W ramach sekcji WGW+ Galeria Craftica prezentuje indywidualną wystawę Zofii Sobolewskiej Ursic, artystki poruszającej się między rzemiosłem, designem i rzeźbą. Wystawa koncentruje się na nowej serii prac rozwijających jej autorski język formalny, oparty na eksperymentach z intarsją słomianą oraz formami przestrzennymi z drewna i metalu. Punktem wyjścia jest obiekt „La Nature est un temple” – Natura jest świątynią (to pierwsze słowa wiersza „Correspondances” Charlesa Baudelaire’a) inspirowany twórczością Stanisława Wyspiańskiego, łączący funkcję użytkową z warstwą symboliczną.

Rzemiosło artystyczne – między tradycją a współczesnością
Wystawa eksploruje kontrasty – organiczność i geometrię, surowość i dekoracyjność, tradycję
i współczesność. Artystka rozszerza zastosowanie słomy jako materiału dekoracyjnego na formy trójwymiarowe, wydobywając z niej rzeźbiarskie właściwości oraz subtelną wrażliwość na światło. Obiekty utrzymane są w stonowanej, naturalnej palecie barw, a florystyczne motywy zostają przetworzone w poetycki i metaforyczny sposób. Wystawa stanowi refleksję nad rolą ornamentu, wartościami rzemieślniczymi oraz sposobami redefiniowania form użytkowych w kontekście sztuki współczesnej.
Pracą, która zapoczątkowała kolekcję prezentowaną na wystawie „Natura jest świątynią”, jest kabinet wykonany z surowego, ręcznie rzeźbionego dębu, kontrastującego ze świetlistą powierzchnią, uzyskaną dzięki zastosowaniu techniki słomianej intarsji. Ten użytkowy obiekt łączy elementy sztuki ludowej z estetyką mieszczańską, tworząc intrygującą narrację. To opowieść o wspólnej i złożonej historii klas społecznych, dopełniona osobistym zaangażowaniem emocjonalnym artystki.

Na wystawie zaprezentowanych zostanie 6 obiektów – druga edycja kabinetu oraz premierowo: parawan, toaletka, zydel, szkatułka oraz stolik. Wszystkie prace zdobione są dekoracyjną techniką intarsji słomianej, z wykorzystaniem takich materiałów jak drewno (dąb oraz czeczot topoli czarnej) i aluminium.
Zofia Sobolewska Ursic
Zofia Sobolewska Ursic (ur. 1982) mieszka i pracuje w Krakowie. Studiowała architekturę na Universität für angewandte Kunst (die Angewandte) w Wiedniu, pod kierunkiem m.in.
Wolfa D. Prixa, Zahy Hadid i Hernana Diaza Alonsa.
W swojej praktyce artystycznej posługuje się różnorodnymi materiałami, takimi jak drewno, szkło, metal, kamień czy słoma, eksplorując ich właściwości i znaczenia. Umiejętność intarsji słomą zdobyła i doskonaliła w prestiżowym paryskim Ateliers Lison de Caunes, u wnuczki André Groulta, jednego z mistrzów tej techniki w epoce art déco.
Obecnie artystka pracuje nad dwoma projektami: kolekcją obiektów wykonanych z żytniej słomy, łączących motywy ludowe i mieszczańskie oraz nad kolekcją rzeźbiarskich piór i kałamarzy, zatytułowaną Pensée Folle, wyróżnioną przez kuratorów programu „COLLECT Design” w Nowym Jorku.
W 2025 roku prace Zofii Sobolewskiej Ursic były prezentowane przez Galerię Craftica na targach NOMAD St. Moritz oraz Salone del Mobile w Mediolanie. Jako laureatka programu Shakti, zainicjowanego przez Shalini Misra, w listopadzie 2025 weźmie udział w rezydencji artystycznej w Indiach, mającej na celu połączyć międzynarodowych artystów z lokalnymi rzemieślnikami.
Wszystko co tworzę, postrzegam jako przestrzeń do rozmowy. Do projektowania
i kreowania podchodzę bardzo osobiście. Lubię tworzyć przedmioty własnymi rękami,
bo wtedy mogę przekazać im nie tylko swoją opowieść, ale i emocje.
Laureatka programu Kunszt
Zofia Sobolewska Ursic jest zwyciężczynią drugiej edycji programu KUNSZT wspierającego nowe rzemiosło artystyczne, działającego pod skrzydłami Fundacji Rodziny Staraków. Coroczne konkursy inspirują innowacyjne myślenie i eksperymentalne podejście do materiałów w obszarze projektowania oraz wykonywania przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych, umożliwiając artystom realizację wyjątkowych obiektów.
W 2024 roku Kapituła Programowa doceniła perfekcyjnie opanowaną przez artystkę technikę rzemieślniczą – intarsję słomą, wymagającą ogromnej precyzji i cierpliwości. Misterna dekoracja słomą została skontrastowana z ludowym materiałem, jakim jest lite drewno, poddane ręcznej obróbce przy wykorzystaniu tradycyjnego strugu czy dłuta, co pozwoliło na uzyskanie interesującego kontrastu powierzchni.
Słoma, dzięki naturalnemu woskowi, którym jest pokryta, prezentuje gładką, połyskliwą powierzchnię. Natomiast lite drewno, zamiast typowego wykończenia stosowanego we współczesnym stolarstwie, wprowadza kontrast surowością uzyskaną poprzez użycie tradycyjnych, ludowych metod obróbki. W projekcie bardzo ważną rolę odgrywają także detale takie jak „frędzle”, wykonane z naturalnych snopków słomy. Pojawiają się jako element wykończenia lub bardziej dominujące formy, będąc reinterpretacją korzeni kwiatów, stanowiących główny motyw dekoracyjny projektu.
Zwycięski obiekt, wykonany w ramach programu Kunszt, został zaprezentowany w lutym 2025 roku podczas targów Nomad St. Moritz, zbierając entuzjastyczne recenzje.
Craftica Gallery
Misją Galerii Craftica jest promowanie wartości polskiego wzornictwa na arenie międzynarodowej. Craftica dąży do budowania rozpoznawalności rodzimej sztuki użytkowej, podkreślając jej unikalny charakter i silne powiązania z narodowym dziedzictwem kulturowym. Galeria wspiera twórców
w nawiązywaniu relacji z zagranicznymi kolekcjonerami, krytykami i pasjonatami sztuki.
Craftica Gallery powstała z wieloletnich fascynacji jej założycielki Anny Woźniak-Starak. Została powołana do życia w listopadzie 2024 roku, w ramach działającej od 2008 roku Fundacji Rodziny Staraków, jednej z najważniejszych prywatnych instytucji w Polsce wspierających kulturę. Galeria mieści się przy historycznym Trakcie Królewskim, w zabytkowej warszawskiej kamienicy, gdzie prezentuje prace najlepszych polskich artystów i rzemieślników, oferując świeże spojrzenie na collectible design.
Galeria żyje zmianą. Starannie wybierane kolekcje ewoluują, by ukazać bogactwo
i różnorodność polskiej twórczości – od tradycyjnych technik rzemieślniczych po współczesne eksperymenty. Ta zmiana pozwala dostrzec potencjał kreatywności i pokazuje sztukę jako ciągły proces odkrywania i poszukiwania. Połączenie mistrzowskiego rzemiosła z eksperymentalnym podejściem do klasycznych technik stanowi esencję Galerii Craftica.
Zobacz więcej: