Search

Alessi świętuje 100-lecie projektowania

alessi_100_values_collection_twergi_collection_01


Alessi wprowadza na rynek 12 nowych kolekcji świętujących 100-lecie doskonałości i kreatywności designu. Wśród nich znajdziemy także specjalne edycje kultowych dzieł Alessandro Mendiniego, Ettore Sottsassa, Philippe’a Starcka i nie tylko.

Włoska marka Alessi stała się synonimem humorystycznych projektów, które łączą kolorowe detale z żywicy z zabawnymi kształtami. Wiele z nich wykonano ze stali nierdzewnej, czyli ulubionego przez firmę materiału od momentu jej powstania w 1921 r. Parada zaskakujących przedmiotów rozpoczyna się od inspirowanej kałamarnicą wyciskarki Philippe’a Starcka. Nie mniej intryguje antropomorficzny korkociąg Alessandro Mendiniego. Natomiast czajnik Michaela Gravesa z gwizdkiem w kształcie ptaka nieustannie wywołuje uśmiech na twarzy.

środek stołu alessi
Środek stołu | design: Ettore Sottsass

Jednak kiedy właściciel w trzecim pokoleniu, Alberto Alessi, po raz pierwszy wszedł do swojej rodzinnej firmy w 1970 roku, nie zastał tam nic kolorowego. Co prawda jego dziadek i ojciec założyli odnoszący sukcesy biznes produkujący dobrze wykonane przedmioty, jednak brakowało im kreatywności.

W 1970 roku Alessi sprawiał wrażenie trochę szarego. Wszystko było metalowe, a fabryka pachniała olejem samochodowym. Byłem młody i pełen nadziei, a mój plan polegał na wprowadzeniu nieco zabawy.” – wspomina.

Zrobił to, zapraszając, jak to nazywa, „przesadną liczbę projektantów”, aby podnieść jakość estetyczną produktów firmy. W ten sposób wyznaczył nowy kurs dla tego, co ponad przez następne 50 lat osiągnęła jedna z najbardziej rozpoznawalnych i znaczących marek we Włoszech.

alessi_100_values_collection_sottsass_collection_design_ettore_sottsass_groupage_red.yellow.black_-_copy
design: Ettore Sottsass

100 Alessi: święto kultowego wzornictwa


W tym roku Alberto Alessi świętuje stulecie swojej rodzinnej firmy przez cały rok. Projekt obchodów to hołd nie tylko dla mistrzów projektowania, z którymi pracował przez lata. W ten sposób podkreśla również wartości, które ukształtowały firmę w tym czasie. Co miesiąc, przez następny rok, Alessi zaprezentuje nowy produkt, wcześniej niepublikowany projekt, albo nowatorską wersję klasycznego produktu.

Obchody rozpoczynają się od projektu poświęconego rzemiosłu przemysłowemu. Bez wątpienia temat przypadł firmie do serca, gdyż Alessi sam określa się jako „skrzyżowanie przemysłu masowej produkcji i warsztatu rzemieślniczego”.

es17 2 alessi
Detal ES17 – korkociąg zaprojektował Ettore Stottsass

Premiera inicjatywy to Twergi, kolekcja pierwotnie stworzona przez Ettore Sottsassa w latach 80. XX wieku. Teraz dostępna w nowych wersjach kolorystycznych. Twergi to inspirowane lokalnymi tradycjami toczenia drewna kultowe kolorowe totemy projektanta. Zmniejszenie ich skali zaowocowało nowymi, przyziemnymi przedmiotami, takimi jak słoiki, korkociągi i młynki do pieprzu. W zestawie znajdują się również drewniane uchwyty na zdjęcia i korkociąg, których autorzy to Bortolani Becchelli Associati, Kuno Prey i Andrea Branzi.

otwieracz alessi
design: Andrea Branzi

Historia i mistrzowie designu

W kolejnych rozdziałach Alessi 100 Values ​​Collection zaprosi nas do zgłębiania sztuki, na przykładzie kropkowanych waz Mendiniego. Odsłony Badania i Poezja obejmują bardziej niejasne tematy, jak Paradox, opracowanymi, aby wejść głębiej w niezrealizowane wcześniej projekty.

Produkty odzwierciedlają także ścieżkę zawodową Alberto Alessiego, nierozerwalnie związaną z około 300 projektantami. Na swej drodze spotkał mistrzów designu takich jak Achille Castiglioni, Aldo Rossi i Enzo Mari. Zaczęło się na początku lat 70. od Sottsassa, który wywarł głębokie wrażenie na Alberto Alessim.

Powiedział mi: „Jako przedsiębiorca ponosisz wielką odpowiedzialność kulturową, ponieważ wypełnisz świat milionami obiektów.”

alessi_100_values_collection
Elementy z 100 Values Collection Alessi | deign: Bortolani Becchelli Associati, Andrea Branzi, Kuno Prey

Przez lata Alessi obserwował, jak projektanci pracują na całkowicie różne sposoby.

Spotkanie z każdym z tych mistrzów designu powoli przekształciło nas w jedną z największych włoskich fabryk projektowych” – mówi.

Klucz do tego sukcesu? Cierpliwość:

Moim zadaniem jest sadzenie nasion i czekanie, aż dadzą znaki życia. Wyniki są czasami niewielkie, czasem interesujące. Cierpliwość jest ważna, ponieważ pracuję z nieprzewidywalnym materiałem, którym jest kreatywność zastosowana w kontekście przemysłu i rzemiosła”.

Zobacz także:

https://pointofdesign.pl/design/2019-poltrona-frau-reinterpretacja-100-letniego-fotela/

https://pointofdesign.pl/design/ikony-designu-na-wirtualnej-wystawa-i-made/

https://pointofdesign.pl/temat-dnia/ikony-designu-z-ubieglego-wieku-znow-zywe/

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close