Francuski projektant po raz kolejny sięga po nietypowe rozwiązania dla realizacji swoich artystycznych wizji. Tym razem łączy własną wrażliwość z wielotysięczną zachodnioafrykańską tradycja rzemieślniczą, oddając hołd wartościom i kulturze Burkina Faso.
Odkąd trzy lata temu Maison Intègre rozpoczęło współpracę z warsztatem kowalskim i odlewnią z Burkina Faso, jego misja zachowania i uhonorowania dziedzictwa kulturowego i rzemieślników z Afryki Zachodniej wydaje się bardziej istotna niż kiedykolwiek. Podczas New York Design Week 2022, nowojorska galeria designu Les Ateliers Courbet zaprezentowała pierwszą w historii limitowaną edycję Maison łączącą międzynarodowych projektantów i artystów ze społecznością rzemieślników z czarnego lądu. Inauguracyjna kolekcja rozpoczyna się serią elementów z brązu, stworzoną we współpracy z francuskim projektantem Noé Duchaufour-Lawrance, i przedstawia artystyczne obiekty użytkowe, w tym stoły, oświetlenie, kinkiety i krzesło.
Noe Duchaufour-Lawrance – projektant zaangażowany
Maison Intègre została założona w 2017 roku przez Ambre Jarno, byłego dyrektora telewizyjnego, który mieszkał w Burkina Faso od 2012 do 2014 roku. Warsztat i odlewnia mają siedzibę w Wagadugu, a jej rzemieślnicy nadal pracują przy użyciu techniki odlewania brązu z wosku traconego, która w dużej mierze pozostała niezmieniony od czasu jego powstania tysiące lat temu. Pracownia ukończyła w tym roku kompleksową przestrzeń warsztatową, umożliwiającą wsparcie pracy piętnastu rzemieślników i zapewnienie im środków do życia, przy jednoczesnym zachowaniu rzemieślniczych tradycji regionu.Chociaż nie jest to pierwszy raz, kiedy Maison Intègre zaprosiło międzynarodowego projektanta do współpracy z zespołem w Burkina Faso – uprzednio był to Amerykanin Brendan Ravenhill w 2019 roku – to partnerstwo z Duchaufour-Lawrancem otwiera nowy rozdział fascynującej opowieści honorującej kulturę i tradycje Burkinabe.
Projekt ten jest podróżą przez kulturę Afryki Zachodniej. Jest to hołd oddany pięknu, które projektant spotkał na swej drodze w ciągu dwóch lat podróży do Burkina Faso.
Jeden obraz, który zapamiętałem, pochodzi z podróży po Mali – odkrywania skarbów na klifach Bandiagara, gdzie widziałem drabiny Dogonów, które zainspirowały lampę „Y”. Ambre pokazał mi zdjęcia domów z ubitej ziemi, o podłużnej geometrii i lekko cofniętych dachach. To one zainspirowały stoły „Kassena”, mówi Noe Duchaufour-Lawrance.
Kolekcja afrykańska Duchaufour-Lawrance’a
Składająca się z siedmiu elementów kolekcja Duchaufour-Lawrance’a po raz pierwszy stanowi kompletna kolekcję, jaką wyprodukowało Maison Intègre. Pomiędzy każdym z projektów a motywem zachodnioafrykańskim wytyczona jest wyraźna linia; kinkiety ścienne mają kształty przypominające maskę, a krzesło palabre – zachodnioafrykańskie ostoi najczęściej widuje się na dziedzińcach i pod drzewami rosnącymi wokół domów. Duchaufour-Lawrance, Jarno i rzemieślnicy pracujący w brązie z Burkinabe pracowali wspólnie, aby wyrzeźbić formy z wosku pszczelego, z których odlano ostateczne elementy z brązu – wszystko jest formowane i wykonywane ręcznie, co nadaje im zmysłowy charakter. Duchaufour-Lawrance doskonale wyjaśnia magię materiału.
W rękach rzemieślników, których poznałem w Wagadugu, brąz zyskuje nowe życie. Materiał wydaje się wibrować, bawiąc się światłem z jego nieregularnościami wynikającymi z całego procesu, przez który przeszedł. Wszystkie te elementy nadają mu niezwykłość i własną patynę, która jest charakterystyczna dla obiektów wytwarzanych tam przez Maison Intègre.
Zobacz także:
Noé Duchaufour-Lawrance wrażliwy rzeźbiarz designu