Search

Anish Kapoor i mistrzowska wystawa w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku stanie się pierwszą w Polsce przestrzenią, gdzie zobaczymy wystawę dzieł Anisha Kapoora. Mistrz współczesnej rzeźby przybliży swoją niepowtarzalną twórczość publiczności, sięgając po abstrakcyjne formy i materiały – od żywicy, po kamień i stal nierdzewną, aż po cement, drewno i plastik. Przybliżamy sylwetkę międzynarodowego rzeźbiarza i zdradzamy okoliczności wystawy.

Anish Kapoor – historia mistrza

Anish Kapoor – wystawa w Orońsku

Anish Kapoor – twórczość

Dirty Corner (2011)

Descension (2014)

Sky Mirror (2006)

Cloud Gate (2006)

ArcelorMittal Orbit (2012)

Anish Kapoor – historia mistrza

Sir Anish Kapoor uważany jest za jednego z najwybitniejszych brytyjsko-indyjskich rzeźbiarzy swojego pokolenia. Znany ze swoich intensywnych, plenerowych i wewnętrznych prac site-specific, w których łączy modernistyczne poczucie materialności z fascynacją manipulacją formą i percepcją przestrzeni. Kapoor, który urodził się w Bombaju, a w latach 70. przeniósł się do Londynu, aby studiować sztukę, najpierw pracował nad abstrakcyjnymi i organicznymi rzeźbami, wykorzystując podstawowe materiały naturalne, takie jak granit, wapień, marmur, pigment i gips. Jego rzeźby rozszerzają formalne ramy, poprzez przekierowywanie uwagi widza na bogatą kolorystykę, zmysłowo dopracowane powierzchnie oraz optyczne efekty wielowymiarowości.

anishkapoor-pointofdesignpl
zdjęcie: George Darrell

Od połowy lat 90., Kapoor eksploruje pojęcie pustki, tworząc prace, które wydają się cofać w głąb, znikać w ścianach lub podłogach, destabilizując założenia dotyczące świata fizycznego. Poprzez przekształcanie właściwości obiektów i materiałów, ostatnie prace Kapoora coraz bardziej zacierają granice między architekturą, designem i sztuką. Wielką uwagę krytyki w Stanach Zjednoczonych przyniosły mu Cloud Gate, stała 110-tonowa rzeźba z polerowanej stali nierdzewnej stworzona dla chicagowskiego Parku Milenijnego w 2006 roku oraz Sky Mirror, wklęsłe lustro o średnicy jednego metra, także pokazane w tym samym roku w Rockefeller Center w Nowym Jorku.

Kapoor osiągnął międzynarodowy status, a jego wystawy odbywały się w wielu miejscach na całym świecie, takich jak Tate i Hayward Gallery w Londynie, Kunsthalle Basel, Haus der Kunst w Monachium i Institute of Contemporary Art w Bostonie. W 2015 roku duża wystawa jego prac została zaprezentowana w ogrodach Pałacu Wersalskiego. W 1990 roku reprezentował Wielką Brytanię na Biennale w Wenecji, a w następnym roku otrzymał nagrodę Turnera. Prace Kapoora znajdują się w kolekcjach na całym świecie, przede wszystkim w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Prada Art Foundation w Mediolanie i Muzeum Guggenheima w Bilbao. A za zasługi w obszarze kultury, otrzymał w 2013 roku tytuł szlachecki.

Anish Kapoor – wystawa w Orońsku

Wystawa w Muzeum Rzeźby Współczesnej składać się będzie z masywnych, rzeźbionych bloków kamiennych, wykonanych z granitu, marmuru Vigaria, wapienia Kilkenny oraz miodowego i różowego onyksu irańskiego. Stanowi to prezentację stricte rzeźbiarską – doskonały przegląd rzeźby kamiennej i niezwykłego piękna naturalnych materiałów. Kapoor należy do pokolenia „New British Sculpture” – rzeźbiarzy, którzy w odpowiedzi na minimal art i sztukę konceptualną, przyjęli bardziej tradycyjne podejście do materiałów rzeźbiarskich, podobnie jak do samych technik. Abstrakcyjne, ale i biomorficzne formy Kapoora, odzwierciedlają jego zainteresowanie zmysłową fizycznością płynnych i owalnych powierzchni i pustych przestrzeni.

anishkapoor2-pointofdesignpl
Sophia / zdjęcie: Studio Anish Kapoor

Prace wystawione w Oranżerii rozwijają te same tematy, jednak w miękkich i plastycznych materiałach – wosku i żywicach. Kapoor stosuje unikalny odcień bogatej i żywej czerwieni, przywodzący na myśl malarstwo Marka Rothko. Ta czerwień jest znakiem rozpoznawczym Kapoora, podobnie jak jego najczarniejsza czerń.  Kluczowym projektem dla tej serii okazała się wystawa Svayambh w 2007 roku w Musée des Beaux Arts w Nantes. Ogromny blok czerwonego wosku został zamontowany na szynach i przewieziony przez historyczne enfilady pałacowych sal muzeum, znacząc swoją drogę strzępami oderwanej materii. W sanskrycie słowo „svayambh” oznacza „zrodzony z siebie” lub „samogenerujący się”. I to właśnie z tej perspektywy można interpretować instalację Push-Pull, wystawioną w Oranżerii.

Prace przeznaczone dla Orońska pochodzą z lat 1997-2018, możemy więc śledzić przemiany rzeźby Anisha Kapoora ze stosunkowo świeżych momentów twórczości. Zaproponowany przez artystę układ prezentacji, pozwala na ukazanie jego możliwości twórczych w odniesieniu do dwóch kontrastujących materiałów i dwóch przeciwstawnych narracji wizualnych. A także na pełne wykorzystanie warunków przestrzennych Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W sensie technicznym i logistycznym wystawa stanowiłaby wielkie wyzwanie dla każdej goszczącej ją galerii, a w Polsce tylko Centrum Rzeźby Polskiej jest w stanie sprostać temu wyjątkowemu zadaniu.

 Anish Kapoor – twórczość

Sir Anish Kapoor, ze względu na swoje zróżnicowane pochodzenie i mieszankę doświadczeń, tworzy sztukę, która przekracza wszelkie granice. Urodził się w Bombaju, studiował inżynierię elektryczną w Izraelu, po czym porzucił ją, by realizować swoje artystyczne marzenia w Wielkiej Brytanii. Znany ze swojego biomorficznego stylu konstruowania rzeźb, wykorzystuje proste kształty i jasne, monochromatyczne kolory dla maksymalnego efektu.

Dirty Corner (2011)

Dirty Corner (2011) jest jedną z najczęściej dyskutowanych instalacji w Pałacu Wersalskim. Znajduje się w centrum kontrowersji, będąc określaną jako wandalizowana rzeźba kobiecych genitaliów. Jednak pośród wandalizmu i oburzenia, Dirty Corner jest bez wątpienia fascynującą instalacją Kapoora. Z wejściem przypominającym kielich, rzeźba jest ogromnym stalowym tunelem, który ma 60 metrów długości i 8 metrów wysokości. Odwiedzający są zapraszani do wejścia do potężnego tunelu, który popycha ich do pójścia dalej i dalej, głębiej w pustkę ciemności, aż do punktu, w którym światło na drugim końcu tunelu nie jest już widoczne, a oni są zmuszeni użyć swoich zmysłów, aby znaleźć drogę naprzód.

Dirty Corner / zdjęcie: Studio Anish Kapoor

Descension (2014)

Wystawiona na Kochi-Muziris Biennale, pierwszym biennale sztuki współczesnej w Indiach, Descension (2014) stanowi niezwykłe dzieło sztuki i fascynującą eksploracją skali i ruchu w sztuce współczesnej. Praca składa się z czarnego wiru, który został zatopiony w ziemi, otoczony żelazną bramą. Widzowie obserwują, jak wir wiruje w nieskończoność, zagłębiając się w bezdenność nieznanego. Cały efekt jest tajemniczy i oszałamiający, a doświadczenie zwiedzania Descension staje się bardziej niż wyjątkowe.

Anish Kapoor5-pointofdesignpl
Descension / zdjęcie: Public Art Funds

Sky Mirror (2006)

Kapoor przezwycięża niemożliwy do pokonania dystans pomiędzy niebem a ziemią, ostatecznie zbliżając je do siebie, jeśli nie praktycznie, to przynajmniej filozoficznie poprzez swoją instalację. Zobaczymy ją obecnie na zewnątrz teatru w Wellington Circus w Nottingham. Sky Mirror (2006) to wklęsły dysk z nienagannie wypolerowanej, ciężkiej stali nierdzewnej, który skierowano w stronę nieba pod idealnym kątem. Ostatecznie odbija i ukazuje rozległy błękit i kłębiące się nad ziemią chmury. Zdolność lustra do sprytnego odwrócenia i zniekształcenia nieba, a także do umieszczenia go w niewłaściwym miejscu, poddaje wątpliwości idee rzeczywistości i trwałości.

anishkapoor8-pointofdesignpl
Sky Mirror / zdjęcie: Studio Anish Kapoor

Cloud Gate (2006)

Cloud Gate (2006) pojawiła się w wielu filmach, teledyskach i fotografiach, a znajduje się w Chicago. Jest to jedna z najbardziej popularnych instalacji, jakie kiedykolwiek powstały. Piękno Cloud Gate polega na jej właściwościach odbijających światło. Dzięki gładkiej i wolnej od skaz powierzchni, Cloud Gate odbija i wypacza miasto w osobliwy sposób, tworząc fascynujące geometryczne i kolorowe wizualizacje krajobrazu miasta i twarzy otaczających go ludzi. Rzeźba jest czule nazywana The Bean ze względu na jej kształt przypominający fasolę.

anishkapoor8-pointofdesignpl
Cloud Gate / zdjęcie: Studio Anish Kapoor

ArcelorMittal Orbit (2012)

ArcelorMittal Orbit (2012) to spektakl rzeźby i inżynierii strukturalnej, zaprojektowany przez Anisha Kapoora na Letnie Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w 2012 roku. Zlokalizowana w Queen Elizabeth Olympic Park w Stratford w Londynie, jest legendarną rzeźbą, najwyższym dziełem sztuki publicznej w Wielkiej Brytanii z dwoma obserwatoriami wewnątrz. Projekt został przekazany Kapoorowi, kiedy Tessa Jowell, minister ds. olimpiady, chciała dodać dodatkową krawędź do parku i stworzyć coś, co będzie przypominać o londyńskiej Olimpiadzie. Anish Kapoor, wraz z Cecil Balmon, stworzył arcydzieło, w tym spiralne przejście i kręcone schody, które prowadzą do obserwatoriów, nadając im unikalny i charakterystyczny wygląd.

anishkapoor8-pointofdesignpl
ArcelorMittal Orbit / zdjęcie: Studio Anish Kapoor

Zobacz także:

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close