Łazienka jak każda inna przestrzeń w domu także podąża za trendami i ma swoje kroki milowe w ich kreowaniu.
Łazienka w wydaniu Alape
W ciągu ponad 120 lat historii firmy, Alape wielokrotnie udawało się wykorzystywać możliwości oferowane przez materiał ze szkliwionej stali, wyznaczając nowe standardy dzięki innowacyjnym technologiom i czystemu, purystycznemu językowi projektowania. Praca z niezwykle wytrzymałym materiałem zawsze inspirowała firmę i motywowała do twórczej doskonałości.
Misy stawiane na blat narodziły się właśnie z tego podejścia. Projekt, który dwie dekady temu całkowicie zinterpretował kształt umywalki i jednocześnie przyniósł rozwój filigranowego promienia 3 mm jest nadal obecny w wielu produktach Alape.
Historia pewnej umywalki
Historia misy zaczyna się od badań projektanta Gerharda Busalta. Zajmował się emaliowanymi miskami i dzbanami, wykonanymi ze stali o grubości około 1,5 mm, których używano do mycia w okresie Biedermeier. Tak narodził się pomysł, który nie opuszczał projektanta:
„Te misy i ich kształt zafascynowały mnie, a potem zinterpretowałem je moim projektem. Zawsze uwielbiałem surowe formy. Zwłaszcza jeśli chodziło o produkt, który nie może zająć ogromnej przestrzeni. Kształty muszą wówczas zmniejszyć i uprościć objętość obiektu, podkreślając jednocześnie jego funkcjonalność.”
W projektowaniu misy stawianej na blat ważną rolę odgrywały ruchy dłoni podczas mycia: ręce przybierały kulisty kształt. Z tego powodu Busalt zdecydował się przy projektowania na okrągłe cięcie, które odwzorowuje jedną trzecią kuli. Decyzja podjęta przez projektanta była motywowana chęcią wizualnego poszerzenia kształtu ku górze, półkolisty krój dałby wrażenie, że misa zwęża się ku górze.
Gerhard Busalt pracował w tym czasie już kilka lat jako freelancer w Alape i był gotowy do ponownego zbadania ograniczeń materiału. Kiedy w roku 1995 przedstawił swój projekt, standardem było fazowanie umywalek podczas produkcji. Busalt chciał zamiast tego stworzyć krawędź misy, którą można by emaliować – nowość i wyzwanie, które Alape podjęło.
Trzeba było znaleźć sposób na emaliowanie wolnostojącej krawędzi stali. Istotne było, aby proszek szkliwa przylegał do tej krawędzi, co do tej pory wydawało się niemożliwe. Pomysł zastosowania C-cut, techniki z przemysłu szklarskiego, pojawił się podczas pracy nad umywalką. Pozwoliło to na zwiększenie powierzchni krawędzi. Na tej podstawie przeprowadzono eksperymenty z wykorzystaniem różnych promieni, a misę stawianą na blat ze stali o grubości zaledwie 3 mm wykonano po około dwóch latach prac.
W tym samym czasie poszukiwano rozwiązania, aby wyginać stal w pożądany kształt:
„Odkształcenie 3 mm ma już samo w sobie siłę wybuchową. W każdym razie są do tego niezbędne odpowiednie zasoby. Nie było maszyny o takim kształcie. Chociaż były różne przykłady z branży, jednak urządzenia produkowały abażury, które ze swoją średnią grubością ścianek 0,3 mm można było ukształtować ręcznie za pomocą bloczka. Stali o grubości 3 mm nie można tłoczyć ręcznie – do tego niezbędne jest zastosowanie hydrauliki. Stalowa konstrukcja jest także potrzebna w celu uniknięcia rys. Krótko mówiąc, znana była technika prasowania metali, ale musiała zostać dostosowana do użycia paneli ze stali o grubości 3 mm” – wyjaśnia Jürgen Kloss, projektant i menadżer produktu w Alape, który przyczynił się do rozwoju produktu w tym czasie.
Alape zmienia wygląd łazienki
Alape jest pierwszą firmą, której udało się wyprodukować czystą, filigranową misę ze stali emaliowanej, zmieniając tym samym wygląd łazienek.
„W tym czasie rynek był zdominowany przez umywalki podblatowe i wpuszczane w blat. Płyta nośna i ogólne wrażenie strefy mycia stanowiły całość. Inaczej jest w przypadku misy stawianej na blat: stoi majestatycznie w podniesionej pozycji na blacie i wyraźnie odróżnia się, stając się celem obserwatora. Należało wziąć pod uwagę także inne parametry: aby zachować standardową wysokość strefy mycia wynoszącą 90 cm, czyli wysokość, na której zwykle myjemy ręce, należało obniżyć blat o wysokość misy. Rezultatem był zupełnie nowy wygląd: nagle umywalki, blaty czy szafki nie były już tej samej wysokości” – wyjaśnia Jürgen Kloss.
Łazienkowy trend
Wyjątkowy produkt, który zrewolucjonizował branżę i zapewnił jej trwałe zmiany. Alape zaprezentowała najpierw misy stawiane na blat z baterią ścienną. Nowatorski kształt umywalki szybko zyskał dużą popularność, a co za tym idzie, pojawiły się pytania o baterie montowane na blacie. I tak również inna gałąź przemysłu została poproszona o znalezienie rozwiązań i odpowiednie rozszerzenie oferty.
Misa stawiana na blat posłużyła jako baza dla wielu innych projektów, które Alape wprowadziła na rynek i jest nadal produkowana w różnych rozmiarach. Obejmuje to również rozwiązania dla bardzo małych łazienek i łazienek gościnnych, takie jak produkty Piccolo czy Insert, które reprezentują kompletne strefy mycia w połączeniu z wieszakami na ręczniki i półkami.
Obecne portfolio Alape obejmuje misy stawiane na blat w wielu kształtach, wersjach i wysokościach, takie jak linia produktów Unisono od sieger design. Wszystkie projekty charakteryzują się wyjątkową, filigranową estetyką, którą zawdzięczają nie tylko stali o grubości 3 milimetrów.
Misa stawiana na blat i związany z tym rozwój promieni 3 mm to kamień milowy w historii Alape. Przy pomocy nowych technologii, takich jak spawanie laserowe, firma nieustannie tworzy i rozwija nowe produkty, w których promienie 3 mm odgrywają kluczową rolę. Obejmuje to dla przykładu najnowszy asortyment zestawów umywalkowych „Folio”. Filigranowy kontur zewnętrzny ma 3 mm, który następnie przesuwa się wokół całego elementu.
Od 2017 roku Alape oferuje misy stawiana na blat w nowych powierzchniach „Bicolor” i „Metallic Dark Iron”. Okrągłe i owalne produkty o grubości 3 mm nadają się szczególnie do powierzchni metalicznych:
„Wyjątkowy charakter powierzchni „Metallic Dark Iron” pojawia się tylko dzięki filigranowym promieniom i geometrii. Lśniąca metaliczna powierzchnia zmienia się w zależności od geometrii i kąta widzenia. Ze względu na wysoki stopień odbicia powierzchnia absorbuje otaczające materiały, a tym samym dostosowuje się do otoczenia. Różne oświetlenie sprawia, że umywalka ma swój szczególny charakter” – mówi Jürgen Kloss, menadżer produktu i projektowania.
„Bicolor” natomiast łączy dwa kontrasty: czarny/biały i matowy/błyszczący. Precyzja i dokładność przejścia między dwoma kolorami podkreśla delikatne właściwości okrągłych umywalek o średnicy 3 mm: ma miejsce na zewnętrznym łuku, więc biała wewnętrzna powierzchnia jest postrzegana jako precyzyjna krawędź także z zewnątrz.
„Wszystko to ma swój początek w rozwoju misy stawianej na blat. W firmie nazywamy je «produktami 3 mm», które ostatecznie mają niezwykłą precyzję. Te geometrie są różnorodne i szczególnie atrakcyjne, co z kolei inspiruje wiele biur projektowych” – podsumowuje Jürgen Kloss, menadże produktu i projektowania.