Search

Santoni – obuwie dla koneserów „made in Italy”

Santoni - Warszawa, Plac Trzech Krzyży

Santoni – marka luksusowego włoskiego obuwia oficjalnie otworzyła swój pierwszy butik w Polsce. Jest to kolejny krok w ekspansji firmy, obecnie zarządzanej przez syna założyciela – Giuseppe Santoniego. W rozmowie z redaktor naczelną magazynu Point of Design – Agnieszką Bzdyra, Giuseppe Santoni opowiada o wartościach marki stojących u podłoża jej sukcesu i planach rozwojowych na kolejne lata.

Giuseppe Santoni, CEO Santoni

W ostatnich latach, po zakończeniu pandemii, marka Santoni dynamicznie się rozwijała, wchodząc na nowe rynki globalne i odnotowując coroczny wzrost o kilkadziesiąt procent. Jaka jest podstawa tego sukcesu?

Rada mojego ojca była prosta: „Nigdy nie idź na kompromis w kwestii jakości.” Kiedy przejąłem stery, moimi strategicznymi priorytetami było rozszerzenie działalności przez wejście na nowe rynki, wzmacniając naszą globalną obecność. Jednym z największych wyzwań było zbalansowanie tradycji rzemieślniczej z potrzebą innowacji i wzrostu. Jednakże trzymanie się naszej podstawowej wartości – jakości rzemiosła – pomogło nam przetrwać zarówno te wyzwania, jak i okres pandemii.

Nowe butiki Santoni pojawiły się w miejscach, które zwykle przyciągają największych konsumentów dóbr luksusowych. Chiny, Arabia Saudyjska oraz luksusowe lokalizacje w Londynie czy Paryżu zapewniają stały napływ klientów poszukujących wyjątkowej, rzemieślniczej jakości „Made in Italy”. Jak w tym kontekście wygląda wejście marki na rynek polski?

Santoni oferuje produkt, który już ma globalne znaczenie. Dzięki naszej bazie danych e-commerce oraz specjalnej technologii NFC (Near Field Communication), która ma na celu tworzenie natychmiastowej i stałej interakcji z klientem, w sposób dynamiczny i coraz bardziej spersonalizowany, firma jest w stanie uzyskać jasny obraz naszych konsumentów, w tym ich lokalizacji. Mając to na uwadze, otwarcie w Warszawie jest sposobem na bycie bliżej już istniejącej klienteli i jej powiększenie.

Oprócz ekspansji na nowe lokalizacje, firma planuje również rozwijać kategorie produktów. Jakie produkty, poza luksusowym obuwiem, możemy znaleźć w butikach Santoni?

Oprócz luksusowego obuwia, zwiększamy ofertę torebek i małych wyrobów skórzanych.Santoni jest głównie kojarzona z eleganckim obuwiem męskim, co było pierwotnym założeniem przy założeniu marki w 1975 roku, ale oferta obejmuje również obuwie damskie. Jaką propozycję Santoni ma dla kobiet? Kim są klientki marki i czego, według Ciebie, szukają? Jakość i komfort bez kompromisów w kwestii stylu pomogły nam wyróżnić się na bardzo nasyconym rynku. Nasze klientki doceniają fakt noszenia pięknych, kobiecych butów, które podkreślają ich sylwetkę, ale jednocześnie są bardzo wygodne. Na przykład, nasze eleganckie czółenka Sibille, które są czystym wyrazem kobiecości i elegancji, wykonane są z bardzo miękkiej skóry, która delikatnie otula stopę, podczas gdy dla tych, którzy wolą płaskie buty, buty pustynne Santoni są wykonane z meticulacyjną dbałością o detale, oferując wyjątkowy komfort i swobodę ruchu.

W ciągu ostatnich trzech lat marka podwoiła sprzedaż obuwia damskiego na prawie wszystkich rynkach, a obecnie ta kategoria stanowi około 35%, podczas gdy obuwie męskie stanowi pozostałe 65% – czy mam rację? Co się stało w tym czasie, że spowodowało tak imponujący wzrost sprzedaży butów damskich?

Obecnie mamy 70% dla mężczyzn i 30% dla kobiet. Nasza damska klientela silnie się rozwija, poszukując kobiecości, elegancji i rzemiosła, jak w przypadku Santoni Man. W ostatnich latach ciężko pracowaliśmy nad projektowaniem produktów – z dedykowanym zespołem – i również zdecydowaliśmy się na podział zakładów produkcyjnych na męskie, damskie i casualowe (dla sneakersów).

Marka Santoni ma 50-letnią tradycję, zbudowaną na perfekcji i wyjątkowej jakości ręcznie robionych butów dla koneserów. Ta filozofia wydaje się świetnie sprawdzać w czasach szybkich trendów i masowej produkcji. Wiele marek, takich jak Bottega Veneta czy Hermès, dąży do pielęgnowania starych technik rzemieślniczych i zachowania ich dla przyszłych pokoleń. Czy Santoni ma również jakiś program edukacyjny dla przyszłych twórców obuwia, którzy mają szansę zdobyć tę samą wiedzę co starzy mistrzowie?

Santoni postawiło sobie ambitny cel ochrony sztuki „Made in Italy” i rzemiosła. Nasze kreacje powstają dzięki technikom przekazywanym z pokolenia na pokolenie rzemieślników. Starsi ludzie, pracujący w firmie od jej powstania, mają za zadanie szkolenie nowych. Ci drudzy pewnego dnia stworzą nową straż. Unikalna wiedza jest przekazywana w atelier podczas tworzenia produktów. Od marca 2023 roku prowadzimy „Accademia dell’Eccellenza”, program edukacyjny, który zapewnia szkolenia dla przyszłych rzemieślników, podczas których uczą się zarówno teorii, jak i praktyki. Nasi mistrzowie rzemiosła współpracują z młodymi praktykantami na każdym etapie tworzenia, aby przekazać swoją wiedzę. Po ukończeniu programu, praktykanci mogą stać się kandydatami do dołączenia do Santoni. Ponadto współpracujemy z lokalną szkołą, aby promować edukację i rzemiosło w regionie.

Jesteś spadkobiercą fantastycznej wizji swojego ojca, Andrea Santoniego, założyciela marki. Co chciałbyś dodać do wizerunku tej rodzinnej marki z własnej perspektywy?

Pomysł mojego ojca, Andrea, polegał na uprzemysłowieniu procesu rzemieślniczego, jednocześnie zachowując jakość projektu, poszukiwanie najlepszych materiałów i najwyższą staranność w realizacji. Mogę powiedzieć, że proces produkcji Santoni nie zmienił się od 1975 roku: pozostajemy silnie zorientowani na rzemiosło, dzięki cennemu wkładowi naszych rzemieślników, którzy są siłą każdego działu i to oni dają życie wszystkim kreacjom Santoni, nawet tym najbardziej śmiałym i innowacyjnym. Moim marzeniem jest, aby Santoni stała się coraz bardziej międzynarodową marką referencyjną w segmencie luksusowego obuwia.

Dziękuję za rozmowę.

Close
© Copyrights by Point of Design
Close