Nowoczesne wnętrza brazylijskich posiadłości czerpią całymi garściami ze wspaniałej tradycji lokalnej odmiany modernizmu. Przestrzeń, wolność, rozmach, oraz zachwyt nad niezwykłym krajobrazem – oto cechy wspólne projektów, które mamy przyjemność podziwiać. Egzotyczny urok bujnej zieleni wdzierającej się do domów jednocześnie zachęca do spędzania czasu, a w zasadzie mieszkania, także na zewnątrz. Lokalne gatunki drewna oraz stosowane tu kolory – od jasnych po odważne barwy ziemi, sprawiają, że można na pierwszy rzut okaz stwierdzić, z czym mamy do czynienia. Wreszcie zastosowanie surowego betonu i podkreślonych struktur to dziedzictwo stylu brutalizmu, podobnie jak monumentalne przestrzenie i wysokości.
Spis treści artykułu:
- Jakie cechy mają nowoczesne wnętrza w Brazylii?
- Nowoczesne wnętrza wakacyjnych posiadłości
- Nowoczesne wnętrza miejskich rezydencji
- 7 najlepszych brazylijskich projektantów wnętrz
- Modernizm w brazylijskiej architekturze
Jakie cechy mają nowoczesne wnętrza w Brazylii
Brazylijski styl z połowy XX wieku charakteryzuje się niskimi profilami, mocnymi liniami i prostą estetyką. Chociaż ten ruch projektowy rozciągał się od lat 50. do 70. XX wieku, meble wtedy stworzone, pozostały aktualne do dziś. Obiekty w tym stylu łączą piękne, rodzime brazylijskie materiały z czystymi, wijącymi się kształtami. Ich starannie dopracowane formy emanują elegancją, ponieważ nie są zmącone zdobieniami. Otomana z połowy wieku może z łatwością towarzyszyć każdej istniejącej części wypoczynkowej. Podobnie sofa o grubej fakturze może harmonijnie komponować się z kładącymi główny akcent fotelami. Niezależnie od tego, czy są one tradycyjne, nowoczesne czy w stylu vintage. Te stylowe elementy mają również wystraczającą siłę, aby same stawały się punktem centralnym w aranżacji.
Niektóre cechy są uderzające, gdy spojrzymy na brazylijskie meble produkowane w latach 30. i 70. XX wieku. Oprócz wyraźnej jakości konstrukcyjnej i materiałowej, meble różnych autorów współistnieją i wykazują wspólną tożsamość. Ponadczasowa klasyka, choć z nutką egzotyki w języku formalnym, zaznaczonym także w wyjątkowym, tradycyjnym rzemiośle. Brazylijski design nadaje mniej tropikalnemu, bardziej północnemu wnętrzu ekscytujące, stylowe ciepło.
Nowoczesne wnętrza a modernistyczne meble
Produkcja modernistycznych brazylijskich mebli rozprzestrzeniła się w latach 50., Jednak design zyskał znacznie więcej uwagi w krajach Ameryki Łacińskiej w latach 90. i 2000. Bez wątpienia wpływ na estetykę ma także Internet i ewolucja technologii. Obecnie walory estetyczne, które łączą funkcjonalność z aspektem wizualnym, są obecne we wszystkich obiektach, nawet urządzeniach elektronicznych i sprzęcie.
Masowa reprodukcja zaprojektowanych przez artystów dzieł stała się cechą dzisiejszego projektu. Nowoczesny design jest jednym z najbardziej demokratycznych. Pasuje do wszystkich rodzajów środowiska, także dla najmłodszych. Ale tak naprawdę najlepiej działa w większych przestrzeniach, gdzie może się pokazać z całą siłą.
Proste, ale efektywne meble brazylijskie
Podstawową cechą nowoczesnego brazylijskiego designu mebli jest jego prostota i wydajność. Z tego wynikają kolejne właściwości projektowania, jak choćby analiza wpływu na środowisko czy trwałość.
Meble brazylijskie wykorzystują drewno jako podstawowy surowiec. Realizuje ono język projektowy na wielu poziomach. Zarówno na poziomie funkcjonalnym, technicznym i konstruktywnym, jak i na poziomie formalnym i symbolicznym. Warunek ten najwyraźniej wynika z różnorodności gatunków występujących na jego rozległym terytorium. Niezwykła obecność drewna w codziennym życiu Brazylii, stanowi przecież o dziedzictwie kolonialnym.
Ta sytuacja prowadzi nas do zrozumienia tego jako tradycji, ugruntowanej w produkcji i rzemiośle, obejmującej przedmioty codziennego użytku, meble i same domy. Rozwój tego faktu można zweryfikować w brazylijskiej kulturze projektowania mebli. A ta bez wątpienia dowodzi wieloletniego uznania dla współczesnej brazylijskiej architektury i urbanistyki oraz mebli.
Różnorodność i troska o środowisko
Styl modernistyczny oznacza także powrót do podstaw, dlatego docenia się proste, naturalne materiały, a unika zbyt skomplikowanych elementów. Nowoczesne wnętrza w Brazylii wykorzystują tradycyjne drewno, szkło, skórę, cement, naturalne włókna, nieobrobione drewno. Natomiast metale, szeroko stosowane w modernistycznych dekoracjach, znajdujemy od żyrandoli po meble. Kreatywna kompozycja obejmuje także wykorzystanie nietypowych materiałów. Obok mebli można więc trafić na węże wodne, sprężyny, a nawet wypchane zwierzęta.
Ale nie chodzi tylko o kreatywność przy użyciu takich elementów. Wielu brazylijskich projektantów zdaje sobie sprawę z konieczności troski o zrównoważony rozwój i środowisko. Także przemysł pomaga rozpowszechniać świadomość, że tego rodzaju sztuka musi iść w parze ze świadomością ekologiczną. Autorska praca w połączeniu z wiedzą społeczności i rzemieślników, którzy opanowali tradycyjne techniki, to świetny sposób na tworzenie współczesnych dzieł. I to właśnie one identyfikują brazylijskie meble jako jedne z najbardziej atrakcyjnych i innowacyjnych na świecie.
Posiadłości wiejskie
Jak wyglądają nowoczesne wnętrza wakacyjnych rezydencji w Brazylii? Odpowiadają założeniom architektonicznym samych budynków. Muszą być otwarte, lekkie i zintegrowane z krajobrazem, a jednocześnie eleganckie i luksusowe.
Tak więc wykorzystanie kolorów ziemi, drewna i szkła obejmuje zarówno samą bryłę budynku jak i elementy wystroju wnętrza. Idea, polegająca na wtapianiu obiektów w naturę przyświeca każdemu architektowi. Umiejętnie wykorzystują cechy i ukształtowanie terenu tworząc projekt, dbając także o odpowiednie ustawienie. Zagwarantowanie cienia i przewiewności pomieszczeń są równie istotne. W tropikalnym klimacie przestrzenie wewnątrz i na zewnątrz w naturalny sposób przenikają się i zyskują równe prawa. Stąd obszerne salony przeniesione niejako na teras, zewnętrzne kuchnie i łazienki.
Wspaniałe widoki wokół wakacyjnego domu bez wątpienia graja pierwsze skrzypce w aranżacji. Dlatego wnętrze domu jest wypełnione delikatnymi odcieniami ciemnego brązu i beżu, które uzupełniają bukoliczne otoczenie. Pomimo neutralnej kolorystyki, brazylijskie drewno cumaru, teksturowane tkaniny i szklane meble nadają wyrafinowany charakter. Dzięki temu powstają typowe czyste, luksusowe nowoczesne wnętrza.
Domy sprawiają wrażenie lekko lewitujących w powietrzu, wszystko przez zamaszyste poziome linie. Podobnie we wnętrzach znajdujemy więcej linii horyzontalnych niż wertykalnych. Przesuwne, drewniane panele sprawiają wrażenie nieskończoności i owijają się wokół planu. Podobne zabiegi dotyczą niewidzialnych przeszkleń, które stosuje się także na tarasach, aby osłaniały od wiatru. Ciągłość między wnętrzem, a przestrzenią na zewnątrz – oto przepis na nowoczesne wnętrza.
Miejskie rezydencje
Światło słoneczne stanowi bazę oświetlenia nowoczesnych wnętrz w Brazylii. Projektanci z myślą o nim tworzą przejrzystą aranżację pomieszczeń. Aby zaplanowany efekt mógł się sprawdzać także po zmierzchu, Brazylijczycy stawiają na oświetlenie niebezpośrednie. Świetlne listwy rozświetlają szczyt ściany, dodatkowo poszerzając optycznie pomieszczenie.
Przestronność to element, którego klienci poszukują i oczekują nie tylko w swoich wakacyjnych domach. Praca na otwartym planie to podstawa, dlatego wiele rewitalizacji i remontów polega przede wszystkim na wyburzeniu ścian działowych. Aby uzyskać przestronne i funkcjonalne nowoczesne wnętrza, architekci chętnie sięgają po duże przesuwne panele ścienne. Dzięki nim można łatwo i efektywnie zmieniać konfigurację przestrzeni, w zależności od potrzeby chwili.
Zieleń to kolejny element, z którego mieszkańcy nie muszą rezygnować, czerpiąc korzyści z tropikalnego klimatu. Mury okalające posiadłość często widzimy tu w postaci ścian zieleni, tego typu zabiegi obserwujemy także na balkonach apartamentowców. Najbardziej spektakularnym wprowadzeniem otoczenia do wnętrz, jest basen w domu projektu Fernandy Marques.
Panorama
Jakkolwiek szokująco to nie brzmi, w tym dwupoziomowym mieszkaniu w ekskluzywnej dzielnicy willowej Villa Nova Conceição w São Paulo, brazylijska architekta Fernanda Marques zainstalowała basen. Wypełnił przestrzeń dziedzińca, a żeby zażyć kąpieli, można się do niego dostać z zewnątrz lub z siłowni na piętrze. Woda w kolorze akwamarynu przyciąga uwagę. Sama projektantka tak wyjaśnia swój pomysł:
To miał być nie tylko wypoczynek, ale poetycka obecność w domu kolekcjonera dzieł sztuki”.
Ten zaskakujący akcent organizuje plan apartamentu, stanowiąc 10-metrową ścianę obszernego, otwartego parteru. Tu znajduje się salon wypełniony przede wszystkim sztuką brazylijscką, kolekcjonowaną przez właścicieli. Dzieła Ernesto Neto, Edgarda de Souzy, Manoela Rio Branco, Zerbini i Tunga są uzupełnia selekcja mebli Marques. W tym wypadku architektka postawiła na późnych wielkich brazylijskich bohaterów modernistycznych.
Autorem stołu i krzeseł jest Joaquima Tenreiro. Para foteli Jangada, autorstwa Jeana Gillona, stoi obok dzieł sztuki na parterze. W głównej sypialni znajduje się fotel Zanina de Caldas, który pracował z Oscarem Niemeyerem. Na tarasie stanęła ławka autorstwa Hugo França. Nowoczesne wnętrze wypełnione klasyką brazylijskiego modernizmu.
7 najlepszych brazylijskich projektantów wnętrz
Arthur Casas
Ukończył architekturę i urbanistykę w 1983 na Uniwersytecie Mackenzie University. Swoje autorskie studio projektowe otworzył w 1999 r. Jego architektura jest szczególnie rozpowszechniona w Nowym Jorku, Paryżu, Tokio, Buenos Aires, Rio de Janeiro i São Paulo. Rozwija projekty mieszkaniowe i komercyjne w dość charakterystyczny sposób.
David Bastos
Pochodzący z rodziny lekarzy David Bastos, postanowił przerwać tradycję, kiedy postanowił studiować architekturę na Federalnym Uniwersytecie Bahia. Okazał się na tyle kreatywny, że przywrócił życie opuszczonej dzielnicy doków Salvador. Dopiero po zainstalowaniu jego biura na molo w 1995 r. na molo pojawiła się restauracja Trapiche Adelaide. W rezultacie doszło do renowacji starego magazynu i otwarcia na najwyższym piętrze Bahia Design Center.
Fernanda Marques
Urodziła się w São Paulo i ukończyła architekturę na uniwersytecie w São Paulo. Na początku kariery praktykowała u Giana Carlo Gasperiniego, jednego z mistrzów współczesnej architektury w Brazylii. W 1990 r. Otworzyła własne biuro FERNANDA MARQUES ARCHITECTS, które działa jako kanał dla jej multidyscyplinarnej pracy.
João Mansur
Założona w 1984 roku firma João Mansur Architecture Design Art początkowo koncentrowała się na projektowaniu wnętrz, wykonując w ciągu zaledwie dwóch lat ponad 50 różnych projektów. W 1988 r. specjalistyczna prasa uznała pracownię pracownię za jedno z „10 najlepszych” biur w kraju. W tym samym roku firma otworzyła się na świat korporacyjny. Wszystko za sprawą firmy Giorgio Armani, która zatrudniła Mansura do pomocy przy wejściu marki do Brazylii.
Brunete Fraccaroli
Powszechnie uważana jest za jednego z najbardziej znanych architektów w kraju, ukończyła Uniwersytet Mackenzie w São Paulo. Nazywa się ją „Królową kolorów” Brazylii. Dzięki 30-letniemu doświadczeniu w architekturze i aranżacji wnętrz, indywidualne projekty projektowe stworzone przez brazylijską projektantkę wnętrz pojawiły się na stronach kilku czasopism.
Carlos Rossi
Architekt Carlos Rossi, obecny od ponad 20 lat na rynku, rozwija swoje projekty w większości części Brazylii, a także w niektórych krajach Europy, Ameryki Środkowej i Afryki. Jego prace były prezentowane w programach, magazynach branżowych i międzynarodowych książkach. Cieszył się uznaniem otrzymując różne nagrody na najważniejszych konkursach w Brazylii. Jego projekty obejmują wiele obszarów – korporacyjnych, instytucjonalnych, komercyjnych, hotelarskich, mieszkaniowych i projektowych. Firma Carlos Rossi Architecture znana jest z innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnego stylu, podkreślając osobowość i funkcjonalność w swoich dziełach.
Campana Brothers
Humberto Campana i Fernando Campana założyli swoje brazylijskie studio projektowe, które pojawia się na pierwszych stronach gazet. Dwaj bracia połączyli siły, aby stworzyć meble wykonane ze zwykłych materiałów, w tym złomu i odpadów, takich jak karton, lina, szmatka i resztki drewna, plastikowe rurki i drut aluminiowy, tworząc zrównoważony i oszałamiający design z niczego.
Modernizm w brazylijskiej architekturze
Architektura modernistyczna rozpoczęła swój rozkwit w Brazylii w latach 30. XX wieku. Przekształciła całe miasta, jak Brasilia i Sao Paulo. Była stylem wybieranym przez rozwijającą się klasę średnią pod koniec lat 50. XX wieku. Architekci brazylijscy czerpali inspiracje i ulegali wpływom europejskiego ruchu modernistycznego. Jednak przyjęli perspektywę regionalną, dostosowując ją do klimatu podzwrotnikowego. Wąskie plany dopuszczały światło słoneczne i wentylację w całym domu. Ekrany drewniane odcinają bezpośrednie światło słoneczne, obniżając temperaturę i jednocześnie umożliwiając cyrkulację powietrza. Śmiałe i uproszczone konstrukcje betonowe o dużej rozpiętości oferowały rozległe przestrzenie wewnątrz i na zewnątrz. Zapewniały także masę termiczną, aby utrzymać pomieszczenia ciepłe zimą, a latem chłodne.
Mistrzowie brazylijskiego modernizmu
Kiedy Le Corbusier po raz pierwszy odwiedził Rio de Janeiro w 1929 roku, uznał Brazylię za fascynującą, ale wiejską i prowincjonalną. Chociaż wygłosił kilka wykładów, były one zarezerwowane dla małego, dobrze wykształconego kręgu. Zawężonym do osób, które rozumiały jego wypowiedzi w języku francuskim. Lucio Costa i Oscar Niemeyer byli jednymi z tych nielicznych; później to właśnie oni zaczęli definiować brazylijski modernizm.
Oszałamiające wejście z pawilonem brazylijskim na nowojorskie targi w 1939 roku, stanowiło pierwszy krok. Następnie, w 1943 roku, odbyła się wystawa „Brazil Builds” w MOMA. Kolejna wystawa objazdowa w Europie o tej samej nazwie, zwróciła wreszcie uwagę architektów z półkuli północnej na wydarzenia w Brazylii.
Budowa planowanego miasta Brasilia w latach 50. to niewątpliwie szczyt rozwoju modernizmu brazylijskiego. Nowe miasto, a raczej nowa stolica, nadal uchodzi za największy projekt budowlany wszechczasów. Ale wielu innych znanych i mniej znanych modernistów pracowało obok znanych na całym świecie Costy i Niemeyera. Jednak z pewnością warto zaznajomić się z częścią także ich dorobku.
Sergio Rodriguez
W 1963 roku Sergio Rodrigues, młody i mniej lub bardziej bezrobotny architekt, otrzymał zlecenie zaprojektowania siedzisk do audytorium nowego uniwersytetu w Brasilii. Darcy Ribeiro, dyrektor uniwersytetu, uprzedził go, że ma tylko 20 dni na zaprojektowanie, produkcję i montaż krzeseł. W Sao Paolo Rodrigues rozważył następujące pytania. Po pierwsze, jakie materiały można łatwo pozyskać? Po drugie, kto może z nimi współpracować? Warsztat zajął się metaloplastyką i stolarstwem, a rymarzowi powierzono wykonanie skórzanych siedzeń i oparć. Projekt ilustruje, w jaki sposób dostępność lokalnych materiałów i wiedzy technicznej wpływała na brazylijski modernizm. Detale mebli są dopracowane, choć często mają proste połączenia.
Joaquim Tenreiro
Pionierem tropikalnego modernizmu i znaczącym wzorem do naśladowania dla Sergio Rodriguesa był Joaquim Tenreiro. Podobnie jak Lucio Costa i Burle Max, także urodził się w Europie, emigrując do Brazylii w 1928 r. w wieku 22 lat. Jako syn stolarza znalazł zatrudnienie w warsztatach brazylijskiej burżuazji. Pracował na przykład w renomowanej firmie Laub & Hirsch, która produkowała meble głównie w stylu europejskim.
Tenreiro zebrał wiele doświadczeń, ale bardziej interesował go rozwój własnego, współczesnego języka formalnego. Pragnął osiągnąć „lekkość formy”, „lekkość, która nie dotyczy dosłownie ciężaru, ale raczej elegancji i funkcjonalności przestrzennej ”.
Ogromne doświadczenie, które zdobył podczas pracy z drewnem, zaowocowało. Tropikalne drewno Jaracanda stosowali jednak przed nim także rdzenni mieszkańcy Brazylii. Tworzyli niego różnorodne przedmioty jak przybory kuchenne, broń, meble i wiele innych. Nowy styl Tenreiro połączył przeciwstawne wpływy, czyli luksusowy styl kolonialny i prosty, głównie użytkowy, język formalny rodzimych produktów Indian. Po otwarciu własnego warsztatu meblowego w 1940 r. Tenreiro czekał kolejne dziesięć lat, aż jego pracę dostrzeżono i doceniono. Stało się to głównie za sprawą jego największego klienta, Oscara Niemeyera, którego budynki umeblował.
Scapinelli, Novo Rumo, Zalszupin
Giuseppe Scapinelli, w latach 50. prowadził sklep meblowy w Sao Paolo, w którym sprzedawał własne projekty. „Novo Rumo” było kolektywem architektów, którzy często pracowali w szkle, drewnie i metalu. Grupa „Novo Rumo” była ściśle związana z polskim artystą Jorge Zalszupinem. Zalszupin wyemigrował do Brazylii po drugiej wojnie światowej, jak wielu innych Europejczyków. Założył kolektyw projektowy L’Atelier, który składał się z architektów, inżynierów i rzemieślników.
Nowa era modernizmu
Budowa Brasilii była szczytem, a zarazem końcem, kariery wielu modernistów brazylijskich. Po przewrocie wojskowym w 1964 r. wiele kluczowych postaci modernizmu brazylijskiego wyjechało z kraju. Inny zostali uwięzieni, w tym Oscar Niemeyer i Paolo Mendes da Rocha.
Pomimo wszystkich ograniczeń dyktatury wojskowej Brazylia doświadczyła nieprzewidzianego cudu gospodarczego, podczas którego pojawiło się nowe pokolenie projektantów. Nawet dzisiaj Brazylia produkuje zadziwiającą różnorodność nowoczesnej architektury i mebli, które są tylko częściowo znane w Europie. EDRA i Vitra nadały Campana Brothers i brazylijskiemu projektowi ogólnie międzynarodowy profil. Jednak ze względu na silny rynek krajowy wiele brazylijskich produktów nie trafia za ocean i są dostępne tylko w Brazylii.
Wiele produktów mistrzów brazylijskiego modernizmu jest nadal w produkcji. Sergio Rodrigues, podobnie jak większość projektantów w Brazylii w latach 50. i 60., założył własną firmę produkcyjną. Linbrasil nabył prawa do reprodukcji jego projektów mebli, które są sprzedawane w Europie przez ClassiCon.
Meble Jorge Zalszupina są dostępne za pośrednictwem Etel Interiores. Oprócz nowych, autorskich projektów zespołu projektowego Etel Carmona, które są tradycją doskonałej pracy ręcznej brazylijskich modernistów, Etel Interiores ponownie wydało prace Gregoriego Warchavchika oraz projekt zbiorowy Branco & Preto.
Ponadczasowa klasyka, której formalny język ma nutkę egzotyki i której wykonanie jest częścią tradycji wyjątkowego rzemiosła: brazylijski design nadaje mniej tropikalnemu, bardziej północnemu wnętrzu ekscytujące, stylowe ciepło.
Zobacz także:
campana-brothers-sukces-braci-z-brazylii
higienopolis-przejrzystosc-brazylijskiego-apartamentu