Świat motoryzacji każdego roku ogniskuje się w Monterey w Kalifornii, podczas wydarzenia, które niezmiennie przedstawia zarówno futurystyczne koncepcje, jak i rzadkie projekty samochodów. Spektakularna impreza obejmuje legendarne wyścigi, wycieczki krajoznawcze i prywatne aukcje. Jednak jej apogeum zawsze nadchodzi wraz z końcem tygodnia, kiedy to rozpoczyna się konkurs elegancji – concours d’elegance. To ekskluzywne wydarzenie odbywa się przy 18. dołku pola golfowego i przedstawia najlepsze i najrzadsze samochody świata. Poniżej przedstawiamy tegorocznych zwycięzców tej edycji konkursu.
Miejsce 1 | Bentley 8l Gurney Nutting Sports Tourer
Konkurs elegancji w tym roku, przy okazji 100-lecia marki, należał do Bentleya, który zdobył tytuł „Best Show 2019”. 8-litrowy pojazd w zasadzie zaprojektowano jako konkurenta, nowego wówczas, Rolls-Royce’a Phantoma II. Po raz pierwszy ten samochód pojawił się na olimpiadzie w październiku 1930 roku i wywołał sensację. Z podwójną maską i odczepianą tylną szybą, sportowy tourer był jednym z dwóch egzemplarzy z krótkim podwoziem i z nadwoziem zbudowanym przez legendarną firmę Gurney Nutting. Pozostał jedynym, który przetrwał.
Miejsce 2 | Ferrari 250 GT Zagato Berlinetta Speciale
Wszystkie z wyjątkiem pięciu podwozi Ferrari 250 GT o długim rozstawie osi były zbudowane przez Sergio Scagliettiego. Zagato zaprojektował i zbudował tych pięć odstępstw od reguły. Oczywiście każdy z nich wyróżnia się subtelną wyjątkowością. Rezultatem jest mistrzowskie połączenie formy, funkcji, kolorów, proporcji i skali, a dyskretne detale dodatkowo zachwycają. Tylne błotniki tworzą szerokie ramiona, podczas gdy linia dachu jest lekka i płynna wzdłuż całej długości. Stylowa rzeźba jest dopracowana artystycznie subtelnym kształtem „Z” na tylnym słupku dachu.
Miejsce 2 | Mercedes-Benz Model K Fleetwood Roadster
W 1926 roku model K Mercedes-Benz stał się najszybszym samochodem turystycznym na świecie z maksymalną prędkością prawie 100 km/h. Litera „K” oznacza „kurz” lub skrót w języku angielskim, ponieważ model wykorzystuje skrócone podwozie oparte na wcześniejszych Mercedesach 24/100/140 KM. Nadwozie do tego wyjątkowego modelu K zamówił William Sloan z Rochester w stanie Nowy Jork. Stało się tak po obejrzeniu roadstera Isotta Fraschini w wykonaniu Fleetwood dla Rudolpha Valentino w salonie samochodowym w Nowym Jorku w 1926 roku. Z przyciągającą wzrok zieloną powierzchnią samochód z bliska ukazuje skomplikowane detale. Specjalnie dla niego stworzone rowkowane metalowe płytki, wypolerowane instrumenty na desce rozdzielczej, a nawet markowe pedały.
Miejsce 2 | Ferrari 400 Superamerica Pininfarina Aerodynamica Coupe Series I
Zastępujące model 410, każde Ferrari 400 Superamerica budowano specjalnie na zamówienie. Właśnie z tego powodu nie ma dwóch identycznych samochodów. Pod maską serię I napędzał 4-litrowy silnik V12 pochodzący z 250 GT, a podwozie było skróconą wersją wcześniejszego 410. Klient tego samochodu określił szereg dodatków specjalnych, w tym również kilka modyfikacji silnika. W związku z tym zmieniono także nadkola tylnych kół. Ferrari było bardzo dumne ze swojego unikalnego, a zarazem szybkiego samochodu. Po raz pierwszy pokazano go na salonie samochodowym w Genewie w 1961 roku, a później w tym samym roku w salonie samochodowym w Paryżu.