Już niemal wszystkie wielkie domu mody posiadają własne restauracje i rozszerzają doświadczenie marki na wybitne smaki zaczerpnięte z tradycji regionu, z którego one same się wywodzą. To rodzaj łącznika między dziedzictwem, historią dawną i tą, która kiełkuje na bazie zmiennych trendów sezonowych branży fashion.
Fondazione Prada z własną restauracją
Fondazione Prada zyskała nowy charakterystyczny element, w postaci górującej nad całością historycznego obiektu wieży. Projekt rozbudowy fundacji powierzono firmie architektonicznej OMA. Założone przez Rema Koolhaasa studio projektowe realizuje wszystkie projekty domu mody Prada. Tym razem przy współpracy z Chrisem van Duijnem i Federico Pompignolim Koolhaas stworzył przestrzeń pozwalającą nie tylko delektować się sztuką wystawianą w ramach fundacji, ale także smakować artystycznie przygotowaną kuchnię włoską, która zagościła w dwupiętrowej restauracji Torre.
Studio Rema Koolhaasa – OMA – projektuje Torre
Architekt definiuje to miejsce jako collage wcześniej istniejących elementów ze sztuką i wzornictwem meblowym. Główna sala restauracyjna mieści się na szóstym piętrze i zajmuje 215 m2 podzielonych na dwie odrębne strefy: bar i restaurację. Koncept kreatywny wnętrz został oparty na grze kontrastów. Z jednej strony goście restauracji mogą cieszyć się spektakularnym widokiem na panoramę Mediolanu dzięki gigantycznym przeszkleniom sięgającym od podłogi aż po sufit, z drugiej natomiast otulają ich ciepłe tonacje parkietu i orzechowej okładziny ściennej. Bar skoncentrowany jest wokół pokaźnych rozmiarów wyspy, dla której tło stanowi lekka konstrukcja regału prezentującego różnorodność międzynarodowych trunków. Miejsce ociepla kominek – nietypowy składnik przestrzeni publicznej, któremu szyk nadają kolekcjonerskie fotele Soviet i stoły Tulip projektu Eera Saarinena.
Sztuka i włoskie smaki wg Prady
Prada słynie z łączenia sztuki ze wszystkimi przedsięwzięciami realizowanymi w ramach domu mody czy fundacji. Oczywistością zatem okazała się obecność dwóch dzieł Lucia Fontany: Cappa per caminetto (1949) i Testa di medusa (1948–1954), zdobiących ściany restauracji. Ich uzupełnienie stanowi ceramiczna polichromia Pilastro z 1947 roku autorstwa tego samego artysty, która jest niejako wprowadzeniem do dalszego doświadczenia odkrywania smaków według Prady.
Restauracja może jednorazowo pomieścić 84 gości na trzech poziomach gwarantujących nie tylko komfort spożywania posiłku, ale i możliwość spojrzenia na tętniący życiem Mediolan z góry.
Dwa pierwsze poziomy Koolhaas wyposażył w drewniane stoły, którym towarzyszą krzesła Executive również projektu Eera Saarinena. W tym miejscu rozpoczyna się przygoda z wielką sztuką. Kolekcja Miuccii Prady i Patrizia Bertellego to szerokie spektrum doświadczeń nowoczesnej wizji piękna. Obrazy Williama N. Copleya, Jeffa Koonsa, Goshki Macugi czy Johna Wesleya stanowią przedsmak obietnicy doznań na najwyższym poziomie artystycznym.
Na trzecim poziomie restauracji zgromadzono wyjątkową kolekcję oryginalnych mebli pochodzących z nowojorskiej restauracji Four Season. Wszystkie eksponaty nadal pełnią funkcje użytkowe, choć zostały zaprojektowane w 1958 roku przez Philipa Johnsona i stanowią jedyne istniejące na świecie wersje projektów. Aby podkreślić wyjątkowość atmosfery połowy wieku, wnętrze wzbogacono elementami instalacji The Double Club (2008–2009) projektu Carstena Höllera.
Tradycja i sztuka nowoczesna
Specyficzne nawiązanie do włoskiej tradycji dekorowania restauracji stanowi ekspozycja talerzy ściennych, z których każdy zaprojektowany został przez innego wyjątkowego artystę. W kolekcji znajdują się dzieła: Johna Baldessariego, Thomasa Demanda, Nathalie Djurberg & Hansa Berga, Michaela Elmgreena & Ingara Dragseta, Joepa van Lieshouta, Goshki Macugi, Mariko Mori, Tobiasa Rehbergera, Andreasa Slominskiego, Francesca Vezzolego i Johna Wesleya. Te wielkie nazwiska otwierają przyszłą kolekcję, która na przestrzeni kolejnych lat urośnie o kolejne wielkie ikony designu i sztuki.
Trójkątny taras zewnętrzny przyćmiewa nieco miejską przestrzeń, wprowadzając do niej typowe bruki fabryczne i metalowe grille charakterystyczne dla całego zewnętrza Fondazione Prada. To kolejne 125 m2 swobodnej przestrzeni, mieszczącej bistro i bar, z możliwością aranżowania miejsc siedzących w zależności od potrzeb.
Siódme piętro restauracji to strefa zarezerwowana dla wyjątkowych gości, mieszcząca stolik samego szefa. Przeszklone ściany pozwalają zajrzeć do serca kuchni, jak również skorzystać z prywatnego tarasu o równie imponującym widoku.
Etyczny wymiar w restauracji Torre
Restauracja Torre zaprasza do przeżycia autentycznej przygody z włoską kuchnią opartą na tradycyjnych regionalnych przepisach. Kartę starannie opracowanego menu dopełnia kolekcja włoskich i międzynarodowych win, nad którymi zachwyciłby się niejeden sommelier.
Restauracja to także miejsce przeznaczone do poznawania międzynarodowych kuchni w ramach projektu The Ethical Chef Days nadzorowanego przez Norberta Niederkoflera i Paola Ferrettiego. Etyczny i zrównoważony aspekt branży gastronomicznej to główne determinanty stanowiące o wyborze uczestników zaproszonych do udziału w projekcie. Tylko szefowie kuchni, niestety z ograniczeniem wiekowym do 30 lat, hołdujący podobnym wartościom co szef kuchni Torre mogą wziąć udział w poszukiwaniu nowych smaków w ramach międzynarodowej wymiany kulinarnych doświadczeń.
Restauracja otwarta jest w tych samych godzinach co Fondazione Prada, wejście znajduje się od strony Via Giovanni Lorenzini 14 lub od strony dziedzińca fundacji.
Zobacz także: