Nowy sklep oferuje immersyjne doświadczenie w mediolańskiej atmosferze wyszukanych zakupów w samym sercu miasta.
ACPV ARCHITECTS Antonio Citterio Patricia Viel prezentują wnętrza nowego butiku Rolex w centralnej Gallerii Vittorio Emanuele II w Mediolanie. Projekt nowego sklepu obejmuje rozległą renowację prestiżowej lokalizacji w światowej sławie galerii handlowej zbudowanej w stylu neorenesansu. Od inauguracji w 1867 roku, Galleria Vittorio Emanuele II jest ważnym miejscem spotkań, znanym jako „il Salotto di Milano”, dzięki bogatej ofercie rozrywki, sklepów i restauracji. Prace renowacyjne zachowują fasadę sklepu, jego integralność strukturalną i oryginalne objętości, odtwarzając charakter historycznej lokalizacji.
Nowy sklep Rolex w samym sercu Mediolanu definiuje nowy język projektowania przestrzeni handlowej, oparty na wyborze wyszukanych materiałów i mebli oraz szacunku dla tradycyjnego włoskiego rzemiosła”, mówi architekt Antonio Citterio, przewodniczący ACPV ARCHITECTS.
Tożsamość historycznej przestrzeni i marki Rolex
Projekt ACPV ARCHITECTS zainspirowany był oryginalnymi detalami projektu przestrzeni, ożywiając jej mediolańską atmosferę w nowoczesny sposób. Przestrzenie zostały zaprojektowane tak, aby prowadzić klientów przez doświadczenie handlowe dostosowane do ich potrzeb. Po dogłębnej analizie wcześniejszych projektów przestrzeni, schemat kolorów i wybór materiałów sklepu osiągają syntezę między historyczną wartością przestrzeni a tożsamością marki Rolex.
Trzy poziomy doświadczenia Rolex
Sklep składa się z trzech poziomów: parteru, który przyjmuje klientów, mezzaninu przeznaczonego na sprzedaż oraz ekskluzywnego piętra górnego. Parter jest zaprojektowany jako przedłużenie Gallerii, tworząc bezszwowną ciągłość z wzorami, geometriami i posadzką z weneckiego terakoty w najbliższym otoczeniu sklepu.
Projekt został stworzony przez staranne rozważenie, jak ludzie postrzegają i doświadczają sklepu zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki bliskiej współpracy z władzami publicznymi i instytucjami projekt zachowuje historyczną wartość lokalizacji, jednocześnie regenerując ją nową przestrzenią handlową”,
mówi architekt Patricia Viel, dyrektor generalny ACPV ARCHITECTS.
Strefa prezentacji luksusowego produktu
Strefa powitalna sklepu prezentuje ikoniczne produkty marki w gablotach i na stołach, a na podwójnych regałach z orzechowego drewna, wizualnie łączących parter z mezzaninem. Parter charakteryzuje się ścianami z trawertynu i jest oświetlony żyrandolem z dmuchanego szkła, zaprojektowanym we współpracy z Metis Lighting, z motywem romboidalnym, który oddaje hołd mediolańskim tradycjom projektowania
Strefa sprzedaży Rolex
Strefa sprzedaży na mezzaninie przywołuje atmosferę mediolańskiego salonu, prezentując współczesne kreacje marki. Projekt piętra górnego zachowuje odrębne identyfikacje charakteryzujące sufit w różnych okresach, podczas gdy oryginalny wzór weneckiej terakoty na podłodze został przywrócony dzięki starannym pracom renowacyjnym Laboratorio Morseletto.
Wyzwaniem przy projektowaniu nowego sklepu Rolex było dostosowanie wnętrz do ducha marki, mówi architekt Francesca Carlino, partner ACPV ARCHITECTS. Pracowaliśmy z szerokim spektrum interesariuszy i konsultantów, aby znaleźć rozwiązania dostosowane do stworzenia niepowtarzalnej przestrzeni i wymyśliliśmy wizualne doświadczenie, które łączy tożsamość marki z detalami projektu zainspirowanymi ikoniczną lokalizacją nowego sklepu.
Wnętrza sklepu podkreślają wartość włoskiego rzemiosła i historycznych procesów produkcyjnych zakorzenionych w lokalnych tradycjach projektowania. Podczas gdy schody łączące wszystkie piętra posiadają posadzkę z terakoty, ściany obłożone orzechowym drewnem – efekt wykwintnych technik stolarskich – podkreślają pionowe wymiary przestrzeni.
Projekt wnętrz sklepu zachęca do doświadczania przestrzeni od wewnątrz, otwierając klarowną linię widzenia z zewnątrz, przez obszary wystawowe do windy sklepowej. Zaprojektowana z hojnymi proporcjami przestrzennymi i dopracowanymi detalami, tzw. „ruchoma winda” pełni funkcję unikalnej przestrzeni wystawienniczej, przenosząc klientów między piętrami.
Zdjęcia: Gianluca Di Ioia
Zobacz także:
Londyński luksus Bulgari według Antonio Citterio