Search

Acerbis czyli sztuka użytkowa dla koneserów

ACERBIS SHOWROOM_©AlbertoStrada

Acerbis, jedna z najtrwalszych firm meblarskich we Włoszech, stanowi punkt odniesienia dla koneserów włoskiego wzornictwa. To pionier z 150-letnim doświadczeniem, którego ciągłe poszukiwanie nowoczesności zaowocowało kreacjami o zdumiewającej innowacyjności. Dziś ta misja trwa, lecz wzbogaca ją i napędza nowa energia. Przede wszystkim MDF Italia przejęła Acerbis, aby w ten sposób wzmocnić swoją obecność na rynku międzynarodowym. Na stanowisku dyrektorów kreatywnych pojawili się nowo mianowani Francesco Meda i David Lopez Quincoces. Teraz to oni kierują dynamiczną ścieżką naprzód. W ten sposób firma Acerbis potwierdza swoją rodzinną linię nowatorskich wizji i projektów, które łączą funkcjonalność i awangardę.

ACERBIS _SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Półtora wieku historii

Firma Acerbis powstała w Valle Seriana w Bergamo, części północnego centrum meblarskiego Lombardii, która przekształciła Mediolan w światową stolicę designu. Przez dziesięciolecia przechodziła od ojców do synów, a obecny przedstawiciel czwartego pokolenia – Enrico Acerbis, piastuje stanowisko ambasadora marki. 150 lat temu, dokładnie w 1870 roku, założył ją utalentowany stolarz Benvenuto Acerbis. To on zbudował lojalną klientelę dla swoich rzemieślniczych, niestandardowych projektów.

acerbis-storytelling-persone3

Senior rodu Acerbis był świadkiem, jak pod jego przywództwem rodzinna firma przeszła drogę od wczesnego rzemiosła do skoku w latach 60. Właśnie wtedy, za sprawą Lodovico Acerbisa, doszło do wprowadzenia produkcji seryjnej i współpracy z niektórymi najbardziej pionierskich projektantów we Włoszech. Wśród nich należy wymienić nazwiska takie jak Massimo i Lella Vignelli, Vico Magistretti, Nanda Vigo, Gianfranco Frattini. Dla Acerbis tworzył także Giotto Stoppino, Mario Bellini i Andrea Branzi. Marka Acerbis to jedna z nielicznych włoskich firm, które wystawiały się na Salone del Mobile w Mediolanie od samego początku, w 1965 roku, i od tamtej pory prezentowały nowe projekty na każdej edycji.

maxwell-acerbis 01
Maxwell | design: Massimo Castagna

Zasłużone miejsce w alei sław

Przepojony precyzyjną produkcją i doskonale dopracowanym dziedzictwem w zakresie wysokiej jakości rzemiosła, Acerbis wprowadził innowacyjne, kreatywne rozwiązania dla współczesnych przestrzeni życiowych. Tym samym stworzył awangardę w nowoczesnych modułowych meblach, dzięki projektom reimaginingu kredensów, szafek i elementów do przechowywania. Wiele z nich trafiło do najbardziej prestiżowych muzeów świata, w tym w Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz w Victoria & Albert Museum of London.

06_PS_ACERBIS_SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Nieustannie eksplorując nowe zastosowania materiałów, firma Acerbis ustanowiła nowy punkt odniesienia w dziedzinie lakierów wysokiej jakości. To właśnie Acerbis nadał im wcześniej nieznany poziom połysku i trwałości, a także wynalazł własne opatentowane wykończenie lakierem Caoxol. Kolejny atut to wyjątkowy talent do wyspecjalizowanych mechanizmów zamykających, zawiasów i innego niestandardowego okucia. Bez wątpienia wywodzi się on wprost z rzemieślniczej tradycji producenta mebli. Te detale zapewniły użytkownikom fundamentalne, luksusowe doświadczenie designu, dzięki temu, że dopasowywały się do koncepcyjnych rozwiązań estetycznych mebli. Przez te lata eksperymentów i industrializacji Acerbis ukształtował swoje DNA włoskiej pomysłowości dla klientów, którzy patrzą w przyszłość.

ACERBIS_SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Nowy sojusz

W zglobalizowanym krajobrazie, dzisiejsze firmy projektowe odnoszą największe sukcesy za sprawą strategicznych partnerstw. W 2019 roku MDF Italia przejęła Acerbis, aby połączyć siły tych dwóch potężnych marek – producentów odważnych włoskich mebli. Połączone, a dzięki temu z większą ofertą, marki mogą wspólnie odkrywać nowe rynki. W ten sposób zwiększają oczywiście witalność sprzedaży, w ten sposób gwarantują sobie siłę i stabilizację wśród zmieniających się trendów globalnego rynku.

Sojusz zapewnia siłę i ciągłość marki, która zawsze była liderem w świecie designu” – mówi Enrico Acerbis.

axis acerbis 01
Axis | design: Gabriele & Oscar Buratti

Dzięki konsolidacji organizacji handlowych, marketingowych i produkcyjnych firm oraz wspólnej siedzibie w Mariano Comense, obie firmy zdecydowanie zyskują. MDF Italia oferuje siłę swojej sieci sprzedaży, wysoką wydajność systemu produkcyjnego oraz umiejętności własnego marketingu. Natomiast  Acerbis wnosi wkład ze skonsolidowaną międzynarodową siecią sprzedaży i technologicznym know-how wynikającym z dziesięcioleci badań nad materiałami, systemami konstrukcyjnymi i otwieraniem mebli. Obie marki wzmacniają się nawzajem jako uzupełniające się filary włoskiego wzornictwa na świecie. Rozwijają się razem, jednak zachowują zróżnicowaną pozycję, grupę docelową i charakterystyczną tożsamość designu.

00-ps-acerbis-portrait-francescomeda-davidlopezquincoces-calbertostrada-1591003317
Francesco Meda & David Lopez Quincoces | zdjęcie: Alberto Strada

Ożywiony kreatywny kurs

Francesco Meda i David Lopez Quincoces to nowi dyrektorzy kreatywni Acerbis. Wnoszą tu swoje dobrze sprawdzone mocne strony we wzornictwie przemysłowym i architekturze.

Francesco i David wnoszą do stołu różne specjalności, tworząc bardziej kompleksową perspektywę dla firmy Acerbis. To projektanci nowej generacji, ale z dużym doświadczeniem, które już potwierdziło ich talent. Mają także niezwykle jasną wizją marki, która obejmuje jej wyjątkową historię i ikony, a także świeże spojrzenie na międzynarodowy styl i design architektoniczny, który zawsze wyróżniał Acerbis.” – mówi Marco Cassina, kierownik ds. marketingu w MDF Italia.

alterego-low acerbis 01
Alterego | design: Giacomo Moor

Z pasją do historii designu i wizjonerskim wyczuciem współczesności, para rozpoczęła odrodzenie archiwów Acerbis. Chodzi o ponowne wprowadzenie na rynek dzieł, których nowoczesność do dziś pozostaje aktualna.

Te prace opowiadają o ważnej historii, która ma z natury rzeczy wielką wartość dla tych, którzy rozumieją narrację projektu. Aktualizujemy je pod kątem dzisiejszego stylu życia w naszych domach, wprowadzając nowe proporcje, nowe materiały i nowe kolory”. – mówią projektanci.

Przyszłe kolekcje będą czerpać z najbardziej ekscytujących projektantów nowej ery. Jednak po rozpoczęciu ich kadencji Meda i Lopez Quincoces spoglądają wstecz na najbardziej śmiałe i oryginalne wersje projektów archiwalnych i reinterpretują je na dzień dzisiejszy.

acerbis 02
N.C. Landscape | design: Massimo Castagna

Nowe życie ikon Acerbis

Modułowa sofa Life autorstwa Roberto Monsaniego, to rzeczywiście awangardowy projekt, ponieważ tak naprawdę nigdy nie zaprezentowano go  publicznie. Zmienia oryginalną ramę z pleksiglasu w formę zakrzywionego drewna, aby dopasować się do wymagań środowiskowych i materiałowych obecnych czasów. Natomiast szafka Storet, zaprojektowana przez Nandę Vigo, oferuje nową, elastyczną gamę rozmiarów. Ponowie do sprzedaży trafią także aż dwa projekty Gianfranco Frattiniego. Pierwszy z nich to stół Maestro, który nabiera większych rozmiarów. Drugi to stolik Gong, który zyskał całkiem nowe wykończenia w kolorze antracytu i mosiądzu.

ACERBIS _SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Krzesło Jot autorstwa Giotto Stoppino wzbogacono kolorystyką w stylu Bauhaus dzięki chromowanej ramie rurowej. W ten sposób podkreślono dramatyzm jego kształtów i estetykę produkcji przemysłowej. Natomiast stolik boczny Stoppino Mehnir pojawia się na nowych wysokościach, ze świeżą marmurową podstawą i blatem z orzecha i metalu ze szkła. Kredens Stoppino – Sheraton, nagrodzony ADI Compasso d’Oro z 1979 roku, także doczekał się ponownej premiery. Bada nowe zamknięcia i jest dostępny w błyszczących, charakterystycznych lakierach Acerbis, które dwaj projektanci także ożywili na potrzeby kolekcji. Odnoszą się one do klasycznych samochodów sportowych i kolorów ówczesnych Porsche i Jaguarów.

07_PS_ACERBIS_SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Meda i Lopez Quincoces z niezwykłą starannością wybierali każdy z projektów pochodzących z archiwum. Pragnęli bowiem podkreślić erę kultowych eksperymentów i stworzyć wybiegający w przyszłość przegląd pięknych i funkcjonalnych ikon Acerbis. Fundament oparty na silnym dziedzictwie tej dynamicznej marki, aby rozpocząć nowy rozdział firmy Acerbis.

ACERBIS_SHOWROOM_©AlbertoStrada
Zdjęcie: Alberto Strada

Kolekcja 2020

Acerbis przedstawia wybór archiwalnych dzieł stworzonych przez pionierskie talenty, które tworzyły historię włoskiego designu. Na język współczesności przetłumaczyli je nowi dyrektorzy kreatywni – Francesco Meda i David Lopeza Quincoces. To oni nadali ikonicznym pracom nowe życie kładąc nacisk na charakterystyczne lakiery marki, a także wytrzymałość materiałów. Postawili na nowe, mocne proporcje i wyrafinowane kolory inspirowane samochodami wyścigowymi w stylu vintage.

30_PS_ACERBIS_STORET_BRICK RED_NANDAVIGO_©AlbertoStrada
Szafki nocne Storet | design: Nanda Vigo | © Alberto Strada

Komoda Storet | design: Nanda Vigo, 1994

Szafka Storet uosabia wizjonerski charakter projektów Nandy Vigo, tu przedstawiony w postaci figlarnego, porywający filaru z szufladami. Modernizacja tego mebla objęła kontrast z z jaskrawo lakierowanego drewna i zupełnie nowe proporcje. Storet można zamówić zarówno w wydłużonej wersji pionowej, jak i w wersji szafki nocnej. Ten projekt także powstał w głowie Vigo, jednak dopiero teraz trafił do produkcji.

Acerbis Storet | design: Nanda Vigo | © Alberto Strada
Storet | design: Nanda Vigo | © Alberto Strada

Storet odzwierciedla dzisiejszy postęp w technologii produkcji. Jednak widoczne słoje orzecha włoskiego rozjaśniają współczesne doświadczenie firmy Acerbis w wykorzystaniu rozległych powierzchni drewnianych. Szafka, choć wykonana w całości z jednego materiału, tworzy potężną grę kolorów, łagodzoną przez uspokajające odcienie i naturalną jakość drewna.

23_PS_ACERBIS_MAESTRO_DarkStainedWalnut_GIANFRANCOFRATTINI_©LorenzoCappelliniBaio
Maestro w wykończeniu z ciemnego orzecha | design: Gianfranco Frattini | © Lorenzo Cappellini Baio

Stół Maestro | design: Gianfranco Frattini, 1997

Gianfranco Frattini, dzięki precyzji i żywej tożsamości, nadał swojemu projektowi – Maestro, umiejętność zaczarowywania pomieszczeń mieszkalnych. Od początku gwarantował doskonałą funkcjonalność, jednak dzisiaj zwiększa skalę. Po pierwsze staje się dłuższy, w wersjach o długości 2,5, 3 i 3,5 metra, a po drugie – zyskuje więcej dramatyzmu. Wszystko za sprawą materiałów – czarne drewno jesionowe i ciemny bejcowany orzech tworzą ciemne sylwetki długich, wspornikowych skrzydeł stołu i liniową grą wycięć, która przypomina tradycyjną japońską architekturę.

15_PS_ACERBIS_GONG_GIANFRANCOFRATTINI_©AlbertoStrada.jpg
Gong | design: Gianfranco Frattini | © Alberto Strada

Stolik pomocniczy Gong | design: Gianfranco Frattini, 1987

Symbol rygorystycznych projektów Gianfranco Frattiniego – stolik boczny Gong powraca z jego kwintesencją wdzięku i stylu formy. Teraz w różnych wysokościach i średnicach – rodzina proporcji dla rzeźb, roślin i innych dekoracji. W stonowanym, szczotkowanym wykończeniu z mosiądzu lub brązu. Metale podkreślają materiał, z kolumną w tym samym kolorze lub kontrastującej z mosiądzu, lub też blat i podstawa z żelaza. Wszystko w lśniącej, elementarnej czystości.

24_PS_ACERBIS_LIFE_ROBERTOMONSANI_©AlbertoStrada
Life | design: Roberto Monsani | © Alberto Strada

Sofa Life | design: Roberto Monsani, 1974

Wizualizując nowe style życia, Roberto Monsani wyobrażał sobie nowe rozwiązania, aby zmienić ogólny kształt domu. Dzięki temu sofa Life – tak awangardowa, że ​​nigdy nie była produkowana seryjnie za czasów Monsaniego – zachowuje swój nowoczesny charakter. Utrzymując modułową i elastyczną konstrukcję, dziś oryginalna rama sofy uległa wydłużeniu. Zaktualizowano także kolorystykę o wersje w odcieniu ciemnego orzecha i czarnego jesionu dla współczesnych ideałów życia. Niezwykle wygodne, puchowe poduszki zaprojektowano, aby zachęcały do swobodnego wylegiwania się. Teraz jeszcze bardziej wciągają w relaks dzięki zastosowaniu przyjemnego w dotyku aksamitu, a miękkie kształty zapewniają absolutną wygodę.

09_PS_ACERBIS_MENHIR_GIOTTOSTOPPINI_LODOVICOACERBIS_©AlbertoStrada
Menhir | design: Giotto Stoppino, Lodovico Acerbis | © Alberto Strada

Niski stolik Menhir | design: Giotto Stoppino, Lodovico Acerbis, 1983

Dzięki odważnemu podejściu do materiałów niski stół Menhir staje się kompozycja kolorów i faktur. W ten sposób wymownie ilustruje rzeźbiarską prostotę wynalazków nowych form Lodovico Acerbisa i Giotto Stoppino. Dzięki greckiemu klasycyzmowi kolumna stołu łączy monumentalną marmurową podstawę, matową we współczesnej wersji, z blatem wykonanym na nowo z lakierowanego drewna lub czarnego jesionu i naturalnego orzecha. Dzięki temu powstaje uderzająca wymiana między kolorami i elementami.

Nowo zaprojektowany w trzech różnych wysokościach, niski stolik Menhir szczyci się bardziej dramatycznym okrągłym blatem. Dodatkowo teraz pojawia się również jako wysoka konsola – koncepcja pochodząca z oryginalnych projektów, które są obecnie produkowane po raz pierwszy.

18_PS_ACERBIS_JOT_GIOTTOSTOPPINI_©AlbertoStrada
Jot | design: Giotto Stoppino | © Alberto Strada

Krzesło Jot | design: Giotto Stoppino, 1976

Celebrując stal nierdzewną w tradycji Bauhausu, krzesło Jot z rurową chromowaną ramą przenosi swoją pikującą, baletmistrzowską formę do współczesności. Nową wersją oczyszczono z jakiejkolwiek farby lub barwnika, który mógłby ukryć esencję wyrazistych elementów z metalu i surowej skóry siodłowej. Ikoniczny przykład o mistrzowskim wykorzystaniu stylów krzeseł wspornikowych oraz metodzie eksploracji materiałów przez Giotto Stoppino.

34_PS_ACERBIS_SHERATON_GREEN_GIOTTOSTOPPINI_LODOVICOACERBIS_©LorenzoCappelliniBaio
Sheraton | design: Giotto Stoppino & Lodovico Acerbis | © Lorenzo Cappellini Baio

Kredens Sheraton | design: Giotto Stoppino & Lodovico Acerbis, 1977

Komoda odzwierciedla rolę liderów, jaką Giotto Stoppino i Lodovico Acerbis przyjęli w historii nowoczesnego włoskiego designu. Łączy
elegancki, przełomowy kształt z innowacyjną funkcjonalnością. Przełomowy projekt doceniło jury konkursu Compasso d’Oro w 1979 roku, i do dziś cenią rzesze miłośników wzornictwa przełomowego. Właśnie z tego powodu mebel Sheraton znajduje się w stałej Pkolekcji w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta.

36_PS_ACERBIS_SHERATON_GREEN_GIOTTOSTOPPINI_LODOVICOACERBIS_©LorenzoCappelliniBaio
Sheraton | design: Giotto Stoppino & Lodovico Acerbis | © Lorenzo Cappellini Baio

Dziś można zobaczyć nowe edycje drewnianej szafki wykończonej charakterystycznymi błyszczącymi lakierami Acerbis w sześciu nowych współczesnych odcieniach. Oryginalne zamknięcia i system przesuwny Sheratona – rewelacja w pierwszym wydaniu – dodatkowo zmodernizowano, aby zapewnić płynniejszy poślizg.

creso acerbis
Creso | design: Lella & Massimo Vignelli

Ikony w katalogu Acerbis

Kolekcja 2020 wskrzesza najbardziej przełomowe projekty, które w długiej historii Acerbis zagościły już na kartach katalogów marki. Jednak nie ze wszystkich ikon designu Acerbis zrezygnował – do dzisiaj istnieje specjalny dział, którego oferta dotyczy prawdziwych dzieł sztuki użytkowej.

acerbis Asisai |
Asisai | design: Kazuyo Komoda

Stojak na parasole Asisai | design: Kazuyo Komoda, 1994

Rzeźbiarski stojak na parasole, w którym trzy zakrzywione harmoniczne druty stalowe przymocowane do podstawy tworzą napiętą pustkę. Działa ona jak solidna baza, rysująca faliste linie, które zmieniają kształt wraz ze zmianą pozycji widza. Lekkość i solidność, dynamizm i bezruch spotykają się w doskonałości ponadczasowego przedmiotu. Inspirację dla tego projektu stanowił minimalizm Karensasui – japońskich ogrodów kamiennych. Stojak przeznaczono zarówno do użytku wewnętrznego, jak i zewnętrznego, dzięki stali nierdzewnej i odlewanej aluminiowej podstawie, które są odporny na warunki atmosferyczne i żywioły.

sette magie acerbis
Sette Magie | design: Massimo & Lella Vignelli

Stoliki Sette Magie | design: Massimo & Lella Vignelli, 1989

Ta kolekcja to jeden z najlepszych wyrazów podejścia projektowego Massimo & Lella Vignelli. Z jednej strony staranny i mocny wizualnie projekt linii, z drugiej mocne połączenie z włoskim rękodziełem, co skutkuje intelektualnym, wyjątkowym i ponadczasowy produkt. Elementem łączący wzornictwo wszystkich elementów z kolekcji Sette Magie jest cylindryczna metalowa konstrukcja. Z biegiem lat ulepszono ją metalizowaną powłoką „diamond dinish”, malowaną w trzech współczesnych odcieniach zamiast oryginalnej złotej i srebrnej powłoki. Zastosowano także malowanie żelazem blaszkowym, podkreślające charakterystyczny graficzny znak sekwencji siedmiu jasnych dziur.

settemagie-lowtables-02-h
Sette Magie | design: Massimo & Lella Vignelli

Niskie stoły Sette Magie zaprojektowano w dwóch różnych wysokościach i szerokościach. Mogą wewnątrz podstawy skrywać kółka, a ich blat, z warstwowego szkła Stopsol w kolorze srebrnym lub brązowym można podświetlić lampą LED. Wierzchołek zmienia się magicznie w zależności od tego, czy światło jest włączone, czy wyłączone. Całkowicie lustrzana powierzchnia o ciemnym i głębokim kolorze w rzeczywistości staje się białym i świecącym ekranem, który rzuca światło na umieszczone tam przedmioty, a także nasyca przyjemnym blaskiem całe pomieszczenie. Świetlne stoły można dowolnie ustawiać na środku pomieszczenia lub przesuwać bezprzewodowo dzięki wewnętrznemu akumulatorowi.

acerbis spiros
Spiros | design: Vico Magistretti

Wieszak wolnostojący Spiros | design: Vico Magistretti, 1987

Esencjonalność designu i brak dekoracji to motywy przewodnie bardzo długiej kariery artystycznej Vico Magistrettiego, mimo że sam mistrz przyznał, że „prostota to najbardziej złożone osiągnięcie na świecie”. Spiros to efekt zmiany perspektywy z codzienności na niecodzienną, przekształcenie nieopisowego przedmiotu – „miotły” – w produkt designerski, który dzięki kilku mistrzowskim elementom staje się głęboko urzekający.

spiros acerbis
Spiros | design: Vico Magistretti

Istnieją dwie wersje tego wieszaka – pierwsza do oparcia o ścianę, druga stojąca samodzielnie na centralnej podstawie. Oba mają centralny słupek z litego drewna jesionowego, do którego przymocowane są spiralne kołki, również wykonane z drewna. Posiada strukturę drewna lakierowanego z otwartymi porami, bejcowanego na kolor czarny, czerwony i naturalny bielony, drewnianą podstawę w tych samych kolorach lub w kolorze szarym pomalowanym miką.

lago-dorato12-b
Lago Dorato | design: Lella & Massimo Vignelli

Lustro Lago Dorato | design: Lella & Massimo Vignelli, 1988

Duże okrągłe lustro, którego idealne proporcje mogły wyłącznie wyjść spod ręki wielkich mistrzów wzornictwa i współczesnej grafiki. Rama wykończona starożytną techniką płatków złota lub srebra. Złocenie i posrebrzenie nakłada się ręcznie, stosując stary system aplikacji.

creso acerbis 2
Creso | design: Lella & Massimo Vignelli

Stół Creso | design: Lella & Massimo Vignelli, 1988

Świetny klasyk, zaprojektowany przez prawdziwych mistrzów designu i współczesnej grafiki, ewoluuje wraz z nowymi kombinacjami obecnych materiałów. Podstawa pokryta szlachetnym ciepłym błyszczącym mosiądzem, elegancko kontrastuje za sprawą materiałów i koloru z białym marmurowym blatem arabescato. Inna opcja to nowa powierzchnia z diamentowym wykończeniem w jasnych, niszowych kolorach tytoniowego brązu i tytanu. Wreszcie, nowe wykończenie „Fresco”, wykonane ręcznie przez zmieszanie pasty cementowej, materiałów obojętnych, takich jak piasek, pył marmurowy, ziemia i specjalne żywice, które umożliwiają obróbkę „fresco on fresco” tak samo jak freski i są w stanie pokazać paski, plamy, różnorodność, drobne dziurki. Wszystkie są śladami dłoni artysty i podkreślają piękno zawsze różnych, nie powtarzalnych wykończeń.

massimo-vignelli-serenissimo-table-desk-for-acerbis-1970s
Serenissimo | design: David Law & Lella & Massimo Vignelli

Stół Serenissimo | design: David Law & Lella & Massimo Vignelli, 1985

Stół o wyjątkowym i ponadczasowym designie, w którym pozorna cienkość i lekkość szklanego blatu kontrastuje ze sporą średnicą kolumn. Kolumny te zyskują większą wyrazistość dzięki różnym kolorom i fakturom materiałów okładzinowych: blasku stali nierdzewnej i betonowemu kunsztowi wykończenia „Fresco”, wykonanemu ręcznie przez zmieszanie pasty cementowej, materiałów obojętnych, takich jak piasek, pył marmurowy, ziemia i specjalne żywice.

moodboard low table acerbis 01
Stolik Moodboard | design: Massimo Mariani

 

Zobacz także:

ikony-designu-na-wirtualnej-wystawa-i-made

massimo-castagna-w-poszukiwaniu-ekspresji

wloscy-mistrzowie-designu-cz-1

 

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close