Search

JIL SANDER we współpracy z Venini i Formafantasma

Jil Sander_Venini_Formafantasma

Dialog między modą, designem a rzemiosłem

VENINI ogłasza swoją pierwszą współpracę z Jil Sander, sygnowaną przez Formafantasma: to dialog między modą, designem i rzemiosłem. VENINI – historyczna marka wybitnego szkła artystycznego z Murano – po raz pierwszy współpracuje z Jil Sander, luksusową marką będącą symbolem czystości i elegancji, aby stworzyć wyjątkowy projekt sygnowany przez studio projektowe Formafantasma.

Kolekcja Stone: piękno niedoskonałości

Projekt wyrasta ze wspólnej wizji eksplorowania nowych form ekspresji materii. Tak narodziła się Stone – kolekcja ręcznie dmuchanych i wykonywanych w całości ręcznie wazonów, które łączą rygor i intuicję, rzemiosło i badania. U podstaw kolekcji leży poetycka i organiczna zasada: piękno niedoskonałości. To chęć przyjęcia tego, co nieoczekiwane, pozostawienia miejsca na to, co dzieje się naturalnie. To właśnie tam objawia się piękno: w tej intymnej i nie do końca kontrolowanej sferze, gdzie materiał modelowany przez ręce mistrzów VENINI nabiera duszy i znaczenia.

Szkło to żywy, nieprzewidywalny materiał, który odpowiada tylko tym, którzy potrafią go słuchać. To dzięki wrażliwości i doświadczeniu naszych mistrzów szklarzy potrafimy zamienić niepewność w sztukę. Współpraca z Jil Sander i Formafantasma wynika ze wspólnej wizji: wiary w siłę rzemiosła jako współczesnego języka oraz w eksperyment jako akt kulturowy. To projekt, który mówi o szacunku dla know-how, ale także o odwadze twórczej” – podkreśla Silvia Damiani, prezes VENINI.

Technika i proces powstawania szkła Venini

Projekt powstał w wyniku badań nad technikami dmuchania bez formy, aby podkreślić charakter ręcznie dmuchanego szkła, z którego słynie VENINI. Wazony wykańczane są techniką „a craquelé” – starożytną metodą, ale zreinterpretowaną w sposób eksperymentalny z użyciem zimnej wody, pęcherzyków powietrza i szoków termicznych, co daje nieoczekiwane efekty dotykowe. Każdy wazon opowiada historię poszukiwań, każda powierzchnia jest śladem procesu.

W pracy z rzemiosłem najbardziej cenimy to, że projektowanie może wydarzać się w czasie rzeczywistym, poprzez sam proces. W serii ręcznie wykonanych szklanych wazonów dla Jil Sander nie zaczynaliśmy od sztywnego projektu – podeszliśmy do pracy otwarci na odkrywanie. Każdy egzemplarz nabierał kształtu nie przez sztywne planowanie, lecz przez bezpośredni kontakt z materiałem, gestem i ręką rzemieślnika. W ten sposób forma staje się rozmową” – wyjaśniają Andrea Trimarchi i Simone Farresin z Formafantasma.

Unikatowe formy i edycje limitowane

Kolekcja składa się z czterech głównych form – Stone 01, Stone 02, Stone 03 i Stone 04 – każda w limitowanej edycji 9 sztuk. Każdy wazon jest inny: w proporcjach, symetrii, napięciu szkła. Różnice nie są błędami, lecz zamierzonymi efektami artystycznymi.

Współczesność i tradycja VENINI

Współpraca z Jil Sander potwierdza zdolność VENINI do dialogu z najnowocześniejszymi wizjami, przy jednoczesnym zachowaniu dawnej wiedzy mistrzów szkła.

VENINI: historia, artystyczna doskonałość, typowo włoska pasja

Początki i rozwój marki

Założona w 1921 roku przez mediolańskiego prawnika Paolo Veniniego i weneckiego antykwariusza Giacomo Cappellina, Venini S.p.A. (wówczas Cappellin, Venini & C.) stała się wzorem doskonałości w świecie szkła artystycznego, tworząc podstawy stylistycznej tożsamości, która wyróżnia ją do dziś.

Współpraca z artystami i projektantami

Na przestrzeni lat Venini współpracowała z takimi artystami jak Napoleone Martinuzzi, Carlo Scarpa, Vittorio Zecchin, a po wojnie z Gio Pontim, Fulvio Bianconim, Tapio Wirkkalą, Mimmo Rotellą, a także z projektantami i architektami współczesnymi, m.in. Peterem Marino, Ronem Aradem, Tadao Ando, Gae Aulenti, Dorianą i Massimilianem Fuksasami, Ettore Sottsassem, Alessandro Mendinim, Gaetano Pesce, Emmanuelem Babledem, Francesco Lucchese, Monicą Guggisberg, Philipem Baldwinem, Hanim Rashidem, Lise Anne Couture, Benjaminem Moore, Danem Dailey, Giorgio Vigna, Arnaldo Pomodoro, Michele De Lucchi i wieloma innymi. Formy i styl oryginalnej produkcji artystycznej są więc stale odświeżane.

Kolekcje i techniki

Dzięki swoim ikonicznym projektom i nowym kreacjom huta prezentuje swoje dzieła w dwóch kolekcjach: Art Glass – seria niezwykłych rzeźbiarskich wazonów i obiektów do dekoracji wnętrz – oraz Art Light, obejmująca żyrandole i znaczące instalacje świetlne do dużych przestrzeni publicznych i prywatnych.

Venini może się pochwalić niepowtarzalną paletą barw, która wraz z technikami szklarskimi stanowi dziedzictwo kulturowe przekazywane z pokolenia na pokolenie. Huta Venini jest jedyną, która potrafi wyprodukować 125 kolorów szkła, będących efektem długich i pasjonujących poszukiwań nowych formuł i kombinacji. Struktura firmy pozwala na równoczesną pracę 14 pieców, dając artystom i mistrzom szklarstwa paletę barw, której nie dorównuje żadna inna.

Pozycja na rynku i osiągnięcia

VENINI od zawsze tworzy przedmioty o ponadczasowym wzornictwie, które zyskują na wartości z upływem lat. Dzięki najwyższej jakości, wysokiej wartości artystycznej oraz kunsztowi wykonania, dzieła VENINI osiągają rekordowe ceny na światowych aukcjach – najwyższą cenę za obiekt sztuki murano uzyskano właśnie za dzieło VENINI, „La Sentinella di Venezia” sygnowane przez Thomasa Stearnsa w 1962 roku, które sprzedano za 737 tysięcy dolarów.

Kreacje sygnowane przez Venini znajdują się w stałych kolekcjach muzeów takich jak Metropolitan Museum i MoMA w Nowym Jorku, Fondation Cartier w Paryżu oraz Victoria and Albert Museum w Londynie. Archiwum Venini liczy 45 000 rysunków, 10 000 zdjęć archiwalnych i 5 000 dzieł sztuki, co czyni je najcenniejszym dziedzictwem historii nowoczesnego i współczesnego szkła.

Rodzina Damiani (właściciele międzynarodowej marki luksusowej biżuterii o tej samej nazwie) posiada większościowe udziały w Venini S.p.A., a ich celem jest promowanie jednej z najbardziej autentycznych włoskich marek.

JIL SANDER

O JIL SANDER

Filozofia marki

JIL SANDER to synonim nowoczesności i wyrafinowania. Bezwarunkowe oddanie projektowaniu łączy elegancję i czystość z innowacyjnymi materiałami i wyjątkową jakością. Wyrafinowanie krojów, gra kontrastów i perfekcja detali tworzą podejście do mody oparte na namyśle, rygorze i artyzmie.

Kierownictwo kreatywne i oferta

Pod kreatywnym kierownictwem Simone Bellottiego od marca 2025 roku, marka z siedzibą w Mediolanie prezentuje kolekcje dla kobiet i mężczyzn, obejmujące odzież, obuwie, torebki i akcesoria.

Historia i obecność na rynku

Marka została założona w 1968 roku przez Jil Sander i w 2021 roku została przejęta przez OTB Fashion Group. Jil Sander jest obecna na całym świecie poprzez sieć około 80 butików i sklep internetowy JilSander.com, a także dostępna w wybranych sklepach multibrandowych.

Zobacz także:

Close
© Copyrights by Point of Design
Close