Flos oznacza po łacinie „kwiat”. Marka zrodziła się z genialnego pomysłu. Chodziło o tworzenie prostych przedmiotów, zaczynając od żarówki, które zmieniłyby styl życia zarówno na rynku włoskim, jak i na rynkach zagranicznych. Dino Gavina i jego mały zakład produkcyjny Eisenkeil w Merano już wcześniej tworzyli meble obok takich mistrzów projektowania, jak Achille i Pier Giacomo Castiglioni, Afra czy Tobia Scarpa. Ale na początku lat 60. Gavina przekonał się, że nadszedł czas na stworzenie nowych lamp. I tak od samego początku Flos wymyślił na nowo pomysł sztucznego oświetlenia. Zaczęło się od projektu lampy Cocoon autorstwa braci Castiglioni. Równocześnie duet Scarpa zaczął tworzyć lampy, takie jak Taraxacum lub Fantasma. Dalej pojawiło się wiele innych pięknych i zaskakujących projektów lamp, które wykorzystuje (i naśladuje) się do dziś.
Think Tank Flos
Jak przekształcić przemysł w laboratorium, aby zrewolucjonizować koncepcję „lampy”? Dla Sergio Gandiniego, który zaczął zarządzać Flos w 1963 roku, wysiłki firmy i twórcza fantazja mogły współistnieć bez sprzeczności. To połączenie przyniosło sukces marce. Przeprowadzka do dzielnicy przemysłowej Brescia pozwoliło stworzyć sprzyjające środowisko dla projektantów. W wyniku tego ruchu powstały takie produkty jak inspirowana Bauhausem lampa Jucker autorstwa Tobii Scarpy lub rewolucyjne Arco braci Castiglioni. Strategie Flos były oparte na czymś, co dziś nazwalibyśmy Think Tank, robiąc z firmy wieloletniego pioniera we włoskim designie. Gandini wraz ze swoimi projektantami (braćmi Castiglioni i duetem Scarpa) określił produkty Flos, strategię komunikacji i wizerunek. Razem stworzyli linie, które przyniosły najbardziej kultowe lampy w historii oświetlenia.
Fenomen ewolucji Flos
W 1972 roku w nowojorskim MoMA miała miejsce wystawa Italy The New Domestic Landscape. Wydarzenie w najważniejszym muzeum sztuki współczesnej w Ameryce było fenomenem o niespotykanej popularności, celebrującym kulturę sztuki i przemysłu. Flos zaprezentował wtedy kilka swych projektów, w szczególności stworzonych przez braci Castiglioni. W ten sposób skonsolidowano markę jako międzynarodową firmę awangardową. Od tego momentu rozwój firmy i jej popularność szły w parze. W latach 70. i 80. rozszerzono produkcję o nowe zakłady. Rósł także rynek z nowymi oddziałami za granicą oraz katalog produktów. Kolejna wystawa wielkiego Achille Castiglioniego, która została otwarta w 1984 roku, odbyła się w ośmiu europejskich stolicach. Od Wiednia do Madrytu potwierdzała wyjątkowość, niepowtarzalność i nieprzewidywalność ciągłej ewolucji Flos.
Piersze bestsellery
W połowie lat 80. Sergio Gandini spotkał młodego Philippe’a Starcka i zgodził się wyprodukować bajkową lampę Arà. Widząc potencjał wizji Starcka, Piero Gandini, który rozpoczął współpracę z ojcem, opracował projekt Arà na skalę przemysłową. Zdał sobie sprawę z wielkiego talentu najlepszych postmodernistycznych autorów. Jednocześnie postanowił masowo wyprodukować jeden z projektów Starcka z plastiku dla hotelu w Nowym Jorku. Była to kultowa lampa stołowa o nazwie Miss Sissi, zdefiniowanej przez Starcka jako:
To co wszyscy podświadomie uważają za lampę. ”
Ruch ten okazał się niesamowitym sukcesem (8 000 sztuk sprzedanych w ciągu pierwszych 10 dni, 100 000 w ciągu roku). Był zarazem pierwszym z długiej serii kultowych bestsellerów produkowanych przez Piero Gandiniego, wraz ze Starckiem lub Castiglioni. Dzięki nowym technologiom i materiałom zaktualizowali obraz Flos i otworzyli genialne ścieżki dla badań i rozwoju.
Bogactwo języków Flos
Wchodząc w XXI wiek Flos skupił się na harmonii między kultowymi formami, rzemieślniczym rzemiosłem i technologią masowej produkcji. Jednak kluczowym krokiem w kierunku zmiany było uświadomienie sobie, że współczesne przedmioty mogą być formą ekspresji z tyloma interpretacjami stylistycznymi, ile jest języków na świecie. I tak, Piero Gandini wezwał najbardziej obiecujące talenty w międzynarodowym designie. Od „futurystycznego” stylu Australijczyka Marca Newsona (ze jego Helice Lamp z 1993 r.). Po angielskiego proroka minimalistycznego designu Jaspera Morrisona oraz Konstantina Grcica, najbardziej wyrafinowanego i eklektycznego niemieckiego projektanta. Międzynarodowe talenty dołączyły również do zespołu komunikacyjnego wraz z pojawieniem się supergwiazdy reklamowej Bruno Le Moulta i słynnego fotografa Jeana Baptiste Mondino. Stworzył niezwykłe i urzekające zdjęcia zarówno starych, jak i nowych produktów.
Dzięki połączeniu sztuki i technologii, produkcji wykraczającej poza zwykłe konwencje rozpoczęła się pełna przygód podróż bez drogi powrotu. Doprowadziło to do stworzenia Flos Architectural Lighting – dedykowanego do profesjonalnego oświetlenia dużych powierzchni i przestrzeni publicznych. Piero odkrył nowych projektantów i zaangażował ich w tworzenie architektury oświetlenia przy użyciu najbardziej zaawansowanych technologii. Te same technologie zostały wykorzystane do stworzenia dzieł sztuki, takich jak lampy-rzeźby Ohhh!!! i Ahhh!!! Baccarat Crystal firmy Starck.
Dzisiaj, jak nigdy dotąd, musimy znaleźć syntezę emocji, technologii, poezji, potrzeb, przekazów, wartości estetycznych i politycznych. Nie tylko zmieniają one technikę, ale samo społeczeństwo i nasze zachowania, zarówno publiczne, jak i prywatne. Musimy przekraczać nasze możliwości i wyobraźnię, aby polepszać życie ludzi… z tą samą poezją jak światło w starożytnym płomieniu ogniska pod gwiazdami. ” deklaruje Piero Gandini.
Ikony jutra
Jeśli przyszłość jest teraz, jakie będzie sztuczne oświetlenie jutra? W wizji Flos istnieją i zawsze będą istniały zupełnie nowe rodzaje oświetlenia. Nowe, które muszą zostać zbadane, opracowane i wyprodukowane z radykalnym, przełomowym podejściem i wciąż równoważąc je z kulturową dyscypliną, na której oparto Flos. Wszystkie środowiska oświetleniowe muszą być zaprojektowane w ten sposób. Architekci i projektanci tworzą ikony jutra, produkując oprawy oświetleniowe jako rzeźby, równoważąc formy, grając w gry. Linia architektoniczna Flos obejmuje szerszą, środowiskową wizję obejmującą miejsce pracy, rozrywkę, a nawet miejsca, gdzie nie ma miejsca na masową konsumpcję. Flos Outdoor koncentruje się na naturalnych przestrzeniach, takich jak ogrody, parki i krajobrazy. Jak mówi Philippe Starck:
Nie ma różnicy między światłem sztucznym a naturalnym. To tylko kwestia transmisji – jony i fotony pozostają takie same. ”