Ekskluzywny wywiad, którego Robert Minotti udzielił magazynowi Point of Design oryginalnie znalazł się w jednym z wcześniejszych wydań. Marka Minotti od lat kojarzona jest z prawdziwym luksusowy stylem włoskim, którego od 1997 roku kreatorem i kierownikiem artystycznym jest Rodolfo Dordoni.

Made in Italy
Minotti to esencja stylu „made in Italy” Jak byś go opisał?
Minotti wyraża styl made in Italy, w znakomity sposób łącząc tradycję i nowoczesność. Nasze produkty są wytwarzane przy użyciu zaawansowanych technologii, np. maszyn do cięcia. Jednak ostateczny sznyt zawsze uzyskujemy dzięki ręcznym wykończeniom. Dbamy o detale, starannie selekcjonujemy materiały, korzystamy z unikalnego know-how. Nieustannie dążymy do doskonałości. Widać to we wszystkich aspektach naszych produktów, łączących ponadczasową elegancję i komfort. Mamy talent do skupiania uwagi na detalach. Dobrze obrazuje to system siedzisk Freeman stanowiący kwintesencję pojęcia „sofa Minotti”. Perfekcyjne proporcje, wyjątkowy komfort i zgrabna konstrukcja z wyeksponowanymi szwami podkreślającymi linie estetyczne mebla.

Ikona stylu we wnętrzarstwie
Przez ostatnie 60 lat Minotti stał się ikoną stylu w świecie projektowania wnętrz. Sukces marki wynika z jej rodzinnej historii i zaciekłej pasji do projektowania par excellence. Kiedy nastąpiła zmiana w historii marki? Kiedy firma rodzinna zmieniła się w międzynarodową?
Nasz ojciec, Alberto, założył firmę tuż po wojnie, w 1948 roku. Dzięki szybko rozwijającemu się rynkowi zwykły warsztat przekształcił się w przedsiębiorstwo na skalę przemysłową. Eksport mebli na rynki europejskie zaczął się na przełomie lat 70. i 80. Po śmierci ojca, w 1991 roku, ja i mój brat Renato zdecydowaliśmy się kontynuować biznes, nadając mu nieco bardziej międzynarodowy charakter i otwierając się na inne rynki zagraniczne. Obecnie firma eksportuje swoje produkty do blisko 70 krajów na całym świecie i dysponuje siecią 30 flagowych sklepów. Mimo międzynarodowej skali biznesu udało nam się pozostać firmą rodzinną, wolną od nacisków udziałowców. Dzięki temu szybko i elastycznie dostosowujemy strategię do bieżących potrzeb.

Brianza – serce włoskiego designu
Pochodzisz z Brianzy, regionu Włoch, który słynie z doskonałego wzornictwa z blisko 12 tysiącama firm działających w tej kategorii. Jak znalazłeś sposób, aby wyróżnić się z takiego tłumu? Jaki jest współczynnik x marki?
To prawda: Minotti mieści się w Medzie w regionie Brianza, charakteryzującym się silną koncentracją firm zajmujących się designem. Oznacza to, że właśnie Brianza ma największe know-how i superwykwalifikowanych specjalistów. To jeden z powodów, dla których firma nigdy nie zostanie przeniesiona w inne miejsce. Dawno temu wraz z bratem zdecydowaliśmy, że zastosujemy całkiem inne podejście do rynku, na którego bazie stworzymy własny silny wizerunek marki. Z tego powodu rozpoczęliśmy w 1997 roku współpracę z Rodolfem Dordonim, która trwa po dziś dzień.

Ważnym czynnikiem wyróżniającym nas na tle konkurencji jest fakt, że co roku wprowadzamy nową kolekcję. Nie jest to tylko kilka nowości, ale kompletny pomysł na kolejny sezon z różnorodnością kształtów, materiałów i kolorów. Dzięki temu może trafić w gust najbardziej wyrafinowanej publiczności. Udało nam się wykreować także „styl życia Minotti”, określany jako ponadczasowy i unikalny, doceniany i rozpoznawalny na całym świecie. Cały czas ewoluujemy w ramach stałej, obranej dawno temu ścieżki.

Drugie pokolenie Minotti
Po przejęciu rodzinnej firmy założonej przez Twojego ojca w 1948 roku, Ty i Twój brat Renato będziecie współpracować. Czy masz te same kompetencje, czy też są one w jakiś sposób podzielone?
Jak mówiłem, to firma rodzinna, ale oczywiście odgrywamy w niej różne role i pełnimy różne funkcje. Ważne jest, że wszystkie decyzje i strategie są efektem naszej wspólnej pracy. Równolegle ja i brat, Renato, jesteśmy szefami firmy, a nasza współpraca opiera się na bardzo bezpośredniej relacji. Do rodzinnego teamu dołączyło już także trzecie pokolenie. Synowie Renata już od dłuższego czasu pracują w firmie. Alessandro w charakterze export sales managera, a Alessio – w Departamencie Badań i Rozwoju. Moja córka Susanna jest zaangażowana w roli architekta w naszym Interior Design Studio i zajmuje się opracowaniem stoisk firmowych podczas targów, jak również projektami showroomów.

Rodolfo Dordoni i Minotti
Styl rozwijał się z biegiem czasu i wydaje się, że uczynienie dyrektora artystycznego firmy Rodolfo Dordonim pomogło scharakteryzować tożsamość marki. Dlaczego wybrałeś Dordoniego?
Współpraca z Rodolfem Dordonim trwa już prawie 20 lat i przynosi wielki wkład w budowanie silnego wizerunku marki oraz bogatej kolekcji odświeżanej co roku. Skontaktowaliśmy się z Dordonim, bo uważaliśmy, że posiadał – i nadal posiada – bardzo wyjątkowe umiejętności, rzadki rodzaj wrażliwości. Dodatkowo perfekcyjnie łączy rolę designera z projektantem wnętrz. To czyni go bardzo dla nas odpowiednim. Nikt z nas oczywiście nie przypuszczał, że nasze drogi złączą się na tak wiele lat. Ciepłe przyjęcie i udana pierwsza kolekcja doprowadziły do podpisania pięcioletniego kontraktu, który za każdym razem jest niemal automatycznie przedłużany.

Proces kreacji
Jaka jest Twoja rola w procesie twórczym? Czy starasz się jakoś wpłynąć na pomysły Rodolfo Dordoniego, czy jest to jedyna wizja jednego człowieka – dyrektora artystycznego?
To praca zespołowa, która w żadnym razie nie jest wizją pojedynczej osoby dyrektora artystycznego. Oczywiście Rodolfo Dordoni odgrywa istotną rolę, ale proces kreatywny należy rozumieć raczej jako nieustannie prowadzone burze mózgów, spotkania, dyskusje i dzielenie się pomysłami. W fabryce odbywają się częste, regularne spotkania, także z udziałem zewnętrznych współpracowników, W ich trakcie zadajemy pytania i wspólnie szukamy na nie odpowiedzi. Mamy świetną relację z Rodolfem Dordonim, dobrze się rozumiemy, co znacząco ułatwia pracę.

Detal mówi o jakości
Jesteście znani ze szczegółów. W produkcji sięgacie zarówno po kunszt rzemieślniczy, jak i najnowocześniejsze technologie. Jak znaleźć właściwą równowagę między tradycją a innowacją?
Nasze produkty wyrażają się poprzez język detali, a cały proces produkcyjny jest oparty na unikalnej kombinacji technologii i tradycji. Technologia pozwala spełnić wywindowane standardy jakości. Natomiast rzemieślnicze, ręczne wykończenie sprawia, że nasz asortyment zasługuje na znak autentyczności produkcji made in Italy. Kluczem jest znalezienie idealnej równowagi między jednym a drugim. Udaje się to osiągnąć dzięki doświadczonym pracownikom wkładającym pełnię swoich umiejętności, ale także wrażliwość w tworzony produkt.

Nowoczesna klasyka okraszona modą
Oferujecie nowoczesne, choć klasyczne, eleganckie meble. Jaką rolę w Twojej firmie odgrywa zmiana pokoleniowa? A kim jest klient?
Nasze produkty są dobrze wyważone stylistycznie, balansując między klasyką a nowoczesnością. W ten sposób wyrażają styl życia, który można uznać za nieprzemijający z nutką nawiązań do współczesnych mód na różnego rodzaju elementy dekoracyjne. Nie skupiamy się na zmianach kolejnych pokoleń, ale poszukujemy indywidualnych kosmopolitycznych klientów wyposażonych w dobry gust, często podróżujących i potrafiących zrozumieć i docenić wyjątkowość naszych produktów.

Międzynarodowa renoma
Jesteście jedną z najbardziej znanych i najpopularniejszych włoskich marek na rynku międzynarodowym. Jaka część Twojego obrotu przypada na sprzedaż eksportową?
Obecnie blisko 90% naszych przychodów pochodzi z eksportu; tak na szybko: 50% stanowi Europa, 25% – Ameryka (nie tylko Północna, ale także Południowa, gdzie mamy salony flagowe w São Paulo i Mexico City), a pozostałych 25% sprzedawanych jest w Azji (mamy tam dużą sieć salonów firmowych) i Australii.

Monobrand
Trwa proces internacjonalizacji Twojej marki. Na bieżąco otrzymujemy informacje o nowych sklepach monobrandowych na całym świecie. Na których rynkach się teraz koncentrujesz? Gdzie zyskuje firma?
Fakt, nasza internalizacja jest w toku. Ostatnio otworzyliśmy nowy salon w Monachium – trzydziesty w naszej sieci. Na szczęście większość rynków, na których jesteśmy obecni, przynosi nam zyski, z małymi wyjątkami w wypadku krajów pogrążonych w kryzysie ekonomicznym, jak Grecja, czy zdestabilizowanych politycznie, jak Turcja. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że rozwijamy się w sposób dosyć homogeniczny na całym świecie. Świadczy to o uniwersalności stylu Minotti i globalnym zrozumieniu marki.

Minotti w Polsce
Masz w planach rozwój flagowego sklepu w Polsce?
Faktycznie, prowadzimy rozmowy na temat otwarcia butiku Minotti w Polsce, we współpracy z naszym stałym partnerem – IdeaMM. Powodem, dla którego tak bardzo zależy nam na rozwoju sklepów monobrandowych, jest łatwość komunikowania wartości marki, jej różnorodności, szerszej kolekcji. Co ważne, dzieje się to w architektonicznie dopracowanym otoczeniu współgrającym z autentycznym doświadczeniem marki.

Międzynarodowy smak
Czy różnice kulturowe na rynkach wschodzących wymagają innego stylu, czy też chcą tego samego, co Włosi?
Zdajemy sobie sprawę z różnic kulturowych, ale nie staramy się dopasowywać naszych produktów do innych rynków czy adaptować stylu Minotti na potrzeby tych krajów. Nasze kolekcje są pomyślane jako odzwierciedlające międzynarodowy styl i spełniają globalne wymagania.

Salony Minotti opowiadają całą historię projektowania i stylu życia, którą chcesz się podzielić z innymi. Kto stoi za koncepcją wystroju tych wnętrz?
Dysponujemy własnymi zasobami w postaci Minotti Studio, które projektuje wszystkie showroomy. Zespół koordynuję osobiście, ale nawet bez tego znakomicie radzą sobie one z doborem materiałów, produktów czy oświetlenia, które wszystkie razem budują niewiarygodną przestrzeń ekspozycyjną.

Minotti w sektorze hotelowym
W ostatnich latach rozwinęliście również sektor kontraktowy. Czy jest wiele produktów szytych na miarę, czy większość z nich to produkty katalogowe?
Obecnie 92% przychodu stanowi biznes rezydencyjny, a 8% – część kontraktowa czy, jak zwykle ją nazywamy – „gościnna”. Nazwa wzięła się od tego, że najczęściej wyposażamy strefy lounge, restauracje, biura członków zarządu, apartamenty hotelowe i jachty. Elementy wyposażenia są zwykle wybierane z szerokiej gamy naszych produktów. W ostatnich latach ich kolekcję uzupełniliśmy o te, które zostały pomyślane z myślą o części kontraktowej. Wprowadziliśmy więc takie serie, jak Aston, Leslie i Creed. Jesteśmy bardzo elastyczni, a nasze produkty dosyć często podlegają customizacji pod względem rozmiarów lub materiałów wykończeniowych w przypadku specjalnych projektów.

Reklama i widoczność
Zawsze przywiązywaliście dużą wagę do kampanii reklamowych, postrzegając je jako prawdziwe manifesty stylu życia Minotti. Jakie jest Twoje podejście do zróżnicowanych rynków globalnych w dziedzinie marketingu?
Kampanie reklamowe pomagają nam wzmocnić wizerunek marki i oczywiście promować konkretne produkty. Niemal permanentnie prowadzimy międzynarodową kampanię obejmującą ponad 145 prestiżowych magazynów o tematyce designu, architektury, mody, lifestyle. Każdy z nich został uważnie wyselekcjonowany ze względu na możliwości docierania do potencjalnych klientów marki.

Zobacz także:
minotti-2020-miedzynarodowy-design-we-wloskim-stylu