, to elementy, które pozwalają Porro konsekwentnie zdobywać udział w rynku międzynarodowym, nie zapominając, ani nie zdradzając jego początków. Przejrzysty i prosty projekt, wyróżniający się zasadniczym i natychmiast rozpoznawalnym językiem, z minimalnymi znakami, geometriami i kształtami, kieruje uwagę na główną filozofię stylu, jaką jest prostota. Wszystkie produkty Porro są wynikiem odejmowania i wynikają z postępującego procesu uproszczenia. Nawet systemy, które same w sobie są złożone, są wynikiem bardzo prostej wizji estetycznej, opartej na spójności i uproszczeniu, z towarzyszącą im wysoką jakością. Ważne tradycje historii mebli, takie jak rzeźbienie, gięcie drewna, inkrustacja, ożyły i zostały zinterpretowane w nowoczesny i abstrakcyjny sposób, obok unikatowych technologii, z których wiele opatentowano, tym samym nadając większą treść i wartość tożsamości produktu.

 


Lubię projektować coś, co jest w mniejszym lub większym stopniu czyste i ciche, ponieważ takie jest moje podejście. Zawsze wolę wyrafinowane, minimalne linie.”                 – Piero Lissoni


Materiały marki Porro

Porro charakteryzuje się wyjątkową umiejętnością wyboru, obróbki i interpretacji drewna, oferując niewiarygodnie szeroki i dokładny zakres wykończeń i użytkowania.  W nieoczekiwany sposób wdraża najnowocześniejsze technologie błyszczących i matowych lakierów oraz techniki obróbki drewna znane z przeszłości.

Drewno – podstawowy materiał w produkcji Porro.

Projektanci mebli Porro

Twórcza witalność i zdolność do interakcji, ciekawość w poznawaniu pozornie różnych światów, które jednak dzielą tę samą pasję do jakości łączy Porro i znane nazwiska ze świata designu. Porro jest marką wyznaczającą trendy, zawsze na czele, chętną do eksperymentowania i wypróbowywania się. To ważne dziedzictwo zawsze było dzielone z wieloma czołowymi włoskimi i międzynarodowymi projektantami, takimi jak Piero Lissoni, dyrektor artystyczny firmy od 1989 roku, Jean Marie Massaud, Christophe Pillet, Piergiorgio Cazzaniga, Bruno Munari, Decoma Design, Elisa Ossino, Werner Aisslinger , Wolfgang Tolk, Front, Alessandro Mendini, Soda Designers, GamFratesi.

Piero Lissoni - dyrektor artystyczny marki od 1989 roku.
Piero Lissoni – dyrektor artystyczny marki od 1989 roku.

PIERO LISSONI urodził się w 1956 r. W 1985 r. Ukończył architekturę na Politecnico w Mediolanie. W 1986 r. Wraz z Nicolettą Canesi otworzył Lissoni Studio.Od 1987 roku do dziś pracuje jako projektant i dyrektor artystyczny Porro. W 1989 roku zaprojektował Novecento, linię elementów do stref nocnych. W latach dziewięćdziesiątych współpraca stała się częstsza, a projekt został skierowany do głównych elementów produkcji Porro: systemów. Lissoni zaczął od System NXT (1978). Zmiany strukturalne i estetyczne modyfikują sam produkt i komercyjny punkt widzenia. Kolejnym krokiem był nowy projekt dotyczący systemu Modern, całkowicie stworzony przez Piero Lissoniego w 1997 roku. Jest to produkt pozostający zawsze w toku produkcji.

Dzięki elementom modułowym i wielościanom jest uważany za wiecznie zielony produkt produkcji Porro. W 2001 roku zaprojektował Storage, system garderób i szaf, na podstawie istniejącego projektu Reflex. Współpraca objęła całą produkcję, a Lissoni zaprojektował dużą część elementów produkcyjnych, które pokazują jego elegancki i czysty styl: łóżko Shinto (1991), krzesło Camogli (1991) i stół Ferro (1994). Przez te wszystkie lata, ręka i umysł Lissoniego stworzyły dla fabryki Porro szczególny i rozpoznawalny wizerunek zarówno w produktach, jak i w salonach. Ponadto współpraca między Porro i Piero Lissonim wprowadziła produkcję niezbędnych, prostych i eleganckich elementów meblowych, będącym wynikiem dokładnego przestudiowania nowych technologii oraz ciągłego badania materiałów i elementów wykończenia.


Gabriele i Oscar Buratti – projekty: kredens Gallery, komoda Hub, stół Jeff, łóżko Sadoru

GamFratesi – projekty: biurko Collector, fotel i sofa Kite, stoliki Palladio, leżanka Traveller, krzesło Yoyage

Bruno Munari – szafka nocna Cubovo

Jean Marie Massaud – projekty: łóżko Lipla, stół Synapsis

Nicola Gallizia – projekty: fotel Lullaby

Alessandro Mendini – projekty: komoda Maggio i Schermo

Christophe Pillet – projekty: krzesło H.Chair, fotel Jade+ Shahan, krzesło Soft Chair

Front – projekty: stoliki 3Table, szafka Balancing Boxes, krzesło Draped Chair, Gentle, komody Inlay, Mikado


Garderoba – flagowy produkt Porro

Specjalizująca się w produkcji silnie architektonicznego systemu modułowego, Porro ma naturalną skłonność do wytwarzania produktu na zamówienie, który stał się „strukturalny” dzięki innowacyjności technologicznej procesów produkcyjnych. Modułowe systemy stały się znakiem rozpoznawczym marki, którą swą pozycję zbudowała na przemyślanej wizji procesu przechowywania ubrań.

Lubię łączyć różne warstwy życia. Musimy myśleć, że w pewien sposób żyjemy w bardzo skomplikowanym czasie. Z tego powodu lubię przekształcać jedną przestrzeń, taką jak przestrzeń profesjonalna, w przestrzeń ludzką.” – Piero Lissoni


Jak dopasować model szafy do różnych potrzeb? Przewodnik po szafach i garderobach Porro.

Szerokie spektrum możliwości, jakie otwierają zróżnicowane systemy przechowywania, od swobodnie ustawionych wieszaków, poprzez wolnostojące witryny, szafy wnękowe, szafy tradycyjne i wreszcie garderoby ze złożonym i superkomfortowym systemem przechowywania, pozwalają idealnie dopasować rodzaj do stylu życia i preferencji użytkownika. Szafa od dawna nie jest meblem drugiego planu. Stała się istotnym elementem bazowym wokół którego kreuje się przestrzeń. Wprowadza należyty ciężar do wnętrza, kiedy trzeba lub znika w transparentnej lekkości w mniej hojnym wymiarze.

Najnowsze trendy pokazują jej wielozadaniowość, bez kompromisów ze strony podstawowej funkcji – przechowywania.Kryje wszystko, co niezbędne, ale zarazem eksponuje to, co pożądane. Szafa łączy więcej niż jedną funkcję z niezliczoną ilością możliwości kombinacji systemów do przechowywania, sposobów otwierania i technologicznych innowacji, wprowadzających ten podstawowy mebel w XXI wiek.

Na przestrzeni lat szereg projektantów przetestowało najbardziej efektywne sposoby otwierania szafy, z których tradycyjnie uchylne i przesuwne drzwi stały się najczęściej wybieranymi modelami do zabudowanej strefy przechowywania. W opozycji stanęły filigranowe wręcz konstrukcje, które często czerpią nazewnicze inspiracje z powietrza, dzięki swoim naturalnym skojarzeniom z lekkością tego żywiołu. Długie ramiona otwartych regałów sięgnęły sufitu optycznie wydłużając przestrzeń i efektywnie wykorzystując miejsce do przechowywania. Ten trend budowy szaf i regałów garderobianych, rozpostartych między podłoga a sufitem, zagościł na dobre we współczesnych domach. Przestrzeń stała się luksusem, którym projektanci wnętrz dysponują z rozwagą i szacunkiem.

Garberoba – Dressing room, projekt: Piero Lissoni
Garberoba – Dressing room, projekt: Piero Lissoni

Garderoba stała się pięknie skomponowaną przestrzenią, w której dobór materiałów i detali odbywa się z taką samą starannością, jak w pozostałych strefach domu. Wagę skierowano na szczegóły, które decydują o jakości projektu i produktu. Nie tylko ergonomia i funkcjonalność, ale także estetyka stanowią o potencjale szafy czy garderoby.

Przemyślany system wewnętrznego oświetlenia nie tylko ułatwia zlokalizowanie poszukiwanego elementu garderoby, ale także wydobywa nieśmiałe piękno tych towarzyszy codzienności. Szuflady z transparentnymi ścianami, wykładane skórą i z pełną gamą wymyślnych przegród na paski, szale czy biżuterię skupiają uwagę na bogactwie wnętrza szafy. Rytm, dotąd gładkiej powierzchni drzwi, przełamują szklane witryny, w których ekskluzywne torebki niczym dzieła sztuki zdobią mebel i wnętrze.

Chociaż szafa kojarzy się z ubraniami, nie brakuje w niej miejsca na piękne dekoracje, które pozwalają spojrzeć na nią z zupełnie nowej – nieznanej dotąd perspektywy.

Szafa tradycyjna – Battente/Hinged, projekt: Piero Lissoni
Szafa tradycyjna – Battente/Hinged, projekt: Piero Lissoni

Przestrzeń domowa coraz częściej przekształca się w nieformalne biuro, kiedy home office staje się wyborem lub koniecznością. Jednak dom to przede wszystkim przestrzeń do życia, dlatego biuro, nawet najmniejsze domowe, musi pozostawać otwarte zgodnie z ustalonym cyklem pracy, by następnie zniknąć za zamkniętymi drzwiami. Tą rolę coraz częściej przejmują szafy skrywające biurko i wszystkie niezbędne do pracy biurowej sprzęty. To niepozorne kombinaty do przechowywania i pracy. Inteligentnie zaprojektowane by służyć inteligentnym użytkownikom.


Skala wnętrza a wybór modelu szafy

1. Małe wnętrza lubią przesuwane drzwi wkomponowane we wnęki ścian działowych. To rodzaj mądrych wypełniaczy przestrzeni bez potencjału na inne zagospodarowanie.

2. Drugą opcją są wolnostojące witryny szklane, oddające zabraną podłodze przestrzeń w postaci światła i szklanych refleksów odbijających się od powierzchni.

3. W sypialni połączonej z łazienką sprawdzi się ten sam rodzaj mebla lub lekka konstrukcja otwartego systemu bez obudowy. Będzie rodzajem sztucznego podziału przestrzeni, z ledwie zarysowanym przejściem od jednej do drugiej strefy.

4. Przestrzenne sypialnie otwierają się na głębokie, wygodne szafy z wymyślnym systemem szuflad i podziału wewnętrznej przestrzeni. Z wielką gracją zastąpią nie występujące w pomieszczeniu komody, by stworzyć miejsca do ekspozycji form dekoracyjnych.

5. Garderoba wymaga oddzielnego pomieszczenia i stanowi w pełni kompleksowe rozwiązanie w dużym domu.


Szafa wolnostojąca – Air, projekt: Piero Lissoni

Szafa wolnostojąca – Air, projekt: Piero Lissoni
Szafa wolnostojąca – Air, projekt: Piero Lissoni

Wolnostojąca szafa niesie za sobą wiele zalet i stanowi niezwykle nowoczesne rozwiązanie, które od kilku lat praktykowane jest we wnętrzach różnych rozmiarów. Elastyczność Air pozwala na wkomponowanie jej w niemal dowolną przestrzeń bez konieczności przebudowy wnętrza. Jest kompaktowa, wydajna i niezwykle efektowna, dzięki ramom z oksydowanego żelaza czy mosiądzu wypełnionym dymionym szkłem. Ta lekka półprzezroczysta konstrukcja pozwala odzyskać przestrzeń dzięki transparencjom układającym się w randomowy lub zaplanowany sposób, a wynikający z zawartości szafy. Jest także wielofunkcyjna – może być tradycyjną szafą ubraniową, służyć przechowywaniu akcesoriów i torebek czy butów, ale sprawdzi się także jako gablota do ekspozycji kolekcji przedmiotów dekoracyjnych, jeśli zajdzie potrzeba zmiany jej przeznaczenia.

Air może służyć dzieleniu przestrzeni między sypialnią a łazienką lub kreowaniu oddzielnych stref funkcjonalnych w ramach strefy dziennej.

Szafa tradycyjna – Battente/Hinged, projekt: Piero Lissoni

Szafa tradycyjna – Battente/Hinged, projekt: Piero Lissoni
Szafa tradycyjna – Battente/Hinged, projekt: Piero Lissoni


Praktyczna i tradycyjna szafa
zyskała nowoczesny charakter i całkiem nową rolę. W zależności od wyboru rodzaju okładziny może pełnić dodatkową funkcję dekoracyjną – być kolorowym blokiem-tłem dla wolnostojących mebli. Jej elastycznie zaplanowane podziały pozwalają odsłaniać tylko to, co chcemy. Wbudowane, otwarte półki przełamują monolityczny blok wydobywając na pierwszy plan urodę eksponowanych przedmiotów. Za tradycyjnymi drzwiami może ukrywać się domowe mini biuro, które jedynie sporadycznie wykorzystywane jest przez domowników.

Szafa tradycyjna – Battente, projekt: Piero Lissoni
Szafa tradycyjna – Battente, projekt: Piero Lissoni

To tradycyjny mebel o nierozpoznanym potencjale, który z każdą kolejną transformacją otwiera przed użytkownikiem nowe możliwości.

Między wieszakiem a garderobą – Boiserie, projekt: Piero Lissoni

Między wieszakiem a garderobą – Boiserie, projekt: Piero Lissoni
Między wieszakiem a garderobą – Boiserie, projekt: Piero Lissoni

W połowie drogi między garderobą a otwartą szafą znajduje się Boiserie Storage, która rozszerza możliwości tego systemu, jednocześnie doskonale integrując się z innymi rozwiązaniami. Charakteryzujący się szczególnymi w formie panelami ściennymi, do których można przymocować różne moduły. Na nowo zdefiniowany system paneli jest bardziej kompletnym rozwiązaniem niż garderoba, ale zarazem łatwiejszym do przyswojenia dla oka bez bocznych ścian lub pionów, tworząc bezszwową powierzchnię bez zakłóceń z przodu. Panele dostępne są w drewnie, w melaminach oraz w 4 tkaninach. Części metalowe są lakierowane w tym samym tonie, co pozostałe elementy struktury.

Walki-in -closet, Cabina armadio, project: Piero Lissoni

Walk-in -closet, Cabina armadio, project: Piero Lissoni
Walk-in -closet, Cabina armadio, project: Piero Lissoni

Dla tych, którzy są zdyscyplinowani i potrafią utrzymać porządek w szafie, otwarta konstrukcja nie będzie wyzwaniem. Pozwala jednym rzutem oka ogarnąć zawartość szafy, by szybko podjąć decyzję o wyborze stroju na dany dzień. To ultralekka konstrukcja, przytulona do ściany by zapożyczyć od niej tło dla strojów. Jest elastyczna i podąża za atmosferą wnętrza i stylem właściciela.

Przesuwane drzwi – Complanare i Scorrevole projekt: Piero Lissoni

Przesuwane drzwi – Complanare i Scorrevole projekt: Piero Lissoni
Przesuwane drzwi – Complanare i Scorrevole projekt: Piero Lissoni

Szafa zamykana, z drzwiami przesuwnymi, jest najbardziej pociągającą propozycją dla sypialni. Jest liniowa i elegancka, wyróżnia się ciągłością powierzchni i pozostaje niemal niezauważoną bohaterką drugiego planu. Wielość kombinacji, w jakie można ubrać powierzchnię drzwi, pozwala popuścić wodze fantazji. Matowe i błyszczące lakiery w palecie eleganckich barw, czy szlachetne drewno, pozwalają skomponować styl tożsamy z pozostałymi aktorami sypialnianej sceny meblowej. Wolne luki między ścianami działowymi to idealni towarzysze dla Complanare i Scorrevole. Organizują przestrzeń, nie zabierając jej wnętrzom.

Garberoba – Dressing room, projekt: Piero Lissoni

Garberoba – Dressing room, projekt: Piero Lissoni
Garberoba – Dressing room, projekt: Piero Lissoni

Garderoba to pokój, w którym kreujemy wizerunek na każdy dzień. Jest jak najlepsza przyjaciółka kobiety, oferuje to, czego potrzebujemy, jest pod ręką i spełnia nasze wymagania. Jest to elastyczna szafa zbudowana wokół osoby i dostosowana do określonych wymagań. Unikalną cechą garderoby jest ciągłość przestrzeni zbudowanej do celów specjalnych. Uzupełniana o wygodny fotel, dodatkową komodę na biżuterię i dodatki pozwala na dłuższą chwilę rozgościć się w jej przestronnym wnętrzu.

Historia marki Porro

Firma Porro została założona w Brianza, tradycyjnym miejscu narodzin włoskich mebli klasy premium. W sercu tego obszaru, w małym miasteczku Montesolaro w Carimate, bracia Giulio i Stefano Porro założyli w 1925 roku swoje pierwsze warsztaty poświęcone produkcji mebli w starym stylu. Były one przeznaczone dla nowonarodzonej burżuazji mediolańskiej.

Przejście do drugiej generacji rodziny Porro z kuzynami Carlo, Arturo i Silvio oznaczało zwrot w stylu nowoczesnym w latach 50-tych.  Przyczyniła się do tego także długa i udana współpraca z architektem Giulio Moscatellim, który w 1955 r. zaprojektował nowy warsztat do domu rodzinnego. W latach 60. transformacja w prawdziwym przemyśle wymagała nowego bieguna produkcyjnego, otwartego w 1968 r.

Rodzina Porro w trzecim pokoleniu
Rodzina Porro w trzecim pokoleniu

Od samego początku firma sięgała po głównych włoskich projektantów, takich jak Bruno Munari, któremu w 1966 r. powierzono projekt logo firmy. Od niego zrodził się pomysł przekształcenia dwóch osów o nazwie Porro w dwie śruby widziane z góry, w ten sposób włączając w symbol firmy drzewnej reprezentatywne narzędzie pracy.

Od połowy lat osiemdziesiątych, kiedy trzecia generacja dołączyła do firmy, kuzyni Lorenzo, Fabio, Giovanni i Danilo Porro, design stał się siłą napędową. Właśnie w tym okresie rozpoczęła się współpraca z Piero Lissonim, dyrektorem artystycznym od 1989 roku. Przez lata zaprojektował niektóre z flagowych produktów firmy, takie jak stół Ferro (1994), rzeźbiarski przedmiot, który doskonale ucieleśnia czysty design marki i pozostaje bestsellerem marki.

Udział w targach meblowych w Kolonii, współpraca z niemieckimi projektantami Wolfgangiem Tolkiem i Wernerem Aisslingerem oraz wejście na rynek niemiecki są pierwszymi krokami w spójnym projekcie internacjonalizacji, który wzmacnia się w latach 90. Wtedy tworzy się międzynarodowa sieć przedstawicieli handlowych a firma bierze udział w wystawach na 5 kontynentach.

Flagowy showroom Porro

W nowe tysiąclecie firma weszła ambitnie tworząc 14 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni magazynowej oraz otwierając pierwszy flagowy showroom marki.

 

Showroom flagowy Porro:  Durini 15,  Mediolan, www.porro.com

Gdzie kupić w Polsce produkty Porro?

  • Showroom Kari Mobili, Syta 93, Warszawa, www.kari-mobili.pl
  • Showroom ATAK Design, ulicy Żeligowskiego 43a, Łódź, www.atakdesign.pl

Zobacz także:

https://pointofdesign.pl/design/porro-na-london-design-festival-2019/

https://pointofdesign.pl/architektura/colore-rosso-czerwienie-porro/

https://pointofdesign.pl/design/luksusowe-wnetrza-wg-piero-lissoniego/

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close