Flexform – ponadczasowe włoskie sofy, które przekształcają budynek w dom.
Spis treści artykułu:
- Styl według Flexform
- Materiały marki Flexform
- Projektanci włoskiego designu
- Sofa – flagowy produkt Flexform
- Jak dopasować sofę do różnych stylów? Przewodnik po sofach Flexform
- Historia marki
- Flagowy showroom Flexform
Flexform to unikalne doświadczenie włoskiego stylu, wyrażone jakością produktu przełożoną na jakość życia. Flagowym produktem firmy są sofy i kanapy. Oferuje doświadczenie komfortu, w miejsce fizycznego produktu.
Hasło Home at Last, jest przesłaniem, które podsumowuje wartość powrotu do domu. Jest to miejsce docelowe, w którym kończy się dzień i zaczyna kolejny.
Projekt prywatnego domu to marzenie klienta o życiu. – Antonio Citterio
Made in Italy
Tożsamość marki odzwierciedla włoskie wartości i stanowi zarazem włoską historię sukcesu. Meble są wytwarzane w jednym kraju – we Włoszech – od koncepcji projektowej do gotowego produktu, a wszystko od początku istnienia firmy odbywa się w Medzie.
Styl według Flexform
Flexform produkuje szeroką kolekcję wyposażenia wnętrz, koncentrując się na sofach, które są głównym przedmiotem działalności firmy. Znana na całym świecie ze swoich artykułów dekoracyjnych do salonu, oferta firmy obejmuje także jadalnię i sypialnię. Elegancja jest cechą stałą.
Charakterystyczne cechy, które wyrażają wartości marki i określają ducha jej kolekcji, mogą być subtelne. Luksus definiowany jako zbyteczny, bezużytecznie obfitujący w nadmiar, z pewnością nie ma zastosowania do marki Flexform.
Język estetyczny firmy lepiej wyraża koncepcja dyskretnej elegancji, która przekłada się na przemyślane kształty i miękkie, nigdy nie ostentacyjne materiały. Świat Flexform pełen jest dobrych manier i dobrego smaku, przepełniony rodzajem artystycznej finezji.
Sofa Flexform jest jak niebieska marynarka w świecie mody: prosta, zdekonstruowana, wyrafinowana aż do najmniejszych szczegółów.
Flexform uosabia kawałek historii w świecie designerskich mebli we Włoszech, a atrakcyjność ponadczasowych produktów przewyższa tymczasowe mody.
Bieżące trendy mają niewiele wspólnego z kluczowymi wartościami związanymi z Flexform.
Konsekwencja w projektowaniu to model, który odrzuca urok mody, która przyciąga krótkotrwałe pochwały, ale nie może czerpać trwałego sukcesu. Opiera się na dyskretnej i kojącej elegancji, z subtelnym wyrafinowaniem, nieodpartym urokiem i czystymi liniami, w których estetyczny wyraz kunsztu polega na odsłonięciu tego, co najważniejsze.
Współczesna stylistyka, która nigdy nie jest głośna ani agresywna – ale przekonująco cicha – nasycona jest estetycznym wyrazem, dzięki wyważonym proporcjom, znakomitym materiałom, tkaninom i wykończeniom, które sprawiają, że każda konfiguracja salonu jest prawdziwą wyspą emocjonalnego spa.
Ponadczasowa elegancja
Ponadczasowe podejście do projektowania to zrównoważona mieszanka wyrafinowanej lekkości, która opiera się upływowi czasu. Symfonia wysmakowanej elegancji i umiaru odzwierciedla wiecznie nowoczesne podejście. Dotykowy i wizualny komfort – ciepłe, otulające uczucie oazy to doznania odczuwane przez każdego, kto zanurza się w sofie Flexform.
Uzupełniają ją: fotele, stoliki boczne, akcesoria – które tworzą intymną atmosferę i stwarzają kokonowy efekt.
Styl bez wysiłku, „mimo chodem”, dokładnie opisuje istotę kolekcji Flexform. Spokojne, relaksujące, subtelne przestrzenie z rzadkimi akcentami kolorystycznymi, ubrane w tkaniny z lnu, bawełny i kaszmiru w subtelnie zrównoważonej „palecie Morandi” koją zmysły.
Neutralne tony, takie jak kość słoniowa i piasek, ciepłe szarości, szampańskie i oksydowane metalowe odcienie oraz skóry w odcieniach skóry wołowej, tytoniu, miodu i gołębiej szarości to bazowe barwy Flexform. Ogólny efekt jest rodzajem zachęcającego wizualnego i dotykowego komfortu, zapewniającego swobodę.
Materiały Flexform – włoska sztuka rzemiosła
Reputacja Made in Italy jest objęta skrupulatną ochroną, w której znaczącą rolę odgrywa łańcuch dostaw materiałów, z których wykonane są markowe produkty. Skóra, tkaniny, drewno, metal i materiały obiciowe muszą spełniać najwyższe standardy.
Ponieważ Flexform jest znany na całym świecie ze swoich sof – z ich charakterystycznymi miękkimi poduszkami – niezwykła staranność polega na wyborze wysokiej jakości wypełnienia z pierza i puchu.
Flexform używa tylko puchu gęsiego Assopiuma Gold Certified, aby zapewnić najwyższą jakość surowców i procesów produkcyjnych. Ten certyfikat gwarantuje najwyższy szacunek dla środowiska, procesów i samych zwierząt.
Materiały te są luksusowe, lekkie, zapewniają ciepło i miękkość oraz są gwarantowanego, certyfikowanego pochodzenia. Globalna moda na wszystko co włoskie sprzyja podtrzymaniu autentycznego designu odzwierciedlającego określony styl życia. Wyrażony on jest przez nienaganne umiejętności i integralność intelektualną.
Podczas gdy doskonałość produktu opiera się na jakości produkcji, przewaga konkurencyjna włoskiego stylu polega na jego estetycznym wyglądzie. Piękno rodzi piękno, o czym świadczy ewolucja kolekcji Flexform. Piękno jest ponadczasowe i nigdy nie wychodzi z mody. Włoski styl Flexform jest przykładem tego powiedzenia. Nieskomplikowane, dyskretnie wyrafinowane, zaprojektowane na rynek nie napędzany potrzebą, ale pragnieniem, to najtrafniejsze charakterystyki opisujące tą rodzinną firmę.
Projektanci Flexform
Dzięki silnej synergicznej relacji między projektowaniem a produkcją, FLEXFORM ma długą historię płodnej interakcji z więcej niż jednym pokoleniem wspaniałych projektantów.
Od lat 60. firma współpracuje z wybitnymi talentami: Asnago-Vender, Sergio Asti, Cini Boeri, Joe Colombo, Paolo Nava, Rodolfo Bonetto, William Lansing Plumb, Gigi Radice, Guido Rosati, Carlo Colombo, Giulio Manzoni.
Ze wszystkich nazwisk jednak, od czterdziestu lat Antonio Citterio jest projektantem, który najbardziej przyczynił się do napisania historii firmy i przełożenia jej wartości na obiekty, koordynując wszystkie kolekcje. Architekt, reżyser, deus ex machina, Citterio jest projektantem, który nadał produktowi duszę. Dzięki projektowemu podejściu, które rozpoczyna się od przestudiowania przestrzeni otaczającej obiekty oraz architektury, w której ta przestrzeń jest osadzona, Antonio Citterio kreuje wizję od dużej do małej skali. Tworzy rodziny produktów, a nie pojedyncze elementy. Dziś jest cennym odpowiednikiem w dialogu z trwającą oświeconą inicjatywą firmy, promując ścieżkę dzielenia się i wymiany.
„Mówienie o moim związku z Flexform oznacza rozmowę o grupie przyjaciół, którzy mieli wspólne wizje i doświadczenia. Oznacza to także rozmowę o dużej części mojego życia, biorąc pod uwagę fakt, że spotykamy się od ponad czterdziestu lat”. – Antonio Citterio
ANTONIO CITTERIO urodził się w 1950 roku w Medzie, we Włoszech. Otworzył swoje studio projektowe w 1972 roku i uzyskał dyplom architektury na Politechnice w Mediolanie w 1975 roku. W latach 1987-1996 współpracował z Terry Dwanem i wspólnie projektowali budynki w Europie i Japonii. W 2000 roku wraz z Patricią Viel założył międzynarodową pracownię architektoniczną i projektową. Współpracując z wykwalifikowaną siecią wyspecjalizowanych konsultantów studio opracowuje złożone projekty różnej wielkości.
Antonio Citterio obecnie współpracuje z włoskimi i międzynarodowymi firmami w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. W 1987 r. I ponownie w 1994 r. Otrzymał nagrodę ADI [Association for Industrial Design] Compasso d’Oro. W latach 2006-2016 pracował na wydziale projektowania architektonicznego w Accademia di Architettura w Mendrisio (Szwajcaria). W 2008 roku otrzymał tytuł Honorowego „Royal Designer for Industry” od Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufures & Commerce w Londynie.
JOE COLOMBO – projekt krzesło Tube i Multi Chair (1969r.)
CARLO COLOMBO – project stół Clarke, Edmond, Isabel (2013r.)
CINI BOERI – projekt fotel Maxi (lata 70.) GIULIO MANZONI – projekt fotel Spider (1995r.)
SERGIO ASTI – projekt sofa Rolls (lata 70.)
GUIDO ROSATI – projekt sofa Winny (1999r.)
PAOLO NAVA – projekt fotel Doralice, Magister, Pasodoble i Ugomaria (lata 1979–1982)
RODOLFO BONETTO – projekt krzesło Boomerang (1968r.)
Sofa – flagowy produkt Flexform
„Każda sofa przygotowuje scenę dla różnych zastosowań” – Antonio Citterio.
Relaks, czytanie, oglądanie telewizji, praca na laptopie, pisanie SMS-ów, jedzenie. Kanapa jest centralną gwiazdą, otoczoną ekosystemem aktorów drugoplanowych: szezlongi, fotele, stoliki i otomany pracują razem, aby stworzyć wyspę na słońcu – strefę naprawdę „wolną od cła”. Osiągnięcie tego bezpiecznego, domowego, wyrafinowanego poczucia schronienia oznacza pełne zrozumienie podtekstu współczesnego stylu życia. Ewoluuje nowe zjawisko społeczne, które pokazuje wyraźną skłonność Flexform do dostarczania elegancji zamiast luksusu.
Sofy z kolekcji Flexform sprawdzają się w najróżniejszych stylach, niemalże na wszystkich kontynentach globu. Wpisują się w wielorakie konteksty estetyczne, kulturowe i geograficzne, niezmiennie oferując włoską opowieść o ponadczasowym pięknie.
Jak dopasować sofę do różnych stylów? Przewodnik po sofach Flexform.
Pytanie, które wielu sobie zadaje: od tego, kto urządza dom do życia, po architektów i projektantów, którzy projektują wnętrza dla swoich klientów – jest jednym z tych uniwersalnych pytań, które dotyczą różnych krajów i stylów życia, z geografiami i kulturami również bardzo różniącymi się od siebie.
A jednak łączy je wspólny cel: siedzenie, relaks, przyjmowanie gości to uniwersalne gesty należące do sfery domowej, odnawiane w domach na całym świecie. Zasadniczo są to rytuały, które w słowach takich jak komfort, gościnność, styl i jakość stanowią cechę łączącą rzeczywistości nawet bardzo odległe od siebie, zarówno na kilometry, jak i na estetyki.
Po bliższym przyjrzeniu się, jest to jakby lokalny dialekt, który podobnie jak najlepsza poezja lub literatura jest w stanie ożywić język uniwersalny. Język ten, biorąc pod uwagę, że dotyczy designu, jest językiem włoskim – rozumianym i pożądanym na całym świecie Flexform, przez lata wiedział, nauczył się interpretować wszechstronność współczesnego domu, kierując ewolucję sofy w taki sposób, by stała się absolutnym bohaterem części dziennej.
Jest to tym bardziej prawdziwe, jeśli chodzi o sofę designerską, której nastawienie ewidentnie zmieniło się w ciągu ostatnich kilku lat.
Od miejsca poświęconego absolutnemu relaksowi, często „przebranego na imprezę” i nieco oddzielonego od innych komfortowych części domu, nowoczesna sofa zamieniła się w wieloaspektowy element: czasami towarzyski, innym razem intymny, a nawet tymczasowo służący celom zawodowym.
Dzisiaj na kanapie ogląda się filmy z YouTube’a, czatuje leży, ogląda serial na Netflix czy pracuje na komputerze. Krótko mówiąc, sofa zmieniła swoją podstawową funkcję i stała się wielozadaniowa. Ewolucja sofy miała miejsce na całym świecie, a czasy i metody nie zawsze były takie same.
Styl śródziemnomorski – wielozadaniowa sofa
Na południu Europy w atmosferze wyczuwa się atmosferę towarzyskości, dzielenia się, integracji i dolce vità. Sofa Groundpiece została zaprojektowana przez Antonio Citterio, który w 2001 roku zrewolucjonizował sposób siedzenia w salonie, wzbogacając sofę o nowe funkcje, idealnie pasujące do nastroju domu zaprojektowanego z myślą o wspólnym spędzaniu czasu. Dekonstruowana linia oraz niskie i głębokie proporcje zachęcają do bardziej swobodnego i nieformalnego siedzenia, również dzięki dużym poduszkom z gęsiego puchu.
Styl nowoczesne etno
Sofa Happy z 2005 roku, projektu Antonio Citterio, przekazuje etniczne sugestie dzięki plecionym plecom i ciepłej rudej skórze. Metalowe ramy oparcia stanowią przeciwwagę do rzemieślniczej plecionki. Balansuje między tradycją a nowoczesnością.
Styl miejski
Sofa Campiello to włoska gra niedomówień, elegancji w prostocie i dbałości o szczegóły. Jej zgeometryzowane linie, podkreślone równym rytmem miękkich poduszek oparć plasują ją w kategorii klasycznego mebla miejskiego. Uzupełniona bardziej nieformalnymi stolikami pomocniczymi ze skóry i drewna nabiera współczesnego charakteru i swoistego uroku.
Styl skandynawski
„Hygge” to duńskie wyrażenie, które oznacza radość z małych rzeczy. Kultowa sofy Magister, zaprojektowana w 1982 roku przez Flexform przeznaczona jest do odgrywania wiodącej roli w każdej przestrzeni.
Jej minimalistyczny design, wzbogacony skórzaną tapicerką capitonnée, wyraża idealną równowagę między tradycją a innowacją, a także dbałością o szczegóły. Mieszanka cech przeszłości i teraźniejszości idealna do kontekstu mieszkaniowego w stylu skandynawskim. Klejnotem sofy jest tradycyjny pikowany guzik, zastąpiony bardziej nowoczesną dziurką z dwoma otworami. To taka wisienka na torcie tego modelu sofy.
Styl nowoczesnego Paryża
Szczery i prosty, ale także naturalny szyk i à la page. Tak w wyobraźni zbiorowej przedstawia się przeciętny Francuz, który, uwielbia wyrafinowane jedzenie, dobre wino i sztukę.
Formalna elegancja sofy Evergreen czerpie siłę z prostej formy, jakby unoszącej się nad ziemią. Sugestywnie odchylone oparcia zapraszają do swobody, zachowując jednocześnie bardziej formalną i wyrafinowaną atmosferę, w jakiej Francuzi zwykle podejmują gości.
Styl tradycyjny
Trzeźwa elegancja projektu Made in Italy firmy Flexform wprowadza nieco smaku i tradycji w stylu retro. Tutaj wyróżnia się sofa Guscio, składająca się dosłownie ze „skorupy” zrobionej ze strukturalnej pianki poliuretanowej, z poduszką i siedziskiem z piór. Sofa ta służy do stworzenia najlepszej atmosfery do rozmowy z gośćmi, w bardziej prywatnej przestrzeni domu, być może podczas popijania popołudniowej herbaty, bo przecież trudno wyzbyć się skojarzeń z angielskim salonem…
Styl made in Italy
Brescia zwana „lwicą włoską” jest pracowitym miastem o silnej woli, pełnym pomysłów, które nigdy nie marnuje czasu. Ale potrafi też pochylić się nad emocjami i zzagłebić w refleksji.
Sofa Campiello w salonie w Bresci najlepiej wyraża to uczucie: jest to sofa o czystych liniach, które zapewniają ciepłe przyjęcie i ogromną miękkość. Centralna wkładka z nieodkształcalnego materiału owiniętego obfitą i miękką warstwą gęsiego puchu poduszek siedziska jest bardzo oryginalna. To elastyczny i ergonomiczny mebel o wielu twarzach.
Styl rustykalny
Otwarta i przyjazna atmosfera wyspiarskiego życia, wierności tradycjom, ale zarazem przesycona współczesnością stanowi intrygujące tło dla designu i zarazem jego wielką inspirację.
Sofa Cestone, osadzona w środowisku, w którym na każdym kroku widać odniesienia do rzemieślniczego dziedzictwa nie jest ostentacyjnym przejawem europejskiego przepychu, ale pokłonem w stronę tradycji.
Styl klasyczny
Sofa Adda osadzona w kontekście miejskim i kosmopolitycznym odzwierciedla ducha metropolii: tolerancyjnego i elastycznego, z wyraźną swobodą myślenia. Adda wyraża tutaj pełnię ciała, pokazując bardziej swoją strukturę o dużym formacie, z kwadratowymi bokami okalającymi miękki środek.
Styl mid-century
Sofa Este idealnie wpasowuje się w kontekst wnętrza w stylu połowy minionego wieku. Wyróżnia się ponadczasowym urokiem skóry, która pokrywa jej strukturę, ale też typową dla tego okresu lekką formą. Wtedy także miękkie ławki zwane „łóżkami dziennymi” cieszyły się olbrzymią popularnością. Ławka Este stanowi uzupełnienie kolekcji.
Istotność linii to kolejna charakterystyczna cecha, widoczna w obecności pojedynczej poduszki siedzenia i wyrafinowanej metalowej podstawy. Sofa ta rejestruje zmieniające się światło w miejscu, w którym się znajduje.
Styl loftowo – minimalistyczny
Sen tych, którzy byli w stanie podbić księżyc … nigdy się nie kończy i znajduje odzwierciedlenie we wrodzonym dynamizmie ciekawskiej, przedsiębiorczej populacji, otwartej na zmiany. To właśnie Amerykanie wymyślili styl loftowy zasiedlając opustoszałe zakłady produkcyjne, z wysokimi sufitami i odsłoniętymi instalacjami. W ten klimat wpasowały się skórzane, proste sofy o niskich oparciach i miękkich siedziskach.
Historia marki Flexform
Flexform to rodzinny biznes prowadzony już przez trzecią generację Galimbertich. Firma została założona w regionie Brianza w północnych Włoszech, słynnym z produkcji mebli.
Unikalne, globalne zjawisko włoskiego projektowania mebli narodziło się w latach 60. XX wieku. W tym miejscu, historia wielu małych warsztatów rzemieślniczych, zajmujących się obróbką drewna, metalu i tapicerki, krzyżuje się z historią wielkich mistrzów włoskiego designu, szkolonych w Szkole Architektury w pobliskim Mediolanie. Korzenie Flexform są osadzone w tym historycznym otoczeniu.
W 1959 r. bracia Galimberti otworzyli warsztat rzemieślniczy, zwany „Formą Galimbertiego”. Wkrótce potem pojawił się ich pierwszy salon wystawowy. Prezentowane w nim sofy i fotele trafiły w powojennych czasach do eleganckich budynków w Mediolanie, w tym do willi z widokiem na jezioro Como, a nawet foyer Teatro alla Scala.
Dzieci założycieli przekształciły warsztat w obiekt przemysłowy. Wkrótce, w 1967 r. powstała marka Flexform S.p.A.
Współpracownicy Flexform
Kolejnym krokiem była decyzja o współpracy z wiodących ówczesnymi projektantami: Joe Colombo, Asnago-Venderem, Cini Boeri czy Rodolfo Bonetto. W tym samym okresie, wizja rozwoju firmy obejmowała również inwestycję w utalentowanego młodego architekta-projektanta o nazwisku Antonio Citterio. Było to partnerstwo, które trwa nieprzerwanie od ponad czterdziestu lat. Lata siedemdziesiąte przyniosły znaczną zmianę w koncepcji linii produktów firmy. Unikając powtarzania poprzednich stylów, produkcja była coraz bardziej ukierunkowana na oryginalne, współczesne projekty.
Lata siedemdziesiąte to moment, w którym rodzina zrozumiała znaczenie otwarcia nowych rynków poza granicami Włoch. Najpierw zapuścili się w niemieckojęzyczne kraje europejskie, w których istniała znacząca sympatia do niskich, stylowych i wygodnych sof firmy. Rozwój zagraniczny stał się trwałym, niepowstrzymanym ruchem, który zapewnił Flexform widoczność w najbardziej ekskluzywnych sklepach meblowych w Ameryce, Azji i Australii. A na fali nowego tysiąclecia firma rozpoczęła globalną ścieżkę, otwierając serię flagowych sklepów na całym świecie.
Flagowy showroom Flexform
Pierwotnie zaprojektowany przez Gigi Radice przy pomocy Gino Colombo w 1959 roku, salon wystawowy Flexform został uznany za „pałac wystawowy”, w artykule w dzienniku „Il Cittadino” opublikowanym 17 grudnia 1960 r. Od początku miał zaskakująco innowacyjne cechy, jak opisywał Il Cittadino:
Unikalny architektonicznie w zewnętrznych liniach konstrukcyjnych budynek, w środku jest wizytówką mebli do salonu i mebli artystycznych w fantasmagorycznym pokazie kolorów, w którym umiejętnie rozmieszczone oświetlenie zapewnia ciepło i intymność domu…
Showroom był nie tylko kamieniem milowym dla rodziny Galimberti – założycieli marki. Stanowił także platformę startową i miejsce, które ma przedstawiać ideał domu. Miejsce złożone z ciepła, intymności i wygody, takich samych wartości, które widoczne są w całej linii produktów firmy.
Ideały, które zostały skutecznie wyrażone we wszystkich projektach salonów wykonanych przez Flexform, od swojego stoiska na Salone del Mobile – zaprojektowanego przez Achille Castiglioni w latach 1979-1989 i od tego czasu kontynuowane przez architekta Antonio Citterio zostały przełożone na ponad 30 flagowych sklepów na całym świecie.
Opierając się na przyjętych koncepcjach estetycznych, w projekcie showroomów Flexform skrupulatnie wykorzystuje się materiały niewątpliwie związane z wizerunkiem marki. Tak więc zawsze znajdziemy wśród nich trawertynowe podłogi i ściany, listwy z ciemnego drewna, duże okna. Tu natomiast należy spodziewać się lnianych zasłon filtrujących naturalne światło. Co więcej, w rzeczywistości łączą się one doskonale z dużą ilością zieleni. Te ogrody otaczają budynek lub z czasem transformują w ogrody zimowe.
Główny showroom flagowy Flexform mieści się przy: Via Caduti Medesi 2, w Medzie.
Więcej na: www.flexform.it
Gdzie kupić w Polsce produkty marki Flexform?
- Showroom Studio Forma 96, ul. Staszica 9, Poznań; ul. ks. Skorupki 5, Warszawa; ul. Traugutta 1/7, Wrocław, www.sf96.pl
- Showroom Mood Design ul. Emilii Plater 27, Warszawa, www.mood-design.pl