Bang&Olufsen – duńska estetyka oraz najwyższa technologia

Listopad 1 | Technology, TEMAT DNIA

 

Bang&Olufsen do ekskluzywna duńska marka zajmując się najwyższej jakości elektroniką, a przede wszystkim sprzętami audio,telewizorami oraz telefonami. Powstała w 1925 roku z pomysłu słynnego duetu – Petera Banga oraz Svenda Olufsena. W ramach swojego pierwszego projektu, opracowali radio działające przy przemiennym prądzie AC – wynalazek który był czymś zupełnie nowym w czasach, gdy radia działały jeszcze jedynie na baterie. W 2004 roku, marka otworzyła swoją pierwszą właściwą fabrykę w Czechach, która zatrudniła blisko 250 osób.

Ze strychu do fabryki

Peter Bank urodził się w 1900 roku. Będąc synem Camillo Banga – znanego duńskiego przedsiębiorcy, już od najmłodszych lat okazywał zainteresowanie technologiami związanymi z przekaźnikami radiowymi. W 1924 ukończył studia inżynierskie i spędził pół roku pracując w amerykańskiej fabryce produkującej radia. Po tym czasie, powrócił do swojego kraju i nawiązał współpracę ze starszym od niego o 3 lata Svendem. Rodzice Olufsena stworzyli dla nich miejsce do pracy, udostępniając im domowy strych w Struer. W 1925 roku oficjalnie otworzyli swoją działalność. Mężczyźni podzielili się pracą. Bang zajął się opracowywaniem nowych technologii, a Olufsen sprawami związanymi z biznesem. Już w latach 30. i 40. Zdobyć rozgłos. Do ich produktów z tamtego czasu wliczają się zestaw nagrywania głosu dla sektora filmowego, zestaw nagłośnieniowy dla cyrków i pojazdów militarnych oraz ikoniczne rado Beolit 39 zaprojektowane wspólnie z szafką z bakelitu.

Pierwsze finansowe niepowodzenia i nowa estetyka

Te wynalazki nie przyniosły jednak wielkiego przychodu. Pod koniec II Wojny Światowej firma doświadczyła ekonomicznego kryzysu. Fabryka w Gimsing w Struer została spalona przez pronazistowskich sabotażystów jako kara za odmówienie posłuszeństwa i niechęć do nawiązania współpracy z Niemcami. Pomimo to, wspólnicy odbudowali fabrykę i w 1955 roku rozpoczęli produkcję elektrycznych golarek a następnie całej gamy produktów będących radiami, radiogramami, zestawami kina domowego. Od 1957 nad wyglądem produktów zaczął zajmować się nowozatrudniony projektant – Ib Fabiasen, który wpłynął na ich wygląd.
W latach 90. duet Bang&Olufsen otworzył swoje pierwsze markowe sklepu. Po raz pierwszych produkty dostępne były w sprzedaży bezpośredniej zamiast konieczności korzystania z usług pośredników dystrybucji. Produkcja skupiła się na mini systemach audio. Tak jak od samego początku, te rozprowadzane były za cenę wyższą niż typową cenę rynkową podobnych produktów.

Restrukturyzacja oraz skoncentrowanie na sektorze audio

Firma odczuła kolejny kryzys ekonomiczny w 2008 roku, kiedy znacznie opadł współczynnik ich sprzedaży. Pomiędzy 2008 i 2009 roku, coroczny dochód obniżył się z 853 dolarów do 528, a wartość giełdowa opadła o niemal 50 dolarów. Nowy plan restrukturyzacji, pozwalający powrócić do dawnej świetności, wiązał się ze zwolnieniem 300 pracowników w Samej Danii. W 2008 roku przerwano również produkcję nowych telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3 czy systemów odtwarzania takich jak DVD2 czy HDR2. Zamiast tego, firma skupiła się na swoim najbardziej istotnym i najsilniejszym atucie, jakim była produkcja przedmiotów związanych z najwyższej jakości odtwarzaniem audio, wideo oraz systemów dźwiękowych dla rynku motoryzacyjnego. Zyski Bang&Olufsen zaczęły znów się zwiększać w 2010 roku.
W styczniu 2015 roku, marka Bang&Olufsen ogłosiła, iż przemyśli stosunek cen w odniesieniu do konkurentów na rynku, w związku z ostrzeżeniem zysku z końca 2014 roku. Następnie, w 2015 roku, marka komputerowa HP ogłosiła, iż B&O stanie się nowym ekskluzywnym partnerem w kwestii systemu audio montowanych w urządzeniach. Ta współpraca zastąpiła dotychczasową umowę z Beats Electonics (firma wykupiona została wtedy przez Apple Inc).

Najnowsze technologie

Pomimo decyzji o porzuceniu produkcji pojedynczych elementów i sprzętów, firma B&O kontynuowała pracę nad tworzeniem oraz dystrybucję głośników. Sprzęty Bang&Olufsen cechują się najnowszą technologią oraz najwyższą jakością wykonania. Najbardziej znany głośnik, BeoLab5, wykorzystuje przetwarzanie sygnałów cyfrowych do zmodyfikowania i przystosowania częstotliwości emitowania dźwięku odpowiadającej pomieszczeniu oraz lokalizacji w której się znajduje. Sterowniki dźwięku wykorzystują technologię obiektywów dźwiękowych opracowaną przez Sausalito Audio, aby pozbyć się ograniczenia w emisji. Zamiast emitować dźwięk w wybranym kierunku, BeoLab5 rozprzestrzenia go w na przestrzeni 180 stopni w celu wypełnienia całego pomieszczenia dźwiękiem. Zapobiega to również odbijaniu się fal dźwiękowych od sufitu, ścian czy nawet podłogi. Takie interakcje z otoczenie wpływały na jakość odbieranego przez użytkownika dźwięku. Marka B&O po raz pierwszy opracowała własną metodę korzystania z obiektywów dźwiękowych w 2007 roku.

Na rynku motoryzacyjnym

W 2003 roku, marka rozpoczęła współpracę ze słynną marką motoryzacyjną Audi, aby stworzyć zaawansowany system dźwiękowy bazujące na idei wyposażenia głośnika BeoLab 5 we wzmacniacze o mocy aż 1000W. Samochody Audi stopniowo zaczęły być wyposażane w technologicznie zaawansowany zestaw. Modele A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, TT, R8 oraz Q7 stały się dostępne w nowej ulepszonej wersji. B&O zaczęła również pracę nad systemami do najbardziej ekskluzywnych  pojazdów takich jak Aston Martin DBS, Rapide, BMW 5, BMW Series Gan Turismo, BMW 6 czy modeli AMG marki Mercedes Benz. Później dołączył do nich również Ford 2018 F-150.

Estetyka

Produkty B&O cechują nietuzinkowe podejście do ich wyglądu. Projektanci tworzą nowe urządzenia w oparciu o filozofię Ærlig musikgengivelse – duńskie podejście oznaczające rzetelną reprodukcję muzyki, nieograniczoną technologicznymi możliwościami. Głównym aspektem, na którym bazują prace nad estetyką głośników jest psychoakustyka, czyli gama wrażeń sensualnych towarzysząca doświadczeniu muzyki. W 1960 dla marki pracowali projektanci tacy jak Hennong Moldenhawer oraz Jacob Jensen. Później do B&O nawiązywali współpracę z kolejnymi artystami, preferując pracę nad indywidualnymi zleceniami niż stałe zatrudnianie wybranych twórców.

Najważniejsi projektanci

Do najbardziej znaczących projektantów tworzących produkty dla marki Bang&Olufsem należą:

  • Ib Fabiansen
  • Gideon / Lone Lindinger Löwy (BeoCom)
  • Anders Hermansen (BeoLab)
  • Martin Iseli (BeoCom)
  • Georg Jensen
  • Jacob Jensen (BeoCenter, BeoGram, BeoMaster)
  • David Lewis (BeoCord, BeoLab)
  • Henning Moldenhawer (BeoMaster)
  • Henrik Sorig Thomsen (BeoTalk, BeoCom)

Gama urządzeń

We wszystkich liniach produktów, marka wykorzystuje w nazwie prefiks Beo. Można je podzielić na:

  • Beocord – urządzenia do nagrywania taśm i kaset. Marka B&O stała się pionierem w technologii wykorzystującej kasety przez zastosowanie systemy Dolby HX Pro.
  • Beomaster – odbiorniki, które obecnie wyposażone zostały w kompleksowe oprogramowanie. W serie 5000 oraz 7000 wchodziły systemy umożliwiające dwustronną komunikację oraz panel kontrolny. Najsłynniejszym z nich jest Beomaster 1900 z 1976 roku, który był pierwszym urządzeniem powszechnego użytku wyposażonym w dotykowe przyciski.
  • Beogram – gramofony, a później odtwarzacze CD. W latach 70. Bang&Olufsen stworzyli gramofony sterowane elektronicznie (pierwszym z nich był Beogram 4000). Produkcja tych urządzeń została zakończone w 1995 roku wraz z zakończeniem produkcji Beogramu 7000.
  • Beolab – wzmacniacze oraz głośniki (z wbudowanym wzmacniaczem), a od 2011 roku również głośniki wykorzystujące ICEpower.
  • Beovox – głośniki oraz kolumny.
  • Beolit – przenośne radia.
  • Beosystem – odnosi się do linii komponentów serii Beomaster, Beogram i Beocord, które łączył design oraz sposób korzystania.
  • Beocenter – jednoczęściowo systemy nagłośnieniowe. B&O opracowywali skomplikowane produkty, które łączyły w sobie funkcje adaptera, odbiornika oraz urządzenia nagrywającego dźwięk.
  • Beomic – mikrofony oraz inne urządzenia do nagrywania dźwięku.
  • BeoCom i BeoTalk – linia telefonów stacjonarnych oraz akcesoriów takich jak automatyczne sekretarki.
  • Beovision – telewizory.
  • Beosound – obecna linia produktów audio. W 2010 roku dołączyły do nich stacje dokujące dla urządzeń marki Apple, takich jak iPhone czy iPad.
  • Beotime – zaawansowane technologicznie budziki i zegarki.
  • Beoplayer – darmowy odtwarzacz mediów.
  • B&O Play – słuchawki oraz bezprzewodowe głośniki dostosowywane do obecnych wymagań i potrzeb użytkowników.

 

Wyróżnienia i nagrody

Ze względu na swoje niepopularne i wyjątkowe podejście zarówno do projektowania estetyki jak i technologii, marka B&O otrzymała wiele wyróżnień. Może pochwalić się aż 69 nagrodami iF Design Awards przyznawanym od 1953 roku. Niejednokrotnie docenienie zostali przez Danish Design Award, Red Dot Award czy International CES Innovations Design and Engineering Awards. Lista wszystkich wyróżnień jest bardzo długa.

 

 

Produkty, które zachwycają:

Beolit 15: przenośna moc od Bang&Olufsen

Nowe głośniki Bang&Olufsen

Made to move – BeoPlay A2

BeoSound Moment- technologiczny przełom

Beoplay A1 – mały wielki dźwięk od B&O

BeoLab 90 – rzemiosło i technologia

Precyzja obrazu i designu – BeoVision 14

 

 

Prezentacje i showroomy:

Bang & Olufsen pobudza zmysły

Wystawa poświęcona audio-wzornictwie w muzeum Holon

 

Współpraca PoD z marką:

Point of Design organizuje event dla wielbicieli designu

 

Wykorzystanie:

Bliskość natury

Pin It

Zobacz także

« »