Cokolwiek robi Fendi, musi być rozpoznawalne… musi się wyróżniać… musi mieć własną tożsamość – Paola Fendi
Adela Fendi
Historia Fendi rozpoczęła się na rogu Piazza Venezia w Rzymie w 1918 roku, zainicjowana przez młodą przedsiębiorczą kobietę – Adelę Casagrande. Właśnie w tym miejscu otworzyła ona swój własny warsztat rymarski, zainspirowana tradycyjnymi, rzymskimi technikami rzemieślniczymi. W 1925 roku wyszła za mąż za Eduardo Fendi, a para otworzyła mały butik obok. Małżonkowie wprowadzili się do mieszkania nad sklepem, a ich rodzina zaczęła się powiększać. Tymczasem dom mody został natychmiast doceniony za jakość i kunszt produktów, a jego renoma rosła także poza granicami Rzymu.
W ciągu lat 30. XX wieku przedsięwzięcie wciąż szybko się rozwijało, zarządzane przez Adelę i Eduardo. O samym butiku mawiano, że dla Rzymian wycieczka tam była świętem. Na świecie zaczęły się pojawiać córki: Paola (ur. 1931), Anna (ur. 1933), Franca (ur. 1935), Carla (ur. 1937) oraz Alda (ur. 1940). To dzięki pięciu siostrom, które wychowywały się w pracowni rodziców, marka odniosła prawdziwy, światowy sukces.
Pięć córek Adeli i Eduardo
Dziewczynki przebywały w pracowni należącej do rodziców od urodzenia, a Adele, na drzemki, wkładała je do szuflad podszytych koronką. Ich pierwszymi zabawkami, zamiast lalek, były dodatki i wyrabiane przez rodziców akcesoria. Natomiast jako nastolatki pracowały już razem z nimi, pierwsza pracę rozpoczęła Paola w wieku zaledwie 15 lat. Eduardo zmarł w 1954 roku, pozostawiając interes w rękach swych młodych następczyń.
W drugiej połowie lat pięćdziesiątych wiele kobiet marzyło o posiadaniu futra. Jednak po zmianach społecznych, które miały miejsce w latach 60. i 70. XX wieku, futro zaczęło być postrzegane jako staromodne i mieszczańskie. Pięć młodych kobiet w firmie od lat zajmującej się wyrobem futer i akcesoriów skórzanych, oznaczało świeżość spojrzenia i nową jakość, która pojawiła się w okresie powojennym. W 1962 roku wprowadziły na rynek linię Fendissime. Ta kolekcja była postrzegana jako „młoda”, i stanowi odpowiednik kolekcji Miu Miu Prady. Dzisiaj linia ta nie jest już tworzona.
Budowa imperium z Karlem Lagerfeldem
Niezależne, przedsiębiorcze, pewne siebie siostry w 1964 roku otworzyły biuro na via Borgognona, na najbardziej eleganckiej ulicy Rzymu. W wejściu umieściły duży obraz przedstawiający ich matkę. Pragnęły kontynuować rozwój i inicjować zmiany z pomocą nieznanych, ale obiecujących twórców mody. W następnym roku zwróciły uwagę na młodego, francuskiego projektanta – Karla Lagerfelda. To on razem z nimi wprowadził markę na szczyt luksusowej mody, gdzie znajduje się do dzisiaj. W tym czasie powstało również jedno z pierwszych logo firmy: słynne czarno-brązowe podwójnye „F”.
Narysowałem podwójne F w ciągu trzech sekund, a ono zmieniło się w akronim domu mody Fendi – Karl Lagerfeld
Odkrycie Lagerfelda zmieniło Dom Fendi. Lagerfeld wprowadził zupełnie nowy sposób projektowania futer. Pod kierunkiem sióstr, eksperymentował z materiałami, wzorami, wykończeniami, wagą, metodami garbowania i kolorami. Dzięki temu futra zaczęto postrzegać jako coś zupełnie nowego, popartego zaawansowanym technologicznym kunsztem. Dostosowano je do potrzeb publiczności, która chciała bardziej dostępnej i poręczna mody. W 1966 roku zgorszył świat mody, wprowadzając kolor jako element projektu: „kolorowe futro, które nie było cenne, ale oryginalne”. Kolekcja stała się prawdziwym sukcesem, a Fendi przyciągnął uwagę całego świata.
Torebki Fendi
Niedługo potem Marvin Traub, prezes Bloomingdale’s, odkrył wspaniałe torby Fendi, a torebki po raz pierwszy pojawiły się w Ameryce w Nowym Jorku. W tym roku nastąpiła również ekspansja Fendi na rynek japoński. W 1969 roku Fendi, poza wytwornymi, ręcznie wytwarzanymi futrami, dodało do swojej oferty kolekcję pret-a-porter. Torba Fendi zyskuje miękki styl, wypierając w ten sposób wcześniejszą popularną sztywną torebkę.
W 1977 roku Fendi wprowadza linię odzieży gotowej, znanej jako „365 – sukienka na każdy dzień roku, dla kobiety, która chce, aby jej futro i torebka pasowały do jej sukienki”. Wprowadzono na rynek kolekcję odzieży gotowej, odzwierciedlające te same zasady i styl, które doprowadziły Fendi na szczyt sukcesu. Natomiast w 1978 roku wprowadzono linię butów wyprodukowanych przez Diego Della Valle. Wtedy też zmarła w wieku 81 lat nestorka rodu – Adela, a siostry podzieliły między siebie obowiązki związane z prowadzeniem firmy. Paola była odpowiedzialna za futra, za wyroby skórzane Anna. Franca zajmowała się relacjami z klientami, Carla koordynowała działalność, a Alda była odpowiedzialna za sprzedaż.
Fendi na szczycie
Lata 80. XX wieku to okres znacznej rozbudowy domu. Fendi należał już do ekskluzywnego grona głównych luksusowych marek Made in Italy, przede wszystkim dzięki futrom. Siostry Fendi otworzyły sklepy i butiki na całym świecie, a logo z dwoma F znalazło się na wszystkim, od swetrów po wystrój domu. W 1984 rok kolekcje Fendi dalej rozszerzają się na krawaty, rękawiczki, szaliki, okulary przeciwsłoneczne, dżinsy i wyposażenie domu. W 1985 roku Narodowa Galeria Sztuki Nowoczesnej w Rzymie jest miejsce podwójnego jubileuszu. Marka Fendi obchodzi 60-lecie istnienia i 20 lat współpracy z Karlem Lagerfeldem. Wystawa nosiła nazwę „FENDI-Karl Lagerfeld, historia pracy”. Ten bogaty w wydarzenia i uroczystości rok to data premiery pierwszych perfum Fendi dla kobiet.
Kolekcja Selleria, która pojawiła się w sprzedaży w 1988 roku stanowiła pewien punkt zwrotny. Adele Fendi stworzyła tą całkowicie ręcznie wykonaną kolekcję wracając do podstawowych i wczesnych sposobów tworzenia torebek, toreb podróżnych i innych artykułów skórzanych. Na rynku pojawiła sie jako kolekcja limitowana i natychmiast zniknęła z półek sklepowych. W 1990 roku wprowadzono pierwsze męskie perfumy i gotowe do noszenia linie. Jednocześnie marka w coraz większym stopniu koncentrowała się na jakości materiałów i wykończeniach. Podkreślała również tradycję leżącą u podstaw wyrobów skórzanych. Na torebkach pojawiło się logo Zucca i szybko zdobyło miejsce w historii popkultury. Stało się tak głównie dzięki Carrie Bradshaw, która stała się synonimem mody, zabawy i współczesnych kobiet w serialu Sex & The City na przełomie XX i XXI wieku.
Fendi w XXI wieku
Marka zyskała jednak status kultowej w 1997 roku, kiedy wprowadziła serię torebek, w tym Bagietkę. Zaprojektowana przez Silvię Venturini Fendi (córkę Anny), która była wówczas dyrektorem kreatywnym domu mody. Bagietka to mała torebka z krótkim paskiem na ramię, noszona pod pachą, tak jak bagietka we Francji. Wyprodukowano ponad 1000 różnych modeli torebki Bagietki, która odniosła niezwykły sukces na całym świecie. Niedawno opublikowano książkę z jej historią.
To było szaleństwo – chwila, w której ludzie błagają o umieszczenie ich na liście oczekujących. Przedtem nikt tak naprawdę nie miał list oczekujących, więc zaczęła się ta szalona mania, a także limitowane edycje. Bagietka była tak naprawdę pierwszą torbą, którą traktowano jako odzież, element mody – mówi o swoim dziele Silvia Fendi.
Zainspirowana francuskim chlebem torba Bagietka odniosła natychmiastowy sukces i była wykonana z różnych i nietypowych materiałów. Stała się przedmiotem kolekcjonerskim dla miłośników Fendi i zdobiła ramiona gwiazd takich jak Madonna, Julia Roberts, i Gwyneth Paltrow. Supermodelkę, Naomi Campbell, zwolniono ze stanowiska rzecznika People for the Ethical Treatment of Animals po tym, jak pokazała się na pokazie Fendi w futrze.
Trzecie pokolenie kobiet u steru
Podobnie jak wcześniej jej matka, Silvia wychowywała się i wzrastała otoczona rodzinnym biznesem. W wieku sześciu lat przeszła po wybiegu i została sfotografowana w ramach kampanii reklamowej. Mini-członkini dynastii Fendi podróżowała z Rzymu do Mediolanu tylko po to, żeby obciąć włosy. W wieku piętnastu lat, kiedy zmarł jej ojciec, stanęła na stanowisku rządzącej rzymską sceną społeczną. Karl Lagerfeld powiedział o niej:
była bardzo modną, bardzo seksowną rzymską playgirl”.
Po pobycie w college’u zajęła się prowadzeniem pokazów kufrów Fendi, co w wyniku przyniosło szereg międzynarodowych podróży i wydarzeń towarzyskich. Razem z siostrą Marie Teresą dziewczyny co roku jeździły do Nowego Jorku, aby sprzedawać kolekcję, jadać u pana Chow, jeździć na rolkach w sukienkach koktajlowych Fendi i imprezować w studio 54.
Pięć sióstr miało w sumie jedenaścioro dzieci, a następnie ponad trzydzieścioro wnucząt. Zanim marka nawiązała współpracę z LVMH i Pradą w 1999 roku w życiu firmy uczestniczyło wielu członków rodziny. Karl Lagerfeld powiedział, że
pod koniec lat 90. zaczęły rosnąć napięcia. Pięć sióstr to za dużo. Nie rozmawiały ze sobą. Wszyscy mężowie byli szczęśliwi, kiedy sprzedawali. ”
Ciąg dalszy rodzinnej historii
Po transakcji z Prada, Silvia została jedynym członkiem rodziny w strukturach wcześniej rodzinnej firmy. W 1994 roku została dyrektorem kreatywnym akcesoriów, a także szefem działu odzieży dziecięcej. Na początku XXI wieku grupa LVMH przejęła udziały, które wcześniej należały do domu mody Prada, a w 2004 roku przejęła pakiet większościowy. Równocześnie Silvia wciąż tworzy – tym razem Spy Bag, która kontynuowała sukces słynnej Bagietki. Ten kolejny kultowy klasyk z 2005 roku, zawierał ukrytą torebkę na monety, plecione uchwyty i składane klapy. Idealnie dopełniał styl boho prezentowany przez celebrytki, do Beyoncé po Nicole Richie i Sofię Vergarę. Z kolei lista osób oczekujących na możliwość zakupu tego modelu wciąż rosła.
Pałac na 80-te urodziny
W 2005 roku ma miejsce kolejna okrągła rocznica i powód do świętowania, ponieważ dom mody skończył 80 lat, co uczczono otwarciem Palazzo Fendi w Rzymie. Znajdują się tu studia, pracownia futrzarska i największy butik marki na świecie. Znajdziemy tu zarówno torebki, ubrania jak i kolekcję mebli i akcesoriów dedykowanych do domu.
Kolejne lata to kolejne sukcesy, w 2006 roku na świecie pojawiła się torba B, inspirowana paskiem B Buckle. Miała duże klamry z przodu, zapięcie na klapę, zdobione łańcuchami paski na ramiona oraz strukturalny kształt.
Podbój świata
19 października 2007 roku Fendi, jako pierwszy dom mody na świecie, zorganizował pokaz na Wielkim Murze w Chinach. Był to jeden z najdłuższych i najbardziej spektakularnych pokazów w historii z wybiegiem o długości 88 metrów i udziałem 88 modelek i modeli. Być może ogromny sukces był związany także z faktem, że 8 jest uznawana w Chinach za liczbę przynoszącą szczęście. 28 lutego 2008 roku, z okazji otwarcia sklepu 22 Avenue Montaigne w Paryżu, odbył się koncert Amy Winehouse. Wzięło w nim udział 400 gości, dla których zorganizowano także zamknięty pokaz mody.
Model torebki Peekaboo zadebiutował w kolekcji na wiosnę/lato 2009. Ponadczasowa torba ma dwustronne zapięcie na zamek, kontrastową podszewkę i długi, odpinany pasek. Ten niezwykle wszechstronny projekt, który można nosić w dłoni lub na ramieniu, jest jedną z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się toreb Fendi do tej pory.
W 2015 roku firma przeniosła swoją siedzibę do monumentalnego budynku Palazzo della Civiltà Italiana, zwanego kwadratowym koloseum. Wybudowany w latach 1938-1943 modernistyczny gmach nawiązuje do tradycji antycznych. Widać to wyraźnie w rytmicznym układzie łuków na fasadzie pokrytej karraryjskim marmurem.
Nowe logo Fendi
W kwietniu 2018 roku Fendi była gospodarzem imprezy FF Reloaded, imprezy miejskiej w tajnym londyńskim tunelu graffiti Lost Rivers. Wydarzenie to zorganizowano z okazji reedycji logo marki. Miejsce było oblepione ilustracjami z logo Lagerfelda, które pojawiały się w kolekcjach od lat 60. do dziś. Impreza zgromadziła liczne rzesze gwiazd showbiznesu, które pozowały do zdjęć w koszulkach z nowym logo Fendi. Razem z nimi przed obiektywami dziennikarzy pojawiła się Silvia Venturini Fendi razem z 20-letnią córką, Leonettą Luciano Fendi, nieoficjalną ambasadorką kolekcji dla milenialsów.
Po wielu latach od jego wprowadzenia, przerabiamy logo marki. To zaprojektowane przez Karla w 1965 roku było bardzo popularne w latach 80. Jednak przez długi czas nie używaliśmy go w tak oczywisty sposób – wyjaśniała przy okazji wydarzenia Silvia
Impreza zbiegła się w czasie z odsłonięciem ekskluzywnej kolekcji torebek gotowych do noszenia i akcesoriów. Kolekcja stanowi odę do nadruku FF. Zawiera sukienki z logo, kurtki i charakterystyczną torbę typu peekaboo, dedykowaną najmłodszemu pokoleniu miłośników mody.
Fendi dla milenialsów
Otrzymywaliśmy wiele prośb ze strony młodszych dzieciaków i fashionistek. Logotypy są tak popularne wśród pokolenia milenialsów. Kolekcja celebruje coś, co jest nam bardzo bliskie i reprezentuje tak wiele znaczeń samego domu.”
Lagerfeld zaprojektował oryginalne logo FF w zaledwie kilka sekund. Początkowo przeznaczono je do stosowania na nadrukach i jedwabie wyściełającym futra. Litery FF oznaczały „funny fur” („zabawne futro”) – nagle pojawiły się wszędzie, od wzorów tkanin po bagaże i buty.
Nie miał pojęcia, jak ważne i znaczące logo ostatecznie się stanie. W przeciwnym razie prawdopodobnie stworzenie go zajęłoby mu więcej czasu. Ono urosło tak bardzo w prosty, organiczny sposób – dodaje Fendi
Moda zakodowana w genach
Przebojowa dyrektor kreatywna mówiła o dzieciństwie spędzonym w pracowni, gdzie bawiła się prawdziwymi ubraniami, a nie lalkami. Wyjaśniała także, w jaki sposób ukształtowało ją to mocne, ale niezwykłe środowisko.
To był piękny sposób na dorastanie, ponieważ kobiety nie tylko spełniały się w swojej pracy, ale także odgrywały 'kobiece role” – będąc matkami. Przy stole roboczym było dużo dzieci. Była to potężna mieszanka pracy i rodziny. To był kobiecy sposób na radzenie sobie z firmą”
Kobieca siła
Ciotka Paola powiedziała: „To była domena mężczyzn, ale w momencie, gdy mężczyźni zrozumieli, co robimy, było już za późno.