David Lynch, amerykański reżyser znany z Twin Peaks, Blue Velvet i Mulholland Drive, zmarł w styczniu 2025 roku, lecz jego twórczy świat trwa w przedmiotach, przestrzeniach i ideach. Jednym z najbardziej uderzających śladów po nim jest jego rozległy, starannie zaprojektowany dom w Hollywood Hills, który sam w sobie stanowi filmową scenerię. Położony na wzgórzu na działce o powierzchni 2,3 akra, prywatny kompleks Lyncha, obecnie na sprzedaż za 15 mln dolarów, rozciąga się na pięciu przylegających parcelach i wygląda jak jedna z jego zawiłych fabuł.

Podstawą nieruchomości jest różowawy dom Beverly Johnson House z początku lat 60., zaprojektowany przez Lloyda Wrighta, syna Franka Lloyda Wrighta – ikony architektury modernistycznej. Dom został uznany za wzorcowy przykład stylu Mid-Century Modern. W 1991 roku Eric Lloyd Wright (wnuk Franka) dodał do posiadłości basen i domek basenowy, przedłużając rodzinne dziedzictwo architektoniczne.


Lynch systematycznie powiększał swoją nieruchomość: w 1989 roku kupił sąsiadujący dwupokojowy dom w stylu brutalistycznym, w 1995 dołożył budynek studia i kolejne działki, tworząc siedem struktur o łącznej powierzchni ponad tysiąca metrów kwadratowych z 10 sypialniami i 11 łazienkami – prawdziwe artystyczne sanktuarium na wzgórzu nad miastem.



Centralnym punktem jest około 2000 stóp kwadratowych dom, gdzie światło wpada przez duże okna i świetliki, podkreślając organiczne tekstury i odważne geometryczne formy. Fasada wykonana z cementowych jodełek łapie promienie słońca; wewnątrz dominują proste metalowe elementy i naturalne drewno, co rezonowało z estetyką filmów Lyncha.


Dwa sąsiednie adresy mają własną historię: 7029 Senalda to siedziba Asymmetrical Productions, a 7035 Senalda to niemal legendarne miejsce, które pojawiło się jako rezydencja Madison w Lost Highway i studio samego Lyncha z biblioteką, salą projekcyjną i pokojem do montażu – przestrzeń, w której powstały takie dzieła jak Mulholland Drive.

Lynch pozostawił swój ślad także w dodatkowych budynkach, w tym w rzeźbiarskim, dwupiętrowym domu gościnnym i jednoosobowym domku wykończonym jego ulubionym gładkim szarym tynkiem. Tarasy, dziedzińce i zalesione ścieżki na zewnątrz stanowią kontrapunkt do intensywności twórczości i życia codziennego.


Ta nieruchomość jest zarówno sanktuarium twórczym, jak i architektonicznym znakiem rozpoznawczym Los Angeles. Dla miłośników Lyncha, to dom i archiwum w jednym – fabryka pomysłów, starannie złożona i gotowa na nowy rozdział swojej historii.
Zobacz także:



