W 2018 roku galeria Pierre Marie po raz pierwszy otworzyła swoje drzwi, aby zaprezentować Ras El Hanout, gobelin tkany przez dziewięć miesięcy, przedstawiający kolekcję przypraw, związanych zręcznymi rękami fabryki Robert Four z Aubusson. Sześć lat później, Lemuriforme ponownie podejmuje temat przypraw. Zamiast drugiej edycji inauguracyjnej wystawy, ten projekt polega na kontynuowaniu wątków z pierwszych prac do współczesności. Prymitywna pod względem natury, ale także używana jako ozdoba lub akcent, wielowymiarowa przyprawa oświetla spojrzenie Pierre’a Marie na praktykę ornamentu.
Ale dlaczego Lemuriforme?
W jego nazwie tkwi pierwszy klucz. Naturalista Carl Von Linné nadał mu nazwę „Lemur”, co oznacza „ducha” po łacinie, hołd jego zamieszkanemu i duchowemu charakterowi. Zwierzę jest tu przedstawione jako gigantyczny cyfrowo drukowany mural na ścianach galerii, gdzieś pomiędzy grobowcem egipskiego księcia a ikoną pop artu, strażnikiem wymyślonej skrzyni czy muzą zagrożonych gatunków.
Madagaskar w tle
Aluzyjny, ale również głęboko endemicki (znajduje się głównie na wyspie Madagaskar, tak jak przyprawy przedstawione w różnych motywach), przypomina nam, że w pewnych regionalnych tradycjach tkwi zachowanie tożsamości. Zrozumienie techniki cloisonné przeprowadzonej w Lotaryngii przez fabrykę Émaux de Longwy na ceramice, która pokrywa kredens, czy prac forniru drewnianego na lekkich lustrach Craman Lagarde, oznacza również wykrywanie śladów długiej i delikatnej tradycji, widząc w rękodziele duchy wielu rąk rzemieślników zaangażowanych w zachowanie i kultywowanie głębokiego dziedzictwa.
To właśnie pod dobrymi auspicjami naczelnych, będących zarówno wyimaginowanym sobowtórem, jak i przyjacielem, Pierre Marie mógł zrealizować tę pracę ozdobną.
Tutaj projekt chroni delikatne naczynia, emaliowane kielichy Longwy i relikwiarze, jakby przypominał nam, że ich szlachetność i kruchość są nierozłączne. Galeria Pierre Marie funkcjonuje więc jako pudełko zawierające mnóstwo cennych skrzyń. To skrzynia skarbów, kapsuła czasu, diorama lub szkatułka muzyczna z szkła i witrażu (stworzona przy współpracy z Ateliers Duchemin). W tym zapraszającym, ale skompart…wentalizowanym miniaturowym uniwersum, autor zamyka kurtynę za widzem, sadza go w jednym z bogato tapicerowanych foteli, aby lepiej zakotwiczyć go w dekoracji, jak podróż w głąb czasu i obrazów. Pierre Marie mówi nam, że rysunek to przede wszystkim doświadczenie, spojrzenie.
Rok 2024 oznacza także dla Pierre’a Marie otwarcie jego agencji, Pierre Marie Studio, kilka ulic od galerii jako punkt zwrotny w karierze artysty, który bardziej niż kiedykolwiek widzi dekorację w swojej praktyce. Od przestrzeni do przedmiotu, od utopijnego medium i form do przedmiotu kolekcjonerskiego, rozwinięcie jego praktyki rysunkowej staje się świadectwem współczesnego spojrzenia na miejsce sztuk dekoracyjnych w naszym codziennym życiu.
Zdjęcia: Philippe Garcia
Zobacz także: