Projektantom biura architektonicznego Steyn Studio udało się stworzyć architektoniczną bryłę, która odpowiada swoją formą na otaczające ją krajobrazy. Ponad przeszklonymi ścianami kaplicy znajdującej się na obrzeżach Cape Town, unosi się miękka, biała fala, które wpasowuje się w okoliczne góry, winnice oraz sady. Obiekt znajduje się w na farmie Bosjes, w dystrykcie Witzenberg i stworzony został we współpracy z biurem TV3 Architects.
Rzeźbiarska bryła
Forma dachu unosi się i opada, tworząc sinusoidalny obrys nad każdą z czterech fasach budynku. W niektórych miejscach ta niemal rzeźbiarska bryła opada niemal do ziemi, unosząc się tuż nad powierzchnią wody w basenie otaczającym obiekt. W narożnikach ustępuje miejsca szkieletowej konstrukcji, dzięki której podziwiać można złożoność obiektu o powierzchni 420 metrów kwadratowych. Szyby umiejscowione zostały przy użyciu ram w kształcie krzyża. Symbol ten zazwyczaj spotykamy na kościelnych ścianach, jednak tutaj stał się również elementem konstrukcyjnym. Złoty ołtarz stoi dokładnie na przeciwko niego.
Biblijna inspiracja
Architekci oparli kreację formy na fragmencie Biblii, jakim jest Psalm 36:7: „Jakże bezcenna jest twoja nieubłagana miłość, Boże! Ludzie schronili się w cieniu twoich skrzydeł.”. Jej spokojny, rzeźbiarski charakter współistnieje wraz z otaczającymi górskimi zboczami, składając hołd historycznym holom holenderskim, podkreślającym pozamiejskie krajobrazy Western Cape. Konstrukcja jednokondygnacyjnego budynku wyrównuje się z granicą zbiornika wody, a kiedy zapada ciemność, zdaje się nad nim unosić. „Całość wydaje się istnieć w stanie nieważkości lewitującej w dolinie” – dopowiadają architekci Steyn Studio, które funkcjonuje pod opieką Coetzee Steyna. Woda jedynie podkreśla lekkość bryły.
Wnętrze wobec zewnętrznego krajobrazu
Wewnątrz budynku, cienie rzucają nieregularne powierzchnie wybielonego sufitu, a lśniące polerowane lastryko pokrywające podłogę odbija promienie słoneczne. Ławki są proste, wykonane z drewna i wyposażone w ciemnogranatowe obicia. Zlokalizowane są w różnych strefach centralnej nawy, która rozciąga się wzdłuż budynku przywołując optykę otaczających go winiarni i sadów, w których hodowane są owoce granatu. Aby pozbawić przestrzeń niepotrzebnych przeszkód uniemożliwiających doświadczanie czystej optyki, wszystkie funkcje zostały skupione w głównej części wnętrza.
Zobacz także: