Search

Boucheron | 160 lat złotych rzeźb

boucheron-1887

Od ponad 160 lat Boucheron wykorzystuje swoją specjalistyczną wiedzę w zakresie materiałów, z których korzysta. Jubilerski dom mody, uznawany za mistrza rzeźby w złocie, zawsze dawał pierwszeństwo temu ulubionemu metalowi szlachetnemu. To właśnie wspaniałość tego materiału wydobywała i uwypuklała praca rąk zdolnych rzemieślników. Aby ożywić szlachetny metal, złotnicy z mistrzowską precyzją nadają mu kształt za pomocą różnych technik i narzędzi. Słynny na całym świecie ze swojego odważnego, swobodnego stylu, Boucheron podbił serca kobiet. Zaoferował im bowiem zdecydowanie bardziej kreatywne podejście do klejnotów oraz wybór najprzedniejszych kamieni.

Frédéric-Boucheron
Frédéric Boucheron

Historia Frédérica Boucherona

Frédéric Boucheron urodził się w 1831 roku w rodzinie sukienników. Już w bardzo młodym wieku zerwał z tradycją rodzinną, aby otworzyć sklep z biżuterią. Jednak jego dziedzictwo jest widoczne i znajomość delikatnych tkanin przekłada się na na jego pracę. Potrafił sprawić, że jego wyroby ze złota stają się giętkie i lejące niczym szlachetny aksamit, lub misternością dorównują najpiękniejszym koronkom.

boucheron 01

Boucheron odniósł natychmiastowy sukces i wkrótce całe Paryż pędzi do drzwi jego butiku przy Palais Royal. W 1893 roku jako pierwszy jubiler otworzył butik przy Place Vendôme. Dzięki niemu miejsce to stało się wizytówką savoir-vivre, savoir-faire i francuskiej elegancji. Najwyższej jakości, która nie ma sobie równej nigdzie indziej na świecie. Mówi się, że wybrał miejsce pod numerem 26, aby światło słoneczne korzystnie odbijało się od kamieni szlachetnych w sklepie.

Wyjątkowa zdolność Frédérica Boucherona do wychwytywania ducha epoki, doprowadziła go również do wymyślania nowych sposobów noszenia biżuterii. Jego sukces rozprzestrzenił się za granicą. W księgach zamówień pojawiali się członkowie rodzin królewskich, a później największe gwiazdy Hollywood.

boucheron-1900

Hôtel des Nocé

Frédéric Boucheron dał wyraz swoim ambicjom i inicjatywie, kiedy postanowił rozwinąć działalność, pozostawiając arkady Palais Royal. Pojawił się na Place Vendôme w 1893 roku. Przy placu, na swój butik, wybrał numer 26, podobno ze względu na światło słoneczne. Jednak nie bez znaczenia było także strategiczne położenie między nową dzielnicą Opéra Garnier a Ogrody Tuileries. Wyższą klasę średnią przyciągał ten rejon, przez różne możliwości spędzania wolnego czasu i modne sklepy.

Budynek leży na rogu Rue de la Paix i pięknego placu zaprojektowanego przez Julesa Hardouina-Mansarta. Boucheron nadał swojemu sklepowi osobisty charakter, projektując wysokie, majestatyczne witryny. Wybrał zielony marmur, a nad oknami pojawiło się jego nazwisko, grawerowanymi złotem, drukowanymi literami. Od tego momentu Place Vendôme stał się mekką francuskiej biżuterii.

boucheron-1889

Triumf na Wystawie Światowej

Pierwszy raz Frédéric Boucheron wystąpił na Wystawie Światowej w 1867 roku i od razu zdobył złoty medal. Nagroda ta zapowiedziała początek długiej kariery, liczne wyróżnienia i międzynarodowe uznanie. Na targach światowych w 1878 roku jury raz jeszcze docenia oryginalność prezentowanych eksponatów. Maison Boucheron wygrywa Grand Prix za swoje dzieła, w tym szafirowy naszyjnik stworzony dla zamożnej amerykańskiej klientki Marie Louise MacKay. Pośrodku naszyjnika znalazł się 159-karatowy szafir.

W 1879 roku Frédéric Boucheron i kierownik warsztatu Paul Legrand wymyślili rewolucyjny naszyjnik bez zapięcia. Naszyjnik ten podziwiali jurorzy na Targach Światowych w 1889 roku, którzy przyznali Boucheron Grand Prix za wybitną kolekcję biżuterii. W 1900 roku Boucheron zdobył złoty medal za biżuterię i Grand Prix za wybitne innowacje w biżuterii. Tym samym staje się jednym z prekursorów stylu secesyjnego. Maison Boucheron wygrywa swoją ostatnią Grand Prix w 1931 roku na Targach Kolonialnych.

Rosyjska rodzina carska

Od 1860 roku, przez prawie czterdzieści lat rosyjska rodzina carska stanowiła znaczną część klientów Boucherona. Wielka księżna Maria Nikołajewna, caryca Maria Aleksandrowna, Aleksander III i wielki książę Aleksiej zatrzymywali się u Boucherona za każdym razem, gdy odwiedzali Paryż. Dzięki temu imię jubilera cieszyło się świetną opinią na całym dworze rosyjskim, a grono zamożnej klienteli rosło. Dlatego też w 1897 roku Frédéric Boucheron postanowił otworzyć swój pierwszy sklep za granicą w Moskwie. W 1911 roku przeniesiono go do Sankt Petersburga, a ponownie otwarto w Moskwie w 2003 roku.

point-d-interrogation-plume-de-paon-1882
Le point d’interrogation Plume de Paon

W 1883 roku wielki książę Aleksiej, lojalny klient Boucheron, kupuje niesamowity szmaragdowo-diamentowy naszyjnik w kształcie pawiego pióra. Nazywa się go „znakiem zapytania” ze względu na jego innowacyjny kształt. Owija się wokół szyi noszącej bez konieczności zapinania, co daje kobiecie swobodę i podkreśla jej piękno. Zaprojektowany przez Frédérica i kierownika jego warsztatu Paula Legranda, to asymetryczne dzieło charakteryzowało się niespotykaną dotąd nowoczesnością. To właśnie ten naszyjnik stanowił część kolekcji, która zdobyła Złoty Medal na Światowych Targach w 1889 roku.

Delilah Boucheron
Delilah

Z kolei wielki książę Władimir został oczarowany przez młodą kobietę, gdy podniósł szalik, który ta upuściła podczas balu. Pragnął złożyć hołd ich pierwszemu spotkaniu i na zawsze zatrzymać ten niezwykły moment. Kilka lat póżniej poprosił Frédérica Boucherona o stworzenie złotego naszyjnika, który mógłby naśladować elastyczność najwspanialszego szala. Symbolu jego wiecznej miłości do żony. Od tego czasu Maison pracuje w złocie, jakby było miękką i płynną tkaniną, przekształcając je w klejnoty, które wydają się utkane ze złotych nici.

Hrabina Castiglione

Hrabina Castiglione, znana jako „Boska”, była uważana za najpiękniejszą kobietę stulecia. Tajemnicza piękność mieszkała w piwnicach przy 26 Place Vendôme, dzieląc w ten sposób kamienicę Hôtel de Nocé z Boucheronem. Naturalnie uwielbiała jego twórczość i niebawem stała się jednym z najważniejszych ambasadorów jego prac.

Hrabina Castiglione
Hrabina Castiglione

Kolekcjonerka męskich serc, kochanka Napoleona III, była obsypywana biżuterią przez tych, którzy nie potrafili oprzeć się jej czarowi. Aby zachować piękno przed surowym światłem dnia, opuszczała swoje mieszkania tylko wieczorem, ozdobiona klejnotami, które lśniły jasno w świetle Place Vendôme. Podobno gdy sama wracała do domu, spędzała godziny kontemplując fascynujące, magiczne błyski wspaniałych kamieni.

Pani Mackay

Marie-Louise Mackay, to bogata Amerykanka, której nazwisko pojawiło się w księgach zamówień specjalnych aż 102 razy w latach 1876–1902. Wśród nich znalazło się najbardziej imponujące zamówienie, jakie kiedykolwiek zrealizowała pracownia Boucheron. Po raz pierwszy przybyła do Boucheron, nie mając na myśli konkretnego dzieła, po prostu prosząc jubilera o niezwykły kamień.

Naszyjnik Boucheron dla Pani Mackay
Naszyjnik Boucheron dla Pani Mackay

Aby wyrazić swoją miłość, jej mąż poprosił Frédérica Boucherona, aby potajemnie szukał najbardziej wyjątkowego szafiru. Miał on pasować do intensywnego koloru jej ciemnoniebieskich oczu. W końcu wybór padł na 159-karatowy szafir z Kaszmiru, który umieścił w naszyjniku. Musiał on zachwycić panią Mackay, o której mówiono wtedy, że jest właścicielką najpiękniejszego szafiru na świecie. Frédéric Boucheron zrozumiał wtedy, że piękno szlachetnego kamienia lub klejnotu jest przede wszystkim sposobem na podkreślenie i zwiększenie blasku noszącej go kobiety.

Klejnoty koronne

W 1887 roku miała miejsce aukcja, na której wystawiono na sprzedaż diamenty francuskiej korony. Frédéric Boucheron był jedynym francuskim nabywcą. Ta sprzedaż doprowadziła do powstania licznych klejnotów inspirowanych klejnotami koronnymi.

Francuskie klejnoty koronne

Jedna z najsłynniejszych aukcji biżuterii na świecie odbyła się w Luwrze w 1887 roku. Aukcja francuskich klejnotów koronnych była wówczas nazywana „sprzedażą stulecia”. Frédéric Boucheron  był jedynym Francuzem wśród obecnych, najwiekszych jubilerów z całego świata. Udało mu się zdobyć 31 diamentów, a wśród nich słynne diamenty Mazarin o masie odpowiednio 18 i 16 karatów. Na dodatek nabył także jeden z najpiękniejszych klejnotów cesarzowej Eugénie.

Francuskie klejnoty koronne
Francuskie klejnoty koronne

Kiedy rozeszła się wiadomość, że Frédéric Boucheron kupił ten okazały kamień, cały Paryż zastanawiał się, w czyim imieniu dokonano transakcji. Jednak okazało się, że Frédéric nabył go dla swojej żony, Gabrielle, jako przysięgę swojej wiecznej miłości. Od tego czasu Boucheron jest jubilerem miłości, a tradycja głosi, że najbardziej zakochani ludzie właśnie tu wybierają pierścionek zaręczynowy

Po śmierci Frédérica

W 1902 roku przyszłość firmy przeszła w ręce jego dzieci. W szczególności Louis Boucheron, który nadzorował ekspansję marki za granicą. Własność pozostała w rodzinie, aż do 1994 roku. Już w rok po śmierci Frédérica, firma otworzyła butik przy londyńskiej New Bond Street i biuro w Nowym Jorku.

boucheron-1909

Pierwsza podróż Louisa Boucherona do Indii odbyła się w 1909 roku. Te podróże były poświęcone zakupowi kamieni i sprzedaży biżuterii i wywarły głęboki wpływ na stworzenie najwspanialszych przykładów sztuki jubilerskiej domu Boucheron.

Dzieła Boucheron

Ta tiara z 1910 roku jest pięknym przykładem japońskiego dzieła inspirowanego słynnym obrazem Hokusai, zatytułowanym Wielka Fala Kanagawy, z serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”.

Boucheron-wave-tiara.jpg

W styczniu 1913 roku, na prośbę barona i baronowej E. de R., Boucheron stworzył prezenty ślubne, które ich syn, James zamierzał ofiarować swojej przyszłej żonie. Te prezenty zawierały naszyjnik, diadem, opaskę i broszkę wykonaną z 12 białych koralików i 80 diamentów dostarczonych przez barona. Boucheron dostarczył dodatkowe kamienie w celu realizacji tego wyjątkowego zamówienia.

boucheron-1921 Queen Mother Tiara
Tiara Królowej Matki

Z kolei w roku 1921 pracownia jubilerska Boucheron stworzyła wyjątkowy diadem, który stał się jednym z ulubionych Królowej Matki Elżbiety. Ale najbardziej niezwykłe wydarzenie w historii butiku, miało miejsce w sierpniu 1928 roku. Wtedy właśnie maharadża Patiala przybył pod numer 26 na Place Vendôme, eskortowany przez służących niosących sześć skrzyń pełnych kamieni szlachetnych. Znalazły się tam między innymi 7571 diamenty i 1432 szmaragdy.

Bhupendra_Singh_Patiala
Bhupendra Singh Patiala

Władca,  będący pod wrażeniem reputacji Boucherona i relacji, jaką firma nawiązała z Indiami, zamówił wyjątkowy zestaw biżuterii. Składało się na niego 149 elementów z tysiącami diamentów, rubinów i szmaragdów z jego skarbca. Do dziś jest to najważniejsze i nadzwyczajne zamówienie, jakie kiedykolwiek widziałem na Place Vendôme.

boucheron art deco
Diamentowa brosza Boucheron z katalogu aukcji biżuterii Art Deco w domu aukcyjnym Christies

Struktura i projekt

Czy to w geometrycznej perfekcji designu, czy w czystości linii Art Deco, Boucheron zawsze wykazywał pasję do abstrakcji. Przez prawie 160 lat skłonność Boucherona do prawidłowych proporcji, szlachetnych struktur i majestatycznych form wpływała na projekt artystyczny i kreację.

Boucheron zwierzęta

Zwierzęta

Z roku na rok, ku uciesze nowych klientów, Boucheron powiększa swoją kolekcję bajecznych zwierząt. Będąc pionierem w tej dziedzinie, Boucheron przechwytuje pozytywną siłę natury, która jest niewyczerpanym źródłem inspiracji. Biżuteria to nie tylko biżuteria, lecz talizmany o ochronnych mocach. Niezależnie od tego, czy są one realistyczne, czy mityczne, wszystkie mają znaczenie i są starannie nazywane. Każdy z tych niezwykłych towarzyszy jest wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju istotą.

wladimir boucheron
Wladimir

Wladimir

Kot Gérarda Boucherona, Wladimir, był ulubioną maskotką butiku Place Vendôme. Czuł się tu doskonale u siebie, snując się po wystawach wśród klejnotów i kamieni szlachetnych. Obecność Wladimira w prywatnej kamienicy przy 26 Place Vendôme sprawiała wrażenie przebywania w prawdziwym domu rodzinnym. Uważany za szczęśliwego kota i niezwykle czuły, szukał delikatnego drapania i głaskania u klientów. Od tego czasu zwierzęta Boucheron nigdy nie były agresywne ani niebezpieczne.

Wąż

Wąż jest ikoną, symbolem wieczności i duchem opiekuńczym Boucherona. Jego postać sięga XIX wieku. Monsieur Frédéric Boucheron wykonał specjalny naszyjnik w kształcie węża i podarował go swojej żonie jako swego rodzaju talizman na czas jej podróży. Dziś zwierzę żyje nie tylko w archiwach domu, ale dzięki różnorodnym wzorom i pod kolekcją Serpent Bohème.

Boucheron-serpent_2

W Serpent Bohème panuje tajemnicza atmosfera. Urzekający design, który przyciąga kobiety charakteru i podkreśla ich kobiecość. Od czasu, gdy po raz pierwszy wyłonił się z warsztatu Maison w 1968 roku, kolekcja Serpent Bohème przetrwała przez lata, stając się klasykiem Boucheron. Kolekcja ucieleśnia wolnego ducha i kreatywność domu jubilerskiego. Pięćdziesiąt lat po premierze Serpent Bohème jest ponownie odkrywany z kolorowymi kamieniami, aby uzupełnić wcześniejsze dzieła. W kolekcji Serpent Bohème zwierzę nie jest przedstawione w przenośni, lecz symbolicznie, co sprawia, że ​​artystyczny wkład złotników jest jeszcze ważniejszy.

Projekty charakteryzują się tańcem złota i kamieni szlachetnych z rzędem zrojonych konturów, motywów w kształcie gruszki i zwiniętych akcentów naśladujących teksturowaną skórę węża. Początkowo jako kamienie szlachetne wykorzystywano tylko diamenty, ale z biegiem lat dom dodał ametyst, cytryn, onyks, białą macicę perłową, lapis lazuli, a na jesień 2018 wprowadzono turkus.

jaipur-boucheron

Linia perfum

W 1988 roku Boucheron zapuścił się w świat zapachów, przedstawiając słodkie perfumy w butelce w kształcie pierścienia. Quatre, Boucheron Place Vendôme i Jaïpur Homme to kilka innych kolekcji dostępnych obecnie. W 2010 roku Inter Parfums SA i Boucheron podpisały 15-letnią umowę licencyjną na produkcję perfum pod marką, zastępując wcześniejszą licencję L’oreal.

Boucheron watch

Zegarki

Pierwsze zegarki z Boucheron pojawiły się już w roku 1859 i były to delikatne zegarki kieszonkowe. Później, w 1885 roku, wprowadzono zegarki na rękę. Dziś marka ma takie kolekcje, jak Epure, Epure d’art, Ajourée i Serpent Boheme. Jednak chyba najpiękniejszym zegarkiem jest Reflet. Projekt, wprowadzony na rynek w 1947 roku to prostokątna koperta z grubą ramką „gadroon” i z wymiennymi paskami, która uosabia elegancję i innowację. Co ciekawe Edith Piaf, zwana narodową śpiewaczką Francji, była znana z posiadania co najmniej 21 zegarków Reflet.

boucheron-reflet
Reflet

Kolekcje biżuterii

Kolekcję Quatre można rozpoznać po zastosowaniu czterech pasów ze złota: żółtego, białego, różowego i „czekoladowego” – koloru własnego marki. Każda obręcz jest wyrzeźbiona tak, aby różniła się od pozostałych materiałem i fakturą. Dzięki temu oferuje raczej ostry i wyzywający wygląd.

Quatre
Quatre

Kolekcja składa hołd architekturze Paryża takimi detalami jak prążkowany „gadroon” nawiązujący do Grand Palais lub Wieży Eiffla.

Frou Frou01
Frou Frou

Frou Frou

Kubkowe motywy osiągnięte dzięki artystycznym technikom rzeźbiarskim określają kolekcję Frou Frou. Motywy są rzeźbione za pomocą złota i mają żebrowane tekstury, które wyglądają jak subtelne plisy. Jeśli chodzi o kamienie, w kolekcji zastosowano błyszczące diamenty i kolorowe turmaliny.

Teraźniejszość

Gucci nabył dom Boucheron w 2000 roku od Schweizerhall. Cztery lata później firma PPR, obecnie znana jako Kering, kupiła Gucci. W rezultacie dzisiaj Boucheron działa wraz z Kering, z Claire Choisne jako dyrektorem kreatywnym. Od tego czasu otwarto wiele nowych sklepów, a butik przy Place Vendôme odnowiono. Aby niezapomniane wrażenia były tym, czego doświadczą tu kolejni klienci.

Nowa kolekcja Boucheron

Krystalicznie czysty blask i mistrzostwo wykonania z surrealistycznym akcentem – nowa biżuteria Boucheron wywołuje uśmiech na twarzy. Powstała przy okazji ponownego otwarcia flagowego butiku pod słynnym numerem 26 Place Vendôme, i z tego powodu nosi nazwę „Vu du 26”. To ukłon w stronę założyciela i wizjonera, Frédérica Boucherona, za jego odwagę i oryginalność.

Piękno Paryża według Bucheron

boucheron_vu_de_26_verriere
Varriere

„Vu du 26” to także klejnoty, które wychwalają Paryż, nawiązując nie tylko do jego architektury, czy historii, ale nawet zwierząt zamieszkujących to miasto. Widziany z lotu ptaka szklany dach Grand Palais staje się ruchomym klipsem zdobiącym naszyjnik ze szmaragdowymi frędzlami Verriere. Jak wiele dzieł sztuki jubilerskiej, tą cudowną ozdobę można nosić na różne sposoby. Można bowiem zmieniać długość i zdejmować frędzel lub diamentowe elementy.

feuilles_d_acanthe_question_mark_necklace
Kwiaty akantu

Chodzi o perspektywę lub „vu”; spoglądając w górę wzór liści akantu napotkamy wzrokiem wspaniałe kapitele doryckich kolumn Paryża. Te same liście zawijają się teraz wokół szyi ubrane w lśniące diamenty. Naszyjnik w kształcie znaku zapytania to klasyk domu Boucheron, który nabiera teraz współczesnego szyku.

Place Vendôme – dom domu

Boucheron 03
Duera Taille Émeraud

Szmaragdowy szlif, który jest również logo domu, i kształt Place Vendôme oglądane z góry, nabierają monumentalnych wymiarów. Pierścienie Duera Taille Émeraud rozciągają się na dwa palce, są ambitne w swojej śmiałości. Ich promienny blask zapewniają niemal 32-karatowe jasnożółte beryle – heliodory, ciasno otoczone czarną obwódką z onyksu.

boucheron_vu_de_26_armoire
Armoire

Modernizacja 26 Place Vendôme pomogła wydobyć pełen majestat hotelu Hôtel des Nocé. Dziś klienci i przyjaciele marki mogą spędzić noc w otoczeniu 160-letniej historii maison. I znowu połączono architekturę hotelu z biżuterią, a zwoje złoconych listew na ścianach i sufitach Salón des Fiancés przekształcono w naszyjnik Armoiries. Podobnie jak wiele klejnotów z tej kolekcji, może być noszony na wiele sposobów. 32,22-karatowy topaz króluje pośrodku, promieniując złotym blaskiem, odbijanym echem przez wiele pasm łańcuchów żółtego złota i diamentów.

Specjalności domu

boucheron_vu_de_26_cheval_de_l_opera
Cheval de l’Opéra

Wyrzeźbione z matowego kryształu – kolejna specjalność domu Boucheron – słynne konie de l’Opéra dopasowano do proporcji bransoletki i pierścionka. Mimo zmniejszonych wymiarów zachowują rzeźbiarski artyzm. Gdy przyjrzymy się uważnie, dostrzeżemy, że ich splecione grzywy to pasy diamentów w oprawie baguette.

boucheron_vu_de_26_paves_de_cristal
Paves de Cristal

W naszyjniku Pavé de Cristal uchwycono widok z okna na Place Vendôme na jego oblany deszczem bruk, który odbija niemal białe światło. Naszyjnik wykonany z matowego kryształu i diamentów w szlifie baguette wieńczy diament w kształcie kropli deszczu. Można go odłączyć i nosić w pierścieniu.

boucheron_vu_de_26_perspective
Perspective

Onyks, tak popularny podczas pierwszych dziesięcioleci pobytu Boucheron w Place Vendôme, pojawia się ponownie w bransoletce z mankietem Perspective. Gęste, czarne tło z onyksu dramatycznie równoważy geometryczny wzór diamentów w stylu Art Deco, który otacza szafir z Cejonu o wielkości 20,45 karata.

Wieczny Boucheron

Świat luksusu potrzebuje takich marek, jak Boucheron. Dzięki nim zawsze będziemy wiedzieć, jak prześledzić prawdziwą drogę ewolucji tworzenia biżuterii i na bieżąco poznawać osiągnięte postępy. Ponad 161 lat istnienia i rosnąca klientela, w tym rodziny królewskie oraz gwiazdy filmowe; w tym miejscu wypada zadać tylko jedno pytanie: jak wyglądać będą kolejne rozdziały tej niezwykłej historii?

 

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close