Praskie studio Ov-a Architekti zbudowało półprzezroczysty, szklany dom i odrestaurowało grupę dziewiętnastowiecznych drewnianych budynków. Wszystko, aby stworzyć biura firmy szklarskiej Lasvit w miejscowości Nový Bor w Czechach.
Studio architektoniczne odnowiło parę istniejących domów i dodało czarno-białe budynki w kształcie domu, tworząc główną siedzibę marki szkła.
Lasvit chciał kontynuować i czerpać z historii istniejących budynków, które wcześniej wykorzystywano jako warsztaty szklarskie. Współczesne rozszerzenia posłużyły do komunikowania tożsamości marki.
Zadanie klienta polegało na stworzeniu siedziby firmy, która kontynuuje silną tradycję szklarską i łączy szkło i światło we współczesnym języku. Dwa tradycyjne budynki z początku XIX wieku uzupełniono dwoma innymi. Podobne rozmiary i kształty abstrakcyjnych czarno-białych brył tworzą harmonijny i funkcjonalny związek”, powiedział architekt projektu – Štěpán Valouch.
Szklany dom szkła
Nowy, biały dom stanowi najwyraźniejszy element identyfikujący firmę. Wyróżnia się dzięki istniejącym budynkom, odnowionym i pozbawionym ozdób, które dodano w latach 80. To w nich urządzono nową biurową przestrzeń dla pracowników.
Wyjątkowy budynek, pokryty przezroczystymi szklanymi płytkami, łączy dwa odnowione biura. Na parterze mieści kawiarnię z salą konferencyjną, a powyżej, pod pod betonowym kopulastym dachem, zlokalizowano biblioteką próbek.
Ogólna forma budynku, wraz z wzorem nadrukowanym na kafelkach, powstała jako reinterpretacja domów pokrytych gontem łupkowym, charakterystycznych dla regionu Česká Lípa.
Fasady wykonano w sumie z 1400 płytek, które są wspierają się na stalowej ramie połączonej z betonową konstrukcją budynku. Każda z kwadratowych płytek ma grubość ośmiu milimetrów i waży 7,5 kilograma. System zaprojektowano w taki sposób, aby można go było wykorzystać w innych projektach w przyszłości.
Ściany zewnętrzne i dach pokryto szklaną matrycą, którą opracowano we współpracy z Lasvit. Opiera się ona na proporcji i układzie płyt łupkowych stosowanych na szczytach i dachach w regionie. Również tekstura szablonu szklanego wywodzi się na charakterystycznych dla tego materiału pęknięciach”.
Drugi budynek, w kształcie domu, którego inspirację także stanowiło lokalne budownictwo mieszkalne, pokryto w całości czarnymi, metalowymi płytkami.
W nim znajduje się czterokondygnacyjna przestrzeń. Przeznaczono ją na miejsce ekspozycji i testowania firmowych żyrandoli i rzeźb świetlnych. Tak naprawdę mogą one ważyć aż do pięciu ton.
Zobacz także:
projekty-domow-nowoczesnych-w-belgii