Acerbis, jedna z najtrwalszych firm meblarskich we Włoszech, stanowi punkt odniesienia dla koneserów włoskiego wzornictwa. To pionier z 150-letnim doświadczeniem, którego ciągłe poszukiwanie nowoczesności zaowocowało kreacjami o zdumiewającej innowacyjności. Dziś ta misja trwa, lecz wzbogaca ją i napędza nowa energia. Przede wszystkim MDF Italia przejęła Acerbis, aby w ten sposób wzmocnić swoją obecność na rynku międzynarodowym. Na stanowisku dyrektorów kreatywnych pojawili się nowo mianowani Francesco Meda i David Lopez Quincoces. Teraz to oni kierują dynamiczną ścieżką naprzód. W ten sposób firma Acerbis potwierdza swoją rodzinną linię nowatorskich wizji i projektów, które łączą funkcjonalność i awangardę.
Półtora wieku historii
Firma Acerbis powstała w Valle Seriana w Bergamo, części północnego centrum meblarskiego Lombardii, która przekształciła Mediolan w światową stolicę designu. Przez dziesięciolecia przechodziła od ojców do synów, a obecny przedstawiciel czwartego pokolenia – Enrico Acerbis, piastuje stanowisko ambasadora marki. 150 lat temu, dokładnie w 1870 roku, założył ją utalentowany stolarz Benvenuto Acerbis. To on zbudował lojalną klientelę dla swoich rzemieślniczych, niestandardowych projektów.
Senior rodu Acerbis był świadkiem, jak pod jego przywództwem rodzinna firma przeszła drogę od wczesnego rzemiosła do skoku w latach 60. Właśnie wtedy, za sprawą Lodovico Acerbisa, doszło do wprowadzenia produkcji seryjnej i współpracy z niektórymi najbardziej pionierskich projektantów we Włoszech. Wśród nich należy wymienić nazwiska takie jak Massimo i Lella Vignelli, Vico Magistretti, Nanda Vigo, Gianfranco Frattini. Dla Acerbis tworzył także Giotto Stoppino, Mario Bellini i Andrea Branzi. Marka Acerbis to jedna z nielicznych włoskich firm, które wystawiały się na Salone del Mobile w Mediolanie od samego początku, w 1965 roku, i od tamtej pory prezentowały nowe projekty na każdej edycji.
Zasłużone miejsce w alei sław
Przepojony precyzyjną produkcją i doskonale dopracowanym dziedzictwem w zakresie wysokiej jakości rzemiosła, Acerbis wprowadził innowacyjne, kreatywne rozwiązania dla współczesnych przestrzeni życiowych. Tym samym stworzył awangardę w nowoczesnych modułowych meblach, dzięki projektom reimaginingu kredensów, szafek i elementów do przechowywania. Wiele z nich trafiło do najbardziej prestiżowych muzeów świata, w tym w Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz w Victoria & Albert Museum of London.
Nieustannie eksplorując nowe zastosowania materiałów, firma Acerbis ustanowiła nowy punkt odniesienia w dziedzinie lakierów wysokiej jakości. To właśnie Acerbis nadał im wcześniej nieznany poziom połysku i trwałości, a także wynalazł własne opatentowane wykończenie lakierem Caoxol. Kolejny atut to wyjątkowy talent do wyspecjalizowanych mechanizmów zamykających, zawiasów i innego niestandardowego okucia. Bez wątpienia wywodzi się on wprost z rzemieślniczej tradycji producenta mebli. Te detale zapewniły użytkownikom fundamentalne, luksusowe doświadczenie designu, dzięki temu, że dopasowywały się do koncepcyjnych rozwiązań estetycznych mebli. Przez te lata eksperymentów i industrializacji Acerbis ukształtował swoje DNA włoskiej pomysłowości dla klientów, którzy patrzą w przyszłość.
Nowy sojusz
W zglobalizowanym krajobrazie, dzisiejsze firmy projektowe odnoszą największe sukcesy za sprawą strategicznych partnerstw. W 2019 roku MDF Italia przejęła Acerbis, aby połączyć siły tych dwóch potężnych marek – producentów odważnych włoskich mebli. Połączone, a dzięki temu z większą ofertą, marki mogą wspólnie odkrywać nowe rynki. W ten sposób zwiększają oczywiście witalność sprzedaży, w ten sposób gwarantują sobie siłę i stabilizację wśród zmieniających się trendów globalnego rynku.
Sojusz zapewnia siłę i ciągłość marki, która zawsze była liderem w świecie designu” – mówi Enrico Acerbis.
Dzięki konsolidacji organizacji handlowych, marketingowych i produkcyjnych firm oraz wspólnej siedzibie w Mariano Comense, obie firmy zdecydowanie zyskują. MDF Italia oferuje siłę swojej sieci sprzedaży, wysoką wydajność systemu produkcyjnego oraz umiejętności własnego marketingu. Natomiast Acerbis wnosi wkład ze skonsolidowaną międzynarodową siecią sprzedaży i technologicznym know-how wynikającym z dziesięcioleci badań nad materiałami, systemami konstrukcyjnymi i otwieraniem mebli. Obie marki wzmacniają się nawzajem jako uzupełniające się filary włoskiego wzornictwa na świecie. Rozwijają się razem, jednak zachowują zróżnicowaną pozycję, grupę docelową i charakterystyczną tożsamość designu.
Ożywiony kreatywny kurs
Francesco Meda i David Lopez Quincoces to nowi dyrektorzy kreatywni Acerbis. Wnoszą tu swoje dobrze sprawdzone mocne strony we wzornictwie przemysłowym i architekturze.
Francesco i David wnoszą do stołu różne specjalności, tworząc bardziej kompleksową perspektywę dla firmy Acerbis. To projektanci nowej generacji, ale z dużym doświadczeniem, które już potwierdziło ich talent. Mają także niezwykle jasną wizją marki, która obejmuje jej wyjątkową historię i ikony, a także świeże spojrzenie na międzynarodowy styl i design architektoniczny, który zawsze wyróżniał Acerbis.” – mówi Marco Cassina, kierownik ds. marketingu w MDF Italia.
Z pasją do historii designu i wizjonerskim wyczuciem współczesności, para rozpoczęła odrodzenie archiwów Acerbis. Chodzi o ponowne wprowadzenie na rynek dzieł, których nowoczesność do dziś pozostaje aktualna.
Te prace opowiadają o ważnej historii, która ma z natury rzeczy wielką wartość dla tych, którzy rozumieją narrację projektu. Aktualizujemy je pod kątem dzisiejszego stylu życia w naszych domach, wprowadzając nowe proporcje, nowe materiały i nowe kolory”. – mówią projektanci.
Przyszłe kolekcje będą czerpać z najbardziej ekscytujących projektantów nowej ery. Jednak po rozpoczęciu ich kadencji Meda i Lopez Quincoces spoglądają wstecz na najbardziej śmiałe i oryginalne wersje projektów archiwalnych i reinterpretują je na dzień dzisiejszy.
Nowe życie ikon Acerbis
Modułowa sofa Life autorstwa Roberto Monsaniego, to rzeczywiście awangardowy projekt, ponieważ tak naprawdę nigdy nie zaprezentowano go publicznie. Zmienia oryginalną ramę z pleksiglasu w formę zakrzywionego drewna, aby dopasować się do wymagań środowiskowych i materiałowych obecnych czasów. Natomiast szafka Storet, zaprojektowana przez Nandę Vigo, oferuje nową, elastyczną gamę rozmiarów. Ponowie do sprzedaży trafią także aż dwa projekty Gianfranco Frattiniego. Pierwszy z nich to stół Maestro, który nabiera większych rozmiarów. Drugi to stolik Gong, który zyskał całkiem nowe wykończenia w kolorze antracytu i mosiądzu.
Krzesło Jot autorstwa Giotto Stoppino wzbogacono kolorystyką w stylu Bauhaus dzięki chromowanej ramie rurowej. W ten sposób podkreślono dramatyzm jego kształtów i estetykę produkcji przemysłowej. Natomiast stolik boczny Stoppino Mehnir pojawia się na nowych wysokościach, ze świeżą marmurową podstawą i blatem z orzecha i metalu ze szkła. Kredens Stoppino – Sheraton, nagrodzony ADI Compasso d’Oro z 1979 roku, także doczekał się ponownej premiery. Bada nowe zamknięcia i jest dostępny w błyszczących, charakterystycznych lakierach Acerbis, które dwaj projektanci także ożywili na potrzeby kolekcji. Odnoszą się one do klasycznych samochodów sportowych i kolorów ówczesnych Porsche i Jaguarów.
Meda i Lopez Quincoces z niezwykłą starannością wybierali każdy z projektów pochodzących z archiwum. Pragnęli bowiem podkreślić erę kultowych eksperymentów i stworzyć wybiegający w przyszłość przegląd pięknych i funkcjonalnych ikon Acerbis. Fundament oparty na silnym dziedzictwie tej dynamicznej marki, aby rozpocząć nowy rozdział firmy Acerbis.
Kolekcja 2020
Acerbis przedstawia wybór archiwalnych dzieł stworzonych przez pionierskie talenty, które tworzyły historię włoskiego designu. Na język współczesności przetłumaczyli je nowi dyrektorzy kreatywni – Francesco Meda i David Lopeza Quincoces. To oni nadali ikonicznym pracom nowe życie kładąc nacisk na charakterystyczne lakiery marki, a także wytrzymałość materiałów. Postawili na nowe, mocne proporcje i wyrafinowane kolory inspirowane samochodami wyścigowymi w stylu vintage.
Komoda Storet | design: Nanda Vigo, 1994
Szafka Storet uosabia wizjonerski charakter projektów Nandy Vigo, tu przedstawiony w postaci figlarnego, porywający filaru z szufladami. Modernizacja tego mebla objęła kontrast z z jaskrawo lakierowanego drewna i zupełnie nowe proporcje. Storet można zamówić zarówno w wydłużonej wersji pionowej, jak i w wersji szafki nocnej. Ten projekt także powstał w głowie Vigo, jednak dopiero teraz trafił do produkcji.
Storet odzwierciedla dzisiejszy postęp w technologii produkcji. Jednak widoczne słoje orzecha włoskiego rozjaśniają współczesne doświadczenie firmy Acerbis w wykorzystaniu rozległych powierzchni drewnianych. Szafka, choć wykonana w całości z jednego materiału, tworzy potężną grę kolorów, łagodzoną przez uspokajające odcienie i naturalną jakość drewna.
Stół Maestro | design: Gianfranco Frattini, 1997
Gianfranco Frattini, dzięki precyzji i żywej tożsamości, nadał swojemu projektowi – Maestro, umiejętność zaczarowywania pomieszczeń mieszkalnych. Od początku gwarantował doskonałą funkcjonalność, jednak dzisiaj zwiększa skalę. Po pierwsze staje się dłuższy, w wersjach o długości 2,5, 3 i 3,5 metra, a po drugie – zyskuje więcej dramatyzmu. Wszystko za sprawą materiałów – czarne drewno jesionowe i ciemny bejcowany orzech tworzą ciemne sylwetki długich, wspornikowych skrzydeł stołu i liniową grą wycięć, która przypomina tradycyjną japońską architekturę.
Stolik pomocniczy Gong | design: Gianfranco Frattini, 1987
Symbol rygorystycznych projektów Gianfranco Frattiniego – stolik boczny Gong powraca z jego kwintesencją wdzięku i stylu formy. Teraz w różnych wysokościach i średnicach – rodzina proporcji dla rzeźb, roślin i innych dekoracji. W stonowanym, szczotkowanym wykończeniu z mosiądzu lub brązu. Metale podkreślają materiał, z kolumną w tym samym kolorze lub kontrastującej z mosiądzu, lub też blat i podstawa z żelaza. Wszystko w lśniącej, elementarnej czystości.
Sofa Life | design: Roberto Monsani, 1974
Wizualizując nowe style życia, Roberto Monsani wyobrażał sobie nowe rozwiązania, aby zmienić ogólny kształt domu. Dzięki temu sofa Life – tak awangardowa, że nigdy nie była produkowana seryjnie za czasów Monsaniego – zachowuje swój nowoczesny charakter. Utrzymując modułową i elastyczną konstrukcję, dziś oryginalna rama sofy uległa wydłużeniu. Zaktualizowano także kolorystykę o wersje w odcieniu ciemnego orzecha i czarnego jesionu dla współczesnych ideałów życia. Niezwykle wygodne, puchowe poduszki zaprojektowano, aby zachęcały do swobodnego wylegiwania się. Teraz jeszcze bardziej wciągają w relaks dzięki zastosowaniu przyjemnego w dotyku aksamitu, a miękkie kształty zapewniają absolutną wygodę.
Niski stolik Menhir | design: Giotto Stoppino, Lodovico Acerbis, 1983
Dzięki odważnemu podejściu do materiałów niski stół Menhir staje się kompozycja kolorów i faktur. W ten sposób wymownie ilustruje rzeźbiarską prostotę wynalazków nowych form Lodovico Acerbisa i Giotto Stoppino. Dzięki greckiemu klasycyzmowi kolumna stołu łączy monumentalną marmurową podstawę, matową we współczesnej wersji, z blatem wykonanym na nowo z lakierowanego drewna lub czarnego jesionu i naturalnego orzecha. Dzięki temu powstaje uderzająca wymiana między kolorami i elementami.
Nowo zaprojektowany w trzech różnych wysokościach, niski stolik Menhir szczyci się bardziej dramatycznym okrągłym blatem. Dodatkowo teraz pojawia się również jako wysoka konsola – koncepcja pochodząca z oryginalnych projektów, które są obecnie produkowane po raz pierwszy.
Krzesło Jot | design: Giotto Stoppino, 1976
Celebrując stal nierdzewną w tradycji Bauhausu, krzesło Jot z rurową chromowaną ramą przenosi swoją pikującą, baletmistrzowską formę do współczesności. Nową wersją oczyszczono z jakiejkolwiek farby lub barwnika, który mógłby ukryć esencję wyrazistych elementów z metalu i surowej skóry siodłowej. Ikoniczny przykład o mistrzowskim wykorzystaniu stylów krzeseł wspornikowych oraz metodzie eksploracji materiałów przez Giotto Stoppino.
Kredens Sheraton | design: Giotto Stoppino & Lodovico Acerbis, 1977
Komoda odzwierciedla rolę liderów, jaką Giotto Stoppino i Lodovico Acerbis przyjęli w historii nowoczesnego włoskiego designu. Łączy
elegancki, przełomowy kształt z innowacyjną funkcjonalnością. Przełomowy projekt doceniło jury konkursu Compasso d’Oro w 1979 roku, i do dziś cenią rzesze miłośników wzornictwa przełomowego. Właśnie z tego powodu mebel Sheraton znajduje się w stałej Pkolekcji w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta.
Dziś można zobaczyć nowe edycje drewnianej szafki wykończonej charakterystycznymi błyszczącymi lakierami Acerbis w sześciu nowych współczesnych odcieniach. Oryginalne zamknięcia i system przesuwny Sheratona – rewelacja w pierwszym wydaniu – dodatkowo zmodernizowano, aby zapewnić płynniejszy poślizg.
Ikony w katalogu Acerbis
Kolekcja 2020 wskrzesza najbardziej przełomowe projekty, które w długiej historii Acerbis zagościły już na kartach katalogów marki. Jednak nie ze wszystkich ikon designu Acerbis zrezygnował – do dzisiaj istnieje specjalny dział, którego oferta dotyczy prawdziwych dzieł sztuki użytkowej.
Stojak na parasole Asisai | design: Kazuyo Komoda, 1994
Rzeźbiarski stojak na parasole, w którym trzy zakrzywione harmoniczne druty stalowe przymocowane do podstawy tworzą napiętą pustkę. Działa ona jak solidna baza, rysująca faliste linie, które zmieniają kształt wraz ze zmianą pozycji widza. Lekkość i solidność, dynamizm i bezruch spotykają się w doskonałości ponadczasowego przedmiotu. Inspirację dla tego projektu stanowił minimalizm Karensasui – japońskich ogrodów kamiennych. Stojak przeznaczono zarówno do użytku wewnętrznego, jak i zewnętrznego, dzięki stali nierdzewnej i odlewanej aluminiowej podstawie, które są odporny na warunki atmosferyczne i żywioły.
Stoliki Sette Magie | design: Massimo & Lella Vignelli, 1989
Ta kolekcja to jeden z najlepszych wyrazów podejścia projektowego Massimo & Lella Vignelli. Z jednej strony staranny i mocny wizualnie projekt linii, z drugiej mocne połączenie z włoskim rękodziełem, co skutkuje intelektualnym, wyjątkowym i ponadczasowy produkt. Elementem łączący wzornictwo wszystkich elementów z kolekcji Sette Magie jest cylindryczna metalowa konstrukcja. Z biegiem lat ulepszono ją metalizowaną powłoką „diamond dinish”, malowaną w trzech współczesnych odcieniach zamiast oryginalnej złotej i srebrnej powłoki. Zastosowano także malowanie żelazem blaszkowym, podkreślające charakterystyczny graficzny znak sekwencji siedmiu jasnych dziur.
Niskie stoły Sette Magie zaprojektowano w dwóch różnych wysokościach i szerokościach. Mogą wewnątrz podstawy skrywać kółka, a ich blat, z warstwowego szkła Stopsol w kolorze srebrnym lub brązowym można podświetlić lampą LED. Wierzchołek zmienia się magicznie w zależności od tego, czy światło jest włączone, czy wyłączone. Całkowicie lustrzana powierzchnia o ciemnym i głębokim kolorze w rzeczywistości staje się białym i świecącym ekranem, który rzuca światło na umieszczone tam przedmioty, a także nasyca przyjemnym blaskiem całe pomieszczenie. Świetlne stoły można dowolnie ustawiać na środku pomieszczenia lub przesuwać bezprzewodowo dzięki wewnętrznemu akumulatorowi.
Wieszak wolnostojący Spiros | design: Vico Magistretti, 1987
Esencjonalność designu i brak dekoracji to motywy przewodnie bardzo długiej kariery artystycznej Vico Magistrettiego, mimo że sam mistrz przyznał, że „prostota to najbardziej złożone osiągnięcie na świecie”. Spiros to efekt zmiany perspektywy z codzienności na niecodzienną, przekształcenie nieopisowego przedmiotu – „miotły” – w produkt designerski, który dzięki kilku mistrzowskim elementom staje się głęboko urzekający.
Istnieją dwie wersje tego wieszaka – pierwsza do oparcia o ścianę, druga stojąca samodzielnie na centralnej podstawie. Oba mają centralny słupek z litego drewna jesionowego, do którego przymocowane są spiralne kołki, również wykonane z drewna. Posiada strukturę drewna lakierowanego z otwartymi porami, bejcowanego na kolor czarny, czerwony i naturalny bielony, drewnianą podstawę w tych samych kolorach lub w kolorze szarym pomalowanym miką.
Lustro Lago Dorato | design: Lella & Massimo Vignelli, 1988
Duże okrągłe lustro, którego idealne proporcje mogły wyłącznie wyjść spod ręki wielkich mistrzów wzornictwa i współczesnej grafiki. Rama wykończona starożytną techniką płatków złota lub srebra. Złocenie i posrebrzenie nakłada się ręcznie, stosując stary system aplikacji.
Stół Creso | design: Lella & Massimo Vignelli, 1988
Świetny klasyk, zaprojektowany przez prawdziwych mistrzów designu i współczesnej grafiki, ewoluuje wraz z nowymi kombinacjami obecnych materiałów. Podstawa pokryta szlachetnym ciepłym błyszczącym mosiądzem, elegancko kontrastuje za sprawą materiałów i koloru z białym marmurowym blatem arabescato. Inna opcja to nowa powierzchnia z diamentowym wykończeniem w jasnych, niszowych kolorach tytoniowego brązu i tytanu. Wreszcie, nowe wykończenie „Fresco”, wykonane ręcznie przez zmieszanie pasty cementowej, materiałów obojętnych, takich jak piasek, pył marmurowy, ziemia i specjalne żywice, które umożliwiają obróbkę „fresco on fresco” tak samo jak freski i są w stanie pokazać paski, plamy, różnorodność, drobne dziurki. Wszystkie są śladami dłoni artysty i podkreślają piękno zawsze różnych, nie powtarzalnych wykończeń.
Stół Serenissimo | design: David Law & Lella & Massimo Vignelli, 1985
Stół o wyjątkowym i ponadczasowym designie, w którym pozorna cienkość i lekkość szklanego blatu kontrastuje ze sporą średnicą kolumn. Kolumny te zyskują większą wyrazistość dzięki różnym kolorom i fakturom materiałów okładzinowych: blasku stali nierdzewnej i betonowemu kunsztowi wykończenia „Fresco”, wykonanemu ręcznie przez zmieszanie pasty cementowej, materiałów obojętnych, takich jak piasek, pył marmurowy, ziemia i specjalne żywice.
Zobacz także:
ikony-designu-na-wirtualnej-wystawa-i-made
massimo-castagna-w-poszukiwaniu-ekspresji
wloscy-mistrzowie-designu-cz-1