Żyjemy w niepewnych czasach, wypełnionych głębokim kłamstwem i płytką prawdą. Tą niestabilność dostrzegł świat mody i w rezultacie stawia na uczciwość. Nowa kolekcja Ermenegildo Zegna ma więc za zadanie nie tylko uchwycić majstersztyk sztuki krawieckiej. Ma także wykorzystać modę do wspierania dialogu. Dyrektor artystyczny marki, Alessandro Sartori, opowiada
Dla mnie tym razem chodzi o bycie świadomym. Bycie prawdziwym. O mówienie bez strachu, kim się jest”
Co czyni dziś człowieka
Odkąd Sartori ukończył Istituto Marangoni Milano w 1989 roku, wiele się zmieniło. Tempo mody, niespodziewane pojawienie się i wpływ mediów społecznościowych zaowocowały czymś niezwykle ekscytującym. Chodzi mianowicie o zmianę nastawienia do ubrań. Zamiast używać ich jak uniformów, teraz za ich pomocą wzmacnia się własną osobowość.
Zauważyłem, że chcę się ubrać w sposób, który pokazuje, kim jestem, i nie zawsze tak było.”
Kolekcja jesień/zima 2019 domu mody inspiruje się życiem w ciągłym ruchu. Pokaz miał miejsce na ogromnej stacji centralnej Mediolanu, aby zilustrować wiele ścieżek krzyżujących się w ciągu zaledwie jednego dnia. Firma umieszcza tym samym swój produkt w centrum szerszego kontekstu.
Granice na całym świecie wciąż się zacierają. Czuliśmy potrzebę popierania siły otwartości i wielości ”- mówi Sartori.
Najnowsza kampania z udziałem dwukrotnego zdobywcy Oscara Mahershala Ali, emanuje nową szczerością i zmysłowością. Skierowana do mężczyzn, którzy mają coś do powiedzenia.
Po długim czasie przedstawiania mężczyzn, którzy nie znają strachu, zainteresowałem się mężczyzną, który potrafi mówić o swoich emocjach, swojej osobowości. Jak kochamy, jak delikatni jesteśmy? Chodzi o wrażliwość. Wszystko to jest bardzo ważne, ponieważ nie ubieramy maszyn. Ubieramy ludzi”.
Sartori zmienił swoje nastawienie w rezultacie żywych i nie zawsze udanych dyskusji w studio projektowym. Millenialsi wprowadzali do dialogu swoją szczerość i często autorefleksję. I to właśnie wpłynęło na odświeżenie podejścia.
Studio składa się w 50 procentach z mężczyzn i w 50 procentach z kobiet. Około rok temu zaczęliśmy prowadzić bardziej otwarte dyskusje i nie sposób zliczyć ile kreatywnych pomysłów – mam dzięki temu! Kiedy pokazujemy, co zamierzamy zrobić na nadchodzący sezon, nie jest to już tylko prezentacja, to rozmowa”.
W tym nastroju kampania proponuje męskość jako stan umysłu, a nie zbiór określonych reguł. Umieszcza człowieka na zewnątrz, z twarzą skierowaną ku najdrobniejszym szczegółom naturalnego, niesamowitego świata.
Nowa kolekcja a troska o przyrodę
Środowisko naturalne stanowi serce Zegna. Jest to jedyna luksusowa marka zintegrowana pionowo i posiadająca na własność cały łańcuch dostaw. W 1993 roku grupa założyła Oasi Zegna – projekt promujący pracę jej założyciela. To on, już w latach 30. XX wieku, zaczął przekształcać górską okolicę w pobliżu fabryki wełny w Trivero. Zasadzono wtedy pół miliona drzew, a dzisiaj ta okolica ma status rezerwatu przyrody. Natomiast w 2014 roku Zegna zakupiła rodzinną farmę Achill Farm w Armidale w północnej Nowej Południowej Walii. W ten sposób firma wsparła borykające się z trudnościami australijskie rolnictwo.
Nasze owce w gospodarstwie Achill karmione są żywnością organiczną, a zanim wełna merynosów pojawi się w sklepie jako gotowa odzież, podejmujemy wiele takich kroków. Dzisiaj mamy większe możliwości i możemy wykorzystać ten pełny łańcuch dostaw w taki sposób, aby naprawdę nie generować marnotrawstwa. Mamy szczęście, że jest.
W nadchodzącym sezonie i w przyszłości postawiono na regenerację: na ponowne użycie i wskrzeszenie. Hasło do działania to #UseTheExisting. Garnitury są wykonane w całości z resztek wełny. Eko puchowe kurtki, pikowane płaszcze i długie parki są z poliestru z recyklingu. Sweter z dzianiny jest z kaszmiru z odzysku. Podejście to jest zakorzenione w otwartości na robienie tradycyjnych rzeczy inaczej.
Jest to sposób myślenia, który najpierw trzeba zmienić. Potem pojawiają się ograniczenia, ale stopniowo możesz znaleźć rozwiązania i nowe procesy. Czy możliwe jest dziś utrzymanie w 100 procentach zrównoważonego rozwoju? Nie, ale ciężko pracujemy, aby odkryć, jak możemy to osiągnąć. Jeśli możemy poddać recyklingowi i zmienić przeznaczenie trzy lub pięć razy, to świetnie. Ale co się stanie, gdy pozostanie jeszcze 5 procent?
Nowa kolekcja Ermenegildo Zegna przedstawia mężczyznę ciekawego i wciąż poszukującego najlepszych rozwiązań dla przyszłości i dla siebie.