Search

Pierre Yovanovitch i scenografia operowa do Rigoletta Verdiego

Scenografia Pierre Yovanovitch_Theatre Basel_pointofdesign.pl

Francuski projektant debiutuje w operze scenografią do Rigoletto Verdiego, tworząc ruchome tło w jego charakterystycznej estetyce, uzupełnione niestandardowymi meblami.

Scenografia do Rigoletta Verdiego, projekt: Pierre Yovanovitch. Zdjęcie: Paolo Abate.

Pierre Yovanovitch stworzył scenografię do nowej produkcji Rigoletto Giuseppe Verdiego, która miała swoją premierę 21 stycznia 2023 roku w Theatre Basel w Szwajcarii. To pierwszy występ na operowej scenie francuskiego architekta wnętrz i projektanta mebli. Choć od dawna ma upodobanie do narracji – projektuje wystawy wokół Mademoiselle Oops, wyimaginowanej postaci z zamiłowaniem do kaprysów i romansów, oraz projektuje powszechnie pożądane krzesełka „Mama Miś”, „Tata Miś” i „Mały Miś”.

 

Pierre Yovanovitch i tło do Rigoletta Giuseppe Verdiego

Scenografia operowa jest najpotężniejsza, gdy odzwierciedla duszę dzieła, jego muzykę i postaci. Chcę zrobić to samo w mojej twórczości – powiedział Yovanovitch.

Zapalony bywalec opery nazywa swoją scenografię Theatre Basel – zleconą przez reżysera Vincenta Hugueta – realizacją życiowego marzenia. Rigoletto opowiada historię błazna na dworze księcia Mantui, którego świat wali się, gdy jego niewinna córka Gilda przyciąga uwagę księcia. Zainspirowany opowieścią o zemście, naiwności i potędze, Yovanovitch wymyślił ruchomy projekt składający się z trzech zakrzywionych ścian, jednej zagnieżdżonej w drugiej.

 

Zdjęcie: Paolo Abate
Zdjęcie: Paolo Abate
Zdjęcie: Paolo Abate

Stworzyłem poruszającą scenografię, która mogła stopniowo nabierać kształtu w miarę ewolucji klątwy Rigoletta. Pomyślałem o tym jako okrojonym planie, tak aby dusze bohaterów, wydziedziczone, mogły zajmować tyle miejsca, ile potrzebują — wyjaśnia.

Pomalowana na jaskrawoczerwono od wewnątrz i na niebiesko na zewnątrz, każda ściana może obracać się o 360 stopni wokół okrągłego toru i jest poprzecinana prostokątnymi drzwiami pośrodku. Ich ruch służy obramowaniu postaci i zwróceniu uwagi na zmianę aktów w całym spektaklu. W miarę rozwoju fabuły zamykają się w coraz ciaśniejszym kręgu, aby spotęgować poczucie dramatu psychologicznego.

Zdjęcie: Paolo Abate

W tle, pomalowane na biało, znajdują się monumentalne zakrzywione schody – podpis Yovanovitcha, które wydają się rozciągać na całą szerokość opery, podczas gdy pod sufitem zawieszony jest minimalistyczny żyrandol, utworzony z trzech koncentrycznych pierścieni światła. Yovanovitch stworzył również niestandardowe meble do zestawu, w tym zakrzywioną sofę segmentową, kanapę i okrągły stół z cylindryczną podstawą, otoczony podobnymi kształtami stołków. Jego charakterystyczny język projektowy przebija się przez wszystkie te elementy, które są proste, o doskonałych proporcjach i ozdobione odważnymi kolorami.

 

Wystrój symbolizuje również upływ czasu, a przede wszystkim to, co zrobiliśmy z naszym życiem i co ono zrobiło z nami – dodaje Yovanovitch.

Scenografię Yovanovitcha będzie można oglądać w Theatre Basel przez cały czas trwania Rigoletto, do 21 czerwca 2023 roku.

Zobacz także:

Pierre Yovanovitch projektuje dla Diora

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close