Search

Frank Gehry i złota butelka Hennessy X.O

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 01

Frank Gehry, zdobywca nagrody Pritzkera, stworzył butelkę z limitowanej edycji z okazji 150. rocznicy produkcji koniaku Hennessy’s X.O. Architekt  ma nadzieję, nie przypomina niczego, co ludzie widzieli wcześniej. Ręcznie wykonane wieczko, które otacza charakterystyczny kształt butelki Hennessy X.O, wykuto z brązu pokrytego 24-karatowym złotem. W ten sposób ma nawiązywać do wrażeń podczas picia koniaku i procesu jego wytwarzania.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 02

Chciałem uosabiać jakość Hennessy XO, która wynika z pracy ludzkich rąk, za pomocą ręcznie stworzonej butelki. Takiej, która dobrze leży w dłoni, pięknie łapie światło i która wyraża dłoń rzemieślników, którzy pomogli zrobić koniak” – powiedział Gehry.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 03

Jeśli spojrzeć na greckie rzeźby, takie jak Auriga z Delf, są one w stanie przekazywać uczucia przez tysiące lat za pomocą neutralnych materiałów. Miałem to na myśli, kiedy robiliśmy tę butelkę. Chciałem stworzyć coś, co przekazuje uczucie”.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 04

 

Hennessy X.O kunszt i jakość

Aby zobaczyć pomarszczony kształt butelki, Gehry spojrzał na wodę w rzece Charente, która płynie obok destylarni Hennessy w mieście Cognac w zachodniej Francji. Pragnął, aby forma przypominała światło odbijające się w rzece, kunszt związany z tworzeniem koniaku i historię napoju.

Istniejąca butelka Hennessy jest kultowa, więc chcieliśmy, aby nowy projekt był zgodny z historią i tożsamością marki, które pojawiły się przed nami” – wyjaśnił Gehry.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry-05.jpg

Dużą częścią historii Hennessy stanowi zaangażowanie rodziny i rzemieślników, którzy poświęcili swoje życie, aby uczynić ten produkt najlepszym produktem na rynku. Czujesz to, pijąc Hennessy” – kontynuował. Dzięki temu projektowi chciałem, aby ludzie również poczuli ludzką dłoń rzemieślników, którzy wykonali butelkę. Chciałem szanować historię, ale inaczej”.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 06

Frank Gehry zdobył sławę za sprawą projektów dużych budynków publicznych. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim Muzeum Guggenheima w Bilbao, sali koncertowej Walta Disneya w Los Angeles i Fondation Louis Vuitton w Paryżu. Jednak stwierdził, że podobała mu się praca na znacznie mniejszą skalę przy tworzeniu butelki.

Miałem wielkie szczęście, że przez lata współpracowałem z doskonałymi rzemieślnikami przy tych mniejszych projektach, także w tym. W małej skali odnajduję intymność, której nie można doświadczyć w dużych budynkach. Te mniejsze projekty mają również krótsze harmonogramy, więc fajnie jest coś zaprojektować i szybko to zrealizować”.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 07

Frank Gehry – architekt i designer

Oprócz butelki, Frank Gehry zaprojektował kryształowy ekspozytor oraz fusil, z mosiądzu i złota. Służy on do testowania niewielkiej ilości trunku, aby sprawdzić jego jakość. Wszystkie elementy opakowano w tekturową skrzynkę, stworzoną jako hołd dla mebli z tektury falistej zaprojektowanych przez architekta w latach 70.

 hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry-08.jpg

Destylarnia Hennessy powstała w 1765 roku. Natomiast Hennessy X.O (extra old) po raz pierwszy wyprodukowano dla rodziny i przyjaciół właściciela w 1870 roku. Hennessy to teraz część luksusowej marki Louis Vuitton Moët-Hennessy, właściciela marki szampanów Moët i marki modowej Louis Vuitton.Frank Gehry już wcześniej pracował dla konglomeratu projektującego Fondation Louis Vuitton w Paryżu. Jak zauważył, ​​istnieje wiele podobieństw między wytwarzaniem budynków a produkcją koniaku.

hennessy-xo-150-anniversary-frank-gehry 01

Zarówno architektura, jak i design wymagają poświęcenia się doskonaleniu rzemiosła. Odwiedziłem Cognac i spotkałem się z zespołem odpowiedzialnym za produkcję koniaku. Pan, którego poznałem, pochodził z rodziny, która tworzyła go od ponad 100 lat. Mówił bardzo pięknie o swojej pracy, która wymaga wielu badań, dużego poświęcenia, dużo pracy i polegania na uczuciach i intuicji. Są to te same cechy, które wiążą się z tworzeniem architektury, więc tak naprawdę nie chodzi o zastosowanie estetyki. Chodzi raczej o pozwolenie na rozwój procesu, tak aby klient mógł w nim uczestniczyć. Koniec końców musi zaspokoić jego nadzieje, sny i rzeczywistości ”.

Zobacz także:

frank-gehry-dla-louis-vuitton

dom-snow-postmodernistycznego-architekta

louis-vuitton-x-160-lat-domu-mody

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close