Choć moda i design przenikają się wielokrotnie, ich najpiękniejszą syntezę znajdziemy w butikach modowych haute couture. Projekty najpopularniejszych i najbardziej utalentowanych architektów, wykorzystujące niespotykane formy lub powracające do architektonicznej klasyki w połączeniu z dozą nowoczesności, stanowią element całego doświadczenia gości butików.
Przedstawiamy listę najpiękniejszych butików modowych, gdzie oprócz zniewalających projektów największych domów mody, znajdziemy również wyjątkowe wnętrza. Od szwedzkiego designu, przez modernizm, aż po powrót do renesansu.
Butik ZIMMERMANN, Studio McQualter, Nowy Jork (Soho)
Flagowy sklep Zimmermann znajduje się w samym centrum Soho, na Mercer Street.
Wnętrza zostały zaprojektowany przez australijskiego projektanta Dona McQualtera ze Studia McQualter, aby stworzyć atmosferę swobodnej kobiecości, świeżości i niepodważalnego optymizmu.
Pracując na niewielkiej powierzchni, projektanci postanowili stworzyć serię pomieszczeń, przenoszących następnie do kolejnych części kolekcji. W korytarzu znajduje się sklepienie kolebkowe, prowadzące do części dziennej – przestrzeni, w której klienci mogą się zrelaksować.
Wyczuwalne kubistyczne formy, harmonizują z surowością wnętrz, uzupełnioną o nieliczne fotele i stoły wystawowe, a także o geometryczne żyrandole.
Dior, Peter Marino, Paryż 30 Avenue Montaigne
Nowa, urzekająca aura tego przesiąkniętego historią budynku – od majestatycznego Grand Escalier po ikoniczną Cabine, subtelnie odrestaurowaną do pierwotnego stanu – obiecuje ponadczasowe doznania. Zaprasza zwiedzających w zachwycająco nieoczekiwaną, bezprecedensową podróż, której nie można doświadczyć nigdzie indziej.
Dom mody Dior ponownie otworzył się na 30 Montaigne, kultowym królestwie marzeń, stworzonym wreszcie na nowo, po ponad dwuletnim remoncie.
Legendarny hôtel particulier, który rzucił urok na samego Christiana Diora w 1946 roku, przez siedemdziesiąt pięć lat był świadkiem powstawania kolekcji domu mody, stając się następnie emblematem francuskiego haute couture. Historyczna kolebka, przeszła metamorfozę i zmieniła się ostatecznie w wyjątkowe miejsce, jakiego nie ma nigdzie indziej na świecie. Lokum wszystkich możliwości, które teraz rozwija się na ponad 10 000 metrów kwadratowych. To niezwykła „ostoja cudowności”, jak powiedział Monsieur Dior.
Architektoniczne tour-de-force zaaranżowane przez Petera Marino. Skrzyżowanie neoklasycystycznego stylu i współczesnej czystości, celebruje wielość savoir-faire, sztuki życia, gastronomii i oczywiście kultury.
To nowoczesna, wielopłaszczyznowa wizytówka – harmonijna równowaga śmiałości, doskonałości i wirtuozerii, aż po same witryny sklepowe. Jest wyjątkowym domem dla olśniewającego butiku, części restauracyjnej, a także artystycznej. To oczywiście tam znajdują się liczne dzieła sztuki i pierwowzory projektów francuskiego mistrza.
Loewe, Barcelona
Casa LOEWE, mieści się w historycznym budynku Casa Lléo i Morera. Zaprojektowana przez katalońskiego modernistę Lluísa Domènecha i Montanera, znajduje się w jednej z najbardziej godnych uwagi enklaw architektonicznych miasta.
Renowacja ostatecznie ujawniła oryginalne wysokie sufity i intrygujące złote detale, które kontrastują z kafelkowymi kolumnami Ceramica Cumella, klonowymi blatami i betonowymi podłogami. Meble Gerrita Thomasa Rietvelda i Alexa Vervoordta, sąsiadują ze starannie dobranymi antykami. Za projekt wnętrza odpowiadał Peter Marino.
W centrum uwagi znajduje się specjalnie zamówiona rzeźba z plecionego bambusa, wykonana przez japońskiego artystę Tanabe Chikuunsai IV.
Kluczowym elementem wnętrza staje się ostatecznie Cometa Anclado (1974). To wyjątkowe dzieło makramowe katalońskiej artystki Aurelii Muñoz, pionierki ruchu Arts and Crafts.
Znajdziemy tutaj również dramatyczny „Dangling Hairy Hug” autorstwa Haegue Yang, a także ceramikę Pabla Picassa i dzieła z kolekcji LOEWE.
Prada, Galleria 1913, Mediolan
Prada została założona w Mediolanie w 1913 roku przez Mario Pradę, dziadka Miucci Prady. Butik mieścił się w jednej z najsłynniejszych ikon Mediolanu, w prestiżowym, przeszklonym pasażu Galleria Vittorio Emanuele II. Był to ekskluzywny sklep sprzedający luksusowe artykuły podróżne. Nie minęło wiele czasu, a sklep w Galleria Vittorio Emanuele II, stał się ulubionym miejscem odwiedzin arystokracji. W 1919 roku, Prada została oficjalnym dostawcą dla włoskiego dworu królewskiego. W związku z tym, do swojego logo wprowadziła herb rodu Sabaudzkiego i wzór sznura z węzłami.
Oryginalny sklep Prady przy Galleria Vittorio Emanuele II zachował swój dawny charakter. Na mahoniowych regałach – tych samych, które Mario Prada specjalnie zamówił u brytyjskiego architekta, aby je zaprojektował i wykonał – wystawione są ręcznie wykonane torby, kufry, skórzane akcesoria i kosmetyczki najwyższej jakości. Znajdziemy tutaj także wszelkie inne wyroby skórzane, obuwie i ubrania z najnowszych kolekcji.
Lanvin, Szanghaj
Projekt Dimorestudio dla francuskiego Maison LANVIN, zlokalizowany w biznesowym sercu Szanghaju, właściwie odzwierciedla nowy, kreatywny kierunek marki.
Lite powierzchnie traktowane są jako gładkie zasłony, co kreuje niepowtarzalny efekt iluzji. Pofałdowane panele można taktować jako reinterpretację abstrakcyjnych metalowych rzeźb Richarda Serry na znacznie większą skalę. Zgodnie ze współczesnym i artystycznym nastrojem, projekt obejmuje meble dekoracyjne, takie jak fotel Poltrona 081 Dimoremilano i emblematyczny stolik boczny T1 Tecno.
Ta przestrzeń o powierzchni 280 m2, stanowi naturalne i nieskazitelne połączenie mody i sztuki. Prawdziwe drapowane zasłony, opadające kaskadowo z pomalowanego na czarno sufitu, ostatecznie potęgują wrażenie niejednoznaczności. Dywaniki na zamówienie, łączące linie i okrągłe formy, oraz białe sofy i fotele z serii Mantilla firmy Paradiso Terrestre dopełniają wyrafinowania całości projektu.
Totême, Sztokholm
Założona w 2014 roku przez Elin Kling i Karla Lindmana, czysta, współczesna estetyka Totême szybko pomogła zidentyfikować ją jako jedną z najbardziej obiecujących nowych marek w świecie mody. Flagowy sklep marki w Sztokholmie jest dowodem na to, że elegancki dotyk duetu rozciąga się również na wnętrza.
„Otwarcie naszego pierwszego sklepu było dla nas wielkim kamieniem milowym; to świat Totême, do którego zapraszamy gości. Okręt flagowy jest hołdem dla Nowego Jorku, gdzie po raz pierwszy wprowadziliśmy markę na rynek. Ściśle współpracowaliśmy z renomowaną szwedzką pracownią architektoniczną Halleroed. Doskonale rozumieją oni naszą markę i mają taką samą obsesję na punkcie szczegółów. ” – mówi Elin Kling
Projekt inspirowany jest klasyczną kamienicą – pierwsze piętro podzielone jest na cztery części: bibliotekę, salon, sypialnię i garderobę. Dla autorów ważne stało się odtworzenie domowej atmosfery, przestrzeni, w której goście będą chcieli zatrzymać się na kawę. Sercem sklepu staje się piękna klatka schodowa, inspirowana szwedzką epoką Grace. Wśród osób, które wpłynęły na całokształt projektu, znajduje się kultowa projektantka wnętrz Andrée Putman. To właśnie jej prace wpłynęły na elementy wystroju sklepu.
Butik Aquazzura, Mediolan
Butik, położony w samym sercu ekskluzywnego placu mody w Mediolanie, doskonale odzwierciedla czarujący i luksusowy styl tego miasta. Już przy wejściu wzrok przyciągają setki ręcznie wycinanych złotych łusek, które przypominają ikoniczny symbol marki Aquazura – złotego ananasa. Wyobrażony jako intymny salon, sklep inspirowany jest włoskim wzornictwem lat 70-tych. Posiada błyszczącą lakierowaną boazerię oraz dmuchany żyrandol ze szkła Murano w niestandardowym różowym odcieniu. Butik projektu Claudii and Catariny Soares Pereiry to eklektyczne królestwo polichromii.
Założony w 2011 roku przez Edgardo Osorio, salon firmy Aquazzura w Mediolanie jest równie dobrze pomyślany, jak jego niezliczone projekty.
„Kiedy przyszło do projektowania tej przestrzeni, inspirowałem się wszystkimi. Od scenografa Tony’ego Duquette’a, po polimaty architektury Renzo Mongiardino, ale to firma Casa do Passadiço, zajmująca się wnętrzami, pomogła mi zrealizować te marzenia i wprowadzić tę przestrzeń w życie. Zależało nam na połączeniu różnych stylów z różnych epok. Na przykład na połączeniu elementów z XVIII wieku z nowoczesnymi z połowy wieku – to właśnie taka mieszanka sprawia, że pokój jest naprawdę wyjątkowy i wywołuje emocje. Szczególnie podobają mi się zabytkowe barokowe złote konsole i lustra w głównym pokoju. Wszystkie są ręcznie rzeźbione i sprawiają, że przestrzeń nabiera dramatycznego i kinowego charakteru, prawie jakbyś wszedł na plan filmu Franco Zeffirellego.” – mówi Edgardo Osorio
Armani, projekt FUKSAS | Nowy Jork
Położony w centrum Manhattanu, na jednej z najbardziej znanych ulic świata, sklep zajmuje trzy pierwsze piętra dwóch budynków przy Piątej Alei. To trzeci butik zaprojektowany przez małżeństwo Fuksas.
Czteropoziomowy salon wystawowy to płynna, łącząca się przestrzeń, utrzymywana w jedności przez klatkę schodową, serce budynku. Wykonana z walcowanej stali, pokrytej tworzywem sztucznym dla wzmocnienia efektu rzeźbiarskiego, jest całkowicie wolnostojącą strukturą. Rzeczywiście zdaje się wymykać wszelkim prostym opisom geometrycznym. To wir pasm, które ledwie dotykają każdego piętra, sunąc po pionowej powierzchni wnętrza, uniemożliwiając wszelkie próby określenia ich geometrii.
Nic nie pozostaje nienaruszone przez ten wewnętrzny ruch, nawet zewnętrzna fasada. Choć jest ona zgodna ze stosunkowo sztywnym kontekstem Manhattanu, symuluje wewnętrzny ruch budynku za pomocą obrazów i kolorów wyświetlanych na kurtynie LED.
Pozorną prostotę wnętrza, równoważy odmienność Armani/Ristorante, której zwiastunem są zakrzywione panele z brązu przy wejściu do windy. Dodatkowo, zatopione w podłodze lampy, zwracają uwagę na zmysłową krzywiznę ściany prowadzącej do restauracji, gdzie kolory i materiały, choć takie same jak w pozostałej części sklepu, kreują bardziej relaksującą atmosferę.
Butik Chanel, Peter Marino, Miami
Od zeszłego roku, Chanel może nazywać Design District w Miami swoim domem. Zajmujący dwa piętra butik o powierzchni siedmiuset metrów kwadratowych, w artystyczny sposób prezentuje kolekcje ubrań ready-to-wear, począwszy od kolekcji na sezon 2021/22, zaprojektowanej przez dyrektor artystyczną Virginie Viard. Od wewnątrz butik tętni wzornictwem Chanel, tworząc nowoczesną i ponadczasową przestrzeń w sercu najbardziej luksusowego miejsca zakupów.
Lokalizacja w dzielnicy Design District to najnowszy koncept butiku zaprojektowany przez nowojorskiego architekta i wieloletniego współpracownika Chanel, Petera Marino, którego prace ucieleśniają wizję domu Chanel. Polegają one na połączeniu kreatywności, wysokiej mody, rzemiosła i ekskluzywnych materiałów w celu stworzenia prawdziwego arcydzieła. Dla Marino, projekt architektoniczny i projekt wnętrz mają takie samo znaczenie w tworzeniu butiku, jak celebracja Chanel w amerykańskiej stolicy sztuki.
W całym butiku można znaleźć dzieła sztuki specjalnie dobrane do przestrzeni Miami, co jest ukłonem w stronę wpływowej spuścizny Gabrielle Chanel jako mecenaski sztuki – od specjalnego zamówienia Chrisa Succo w windzie, po prace Gregora Hildebrandta.
Butik Louis Vuitton, Moshe Safdie&Peter Marino | Singapur
Moshe Safdie i Peter Marino współpracowali przy tworzeniu „wyspiarskiego maison”, jak nazywają go sami architekci. W spektakularnym kryształowym pawilonie, unoszącym się na wodach Marina Bay, mieści się jeden z największych na świecie butików Louis Vuitton – drugi po flagowym sklepie marki na Champs-Elysees w Paryżu. Z wnętrzami inspirowanymi stylem żeglarskim, oświetlonymi naturalnym światłem, Louis Vuitton Island Maison to jedyny w swoim rodzaju koncept, który łączy się z The Shoppes podwodnym tunelem.
Dostępna jest pełna oferta męskiej i damskiej galanterii skórzanej, odzieży, obuwia i akcesoriów. Przechodząc na antresolę, można podziwiać bezkres otaczających wód, a także wyjść na zewnętrzną loggię przypominającą pokład luksusowego jachtu.
Zobacz także: