Drewno zmaterializowało marzenia czterech indywidualistów, plastycznie oddając się talentowi i fantazji designerów.
Cztery zespoły złożone z najbardziej utalentowanych współczesnych hiszpańskich architektów i projektantów wykonały na życzenie znanych twórców reprezentujących różne dziedziny (m.in. literaturę, naukę czy sztukę kulinarną) obiekty ich marzeń z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Ta inspirująca przygoda została zainicjowana przez Marthę Thorne, dziekan IE School of Architecture and Design w Madrycie. Rezultaty zaprezentowano na wystawie
„The Workshop of Dreams” podczas HAY Festival Segovia, corocznego święta hiszpańskiej kreatywności i drewnianego rękodzieła. Partnerem tego przedsięwzięcia było Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).
„Podczas projektu twórcy mieli wyjątkową możliwość pracy od samego początku. Projektant i zamawiający musieli się poznać, by następnie wspierać się nawzajem w przełamywaniu granic i swobodnie analizować nowe pomysły. Powstałe przedmioty stały się ucieleśnieniem marzeń – zarówno osoby inspirującej, jak i projektanta. Zrodziły się nowe formy projektów, wykorzystano pomysły, które wcześniej przychodziły autorom do głowy bez szans na realizację” – powiedziała Martha Thorne.
Drewno indywidualnie traktowane
Martha Thorne zamówiła niezwykły zestaw stolików do kawy u Benedetty Tagliabue, architekt mieszkającej i pracującej w Barcelonie, założycielki Miralles Tagliabue EMBT. Zespół RCR Arquitectes zaprojektował wyjątkowy i w pełni ergonomiczny fotel wypoczynkowy dla pisarza Javiera Cercasa. Jacob Benbunan, założyciel i dyrektor generalny spółki Saffron, specjalizującej się w globalnym pozycjonowaniu marek, podjął się interpretacji nadzwyczajnego projektu ruchomego domu dla paleoantropologa Juana Luisa Arsuagi. Natomiast Izaskun Chinchilla stworzyła niezwykły wózek kuchenny dla wyróżnionego trzema gwiazdkami Michelin duetu ojciec-córka, Juana Mari i Eleny Arzak. Produkcję czterech obiektów powierzono wykwalifikowanym rzemieślnikom z La Navarra, specjalistycznego zakładu stolarskiego w pobliżu Madrytu.
Obiekty powstałe w ramach „The Workshop of Dreams” zaprojektowano z myślą o ich wieloletnim wykorzystaniu.
Stoliki dla Marthy Thorne
Projekt: Benedetta Tagliabue (Miralles Tagliabue EMBT)
Początkowo Martha Thorne, dyrektor wykonawcza Nagrody Pritzkera w dziedzinie Architektury, nie miała ściśle sprecyzowanych oczekiwań. „Podczas rozmowy okazało się, że czas spędzany z przyjaciółmi jest dla mnie najważniejszy. Przyjaciele są moją hiszpańską rodziną. Mimo, że czasu na życie towarzyskie mam niewiele, gdy się nam wreszcie uda spotkać, preferuję komfortowe wnętrza, w których można postawić na dzielenie się wszystkim. A trudno wyobrazić sobie mebel inny niż stolik, który bardziej sprzyjałby zarówno posiłkom, jak i delektowaniu się książką przy filiżance kawy”
– powiedziała Martha. Benedetta przeprowadziła szeroko zakrojone badania. Efektem pracy stał się zestaw stolików do kawy w dwóch modelach. Model „wstęgowy”, charakteryzujący się subtelnym, opływowym kształtem oraz model „profilowy”, będący drobiazgowym połączeniem profili twarzy Marthy i Benedetty.
Małe stoliki „wstęgowe” składają się z klejonych warstw forniru. Te przedmioty, o charakterze zdecydowanie rękodzielniczym, były najbardziej wymagające w procesie produkcji. „Musieliśmy przygotować indywidualne formy, by odwzorować nieregularne, obłe kształty każdego stolika” – powiedział Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra.
Terytorium Cercasa
Projekt: RCR Arquitectes
Czytanie i pisanie to zajęcia, którym Javier Cercas, wybitny hiszpański pisarz, oddaje się najczęściej – stąd jego marzenie o wygodnym miejscu do pracy. Natomiast podczas rozmów pisarza z architektami ze studia RCR Arquitectes marzenie zmieniało kształt, przybierając ostatecznie postać przestrzeni bardziej uniwersalnej, umożliwiającej płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi formami aktywności: odpoczynkiem, medytacją, czytaniem i rozmyślaniami.
Zgodnie z wizją przyjętą przez studio RCR Arquitectes podjęto decyzję o połączeniu wyrafinowanych technologicznie metod z subtelnością form naturalnych, tworząc prawdziwie fascynujący obiekt. Ślady skanu ciała pisarza można odnaleźć w kształtach ostatecznej formy – ergonomicznego mebla, w pełni dopasowanego do kształtu ciała użytkownika. Ze względu na konieczność szczegółowego odwzorowania złożonej formy, obiekt wyprodukowano z wykorzystaniem urządzenia CNC (sterowanego numerycznie przy pomocy komputera). „Wiśnia amerykańska, z której zrobione jest »Cercas Territory« to wspaniałe drewno – jest piękne i wysokiej jakości, a praca z nim to prawdziwa przyjemność” – tak skomentowali wybór drewna rzemieślnicy z zakładu La Navarra.
Czynnik limitujący Arsuaga
Projekt: Jacob Benbunan (Saffron)
Juan Luis Arsuaga, jeden z najbardziej uznanych naukowców w dziedzinie paleontologii i antropologii, „czynnikami ograniczenia” nazywa elementy, bez których człowiek nie byłoby w stanie przetrwać. Z takiego podejścia zrodziła się koncepcja marzenia o niewielkiej, mobilnej chacie z drewna, która uwzględniałaby wszystkie takie czynniki, umożliwiając tym samym jej mieszkańcowi spędzenie kilku dni w górach i cieszenie się naturą.
Aby urzeczywistnić marzenie paleoantropologa, Jacob Benbunan i jego zespół z firmy Saffron musieli cofnąć się do korzeni. Interpretując życzenie Arsuagi, zamierzali stworzyć schronienie, wpisujące się w naturalne otoczenie, które można zabrać w góry i tam zostawić. „Tym samym architektura zaczyna pełnić funkcję służebną wobec człowieka i natury” – wyjaśnił Jacob Benbunan.
„Jest to projekt szczególny, składający się z szeregu wachlarzy, rozkładanych do postaci przypominającej schronienie” – opisał efekt pracy Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra. „W tulipanowcu, z którego wykonano projekt »Limiting Factor« doskonale się pracuje, drewno nie skręca się i nie odkształca. Poza tym jest lekkie, dzięki czemu obiekt waży stosunkowo niewiele, jak na swój rozmiar” – dodał Larragueta.
Okno na wszechświat Arzaka
Projekt: Izaskun Chinchilla
Juan Mari i jego córka Elena Arzak prowadzą restaurację „Arzak” w San Sebastian, nagrodzoną trzema gwiazdkami Michelin. Zajmuje ona ósme miejsce w rankingu najlepszych restauracji na świecie. Zgodnie twierdzą, że dzięki przyborom kuchennym są w stanie tworzyć innowacyjne, interesujące i eksperymentalne potrawy. „Byłoby wspaniale, gdybyśmy gotując mogli mieć wszystkie sztućce i naczynia w zasięgu ręki” – podkreśliła Elena. Izaskun Chinchilla wpadła na pomysł, że ich goście byliby zainteresowani widokiem wielu przyborów kuchennych, które pozwoliłyby im zrozumieć złożony proces kryjący się za każdym daniem. W jej projekcie znalazło się okno przeznaczone dla obu głównych aktorów świata rodziny Arzak: kucharza i konsumenta.
Projekt umożliwia kucharzowi zaproszenie gościa, by rzucił okiem w głąb kuchni i spożył posiłek przy stole, przy którym przygotowano potrawę. „A Window to the Arzak Universe” stanowi bezpośrednią interpretację zrównoważonej amerykańskiej gospodarki leśnej. Wykorzystano w nim sześć różnych gatunków drewna, odzwierciedlając objętość upraw. Gatunki o większej i mniejszej populacji wykorzystano odpowiednio w elementach największych i najmniejszych.
Zobacz także: