Kamienica przy ulicy Szpitalnej 5 to niezwykły fragment warszawskiej historii. Wzniesiona w latach 1879–1880 przetrwała wojnę, by w połowie XX wieku niemal utracić swój eklektyczny splendor. Jednak w latach 2017–2019 dokonano starannej renowacji, dzięki której dziś kamienica odzyskała dawny blask i ponownie emanuje wielkomiejskim rozmachem. To właśnie w jej odnowionych wnętrzach (na 4 piętrze) powstała nowa przestrzeń prezentacji sztuki współczesnej – galeria bliss. Jej założycielem jest Roman Kaczkowski – pasjonat sztuki najnowszej, od lat żywo zaangażowany w promocję młodych twórców.

bliss ma wspierać osoby artystyczne, tworząc przestrzeń dla szukania nowych rozwiązań i swobodnej wymiany myśli. Stanowi miejsce spotkania różnych perspektyw – zarówno tych ugruntowanych, jak i dopiero poszukujących swojego języka.

Kaczkowski do współpracy w tworzeniu galerii zaprosił Katarzynę Piskorz, historyczkę sztuki i kuratorkę, znaną z odwagi w łączeniu konwencji artystycznych i eksplorowania tematów nurtujących współczesność. Doświadczenie zdobywała w instytucjach muzealnych w Polsce (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki) i za granicą (Saatchi Gallery, Peggy Guggenheim Collection w Wenecji). Pracowała m.in. w departamencie projektów aukcyjnych w Desa Unicum oraz zajmowała się doradztwem i tworzeniem kolekcji dzieł sztuki. To ona, jako dyrektorka artystyczna bliss, dba o to, by w galerii pojawiały się prace pozwalające zanurzyć się w innym wymiarze – czy to autentycznie organicznym, czy w pełni wirtualnym.
Bliss eksploruje tęsknotę za naturą, ale także jej cyfrowe i kulturowe imitacje. Instalacje i rzeźby Magdaleny Lazar, Gideona Horvátha i Marka Wodzisławskiego tworzą wielowymiarowe pejzaże, w których odbija się współczesne doświadczenie przyrody udomowionej, estetyzowanej, zapośredniczonej przez technologię. Uzupełnia je intermedialna praca Martix Navrot.





Sam tytuł wystawy nawiązuje do jednej z najbardziej ikonicznych fotografii naszych czasów – zdjęcia Charlesa O’Reara, które stało się domyślnym tłem Windows XP. Ten obraz idealnego krajobrazu – nieba, wzgórza i soczystej zieleni – jest najpopularniejszą reprezentacją „przyrody” w jej surrealistycznie doskonałej, cyfrowej wersji. Jest to obraz ułudy, krajobraz tak nasycony barwą i nierealny, że niemal mdły, a jednak symbolizujący nasze tęsknoty i potrzebę wolności, do czego również odwołują się prace artystów prezentowane na wystawie.
Bliss, otwiera się 7 marca i potrwa do 12 kwietnia 2025 roku.
Zobacz także: