Kolekcja Platner, pierwotnie wprowadzona przez Knoll w 1966 roku, to prawdziwa ikona wśród nowoczesnych mebli. Designer uchwycił „dekoracyjne, delikatne, pełne wdzięku” kształty, które zaczęły przenikać do współczesnego wzornictwa. Warren Platner przekształcił stalowy drut w rzeźbiarską kolekcję mebli. Jej elementy powstają przez spawanie setek zakrzywionych stalowych prętów do okrągłych ram. W ten sposób tworzą jednocześnie służąc struktura i dekoracja.
Klasyczny design to coś, co za każdym razem, gdy na niego patrzysz, akceptujesz (…), i nie widzisz sposobu, aby go ulepszyć – Warren Platner
Warren Platner to jeden z najbliższych współpracowników Eero Saarinena i bohaterów sukcesu marki Knoll od lat 60. XX wieku. Jego słynna seria mebli – w tym siedziska i stoły o różnych rozmiarach – wprowadziła do wnętrz niepowtarzalną rzeźbiarską jakość. Wszystko za sprawą bazy złożonej z gęstego szeregu cienkich metalowych drutów. Warto dodać, że od początku projekt ten stanowił niezwykłe wyzwanie produkcyjne. Jednocześnie udowodnił, że zaawansowana technologia i najwyższa jakość wykonania to fundamentalni sprzymierzeńcy w kontekście przemysłowym. Platner osobiście opracował techniki produkcji skomplikowanych projektów. Trzeba pamiętać, że każde krzesło wymagało ponad tysiąca spawów i ponad stu cylindrycznych prętów stalowych.
Knoll i total design
Modernizm stał się bardziej wyrazisty w latach sześćdziesiątych, odzwierciedlając tym samym dramatyczną zmianę wartości kulturowych. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w firmie Eero Saarinen and Associates, dostosowanie oferty Knoll do tych warunków spadło na barki uzdolnionego Platnera. A on wyczuwał, że istnieje możliwość połączenia konkurencyjnej estetyki tamtych czasów.
Zgodnie z filozofią „Modern Always” Knoll stworzył kolekcję produktów zdolnych do perfekcyjnej interpretacji wartości marki. Firma od początku identyfikowana z ponadczasowy wizerunkiem i spójnym designem, umiejętnie łącząc wyjątkowość i wygodę. Rewolucyjne podejście Knoll polegało na skupieniu się nie na pojedynczym elemencie, ale na całej przestrzeni.
Takie podejście doprowadziło do powstania produktów, w których funkcjonalność i wartość estetyczna są na tym samym, najwyższym poziomie. Produkty zaprojektowana w różnych okresach, ale należą do tej samej filozofii projektowania. Zapoczątkowała ją Florence Knoll, która zaadaptowała modernistyczne zasady, aby stworzyć nowe podejście „total design”.
Zobacz także:
florence-knoll-pionierka-designu-i-biznesu