Jeśli pierwszym skojarzeniem ze słowem luksus są skomplikowane formy, przepych i nadmiar, to na pewno dalekie jest to od ducha tej marki. Ogromną siłą wszystkich propozycji Flexform jest prostota. Meble tej włoskiej firmy to materializacja bezkompromisowego postulatu modernistów – „less is more”.
Firma Flexform ma rzemieślnicze korzenie. Dziś trzecia już generacja tej samej rodziny prowadzi markę. Jednak cały czas pamiętają o dziedzictwie swoich poprzedników – braci Galimberti, meblarzy, którzy pod koniec lat 50. zaczęli produkować sofy i fotele w warsztacie mieszczącym się w regionie Brianza. Mieszanka talentu, niecodziennego na skalę światową otoczenia (serce Lombardii jest prawdziwym „zagłębiem włoskiego designu”) oraz pomysłowości i wyczucia dało efekt w postaci marki, która dziś zyskuje status kultowej. Flexform, oferuje meble do salonu, jadalni i sypialni, ale „spécialités de la maison” cały czas pozostają sofy.
Wybór materiałów, nienaganne wykonanie i ten łatwo wyczuwalny „włoski duch” powodują, że to jedna z naszych ulubionych marek. Tworząc nowe wnętrze i pracując dla najbardziej wymagających klientów nigdy nie wahamy się włączyć tych mebli do projektu. I nigdy nie zdarzyło się, aby nie spotkały się one z ich zachwytem. Szczególnie, że design spod znaku Flexform jest ponadczasowy i uniwersalny. To po prostu bezbłędny wybór na całe lata – komentuje Karina Snuszka, warszawska architektka z pracowni projektowej Mood Works.
Propozycje Flexform szybko stają się klasykami, nadają ton współczesnemu meblarstwu. Przyjrzyjmy się więc kilku z nich, tym które przygotowane zostały przez dyrektora artystycznego marki, uznanego projektanta Antonio Citterio.
Less is more według Citterio
Sofa Groundpiece – bez wątpienia prawdziwy klasyk, mimo, że jej pierwsze egzemplarze pojawiły się na rynku niespełna dwadzieścia lat temu. Od 2001 roku jest bestselerem. Przede wszystkim dlatego, że projekt okazał się nadążać za zmianami stylu życia. Na dzisiejszych sofach ludzie odpoczywają, oglądają telewizję, czytają, a często także pracują czy jedzą kolację. Dlatego Citterio, zdecydował się zdekonstruować linię i proporcje mebla. Groundpiece jest wyjątkowo niska i głęboka. Włoch przeprojektował również podłokietniki. Twarde, ale tapicerowane skórą, mogą służyć jako podręczny stolik lub miejsce przechowywania i ekspozycji akcesoriów.
Kolejny wart uwagi mebel Flexform to fotel A.B.C.D. To reedycja i rozwinięcie modelu A.B.C z roku 1996. W wersji anno domini 2014 zrezygnowano z metalowych podłokietników, a dwa masywne kubiki oparcia i siedziska umieszczono na metalowej ramie z nowoczesnym mechanizmem odchylania. To, plus wzbogacenie o dodatkowy regulowany zagłówek, sprawiło, że model jest jeszcze wygodniejszy. Inwencja projektowa Antonio Citterio zapewniła fotelowi prestiżowe wyróżnienie ADI (Associazione per il Disegno Industriale) Compasso d’Oro Award.
Przyszłe klasyki Flexform
Klasykiem ma szansę stać się również sofa Adda. Ujrzała ona światło dzienne w 2017 roku. Sofa pomimo swoich sporych rozmiarów sprawia wrażenie bardzo lekkiej. A to dzięki umieszczeniu siedziska na delikatnych metalowych nóżkach oraz dodającym powietrza prześwitom pomiędzy oparciem a podłokietnikiem – aby jeszcze wzmocnić ten efekt oba elementy delikatnie odchylają się do tyłu. Horyzontalność sofy podkreślono dodatkowo wzdłużnymi przeszyciami na miękkich poduszkach oraz subtelnym detalem w postaci lamówek.
Z kolei Guscioalto to cała rodzina foteli o bardzo wyrazistym kształcie. W nowoczesnym fotelu wyczuwalne są subtelne nawiązania do form znanych z historii meblarstwa. Miękka, bardzo kobieca linia foteli może przywoływać na myśl rokoko. Całość stworzona jest na planie koła a wysokie oparcie łagodnymi, falującymi liniami przechodzi w podłokietniki. Aby zapewnić komfort, wersja Guscioalto Soft wyposażona jest w dodatkową wyściółkę w oparciu siedzenia, a Guscioalto Light ma unikalny profilowany element tapicerowany – z łatwo wyjmowaną i dającą się prać tapicerką – który mocuje się do oparcia za pomocą rzepów. Fotele Guscioalto są wyposażone w lekką – obrotową lub nieobrotową – podstawę na niskich, delikatnych nóżkach.