Od figuratywnego malarstwa po graffiti – Fondazione Prada bada powojenną sztukę Chicago

Lipiec 27 | Sztuka, TEMAT DNIA

 

Między 19 lipca a 20 października, włoskie centrum sztuki Fondazione Prada zaprezentuje w swoim oddziale w Mediolanie program zajmujący się sceną artystyczną w Chicago z okresu powojennego. To najnowszy projekt badawczy Prada, który porusza zagadnienia związane z tym, jak okres oraz obszar często pomijany przez historyków sztuki wpłynął na jej kształtowanie – od artystów graffiti do twórców nowych mediów.
Projekt oparł się na zgłębieniu roli malarstwa charakteryzowanego zaangażowaniem politycznym, figuratywną narracją oraz radykalną grafiką. Kierunek ten odrzucony został przez ośrodki w Nowym Jorku, które bardziej interesowały się abstrakcyjnymi i emocjonalnymi walorami ówczesnego malarstwa.

W opozycji do reszty świata

Wystawa dzieli się na trzy tematyczne struktury – Leon Golub, H. C. Westermann oraz Famous Artists from Chicago. 1965-1675. Kuratorem całego wydarzenia zatytułowanego jest Germano Celant, zafascynowany dwiema generacjami artystów powstałymi w Chicago w latach 50. oraz 60. To ośrodki sztuki, które działały z dala od najsłynniejszych artystycznych miast takich jak Paryż czy Nowy Jork. Zapoczątkowały rozwój alternatywnego podejścia do sztuki akademickiej, związanej z School of Art Institute of Chicago, który krytycznie postawił się z industrialnym kierunkiem minimal art.

Leon Golub – bezpośrednio o przemocy

Ekspozycja Leon Golub, będąca pierwszą częścią projektu, to ekspozycja odbywająca się w galeriach Nord oraz Sud. Zajmuje się dwoma komplementarnymi aspektami twórczości artysty. W wystawę wchodzi 27 obrazów akrylowych wykonanych na płótnach imponującej wielkości oraz ponad 50 fotografii drukowanych na przezroczystym papierze. Od czasu swoich początków w Chicago, Golub opracował swój własny, osobisty stosunek do sztuki figuratywnej, odcinając się od dominujących stylów narzucanych przez nowojorskie szkoły abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Ekspozycja skupia się na politycznych aspektach jego prac, które otwarcie poruszają brutalny charakter wojny, rasizmu, tortury oraz przemocy.

H.C. Westermann – nowy kierunek w rzeźbie

Kolejna sekcja zajmuje się postacią, jaką jest H. C. Westermann. Na pierwszym piętrze Podium wyeksponowanych zostało 50 rzeźb różnych rozmiarów. Dzieła wykonane zostały w latach 1950-1990, wraz ze szkicami na papierze. Wystawa przedstawia osobliwy styl artysty, który tworzył rzeźby z drewna przy użyciu technik wychodzących z tradycyjnego rzemieślnictwa. Opierał się formalizmowi związanemu z wykorzystywaniem z popularnych materiałów i odnosił się do brutalizmu współczesnych czasów, stając się inspiracją dla późniejszych artystów takich jak np. Jeff Koons.

Nowe media artystyczne

Ostatnia wystawa Famous Artists from Chicago. 1965-1975, zlokalizowana na parterze Podium, zagłębia charakter oraz energię kulturalnego środowiska amerykańskiego miasta, które stało się centrum twórczości figuratywnej. Porusza również tematykę heterogeniczności najbardziej wpływowych artystów oraz sposób w jaki rozwinęli nowe dziedziny sztuki graffiti oraz street art.

 

Zobacz także:

Fondazione Prada wspomina The New American Cinema Torino 1967

Imponująca wystawa „Strange Attractor” w Ballroom Marfa

Pin It

Zobacz także

« »