Urodzony w 1939 roku w La Spezia Gaetano Pesce, studia architektoniczne rozpoczął na Uniwersytecie w Wenecji w 1958 roku. Jako członek kolektywu Gruppo N opierał swoją pracę na bazie modernistycznego podejścia Bauhausu. Jednak przez ponad cztery dekady swojej pracy w charakterze projektanta budynków, wnętrz, wystaw i przedmiotów, wyznawał swoją naczelną zasadę. Dla niego bowiem modernizm to nie tyle co styl, a raczej metoda interpretacji teraźniejszości i przyszłości. W Nowym Jorku możemy teraz zobaczyć, jak łamał wszelkie granice między sztuką, architekturą i przedmiotem codziennego użytku.
Galeria Friedmana Benda w Nowym Jorku
Wystawa Age of Contaminations łączy prototypy i zrealizowane projekty, także nigdy wcześniej nie prezentowane. Wszystkie eksponaty powstały między 1968 a 1995 rokiem. Friedman Benda, właściciel galerii, w której do 14 grudnia będzie można podziwiać niezwykły zbiór, tak opowiada o wydarzeniu:
Age of Contaminations spogląda wstecz na spuściznę Pesce jako prowokatora łamiącego zasady i mającego istotny wpływ na ewolucję współczesnego designu.
Zebrano tu przykłady jego radykalizmu, eksperymentów, które dotyczyły zarówno samej formy jak i technik produkcji. Nie wszystkie z nich są udane lub bez wad, jednak dają pojęcie o awangardowym podejściu Pesce do architektury i designu. Gdy poszczególne projekty były realizowane, ich estetyka znacznie odbiegała od ogólnie przyjętych norm. Dzisiaj, z perspektywy czasu i osiągnieć bohatera wystawy, jest to arcyciekawa podróż do świata prawdziwego wizjonera.
Prowokator i eksperymentator
Był jednym z pierwszych designerów, którzy zaczęli eksperymentować z poliuretanami i żywicami. Nie chcąc podążać za modernistyczną ideologią regularności, wymyślał nowe techniki. Przykładem tych innowacji jest stół Golgota, którego malowniczy blat wspiera się na ustawionych na sobie szklanych cegłach. Jeszcze ciekawiej prezentuje się regał na książki Carenza, mebel który powstał na specjalne zamówienie profesora Alberto Carenzae.
Nie mogło zabraknąć ciekawych siedzisk – Yeti to modułowe fotele z pianki poliuretanowej, tapicerowane białą tkaniną ze szczegółowo dopasowanymi guzikami. Są tu także chyba najsłynniejsze, wciąż budzące kontrowersje Up5. Wzorowany na kształcie kobiecego ciała fotel to najbardziej rozpoznawalny projekt Gaetano Pesce.
Odważne kształty, kolory, formy zrobiły z Gaetano Pesce twórcę globalnego, którego innowacje wytyczały nowe kierunki w dziedzinie designu. Granice między sztuką, wzornictwem i produkcją dla niego nie istniały. Ponieważ postrzegał sztukę nie jako coś do stawiania na piedestale. Dla niego sztuką był produkt, czyli nasza kreatywna odpowiedź na potrzeby w czasach, w których żyjemy.