Search

Vitra, czyli prawdziwa fabryka designu

Vitra-3

Vitra to znacznie więcej niż marka, to raczej standard i kanon. Założona w 1950 roku firma zapisała się w historii designu wielkimi literami. Zaczynając jako producent mebli, utorowała sobie drogę do produkcji i ostatecznie stała się instytucją designu, którą dzisiaj podziwiamy. Przekraczanie granic oznacza wyznaczanie nowych kierunków rozwoju wzornictwa przemysłowego.


Spis treści artykułu:


Umiejętność spojrzenia w przyszłość, przy równoczesnym wykorzystaniu bogatego dziedzictwa, to bez wątpienia jeden z największych atutów marki. Holistyczne podejście oznacza podjęcie różnorodnych działań w obszarze badań nad projektem wnętrz. Pojedyncze meble, propozycje kompozycji i funkcjonalności, zgłębianie wiedzy o materiałach i kolorach to tylko wycinek działalności Vitra. Studia nad designem i architekturą, jako dziedzinami sztuki, zamykają klamrą szereg zadań, które stawia przed sobą ten producent.

The Vitra Design Museum is dedicated to the research and presentation of design, past and present
Vitra Design Museum do przestrzeń dedykowana prezentacji i badaniom nad designem z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
The Vitra Design Museum storage
Magazyn Vitra Design Museum

Styl według Vitra

Radosny styl marki Vitra, to zabawa designem. Marka-ikona od dziesięcioleci łamie konwenanse i realizuje najbardziej nowatorskie projekty czołowych twórców wzornictwa przemysłowego. Kompletna oferta firmy skierowana jest do każdego miłośnika designu, ponieważ w jej katalogu znajdziemy niezliczone dzieła, które na stałe wpisały się do kanonu wystroju wnętrz.

Vitra Design Museum exhibition
Wystawa w Vitra Design Museum

Twórcze poszukiwania prowadzące do nowatorskich rozwiązań, energia i entuzjazm – to hasła, którymi w skrócie można skwitować każdy z produktów i inicjatyw Vitra. Dzięki pasji i wnikliwej obserwacji potrzeb i oczekiwań użytkowników marka proponuje synergię innowacji i klasyki. W domu, w pracy, w miejscach użyteczności publicznej – wszędzie tam gdzie liczy się efektywność, trwałość i ponadczasowe piękno. Vitra zachwyca perfekcyjnymi projektami, w których każdy detal jest dokładnie na swoim miejscu. Dlatego stanowi wzór do naśladowania i jest w światowej czołówce najchętniej kopiowanych i podrabianych marek meblowych.

Vitra_color&material_library
Vitra Color & Material Library

Materiały Vitra

Ogromny dorobek i wiedza Vitry zamknięto w obszerny repozytorium. Biblioteka kolorów i materiałów Vitra obejmuje różnorodne tkaniny i skóry. Jednak zawarto tu także materiały stałe, w tym kolory i faktury tworzyw sztucznych, metali, drewna i innych materiałów. Razem tworzą one system oferujący niezliczone możliwe kombinacje z spójnością, która ułatwia architektom, projektantom wnętrz lub klientom prywatnym zdefiniowanie żywego kolażu wnętrz o silnej tożsamości. Pieczę nad tą bazą danych sprawuje wybitna specjalistka w dziedzinie kolorów – Hella Jongerius:

Biblioteka kolorów i materiałów Vitra zachęca do kreatywnej wolności i wyzwala wyobraźnię – nie poprzez zapewnienie wszystkiego, co możliwe, ale poprzez wyraźne przedstawienie opcji”.

Holenderska projektantka Hella Jongerius mieszka i pracuje w Berlinie. Założyła studio Jongeriuslab w 1993 roku. Dla Vitra opracowała charakterystyczne elementy, takie jak sofa Polder i krzesło East River. Jongerius konsekwentnie zwracała uwagę na znaczenie kolorów i powierzchni we współczesnym designie w swojej pracy z tkaninami, ceramiką i meblami. Od wielu lat jest dyrektorem artystycznym ds. kolorów i materiałów w Vitra. To właśnie ona opracowała Vitra Color & Material Library – system, który umożliwia wszechstronne połączenie różnych materiałów i kolorów w całej bogatej kolekcji produktów Vitra.

Hella Jongerius
Hella Jongerius

Świat kolorów Vitra

Współpraca Vitry i holenderskiej projektantki Helli Jongerius ma na celu stworzenie unikalnej krainy kolorów i materiałów. Wspierają one zarówno współczesne wzornictwo jak i odnawiają klasyczne elementy z kolekcji. Koncepcja kolorów Jongerius dla Vitra organizuje wszystkie kolory w czterech kontrastujących światach. Zielenie, Czerwienie, Jasności i Ciemności pasują zarówno do domu, jak i do biura. System obejmuje całe spektrum kolorów, podczas gdy różne światy kolorów klasyfikują swoje konkretne przeznaczenie. Biblioteka kolorów i materiałów Vitra nie stanowi zestawu porad. Ma być stosowana jako narzędzie, zarówno w procesie projektowania i produkcji, jak i poza terenem firmy.

vitra the colors world
Vitra The Colors World – Darks

Kolory pomostowe

Kolory pomostowe w bibliotece kolorów i materiałów Vitra zapewniają połączenie między różnymi kontrastowymi przedmiotami i materiałami. Każdy kolor pomostowy pojawia się w kilku materiałach i tkaninach i daje odpowiednią paletę – zakres odcieni oparty na jednym tonie, który różni się nieznacznie wyglądem, w zależności od właściwości materiału. Każdy nowy kolor ma na celu podkreślenie faktury i właściwości danego materiału. To, czy powierzchnia jest błyszcząca, półprzezroczysta lub szorstka, oraz jak reaguje ona na grę cienia i odbicia, określa odcień koloru w palecie pomostowej.

duotone vitra
Biochromia Vitry

Biochromia

Splot bichromii, podobnie jak malarstwo impresjonistyczne, ukazuje, że postrzeganie kolorów to aktywność. Aby rzeczywiście zobaczyć kolor wyłaniający się z grubych i luźnych przędz lub pociągnięć pędzla, konieczne jest zaangażowanie widza. Świat produkcji przemysłowej pragnie wykluczyć takie zaangażowanie, ponieważ wyklucza niestabilność. Jednak właśnie ta niestabilność ożywia kolory i sprawia, że nie możemy przestać się w nie wpatrywać.

Koncepcja bichromii nawiązuje dialog kolorów między osnową a wątkiem. Osnowa ma zazwyczaj ciemniejszy kolor niż przędza wątkowa, co nadaje optycznej głębi splotowi. Przeplatanie się dwóch różnych kolorów łączy przestrzeń biurową z miękkością i intymnością domu. Kolor złożony z warstw sprawia, że kolor jest fascynujący. Czy ta powierzchnia jest czerwona? A może jest szara? Z pewnością nie wygląda tak samo rano jak wieczorem lub zimą i latem.

vitra interior 12

Designerskie palety kolorów

Każdy projektant opracował własną paletę kolorów w bibliotece Vitry w oparciu o swoją estetykę, podejście do projektowania i kształt mebli. Biblioteka gwarantuje, że prawie wszystkie kolory, powierzchnie i tkaniny są łatwe do łączenia. Oferuje także pasujące do siebie odcienie, nawet w bibliotekach różnych designerów. Ponadto tak zwane charakterystyczne kolory sprawiają, że indywidualne palety są unikalne dla każdego z nich.

Charakterystyczne kolory to odcienie, z których może korzystać tylko jeden projektant. Czasami są nawet ograniczone tylko do jednego produktu. Zwykle sami projektanci sugerują charakterystyczny kolor, ponieważ podoba im się ten konkretny odcień lub widzą szczególną rolę w danej barwie. Przy ponownym wprowadzaniu klasycznych projektów decyzja zapada w ścisłej współpracy z Hellą Jongerius oraz rodziną lub spadkobiercą twórcy danego obiektu.

vitra interior 04

Architekci Vitra

Meble, akcesoria, tkaniny, oświetlenie marki Vitra powstało dzięki ogromnej kreatywności designerów, architektów i konstruktorów. Jednak nie przetrwałyby by próby czasy, gdyby pod powłoką technicznej doskonałości nie skrywał się także artyzm. Sztuka i architektura, inżynieria i rzemiosło artystyczne wzajemnie się przenikają i uzupełniają.

Udział wielu twórców z różnych dziedzin, z różnych kręgów kulturowych, poskutkował stworzeniem jednego z najbardziej obszernych katalogów produktów. Przedstawicieli kolejnych generacji projektantów, nazwisk znanych osobom nawet nie mającym pojęcia o architekturze i designie, jest bardzo wielu. Nie sposób wymienić wszystkich, dlatego postaramy się w skrócie opowiedzieć o tych, których praca stanowi podwaliny współczesnego modernizmu.

Diamond Clock, George Nelson 1953
Diamond Clock, George Nelson 1953

George Nelson

urodził się w 1908 roku, architekturę studiował na Uniwersytecie Yale. Stypendium umożliwiło mu studiowanie w American Academy w Rzymie w latach 1932–1934. W Europie poznał najważniejsze dzieła architektoniczne i wiodących bohaterów modernizmu.

W 1935 r. Nelson dołączył do redakcji „Architectural Forum”, gdzie pracował do 1944 r. Artykuł programowy na temat budownictwa mieszkaniowego i projektowania mebli, przyciągnął uwagę D.J. DePree, szefa firmy meblowej Herman Miller, Inc. Niedługo później George Nelson objął stanowisko dyrektora ds. designu w Herman Miller. Pozostając tam do 1972 roku, stał się kluczową postacią amerykańskiej sceny projektowej. Oprócz tworzenia mebli dla domu i biura, Nelson przekonał także Charlesa i Raya Eamesa, Isamu Noguchi i Alexandra Girarda do pracy dla Hermana Millera.

W 1957 roku założyciel Vitra Willi Fehlbaum podpisał pierwszą umowę licencyjną z Hermanem Millerem na produkcję mebli na rynek europejski. W ciągu następnych dziesięcioleci współpracy z Vitrą, George’em Nelsonem a Rolfem Fehlbaumem, rozwinęła się bliska przyjaźń. Szef Vitry wspominał:

Żaden inny wybitny projektant nie mówił tak inteligentnie ani spójnie o designie”.

Nelson wyraził swoje przemyślenia na tematy związane z projektowaniem w licznych artykułach i jedenastu książkach. Wraz ze stanowiskiem dyrektora designu w Herman Miller, Nelson otworzył własne biuro projektowe w 1947 r. Współpracował tam z tak wybitnymi pracownikami, jak Irving Harper, Ernest Farmer, Gordon Chadwick, George Tscherny i Don Ervin. W rezultacie powstały niezliczone produkty i przedmioty, a niektóre z nich są obecnie uważane za ikony modernizmu z połowy wieku. Jego prace architektoniczne obejmowały liczne prywatne rezydencje. Jego Dom Eksperymentalny był przykładem zainteresowania prefabrykowanymi budynkami i elastycznymi planami przestrzeni.

Eames Elephant (Plywood) Charles & Ray Eames, 1945
Eames Elephant (Plywood) Charles & Ray Eames, 1945

Charles & Ray Eames / Eero Saarinen

Marka posiadająca w swojej ofercie całe spektrum ikon designu, zainicjowała swój rozwój w tym kierunku akwizycją praw do produkcji w Europie projektów Charlesa i Ray Eamsów. Cieszące się niesłabnącą estymą projekty miały na celu trafić do domów i służyć szerokiej publiczności. Krzesła DSX, Aluminium Chair czy wreszcie Lounge Chair do dziś są obiektem pożądania. Ich wykorzystanie w projekcie wnętrza zawsze skutkuje sukcesem. Jednak nie były to wszystkie zdobycze, jakie Vitra uzyskała w ramach umowy z Hermanem Millerem. Fin Eero Saarinen, wraz z Charlesem Eamsem, eksperymentował nad nowymi formami mebli. W rezultacie stworzyli pierwsze na świecie projekty mebli wykonanych z formowanej sklejki.

Wooden Dolls Alexander Girard, 1952
Wooden Dolls Alexander Girard, 1952

Alexander Girard

był jedną z wiodących postaci powojennego amerykańskiego designu wraz ze swoimi bliskimi przyjaciółmi i kolegami George’em Nelsonem oraz Eamesami. Głównym obszarem jego szeroko zakrojonej twórczości było projektowanie tkanin. Girard stworzył dla Herman Miller wiele tkanin. W szerokiej gamie kolorystycznej faworyzował abstrakcyjne formy i geometryczne wzory. Wiele jego tkanin obiciowych pozostaje tak aktualnych i żywotnych, jak zawsze, i są nadal produkowane i wykorzystywane przez Vitrę. Ten absolwent architektury zasłynął swoją długą karierą w branży mebli, wystaw, wnętrz i grafiki. Ponadto był jednym z najważniejszych kolekcjonerów sztuki ludowej na świecie. Przedmioty i tkaniny zdobyte przez Girarda podczas jego długich podróży stanowiły dla niego bogate źródło inspiracji i pomysłów.

Panton Chair
Panton Chair Verner Panton, 1959/1960

Verner Panton

to, a także z wykształcenia architekt. Pierwsze kroki w zawodzie projektanta stawiał pod okiem Arne Jacobsena. Pasja Pantona do jasnych kolorów i wzorów geometrycznych przejawiła się w szerokiej gamie wzorów tkanin. Dzięki połączeniu elementów pokoju – podłogi, ścian, sufitu, mebli, oświetlenia, tekstyliów i paneli ściennych wykonanych z emalii lub plastiku – w jednolitą całość, instalacje wewnętrzne Pantona zyskały legendarny status. Współpraca Pantona z Vitrą rozpoczęła się na początku lat 60. XX wieku, kiedy wspólnie opracowali to, co stało się jego najbardziej znanym projektem. Krzesło Panton wprowadzono na rynek w 1967 roku, i był to jednocześnie pierwszy niezależnie opracowany produkt Vitry.

Fauteuil de Salon Jean Prouvé, 1939
Fauteuil de Salon Jean Prouvé, 1939

Jean Prouvé

natomiast ukończył kurs rzemiosła metalurgicznego zanim otworzył swój warsztat w Nancy w 1924 roku. W kolejnych latach stworzył wiele projektów mebli, a w 1947 r. Prouvé założył własną fabrykę. Przez całe dziesięciolecia Prouvé był inżynierem konsultantem przy wielu ważnych projektach architektonicznych w Paryżu. W 1971 roku przewodniczył jury konkursu na nowe Centrum Pompidou, i jemu właśnie zawdzięczamy, że wybór padł na projekt Renzo Piano i Richarda Rogersa.

Jego własne prace obejmują bardzo szeroki zakres przedmiotów. Od otwieracza do listów po okucia do drzwi i okien, przez oświetlenie i meble, po elementy elewacyjne i domy prefabrykowane. W zasadzie jego badania obejmowały prawie wszystko, co jest nadaje się do produkcji przemysłowej. Jednak współpraca z marką Vitra urzeczywistniła sie po śmierci tego wybitnego projektanta. W 2002 roku Vitra zaczęła wydawać reedycje, w ścisłej współpracy z rodziną Prouvé.

Freeform Sofa, Freeform Ottoman Isamu Noguchi, 1946
Freeform Sofa, Freeform Ottoman Isamu Noguchi, 1946

Isamu Noguchi

także urodził się na początku XX wieku, a jego rodzicami była japońsko-amerykańska para literatów. Podjął studia artystyczne, a po ich zakończeniu, w 1927 roku otrzymał tytuł członka Instytutu Guggenheima. Pracował w Paryżu, wystawiał w Nowym Jorku, w Chinach studiował sztukę kaligrafii. Następnie wyjechał do Japonii, aby pod okiem mistrza garncarstwa Jinmatsu Uno zgłębiać tajniki tej sztuki.

Te doświadczenia życia i pracy w różnych kręgach kulturowych znajdują odzwierciedlenie w twórczości Isamu Noguchi. Uważany jest za talent uniwersalny o twórczym dorobku, który wykraczał poza rzeźbę, obejmując scenografię, meble, oświetlenie, wnętrza, a także place i ogrody na zewnątrz. Jego rzeźbiarskiemu stylowi zawdzięczamy słownik form organicznych, wywarł on także trwały wpływ na designs z lat 50. XX wieku.

Butterfly Stool Sori Yanagi, 1954
Butterfly Stool Sori Yanagi, 1954

Sori Yanagi

urodził się w 1915 roku w Tokio, gdzie uczęszczał do szkoły artystycznej w mieście. Na początku swojej kariery, w latach 40. XX wieku, pracował jako asystent w biurze projektowym Charlotte Perriand. W 1952 roku założył Yanagi Industrial Design Institute, który stworzył wiele artykułów codziennego użytku i wyposażenia.

Organiczne formy Sori Yanagi łączą zachodnie wzory przemysłowe z rodzimymi japońskimi tradycjami rzemieślniczymi. Ta udana synteza uczyniła Sori Yanagi jednym z najważniejszych japońskich projektantów okresu powojennego. Oprócz mebli projektował także oświetlenie, szklane przedmioty, sztućce, zabawki dla dzieci, stacje metra, samochody i motocykle.

Landi Chair Hans Coray, 1938
Landi Chair Hans Coray, 1938

Hans Coray

wychował się w Zurychu, gdzie ukończył doktorat z języków romańskich. W latach trzydziestych, jako samouk, zaczął eksperymentować z metalem i drutem. Stosował te techniki do projektowania mebli, produktów przemysłowych i rzeźb. Był ściśle związany z dadaistami i artystami ruchu sztuki betonowej w Zurychu, w skład którego wchodzili Max Bill, Verena Loewensberg i Hans Fischli. Ten ostatni studiował w Bauhaus, a latem 1938 roku zachęcił Coraya do opracowania modeli na oficjalne krzesło Szwajcarskiej Wystawy Narodowej w 1939 r.

W założeniu projekty „powinny być nowe pod każdym względem”. W krótkim czasie Hans Coray opracował dwa prototypy „całkowicie aluminiowego krzesła, które można ustawiać na sobie pionowo”. Jego celem było stworzenie lekkiego i zgrabnego krzesła, które połączy przyjemny wygląd z wyjątkowym komfortem. Ten projekt siedzisk, był jednocześnie pierwszym dziełem Coreya, które weszło do masowej produkcji. Co więcej krzesło Landi stało się kamieniem milowym w historii designu. Coray, wyznawca wartości humanistycznych, kontynuował tworzenie mebli w latach 50. XX wieku. W późniejszych latach swojego życia skierował swoją twórczość w stronę malarstwa i rzeźby.

Kolejne pokolenia mistrzów

to architekci i projektanci, których dzieła podziwia cały świat. Nazwiska takie jak Alberto Meda, Álvaro Siza, Antonio Citterio, Zaha Hadid, Tadao Ando, Norman Foster czy Frank Gehry to uznane, niepodważalne autorytety. Jednak portfolio marki Vitra nie przestaje się rozrastać, a swój udział w tym dziele mają następne generacje. Ron Arad, Ronan & Erwan Bouroullec, Konstantin Grcic, Eric Levy, Jasper Morrison, Edward Barber & Jay Osgerby, SAANA. Awangarda, która już teraz jest doceniana, nagradzana i oklaskiwana.

Alberto Meda
Alberto Meda

Design – flagowy produkt Vitra

Sedno procesu rozwoju produktu Vitra tkwi w zaufaniu, którym firma darzy autorów ze wszystkich zakątków świata. Podziela ich ambicje, a współpraca to zawsze subtelna synteza wolności artystycznej, know-how w zakresie produkcji i wiedzy branżowej. Ta filozofia ukształtowała kulturę firmy od samego początku kooperacji z projektantami, takimi jak Charles & Ray Eames i George Nelson.

Ponieważ proces przygotowania produktu trwa w Vitra około czterech lat, marka ta nigdy nie ulega chwilowym modom czy trendom. Zamiast tego firma koncentruje się na badaniach nad zmianami środowiska, życia i odpowiada na konkretne potrzeby.

Antonio Citterio
Antonio Citterio

Dziedzictwo i innowacje są wbudowane w DNA Vitry. Oprócz tego, że wciąż popiera klasykę – w tym dzieła Isamu Noguchi, Alexandra Girarda i Jeana Prouvé – z zadowoleniem przyjmuje najbardziej przyszłościowych projektantów na świecie. Sofa Soft Modular Jaspera Morrisona jest jednym z jej ostatnich sukcesów. Vitra tchnęła też nowe życie w klasyczne krzesło Eamesów. Od lat 90. kultowy fotel był dostępny tylko z polipropylenu, ale nowa technologia umożliwiła odtworzenie oryginalnej wersji z włókna szklanego, w sześciu, przypisanych do projektantów, kolorach.

Przegląd produktów marki Vitra

Mebel do domu i do biura, do odpoczynku i do pracy, do siedzenia i do przechowywania, obiekty dekoracyjne, oświetlenie i tekstylia. Wszechstronność oferty Vitra może wprawić w zawrót głowy, ale wprawne oko potrafi wyłapać prawdziwe perły, kamienie milowe i punkty zwrotne w dziejach wzornictwa przemysłowego. Poniżej skromny wycinek tego co dziś oferuje nam Vitra, w całej swej wyjątkowości, przełamując schematy i wprowadzając do domów i biur powiew świeżości. Niezmiennie od lat.

Rzeźby Vitra

Kategoria chyba nie spotykana w przypadku żadnej innej firmy produkującej elementy wyposażenia wnętrz. Jednak spoglądając na bogatą historię kooperacji marki z najwybitniejszymi twórcami swoich czasów, trudno się dziwić.

La Chaise
La Chaise 1948

Charles i Ray Eames zaprojektowali elegancki fotel La Chaise na konkurs w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1948 roku. Inspiracją dla niego była rzeźba Floating Figure autorstwa Gastona Lachaise’a. Wypoczynkowe siedzisko już dawno stało się ikoną designu organicznego.

Living Tower 1969
Living Tower 1969

Organicznie kształty rzeźby-mebla Living Tower autorstwa Vernera Pantona mogą być używane na czterech różnych poziomach. Ta tapicerowana wieża do siedzenia o wysokości ponad dwóch metrów ma stabilną ramę wykonaną ze sklejki brzozowej. Sprytnie zaaranżowane nisze wewnętrzne, na których można siedzieć i leżeć, zachęcają do komunikacji i relaksu.

Side Chair Wiggle 1972
Side Chair Wiggle 1972

Side Chair Wiggle jest częścią serii mebli „Easy Edges” Franka Gehry’ego z 1972 roku. Udało mu się nadać nowy wymiar estetyczny tak codziennemu materiałowi jak karton. Rzeźbione krzesło jest nie tylko bardzo wygodne, ale także mocne i solidne.

Flower 2010
Flower 2010

Miękkie kształty siedzisk ławki Flower od SANAA przypominają koniczynę lub stylizowany kwiat. Lekko wyściełana powierzchnia pomieści kilka osób i jest pokryta trwałą tkaniną Micropore.

Mała architektura

Dziś każdy producent, który celuje w sektor kontraktowy i dostarcza rozwiązania do biur, ma w swojej ofercie właśnie takie rozwiązanie jak Alcove. Jednak wszystko zaczęło się w 2006 roku, gdy bracia Bouroullec zaprojektowali pierwszy mebel, który jest jednocześnie przestrzenią.

Alcove 1
Alcove

Definicja koncepcji rodziny produktów Alcove odnosi się do tworzenia miejsc schronienia i odosobnienia. Szczególnie wyraźnie widać to w sofie Alcove Highback: wysokie panele z tyłu i z boków chronią użytkownika zarówno wizualnie, jak i akustycznie przed otaczającym środowiskiem. Oferuje przestrzeń, a raczej spokojną oazę służącą wyciszeniu i prywatności.

Alcove 2
Alcove

Alcove Cabine idzie jeszcze o krok dalej, zamykając przestrzeń ze wszystkich stron, pozostawia tylko jeden otwór jako dostęp do środka. Zapewnia wizualną i akustyczną prywatność nawet sześciu osobom. Od wewnątrz Alcove Cabine ma tapicerowane siedzenia i może być opcjonalnie wyposażona w stół, złącza zasilania i oświetlenie. Dzięki temu pełni rolę pełnoprawnego miejsca do pracy.

Miniatury

Żadna inna marka nie kocha designu tak bardzo jak Vitra, która postanowiła stworzyć unikalną kolekcję miniatur ikonicznych projektów. Dzieła, które na zawsze zmieniły oblicze naszych domów, rozumienie pojęcia piękna i funkcjonalności w mikro skali.

Vitra Miniatures
Vitra Miniatures

Poza autorami współpracującymi z marką, w tej unikatowej kategorii możemy znaleźć także prace Gaetano Pesce, Franka Lloyda Wrighta, Hansa J. Wegnera, Alavara Aalto, Yrjö Kukkapuro, Marcela Breuera, braci Castiglioni czy Miesa van der Rohe. Bogata kolekcja stanowi nie lada gratkę dla każdego, kto pasjonuje się wzornictwem XX i XXI wieku. To także idealny pomysł na prezent dla fana designu.

vitra interior 10

Historia marki Vitra

Szwajcarska firma z imponującą kolekcją klasyków XX wieku, która zbudowała własne muzeum designu. Vitra to nie tyle marka designerska, co wszechświat designu. Założona w 1950 roku w niemieckim mieście Weil am Rhein, stała się międzynarodową potęgą. Producentem mebli do wszystkiego, od domów prywatnych po budynki użyteczności publicznej. Mistrzem współczesnej architektury, a nawet instytucją kultury – Muzeum Designu Vitra, otwarte w 1989 roku, jest doceniane na całym świecie.

Marka, założona przez przedsiębiorcę Williego Fehlbauma i jego żonę Erikę w 1950 roku, swoją nazwę zawdzięcza gablotom sklepowym – lub witrynom – które początkowo produkowała. W 1953 roku Fehlbaum odwiedził Nowy Jork, gdzie zakochał się w pracach Charlesa i Raya Eamesów. Już wtedy byli oni ulubieńcami amerykańskiego ruchu modernistycznego, ze swoimi meblami ze sklejki i włókna szklanego. Rozpoczął negocjacje z Hermanem Millerem, amerykańskim producentem pary projektantów, aby zezwolił mu na produkcję swoich projektów w Europie. Umowę podpisano w 1957 roku.

Willi Fehlbaum and Verner Panton
Willi Fehlbaum i Verner Panton podczas pracy

W 1967 roku Vitra wprowadziła na rynek swój pierwszy niezależny produkt, krzesło Verner Panton. Pierwsze siedzisko z tworzywa sztucznego uformowane w jednym kawałku przyniosło sławę projektantowi i producentowi i przypieczętowało reputację obu stron w zakresie przekraczania granic.

W 1991 roku Vitra stała się liderem w dziedzinie technologii łączenia przestrzeni domowych i roboczych. Momentem przełomowym było ustanowienie program Biura Obywatelskiego. W przedsięwzięciu tym udział wzięli trzej radykalni myśliciele, założyciele ruchu Mamphis – Ettore Sottsass, Andrea Branzi i Michele De Lucchi.

Fehlbaumowie nadal pozostają u steru, a Nora Fehlbaum w 2016 roku przejęła obowiązki od swojego ojca Rolfa na stanowisku dyrektora generalnego. Dzięki temu Vitra jest jedną z najbardziej znanych marek rodzinnych. Jest to również jeden z najbardziej otwartych producentów. Odwiedzający są mile widziani w kampusie Vitra w Weil am Rhein. Jako migawka projektu z ostatniego stulecia, jest klasą samą w sobie.

Vitra Haus
Vitra Haus

Kampus Vitra

W latach 50. XX wieku rodzina zakupiła ziemię w Weil am Rhein, aby wybudować tu fabryki do produkcji mebli i wyposażenia sklepów. Właśnie tyle było tutaj aż do do 1981 roku, gdy wybuchł ogromny pożar, który w ciągu jednej nocy zniszczył większość infrastruktury.

Jednak Fehlbaumowie przekuli tą tragedię w sukces. Najpierw zlecili brytyjskiemu architektowi – Nicholasowi Grimshawowi, zaprojektowanie dwóch nowych budynków fabrycznych. Potem poznali Franka Gehry’ego i poprosili go o zaprojektowanie obecnego Muzeum Designu Vitra. I tak działo się przez wiele lat – kiedy coś było potrzebne, po prostu to budowali.

vitra interior 03

Weil am Rhein znajduje się w Niemczech, 15 minut jazdy samochodem od granicy od rodzinnego miasta Fehlbaumów, Bazylei w Szwajcarii. Dziś na terenie kompleksu znajduje się Muzeum Designu Vitra, a był to pierwszy budynek zaprojektowany przez Franka Gehry’ego i zbudowany w Europie. Znajdziemy tu także flagowy sklep Vitra Haus, za którego projekt odpowiada Herzog & de Meuron. Nie mogło zabraknąć sali konferencyjnej, zaprojektowanej przez Tadao Ando. Są także  ​​przystanki autobusowe Jaspera Morrisona oraz remiza strażacka. Ta ostatnia to dzieło nieżyjącej już Zahy Hadid.

Disneyland dla miłośników designu, z wieżą widokową ze zjeżdżalnią zanurzeniu autorstwa belgijskiego artysty Carstena Höllera. Przede wszystkim jednak jest to miejsce produkcji  klasyczne meble XX wieku, takich jak Charles i Ray Eames, Jean Prouvé i Verner Panton. Lecz równolegle powstają tu  także dzieła wiodących współczesnych projektantów.

100 years vitra desing museum
Wystawa w Vitra Desing Museum

Muzeum Designu Vitra

autorstwa Franka Gehry’ego zostało wzniesione w 1989 roku. Właściwie nie jest łatwo opisać ten nieskazitelny obiekt architektoniczny, połączenie krzywych, sześcianów, ale także ramp. Dzisiaj instytucja cieszy się międzynarodową reputacją dzięki niezliczonym wystawom, publikacjom i warsztatom dotyczącym projektowania i architektury. Wszystkie elementy, przemyślane zgodnie z ich funkcjami i naturalnym światłem, łączą się, tworząc cudowne dzieło, prekursorski obraz dekonstruktywizmu. Dom dla ponad 20.000 obiektów.

 

Zobacz także:

surrealizm-a-projektowanie-dzisiaj-vitra-design-museum

michele-de-lucchi-nowa-wizja-swiata

verner-panton-stymulator-wyobrazni

 

 

 

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close