Alessi Mutants to projekt, którego premiera odbyła się w czasie tegorocznej imprezy WantedDegisn w Nowym Jorku. Od sześciu lat prowadzi go dwóch profesorów – architekt Tom Kovac z Uniwersytetu RMIT w Melbourne oraz Reiner Zettle z IoA die Andgewandte w Wiedniu. Do międzynarodowego projektu zaangażowani zostali studenci obu uczelni.
Tom Kovac stał się kuratorem całkowicie interaktywnej wystawy, która przedstawiała wyniki sześcioletniej współpracy orz warsztatów. Ekipa studentów z RMIT zaprojektowała internetową aplikację, z której można było korzystać przy użyciu iPadów. Sześciu z nich było obecnych w czasie trwania wystawy, w celu wyjaśnienia oraz wytłumaczenia wybranych aspektów całości projektu. Specjalnie z okazji ekspozycji, Kovan opracował graficzną koncepcję, która opisuje całe doświadczenie – o kształcie na podobieństwo bańki, która stała się wizualną identyfikacją projektu. Co więcej, odnosząc się do symbolu, architekt zaprojektował również stoliki oraz miski, które wykonane zostały przez włoską markę Alessi i z tej okazji, wyeksponowane w Alessi Cafè.
Na Alessi Mutants składa się seria pięciotygodniowych warsztatów, które odbywały się co lipiec w Wiedniu oraz spotkań w siedzibie Alessi we włoskim Crusinallo. Głównym założeniem akcji było odkrywanie nowych sposobów na przekraczanie ograniczeń architektury oraz wzornictwa przy tworzeniu projektów wielkiej skali. Przez sześć lat studenci eksplorowali relację pomiędzy architekturą, wzornictwem przemysłowym oraz typologią produktów, badając dokładnie serię obiektów wykonanych w mniejszej skali. W każdym z programów, poproszeni zostali o zaprojektowanie przedmiotów, które wyróżnią się unikatowymi metodami produkcji oraz komunikacji. Dyskusja skupiała się na negocjacji pomiędzy projektowaniem, wykonaniem oraz marketingiem, aby wszystkie łączyły się i wynikały z siebie nawzajem.
Główne opracowane koncepcje uwzględniały tworzenie produktów przy użyciu technologii druku 3D oraz sprzedaży i dystrybucji internetowej. Alessi Mutants to jeden z wielu projektów zainicjowanych przez markę na przestrzeni lat. „Nasza firma to laboratoria badawcze, których rola polega na mediacji pomiędzy najbardziej zaawansowanymi wypowiedziami międzynarodowej kreatywności oraz publicznych pragnień i marzeń”, wypowiada się Alberto Alessi.