Odkrywane na nowo ikony designu z całego XX wieku to nie tylko poszukiwania na pchlich targach. Klasyczne wzornictwo modernistyczne jest teraz bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy jest to duński design, czy włoskie meble z połowy XX wieku, czy też modernistyczna zastawa stołowa.
Króluje wielki powrót do najbardziej ekscytujących rozdziałów w dziejach designu XX wieku. Ponownie odkrywamy historie klasycznych produktów i ich twórców. Otwierają się archiwa firm meblarskich, które pracują nad przywróceniem i adaptacją ikon modernistycznego designu i zapomnianych piękności XX wieku. Oto nasza selekcja najbardziej fascynujących reedycji i opowieści, które za nimi stoją.
Od stołów z czasu Bauhausu po zrównoważone wersje kultowych sof. Przedstawiamy najbardziej ekscytujące reedycje projektów, jakie właśnie pojawiły się na rynku.
Sofa Camaleonda | design: Mario Bellini
Być może minęło 50 lat, odkąd Mario Bellini zaprojektował Camaleondę, ale ta modułowa sofa wygląda na całkowicie współczesną. Teraz B&B Italia wznawia produkcję jednej ze swoich najwiekszych ikon designu, lecz w zrównoważony sposób. Zachowując estetykę oryginału z 1970 roku, firma zmieniła wnętrze sofy. Wykonana z drewna bukowego z certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council) i materiałów nadających się do recyklingu, wewnętrzna konstrukcja sofy jest łatwa do rozebrania pod koniec okresu użytkowania sofy. Z kolei nóżki wykonano z drewna pochodzącego z recyklingu. Sofa, którą zawsze można rekonfigurować, to „prawdopodobnie ta, która lepiej oddaje poczucie wolności” ze wszystkich elementów Belliniego.
Stoły Marcela Breuera
Very Good & Proper oraz Isokon Plus ponownie wydały dwa stoły zaprojektowane przez jednego z najsłynniejszych przedstawicie Bauhausu – Marcela Breuera. Ścieżki obu firm połączyły się w zeszłym roku, gdy Ed Carpenter, założyciel VG&P, przejął kultową markę. Natomiast jej archiwum zawierało projekty Marcela Breuera, Ernesta Race i Barbera Osgerby’ego.
Podzielaliśmy ten sam etos” – zauważa Carpenter, który od tego czasu ściśle współpracuje z dyrektorem Isokon Plus, Markiem Smithem i jego zespołem.
Wartości obu firm są rzeczywiście spójne. Obie wierzą w tworzenie zrównoważonych mebli, tworzą wysokiej jakości, trwałe produkty i wspierają etyczne wykorzystanie materiałów.
Jedną z największych zalet łączenia sił z Markiem i Isokonem były archiwa” – mówi Carpenter.
Na początku tego roku Carpenter i Smith natknęli się na projekty pary stołów z cokołami. Pierwotnie te ikony designu zaprojektował Marcel Breuer, już w 1937 roku. Jeden wykonano w Bauhausie, drugiego nigdy nie wyprodukowano.
Duet wymyślił sposób, aby przywrócić projekty do życia za pomocą bardziej energooszczędnego i przyjaznego dla środowiska procesu. Oczywiście jednocześnie zachowując oryginalne cechy projektu. Same projekty stołów w dużej mierze stanowiły eksperyment. Jednak ich nowe edycje wykorzystują te same technologie, co dziewięć dekad temu, kiedy powstały.
W społeczności modernistycznej istnieje niepodważalna wartość. Uczciwość wobec materiałów, które oboje kochamy.”- mówi Smith.
Sofa Duc-Duc |design: Mario Bellini
Mario Bellini po raz pierwszy zaprojektował sofę Duc w 1976 roku. To dzieło odzwierciedlało ducha swobodnego projektowania, który pojawiał się w tamtym czasie. W tym samym roku Bellini stworzył dla Cassiny kolekcję mebli modułowych o nazwie „Księga mebli”. Badał w niej język życia i jego archetypy. Jego ikony designu wynikały więc z dogłębnych rozważań,
Bellini ściśle współpracował z działem badań i rozwoju włoskiej marki i wspólnie z nim eksperymentował. W rezultacie powstała pierwsza wersja sofy, która wykorzystując zaawansowane technologie i materiały, pozwalała na uzyskanie prostą formę.
Nowy Duc-Duc pozostaje wierny oryginalnemu projektowi Belliniego. Aktualizacji uległy wymiary i przeprojektowane detale, które mają odpowiadać za poprawę komfortu. Projekt prowadziła Cassina LAB, nowe ramię badawcze firmy, we współpracy z Poli.Design na Politecnico w Mediolanie. Rezultatem jest sztywna, panelowa rama otoczona pianką poliuretanową i owinięta w 100% recyklingowanym włóknem wykonanym z plastiku odzyskanego z morza.
Stoły Menhir | design: Giotto Stoppino
Od 1870 roku włoska firma meblarska Acerbis odgrywa pionierską rolę w rozwoju włoskiego przemysłu meblarskiego. W zasadzie, po cichu odegrała kluczową rolę jeśli mowa o włoskim designie. To właśnie dzięki niej pojawiły się pierwsze ikony designu. Wszystko za sprawą licznych współpracy z wieloma znanymi artystami i projektantami. Jako jedna z pierwszych włoskich firm podjęła kooperacje z japońskimi projektantami. To za ich sprawą, obok drewna Val Seriana z północnych Włoch, pojawiły się charakterystyczne metalowe wstawki i nowe materiały.
Firmę Acerbis niedawno ponownie powołała do życia grupa MDF Italia po jej przejęciu. Kreatywne kierownictwo objęli designer Francesco Meda i hiszpańskie architekt z Mediolanu David Lopez Quincoces. Para ta przeprowadziła cichą rewolucję, przywracając do życia kultowe projekty z połowy wieku. Wśród reedycji odnajdujemy prace Nandy Vigo, Gianfranca Frattiniego i Giotto Stoppino. Właśnie on, wraz z założycielem firmy Lodovico Acerbisem, zaprojektował stoły Menhir. Wyposażono je w totemiczną kompozycję z kolorowych marmurowych modułów.
Krzesło Arkade | design: Nanna Ditzel
Duńska marka mebli Brdr Krüger powróciła do projektu krzesła autorstwa Nanny Ditzel. Krzesło Arkade pierwotnie zaprojektowano w 1983 roku podczas dziesięcioletniej współpracy między firmą a nieżyjącą już duńskią designerką. Zaangażowanie Ditzel w tradycyjne rzemiosło, nowe materiały i nowatorskie techniki sprawiły, że idealnie pasowała do meblarskiej marki. Ta powstała jako warsztat stolarski już w 1886 roku i poświęciła się reinterpretacji duńskiego designu z połowy wieku dla współczesnych odbiorców.
Zamiłowanie Ditzel do miękkich kształtów i okrągłych form wyraża się poprzez jej charakterystyczną postmodernistyczną, elegancką geometrię. Widać to szczególnie wyraźnie w projekcie siedziska Hanging Egg. Z kolei Arkade reprezentuje mieszankę materiałów i technik (toczone, drewno gięte parą, metal i tapicerki). W pełni wyrażają one zamiłowanie projektantki do dekoracji i koloru. Krzesło można dziś nabyć w wykończeniu z tapicerką z tkaniny Hallingdal firmy Kvadrat. Ją także zaprojektowała Ditzel w 1965 roku. Jednak przewidziano także inne opcje, aby krzesło łatwo wpasowywało się do różnych kontekstów.
Stół Kyoto | design: Gianfranco Frattini
Gianfranco Frattini to kluczowa postać w rozwoju nowoczesnego włoskiego designu. Wierzył w powojenną odbudowę kraju, płynnie poruszając się między skalami, od biżuterii po budynki. Aktywny podczas przełomowej zmiany we włoskiej produkcji mebli, od drobiazgowego rękodzieła do produkcji fabrycznej, współpracował z ówczesnymi przedsiębiorcami przemysłowymi.
Jednak uchodzące za najwybitniejsze projekty w jego karierze stanowią efekt wspólpracy z rzemieślnikiem Pierluigim Ghiandą. Wspólnie stworzyli różne ikony designu, na przykład stół Kyoto, który teraz otrzymał nowe życie od Poltrona Frau. Stół pojawił się na świecie w 1974 roku, w efekcie podróży do Japonii i odkryciu tam wiekowych technik. Właśnie wtedy Frattini i Ghianda zauważyli wiele podobieństw do tych stosowanych w północnych Włoszech.
Stół wykonano ze strukturalnych połączeń, które dostosowują się do materiału: czysty wyraz racjonalizmu na najwyższym poziomie” – mówi córka Frattiniego, architekt Emanuela Frattini Magnusson.
Stół stanowi konstrukcję z bloczków, a powierzchnia siatki składa się z 1681 kwadratów. Drewniane elementy łączą się ze sobą, tworząc samonośną kompozycję. Natomiast nogi wsuwają się w blat stołu i można je przesuwać, aby zmienić konfigurację mebla. Wzdłuż krawędzi stołu mniejsze, ciemniejsze drewniane wstawki tworzą coś, co mogłoby wyglądać jak motyw dekoracyjny. Jednak, jak mówi Frattini Magnusson, to funkcjonalna sztuczka, zastosowana, aby wzmocnić boki.
Nie ma dekoracji; struktura staje się przedmiotem”
Zastawa porcelanowa Taste of Shape | design: Le Corbusier
Cassina i Ginori 1735 połączyli siły, aby zaprezentować The Taste of Shape, serwis obiadowy Le Corbusiera. To najbardziej modernistyczne nakrycie stołu, pierwotnie stworzone dla londyńskiej restauracji Prunier w 1961 roku.
Inspirację stanowił gobelin stworzony przez architekta dziesięć lat wcześniej. Jak głosi legenda, sam Le Corbusier używał tych talerzy, które jego zdaniem z powodzeniem łączyły jakość i smak. Stylizowane motywy zostały ręcznie nałożone na błyszczącą, emaliowaną białą porcelanę, wiernie odtwarzając oryginalne dzieła architekta.
Lampa Diabolo |design: Achille Castiglioni
Ostatni projekt oświetlenia Achille Castiglioni dla Flos również powraca. Ściśle współpracując z Fondazione Achille Castiglioni, włoska marka oświetleniowa odtwarza niektóre z najbardziej charakterystycznych lamp włoskiego tuza designu. W tym roku, po dziesięciu latach nieobecności, powraca lampa Diabolo.
Castiglioni stworzył projekt ikony designu – Diabolo, dla Flos w 1998 roku. Teraz totemiczny design podwójnego stożka pojawi się w trzech wyrafinowanych nowych odcieniach: białym, jasnobrązowym i wiśniowym. Lampa wisząca o regulowanej wysokości wzięła swoją nazwę od tradycyjnej chińskiej zabawki, której kształt dyskretnie nawiązuje do minimalistycznego designu Castiglioniego.
Krzesło Vico Duo | design: Vico Magistretti | Fritz Hansen
Niezwykle aktualny design krzesła Vico Duo Vico Magistretti zaczerpnął ze szkicu przedstawiającego literę „Z”. Wykonał go na kartce papieru podczas wizyty w fabryce Fritza Hansena w 1997 roku. Ten symbol następnie przekształcono w kręte podłokietniki otaczające prostą linię tworzącą siedzisko i oparcie. Projektant chętnie podjął współpracę z Fritz Hansen, która według niego samego stanowiła spełnienie jego marzeń.
Fritz Hansen nie wprowadził wielu zmian, odpowiadając jedynie na najważniejsze oczekiwania współczesnego odbiorcy. Dlatego pojawiły się miękkie podłokietniki oraz czarna, lakierowana proszkowo baza. Design wciąż całkowicie odzwierciedla podstawowe założenie Magistrettiego. Przedstawia czystą formą dedykowaną nowoczesnemu stylowi życia. Tym samym rozrasta się katalog Fritz Hansen obejmujący ikony designu, obok Hansa Wegnera i Arne Jacobsena. Jednocześnie nawiązuje i uzupełnia do współczesnych projektów Jaime Hayona i Nendo.
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/design/nie-tylko-nowe-meble-do-pokoju-dziennego/
https://pointofdesign.pl/przewodnik-po-markach/bb-italia-historia-nowej-ery-designu/
https://pointofdesign.pl/design/ikony-designu-na-wirtualnej-wystawa-i-made/