Search

Ami One | Citroën i przyszłość miejskiego transportu

Ami One 01

Citroën bada możliwości dojazdu z podmiejskich sypialń do pracy w centrum miast, w wydaniu Ami One, użytkowego samochodu elektrycznego następnej generacji. Na początku lat sześćdziesiątych Citroën wyprodukował samochód Ami. Został pomyślany jako bardziej dorosła i miejska alternatywa dla popularnego malutkiego 2CV francuskiej marki. W ten sposób powstały Ami 6 i 8, dwa pokolenia nazywane 3CV ze względu na ich zwiększoną moc. Dzisiaj mamy zamiar przedstawić zupełnie innego „ami”. W duchu obu samochodów Citroën przedstawia Ami One. To koncepcja mająca na celu ocenę możliwości dojazdu do miasta w samochodzie o przybliżonej powierzchni 2CV, ale o całkowicie nowoczesnym wyglądzie.

Oryginalne Chevaux deux zostało zaprojektowane, aby pomóc zmotoryzować francuskich robotników rolnych w latach 30. XX wieku, kiedy konie i wozy były nadal podstawowym środkiem transportu na obszarach wiejskich. Ami One koncepcyjnie robi to samo, choć dla nowoczesnego, metropolitalnego pracownika. Badany pojazd pozwala zobaczyć, jak mobilność może wyglądać w naszych wciąż rozrastających się miastach w niezbyt odległej przyszłości. Citroën twierdzi, że ta technologia jest dostępna już dziś, i że podobne rozwiązanie kwestii mobilności może nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat.

Ami One 02

Wnętrze Citroëna Ami One

Ami One to wciąż prototyp, jednak już teraz nasuwa się kilka wniosków, po bliższym przyjrzeniu się jego wnętrzu. Samochód jest w pełni elektryczny i może wygodnie pomieścić dwie osoby dorosłe. Oczywiście oferuje sporo miejsca przed pasażerem i z tyłu na torby i zakupy. Konstrukcja przypomina bardziej osobisty gadżet niż auto, z prostą sześcienną formą, w której siedzi się prosto i wysoko. W grę wchodzą także ekscytujące pomysły dla motoryzacji. Na przykład, aby zminimalizować liczbę produkowanych części i obniżyć koszty produkcji, drzwi wykonano z identycznych paneli. Z zawiasami z tyłu dla kierowcy i z zawiasami z przodu dla pasażera. Podobnie przedni i tylny zderzak to te same części – tylko rozmieszczone inaczej. Następnie, dla dodatkowej obniżki kosztów, logo Citroëna z podwójnym szewronem jest po prostu płaską naklejką.

Dyrektor projektu, Pierre Leclercq, siedząc na miejscu pasażera, opowiada:

Nasze podejście do designu miało zostać ograniczone, a my zajęliśmy się projektowaniem produktu i procesami produkcyjnymi dla tego samochodu ”.

Wnętrze Ami kontynuuje to skromne podejście, sprowadzone do podstawowych potrzeb podróży na krótkich dystansach, nie wyglądając zbyt surowo. Wynika to głównie z kolorystyki pop i nowoczesnych tkanin. Leclercq mówi, że jeśli ten samochód ma trafić do produkcji, zostaną zbadane nowe zrównoważone materiały. Fotel kierowcy reguluje się w przód iw tył i przechyla, aby zrobić miejsce na bagaż. Nie ma elektrycznych podnośników szyb – trzeba sterować nimi ręcznie, podobnie z cienkimi lusterkami bocznymi i płóciennym dachem.

Ami_One_03

Samochód dla młodych

Ami One ma być wspólnym pomysłem na transport miejski dla młodych mieszkańców. Twój smartfon działa zasadniczo jako centralny interfejs – umieszczasz go za kierownicą, a dzięki Bluetooth informacje i muzyka są przesyłane dalej. Jeśli zmienisz samochód, Twoje ustawienia będą zawsze z Tobą. Citroën słusznie stwierdził, że jest mało prawdopodobne, aby następna generacja pokochała samochód tak bardzo, jak jego przodków. Liczy się prostota i osobowość. Jako samochód do wynajęcia, Ami One jest łatwy do czyszczenia i konserwacji. A elementy w jego kabinie wykonanyno z materiałów inspirowanych meblami ogrodowymi i transportem publicznym. Jeśli jednak ktoś chce kupić Ami One dla siebie, istnieje możliwość usunięcia tych paneli i dodania osobistego charakteru.

Ami_One_04

Detale Citroëna Ami One

Mechanika jest również prosta. Akumulator znajduje się pod podłogą pasażera, a mały silnik elektryczny napędza tylne koła. Zasięg elektryczny wynosi około 100 mil, a ładowanie ma potrwać kilka godzin. Co więcej, Ami jest zgodny z przepisami dotyczącymi motocykli czterokołowych, co oznacza, że ​​wymaga takich samych licencji jak skuter. Z kolei przy maksymalnej prędkości 28 km/godz, w niektórych krajach mogą go w przyszłości prowadzić także osoby poniżej siedemnastu lat bez prawa jazdy.

Jest coś jeszcze. Kiedy startuje, Ami One zaczyna „mruczeć” Free to Feel, utwór skomponowany przez Alexa Jaffraya i Gillesa Facériasa specjalnie dla tego samochodu. A to dzięki nowym przepisom wymagającym, aby ciche samochody elektryczne wydawały dźwięk ostrzegający innych użytkowników dróg. Subtelny utwór sprawdza się w tej roli zaskakująco dobrze.

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close