Wnętrza stworzone po to, aby podkreślać jedność z naturą w najbardziej wyrafinowanym stylu. Skandynawskie wnętrza oscylują między czystymi, prostymi liniami, maksymalnym minimalizmie i funkcjonalności, bez poświęcania prawdziwego piękna. Przedstawiamy najpiękniejsze skandynawskie wnętrza, które stanowią wyjątkową ucztę dla wszystkich zmysłów.
Skandynawskie wnętrza – przykłady
Vega Cottage / Kolman Boye Architects
Villa Wienberg / Architects Mette
Cabin Norderhov / Atelier Oslo
Archipelago House / Norm Architects
Les Complices / Atelier Pierre Thibault
Vega Cottage / Kolman Boye Architects
Drewniany domek na norweskiej wyspie Vega, zaprojektowało szwedzkie studio Kolman Boye Architects. Swoją surową strukturą przynosi na myśl typowe dla krajobrazu skandynawskiego wybrzeża, domy rybackie, które rozsiane są wzdłuż linii brzegowej wyspy. Projekt Erika Kolmana Janoucha i Victora Boye Julebäka stanowi hołd dla tego tradycyjnego budownictwa, znanego jak Naust.
„Naszym celem było zbudowanie współczesnego Naust o bezpretensjonalnej obecności i wyrazistym charakterze, rozwijając motywy z architektury wernakularnej.” – powiedzieli architekci, nawiązując do prostych materiałów i dwuspadowych profili.
Vega Cottage zbudowano na nierównym terenie skały w pobliżu linii brzegowej. Miejsce to wyróżnia się okazałym i surowym północnym krajobrazem, z szerokimi panoramami na Morze Norweskie i wyrastające z niego góry. Aby nie zakłócać dominującego widoku na morze, dostęp do domu prowadzi przez wąski naturalny wąwóz, gęsto porośnięty sękatymi krzewami brzozy i wyłożony piaskiem morskim z pobliskiego brzegu. Dzięki temu, krajobraz pozostaje nietknięty i dziki.
Architekci użyli do budowy konstrukcji drewna sosnowego, a następnie dodali detale stolarki brzozowej. Ściany zewnętrzne pozostawiono odsłonięte, natomiast powierzchnie wewnętrzne pomalowano na biało.
„Wnętrze jest utrzymane w subtelnym tonie z charakterem bycia ręcznie budowanym, promując właściwości dotykowe i atrakcyjną patynę wypracowaną z czasem.” – dodali Kolman Janouch i Boye Julebäk.
Największą przestrzenią w dwupiętrowym budynku jest rodzinny salon, który zajmuje połowę parteru i uzupełniony jest o kamienny kominek. Dwa duże okna oferują widok na ocean i otaczające go pasmo górskie, a drzwi otwierają przestrzeń na taras otoczony dwiema ścianami.
Zorganizowany na dwóch poziomach, dostosowujących się do ukształtowania terenu, plan zapewnia obszerne przestrzenie na ograniczonej powierzchni. Górny poziom składa się z mniejszych sypialni i pokoi rodzinnych, podczas gdy dolny poziom jest dużą przestrzenią przypominającą galerię, zbudowaną wokół kamiennego paleniska.
Villa Wienberg / Architects Mette
Zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz panuje atmosfera niezaprzeczalnego spokoju. Gdy tylko stopa dotknie ziemi na tej narożnej działce, specjalne uczucie otula jak miękki szal – poczucie bycia przyjemnie, tajemniczo samotnym w jednym z wielkich lasów Finlandii, a może i wkroczenie do wszechświata, gdzie Yin i Yang w końcu znalazły swoją idealną równowagę i harmonię. Trudno uwierzyć, że jest się w bardzo tradycyjnej dzielnicy mieszkalnej Højbjerg, położonej na przedmieściach Aarhus.
Do niedawna na tej małej narożnej działce znajdował się mały domek letniskowy, zbudowany w czasie wojny w 1942 roku, który stał się niemal ukryty za wysokimi drzewami. Aktualnie, zintegrowany jest z zupełnie nową i wysoką, czarną pięknością.
Ściany z zewnątrz są obite deskami, a willa otwiera się na otoczenie oknami, które idealnie wyważono w podwójnym celu – aby zaprosić naturę do środka oraz stworzyć przytulną przestrzeń prywatną.
Willa, która otrzymała nagrodę architektoniczną miasta Aarhus w 2008 roku, w zabawny sposób przełamuje ściśle kwadratowy kształt działki poprzez staranne zaaranżowanie kątów i dzielonych poziomów. Sposób, w jaki wydaje się organicznie wrastać w bogatą roślinność sosny, drzewa świątynne i rododendrony, pozostawia zaskakujące wrażenie na obserwatorze, że willa po prostu wyrosła z ziemi.
To wspólne siły twórcze i marzenia architektów Mette i Martina Wienbergów doprowadziły do powstania tej ekscytującej i nietradycyjnej struktury wokół ich życia rodzinnego. Atmosfera była słowem kluczowym, a kontrast był ważnym narzędzie. Tworząc zadaszone wejście w dość surowym stylu, zdominowanym przez czarne drewno i beton, chcieli wzmocnić doświadczenie przejścia z architektonicznego spokoju do otwartego ogrodu – który jest organicznie zorganizowany, ale ostro zdefiniowany przez podniesione podkłady, które ramują i kontrastują z miękkim trawnikiem.
Rośliny i drzewa mają kluczowe znaczenie dla projektu. Wszystkie kwietniki posypano grubymi wiórami korowymi, aby wzmocnić iluzję „Małego domu w lesie”, a naturalna mozaika liści tworzy zmienne wzory cieni i filtruje światło. Nie szukano wielkiej panoramy, ale raczej dynamicznej różnorodności intrygujących widoków wnoszących niepowtarzalną atmosferę do każdego pokoju.
„Użyliśmy drewnianych desek, aby uzyskać ciepłe, przytulne uczucie do salonu – przestrzeni społecznej” – wytłumaczył Mette Wienberg – „Pomagają one również stworzyć bliski związek z przestrzenią ogrodową, w atmosferze i materialnym remoncie”.
Połączony drewniany regał i schody w salonie prowadzą na pierwsze piętro, gdzie duży gabinet i taras na dachu otwierają widok na ogród. W kontraście do naturalnego drewna we wnętrzu domu, jego zewnętrzną część pokryto pomalowanymi na czarno panelami drewnianymi.
Cabin Norderhov / Atelier Oslo
Ten pokryty bazą domek z wnętrzem pokrytym drewnianymi panelami umieszczono na zalesionym zboczu, wysoko nad norweskim jeziorem, w samym środku lasu Krokskogen poza miastem Hønefoss.
Wbudowany w stromo nachyloną linię brzegową jeziora Steinsfjorden, kamienny bungalow, posiada przestronne, przeszklone ściany skierowane w stronę wody.
Wewnątrz, jasne drewniane ściany przyjmują delikatnie zakrzywioną formę, która kontrastuje z liniową geometrią zewnętrzną, tak aby stworzyć ostatecznie przytulną, a zarazem wyrafinowana atmosferę. Zaokrąglone brzozowe deskowanie spotyka się z tarasową podłogą, która podąża za nachyleniem terenu.
„Wnętrze ukształtowano jako ciągłą przestrzeń.” – powiedzieli architekci – „Podłoga podąża za ukształtowaniem terenu i dzieli plan na kilka poziomów, które określają również strefy funkcjonalne domu.”
Podłoga jest inkrustowana sześciokątnymi kawałkami drewna brzozowego, które są nieco ciemniejsze od jasnych ścian z gipsu. Okrągłe palenisko pieca opalanego drewnem jest obudowane szkłem, a plama jaśniejszego sześciokątnego marmuru otacza kominek, co przynosi na myśl wygląd prawdziwego ogniska.
Duże, szklane ściany od strony salonu i kuchni znajdują się w prostokątnym segmencie, który wystaje ponad zbocze, w kierunku jeziora. „Ramy szyb uważnie dopasowano, aby nie było ich widać od wewnątrz. To tworzy bardziej bezpośredni związek z naturą na zewnątrz” – powiedzieli architekci.
Poduszki ułożono na schodach skierowanych w stronę przeszklenia od podłogi do sufitu, oferując mieszkańcom punkt obserwacyjny, z którego mogą podziwiać widoki na las i jezioro.
Archipelago House / Norm Architects
Archipelago House, pokryty sosnami dom wakacyjny na wybrzeżu Szwecji, zaprojektowano tak, aby ucieleśniać zarówno skandynawską, jak i japońską estetykę. Kopenhaska pracownia Norm Architects stworzyła Archipelago House, który znajduje się na północ od Göteborga, dla pary i ich czwórki dzieci.
Dom składa się z kwartetu brył wykonanych z drewna sosnowego, które rozłożone są zgodnie z ukształtowaniem terenu. Każda z brył posiada dwuspadowe dachy, subtelnie naśladujące formę domków dla łodzi, które pojawiają się wzdłuż pobliskiego wybrzeża.
„Lubimy brać pod uwagę ducha miejsca i integrować nową strukturę budynku mniej lub bardziej bezbłędnie z otoczeniem” – wytłumaczył Frederik Werner. – „Budynek powinien wyglądać naturalnie w stosunku do miejsca i kłaść nacisk na piękne otoczenie i życie rozwijające się w tym miejscu, a nie na sam budynek.”
„Ważne jest dla nas, aby architektura nie czuła się obco w danym miejscu, zwłaszcza w takim miejscu jak to, gdzie na brzegu znajduje się doskonale zharmonizowana mała wioska z innymi drewnianymi domami wokół”.
W kuchni domu znajdują się dębowe szafki bez uchwytów, a w jej centrum, czarna wyspa śniadaniowa z wbudowanymi szufladami. Kamienne płytki użyto do wyłożenia powierzchni w łazienkach, które następnie wykończono szafkami z ciemnego drewna.
Meble w salonie zaprojektowali wspólnie Norm Architects oraz Karimoku Case Study. Wpływ japońskiego wzornictwa widać najwyraźniej w salonie domu o podwójnej wysokości, który wyposażono w meble, powstałe dzięki tej wyjątkowej współpracy. Obejmują one szarą sofę, stolik kawowy z kamiennym blatem oraz parę foteli z łukowatymi oparciami obitymi kremową tkaniną.
W domu znajdziemy również delikatny lampion w kształcie stożka, który stworzył na zamówienie Kojima Shouten – japońska marka produkująca lampiony od ponad 230 lat. Wykonana z papieru washi, szczytowa forma lampionu ma stanowić kolejne odniesienie do formy architektonicznej Archipelago House.
Za jadalnią domu znajduje się rozległy taras zewnętrzny, na którym rodzina może cieszyć się kolacjami na świeżym powietrzu z widokiem na sąsiednie morze i wyspy.
„Natura odgrywa ważną rolę w naszym minimalistycznym podejściu, w którym wierzymy, że budynki powinny być funkcjonalnym tłem i strukturą dla ludzkiego zaangażowania.” – dodał Werner. – „Być może jest to romantyczny związek z naturą – ale w końcu dlatego chcemy raz na jakiś czas uciec z miasta i ponownie połączyć się z naturą w naszych domach wakacyjnych”.
Les Complices / Atelier Pierre Thibault
Dwupiętrowa nieruchomość, o nazwie Les Complices, znajduje się tuż za Montrealem w dzielnicy mieszkalnej St-Lambert. Właściciele domu z biegiem lat stopniowo go powiększali i powierzyli Atelier Pierre Thibault zadanie stworzenia reinterpretacji domu, która zapewniłaby więcej przestrzeni mieszkalnej.
„Dołączona do domu wysoką bryłę, wykorzystując maksymalnie przestrzeń pomiędzy istniejącym budynkiem a granicą posesji” – mówi Atelier Pierre Thibault.
Od ulicy nowa objętość jest nieco krótsza niż istniejący dom i jest pokryta ciemną cegłą, która uzupełnia oryginalną fasadę. Choć jest na wskroś współczesna, podejście architektoniczne harmonizuje z charakterem poprzedniej konstrukcji.
„Aneks rozbito, co otwiera w jego centrum wewnętrzny dziedziniec, który tworzy sekretny taras i maksymalizuje naturalne światło we wnętrzu.” – powiedział Atelier Pierre Thibault.
Część znajdująca się z przodu domu zawiera garaż na poziomie gruntu i mały pokój na górze, który może być używany jako studio lub domowe biuro. Uzupełniono ją także o mały taras z widokiem na ulicę. Z tyłu, w dobudówce znajduje się salon o podwójnej wysokości. Ta wypełniona światłem przestrzeń otwiera się na tylne podwórko przez wysokie szklane drzwi, gdzie znajduje się jadalnia na świeżym powietrzu.
Studio odnowiło również wnętrza, dopasowując podłogi, ściany i sufity w istniejącym budynku do palety zastosowanej w rozbudowie. Delikatne, drewniane wykończenia i minimalistyczne meble nadają starszemu domowi niezwykłą spójność.
PH House / Norm Architects
Uważa się, że znany duński architekt Poul Henningsen był kiedyś właścicielem tego domu w Kopenhadze. Lokalne studio Norm Architects odnowiło go, otwierając wnętrze, aby stworzyć jasną przestrzeń uzupełnioną wyrafinowanym designem.
Architekci postawili sobie za cel stworzenie komfortowego domu dla trzyosobowej rodziny, który nawiązuje do aspektów oryginalnego wnętrza, w tym do jego boazeryjnych ścian, parkietu i niskich okien.
Historia, że nieruchomość była wcześniej rezydencją architekta, projektanta i krytyka Poula Henningsena, wpłynęła na niektóre szczegóły włączone do projektu wnętrza, w tym wykorzystanie jego ikonicznych produktów oświetleniowych.
„Dom będący dawnym domem – lub domkiem letniskowym – Poula Henningsena nie był moją początkową motywacją do zakupu domu” – powiedział właściciel – „ale przypadkowo zbieram jego lampy od dłuższego czasu.”
„Dzięki czystemu i minimalistycznemu podejściu, klasyczne elementy domu odrestaurowano i elegancko połączono ze współczesnymi detalami, tworząc ponadczasowe wnętrza i ogólnie ciepłą estetykę.” – wyjaśnia Norm Architects.
„Ciemne meble z drewna tekowego z połowy wieku i minimalne marmurowe cokoły tworzą piękne kontrasty.” – dodało studio – „Zyskały czystą i subtelną elegancję wobec gładkich, białych ścian i ciemnych wbudowanych elementów kuchennych z wędzonego dębu”.
Centralna klatka schodowa z otwartymi stopniami wykonanymi z litego drewna dębowego ciągnie się przez cały budynek, od piwnicy do górnego piętra. Świetliki na szczycie klatki schodowej pozwalają wreszcie na przenikanie naturalnego światła na niższe poziomy.
Zobacz także: