Search

Sztuka na plakatach IKEA ART Event 2017

Ikea Art Event 2017

W kwietniu IKEA prezentuje ART EVENT 2017 – limitowaną kolekcję 12 plakatów z ręcznie  rysowanymi motywami autorstwa starannie  dobranych artystów z całego świata. IKEA od dawna zapewnia ludziom na całym świecie przystępne i funkcjonalne wzornictwo.  Trzecia edycja kolekcji ART EVENT to kontynuacja  naszej misji polegającej na udostępnianiu wspaniałej sztuki każdemu.
„W IKEA mamy bardzo zdecydowaną i prostą wizję dotyczącą sztuki. Mówi ona, że sztuka powinna być przystępna cenowo oraz dostępna  dla wielu ludzi, a także, że miejscem sztuki  jest dom, a nie jedynie galerie czy muzea”, mówi Henrik Most, Dyrektor Kreatywny  kolekcji ART EVENT 2017. W ART EVENT 2017 marka skupia całą naszą uwagę na rysunku. „Rysunek to fascynująca forma sztuki. Przypomina nam o znaczeniu bycia człowiekiem w świecie rządzonym  szybkimi technologiami i rozwojem cyfrowym”, mówi Dyrektor Kreatywny kolekcji.
Do ART EVENT 2017 zaproszona została grupa najciekawszych artystów z całego świata, zarówno tych z ugruntowaną pozycją, jak też wschodzące gwiazdy, aby wzięli udział  w tworzeniu kolekcji plakatów przedstawiających ręcznie rysowane prace. „

Rysunki te są pełne zmysłowości i cielesności. Każdy z artystów w charakterystyczny  dla swojej twórczości sposób pozostawił dzięki nim swój ślad”, dodaje Henrik. Styl kolekcji jest bardzo eklektyczny i różnorodny za sprawą tego, że artyści  używają różnych technik – od grafitu, pióra i tuszu, kredek, węgla, akwareli  po gwasz czy pastele. Dwanaście plakatów jest niezwykle zróżnicowanych nie tylko  pod względem zastosowanej techniki, ale też indywidualnego wyrazu  i bardzo osobistego przekazu. Niektóre odzwierciedlają doświadczenia kulturowe i tematy społeczne, a inne chcą po prostu wywołać uśmiech na twarzy widza.
Oto lista artystów, których prace wybrane zostały w ramach wydarzenia.

Micha Payer i Martin Gabriel

Głębokie Przzemyślenia

Misterna praca Michy Payer i Martina Gabriela  dla kolekcji IKEA ART EVENT 2017 zainspirowana  została sceną z filmu Stalker Andrieja Tarkowskiego, w którym kamera prześlizguje się ponad wodą –  co Micha opisuje jako „płynny wszechświat rzeczy”. Znani ze złożonych obrazów przedstawiających to,  co można by nazwać światami alternatywnymi,  ci wiedeńscy artyści swoimi pracami nieustannie przesuwają twórcze granice.
„Pomysł pomieszania powierzchni, ziemi i odbicia tego, co znika i co zwodnicze, napięcia pomiędzy  naturą a cywilizacją, jako nieodłącznego warunku ludzkiej egzystencji, był punktem wyjścia dla stworzenia tej unoszącej się na wodzie martwej natury”,  mówi Micha.

Amit Greenberg

Montaż Rzeczywistości

Amit opisuje proces twórczy Montażu Rzeczywistości jako aktywne badanie duchowości, seksualności, śmiertelności, strachu, radości poprzeplatanych  ze sobą poprzez sztukę i wzornictwo. „Staram się stworzyć zabawny świat”, mówi. „Widza zachęca  się do tego, by na chwilę się zapomniał i zatracił  w tej wielowymiarowej pracy. Im głębsza analiza, tym większa satysfakcja”.
Amit tworzy prace bez wcześniejszego szkicu.  „Mój proces twórczy inspirowany jest surrealistyczną, automatyczną techniką pisania, którą przekładam na rysunki w tuszu. Mieszanka filozofii, humoru, faktów i podświadomych myśli przepływa z mojej głowy do mojej ręki i dalej na papier – w delikatnej równowadze  pomiędzy wolnością oraz ograniczeniami”, mówi. Efektem jest złożony obraz wymyślonych postaci  i scenariuszy, wybrzmiewający głosami, które  pragną być wysłuchane.

Hell’O

Jesteśmy Jednością

Jérôme Meynen i Antoine Detaille z Hell’O wypracowali niezwykłą umiejętność łączenia odrębnych wizji w jeden rysunek, a ich praca dla IKEA ART EVENT 2017 nie jest wyjątkiem. „Chodziło o to, aby połączyć ludzi i zwierzęta w pozytywny sposób, by narysować postać zbudowaną z wielu śmiesznych głów”, mówią. „Jest tu wiele kolorów i wzorów zainspirowanych kombinacją afrykańskiego stylu plemiennego, wzornictwa Memphis i popkultury”.
Połączenie motywów ludzkich, zwierzęcych i potwornych przenika wiele prac Hell’O. Jeden krytyk sztuki nazwał to „płodnym, wyimaginowanym światem fantastycznym, czasem groteskowym, ale zawsze poetyckim”

Jean Jullien

Shelfie

Shelfie Jeana Julliena to idealny przykład jego  humorystycznego komentarza na temat czasów,  w których żyjemy. „Mam nadzieję, że tytuł pracy mówi sam za siebie!” mówi. Plakat zainspirowany został przemyśleniami Jeana na temat cytatu z kultowego filmu Chucka Palahniuka Podziemny krąg. „Rzeczy, które posiadamy, z czasem zaczynają  posiadać nas”.  Urodzony we Francji, absolwent Royal College of Art prezentuje humorystyczną  wizję na ten temat, a także tego, jaka jest rola  człowieka, jeśli chodzi o zachowanie równowagi.
„Ta równowaga opierająca się całkowicie na jednej osobie to coś, co według mnie może być ciekawe”, mówi. „To dosłowne podejście do tematu”.

Amandine Urruty

Tęcze

Plakat Amandine Urruty odzwierciedla jej niezwykły talent łączenia skrajności, używając uporządkowanych,  pełnych detali kompozycji, aby zilustrować niewyobrażalną dynamikę. „W tym konkretnym rysunku chodziło o to, by zbudować mentalny labirynt,  odzwierciedlenie wyimaginowanego świata od snów po urocze koszmary”, mówi. „W pewnym sensie jest to nocna podróż”.
Postacie Amandine są grzecznie i starannie ustawione, a jednak każda z nich jest wyjątkowym i fantastycznym odbiciem tajemniczego świata, który w niej drzemie. Odkryła go, kiedy jako jedyne dziecko  żyjące w małej, wiejskiej miejscowości zachwyciła się sztuką. Ewolucja jej pracy pokazuje długie godziny  spędzone nad drobnymi szczegółami, które pomogą ludziom w „dokonywaniu odkryć”

Joanna Concejo

Wokół Stołu

W plakacie dla IKEA ART EVENT 2017, Joanna Concejo  postanowiła zastanowić się nad swoim zamiłowaniem do spotkań z ludźmi, zwłaszcza w gronie rodziny, wokół  stołu, z wielu różnych powodów. „Podczas posiłku, kawy czy herbaty można porozmawiać o swoim dniu lub opowiedzieć jakąś historię”, mówi. „Można również posiedzieć w ciszy i się porozglądać zupełnie bez  powodu!”
Joanna mówi, że jej rysunek łączy elementy natury z tradycyjną fotografią rodzinną jej dzieci i innych członków rodziny. Ma przedstawiać centralne miejsce  jej świata, gdzie wszyscy się gromadzą. „Miejsce będące świadkiem wszystkich naszych codziennych historii, radosnych czy smutnych”.

Kevin Lyons

Wielki Audio DYN-A-MIT!

Rysunek Kevina Lyonsa dla IKEA ART EVENT 2017 przedstawia energię jego Potworów. „Wciąż się  ruszają i trzęsą, bitują albo tańczą. Akwarela oddaje  tę energię i ruch poprzez fakturę i kolor”, mówi. Zdobywca Emmy, projektant i dyrektor kreatywny wyjaśnia, że wychodzenie kolorem poza linie  i „lekki bałagan” były zamierzone.
„Chciałem stworzyć zwariowany portret niektórych swoich ulubionych Potworów, ułożonych jeden na drugim” mówi. „Mam wrażenie, że tak właśnie one narysowałyby mnie, gdyby IKEA je o to poprosiła”

Koen Taselaar

Naiwny Uprzejmy – wymyślony zespół 170

Koen Taselaar mówi, że pomysł na jego pracę to rysunek wyimaginowanego zespołu, który istnieje jedynie w postaci plakatu. „Od zawsze intrygowała mnie alternatywna muzyka i różne związane z nią subkultury”, mówi.
„To zainteresowanie zaowocowało serią rysunków wokół tematu wymyślonych zespołów, wyrastając  z mojej długoletniej fascynacji nazwami zespołów  i ich niemal mityczną mocą”. Ten rodzaj szczegółowego rysunku – „bezpośredniego przekładu tego,  co znajduje się w naszej głowie na rękę”, jak to  opisuje Koen – „jest próbą opowiedzenia historii bez samej muzyki. W podobny sposób ja mogę  stworzyć piosenkę obrazem czy słowami”.

Hahan

Życie do płacenia rachunków

Tak jak wielu artystów jego pokolenia, Hahan jest boleśnie świadomy światowych wymogów, a jego plakat przedstawia to, co nazywa swoją opinią na  temat „ścierania się różnych form komercyjnych, rynku sztuki, a na jeszcze głębszym poziomie –  tego, jak w naszym społeczeństwie interpretuje się pieniądze”. Elokwentnie mówi o wadze wyobraźni, wolności, a także głodu w dzisiejszym świecie.
„W tej pracy zależy mi, żeby pokazać nie tylko to, jak ludzie muszą opłacać swoje podstawowe potrzeby,  ale też w jakim stopniu życie ludzi uzależnione jest od płacenia rachunków, które ciągną się za nimi do końca życia”, mówi. „Nasze życie może być pełniejsze,  jeśli jesteśmy w stanie opłacić nasze rachunki,  gdyż w przeciwnym razie, stanie się to kluczowym punktem naszej całej egzystencji”.

Ragnar Persson

Nocny Spacer

Według Ragnara Perssona, kiedy ktoś pojedzie  do północnych lasów Szwecji i wybierze się na spacer w promieniach północnego słońca, będzie mógł w pełni zrozumieć ten plakat. „Cisza i spokój, który panuje wokół, jak gdyby las pogrążył się we śnie. Świeże powietrze, może niewielka mgła, a wszystko w świetle  dnia. To tak jakby natura poszła spać, ale jedno oko miała cały czas otwarte”, mówi.
Tak jak w przypadku wszystkich jego prac, wyczuwa  się entuzjazm i żart w oczach jego postaci, co podważa  spokój otoczenia. Staranny i drobiazgowy rysunek Ragnara oddaje nastrój szwedzkiego lasu w sposób, w jaki może się udać jedynie komuś, kto stamtąd pochodzi.’

Yasuto Sasada

Matsuri

Nieskazitelna praca Yasuto Sasady Matsuri skupia się na jego własnym procesie twórczym. „Pomysły pojawiają się nieustannie, jeden po drugim”, mówi. „Ilustrują to plakat i sama czaszka”.
Matsuri znaczy po japońsku święto albo karnawał.  Może też oznaczać coś „niecodziennego”. To oficjalne wydarzenie mające miejsce podczas specjalnej okazji.  Złożona praca Yasuto odzwierciedla jego filozofię, która mówi, że nawet najdłuższa podróż zaczyna  się od pierwszego kroku i że jego obrazy ewoluują gwałtownie podczas tej podróży, prowadząc do efektu,  w którym możemy mówić o osiągnięciu nowego  wymiaru.

Steven Harrington

Nie przejmuj się

Plakat Steve’a Harringtona ilustruje to, co można nazwać „współczesną kalifornijską psychodeliczną estetyką pop”. W tym stylu od niemal dekady Steve  rysuje drzewa palmowe. „Pochodzę z Kalifornii i chciałem nadal odkrywać swój osobisty palmowy motyw w nadziei propagowania pozytywnych  wibracji i dobrej energii”.
Widzimy tu palmy, które machają do siebie i poru- szają się energicznie. Nie da się nie zauważyć entuzjazmu Steve’a do jego pracy: „Mam nadzieję, że dzięki tej pracy w domach na całym świecie  zapanują dobre wibracje i kalifornijskie słońce”. Plakat został narysowany ręcznie na grubym  papierze za pomocą kolorowych ołówków i tego,  co Steve opisuje jako „mnóstwo miłości”.

 

Zobacz także:

Prostota inspirowana naturą – Red Dot dla IKEA

Międzynarodowe Biennale Plakatu

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close