Niezwykła spójność wzornictwa i produkcji czyli prawdziwe oblicze współczesnego podejścia do projektowania. Ludzie, pomysły, miejsca, projekty i produkty sprawiają, że B&B Italia to od zawsze wyjątkowa marka. Nieustanna przygoda potwierdza odważną wizję. Jednocześnie historia i tożsamość niezachwianie koncentrują się na przyszłości.
Bogata przeszłość i wyjątkowa teraźniejszość skoncentrowana na przyszłości. Historia B&B Italia to opowieść o pasji i zaangażowaniu, a przede wszystkim o kreatywności. Dzisiaj kultura korporacyjna i design wciąż dążą do odkrywania tego co nowe.
Czy wiesz, co było takiego wspaniałego w Busnellim? Miał refleks pilota Formuły 1: był w stanie podejmować decyzje w ułamku sekundy”.
Tak architekt Marco Zanuso opowiadał, kiedy dziennikarza Giorgio Boccę poproszono o opisanie założyciela B&B Italia. Piero Ambrogio Busnelli to człowiek o nieomylnym instynkcie, który potrafił dostrzegać kwintesencję. Za wspaniałą historią B&B Italia kryje się właśnie on – Piero Ambrogio Busnelli. A także jego niezwykła wizja.
Przygoda, wyzwanie, innowacja
Od samego początku Busnelli eksperymentował z nowymi materiałami. Skupił swoje wysiłki na znalezieniu alternatywy dla pianki i na najbardziej zaawansowanej technologii. Po pewnym czasie rozwinął pomysł, który na trwałe zrewolucjonizował przemysł meblarski. Proces przemysłowy opracowany przez Busnelliego w 1966 roku do dziś, pół wieku później, pozostał praktycznie niezmieniony. Poproszony przez Cesare Cassinę o wyjaśnienie swojego pomysłu, Busnelli odpowiedział:
Mój pomysł polega na zastąpieniu tradycyjnej drewnianej ramy żelazną ramą i umieszczenie jej w formie. Po zamknięciu formę wypełnia zimna pianka. Po 30 minutach uzyskujesz pełnowartościowy produkt, gotowy do ekstrakcji”.
Wizja przyszłości oparta na tradycji
Od samego początku firma C&B – założona wraz z Cassiną – przekształciła prostą fabrykę mebli w coś naprawdę wyjątkowego. Z jednej strony świecka tradycja, współpraca z najlepszymi włoskimi architektami, wykorzystanie naturalnych produktów i najlepsze rzemiosło. Z drugiej natomiast innowacje, technologia i nowoczesne procesy przemysłowe. Te dwa światy połączyły się, aby stworzyć coś, czego jeszcze nie było.
Projekt logo powierzono innemu wspaniałemu twórcy, Bobowi Noorda. Natomiast projekt nowej siedziby zlecono młodym architektom. W rezultacie Tio Afra i Tobia Scarpa zaprojektowali również obiekty Benetton w Ponzano. W wyniku dokładnych przez nich badań przestrzeni i procesów produkcyjnych, fabryka Novedrate pozostaje do dziś doskonałym przykładem funkcjonalności.
Niezawodna intuicja Businelliego
Busnelli miał doskonałe oko do talentów. I po raz kolejny zdobył złoto 6 lat później z Renzo Piano. Nowa siedziba, zaprojektowana w 1973 roku, w rzeczywistości stanowiła miniaturę Beaubourgu. Wykorzystywała także ten sam system technologiczny, który przyjęto kilka lat później w Paryżu. Technologia stanowiła sposób na wymyślanie nowych kształtów.
Budynek Renzo Piano w Novedrate stał się manifestem modelu biznesowego, do którego Busnelli dążył od samego początku. Zakładał współczesną formułę opartą na innowacyjnych materiałach, poszukiwaniu nowych rozwiązań rozwoju i produktach cechujących się funkcjonalnością, elastycznością, odpornością i trwałością.
Era nowego potencjału twórczego otworzyła się dla wielkich nazwisk ze świata Cassiny. Wśród nich znaleźli się Gianfranco Frattini, Marco Zanuso, Vico Magistretti, Mario Bellini oraz Afra i Tobia Scarpa. To właśnie oni opracowali pierwszy projekt – sofę Coronado.
Mebel zaprojektowany od początku do końca pod kątem masowej produkcji przemysłowej. Podzielony na oddzielne części, które można było zmontować za pomocą zaledwie 2 śrub. A zatem idealny do wysyłki na cały świat. Z Coronado Busnelli trafił w dziesiątkę. Projekt wkrótce stał się symbolem nowej kultury przemysłowej. W zasadzie to pierwszy produkt tapicerowany, w którym zastosowano metalową konstrukcję osadzoną w piance.
Nowa era produkcji i designu
W ciągu pięciu lat powstały jedne z największych ikon włoskiego designu. Wspierały je nowatorskie kampanie reklamowe, które powierzono Enrico Trabacchiemu, dyrektorowi artystycznemu serii historycznych dzieł. W 1969 roku przyszła kolej na Up Gaetano Pesce, niekwestionowaną ikonę współczesnego designu.
Up był rewolucją, zarówno ze względu na zastosowanie technologii poliuretanowej, jak i sposób, w jaki zaprezentowano go na rynku. Produkt kupowało się w opakowaniu próżniowym – niczym gigantyczny, kolorowy plaster sera. Po otwarciu powracał do swojego pierwotnego kształtu.
Mario Bellini opisał nam, jak narodziła się seria Le Bambole w 1972 roku, kiedy Trabacchi zwrócił się do Oliviero Toscaniego.
Le Bambole to w zasadzie poduszka przegubowa. Nie ma oddzielnego zagłówka, podłokietnika, oparcia itp. W tej sofie wszystkie te elementy łączą się w jeden. To był absolutny pionier. To był pierwszy raz, kiedy wyściełane siedzisko zaprojektowano po prostu jako wyściełaną poduszkę”.
Zaprojektowany w 1972 roku, w tym samym roku Le Bambole otrzymał nagrodę Compasso d’Oro, jedną z pierwszych przyznanych za mebel. Włoski design stał się międzynarodowym fenomenem. W 1972 roku nowojorska MOMA zainaugurowała „Nowy krajobraz krajowy”. C&B przedstawiło 2 instalacje, jedną autorstwa Gaetano Pesce.
Prawdziwe narodziny B&B Italia
Pięć lat później Busnelli przejął pełny pakiet udziałów firmy od Cassiny i zmienił nazwę z C&B na B&B.
Właśnie miałem iść na uniwersytet, kiedy mój ojciec powiedział do mnie: Słuchaj, Giorgio, potrzebuję cię, dołącz do firmy. I tak w 1973 roku podjąłem pracę w Centrum Badawczym. To był początek mojej podróży z B&B Italia ” – opowiada Giorgio Busnelli.
Centrum Badań i Rozwoju B&B Italia
Wraz z narodzinami B&B Italia w Novedrate powstało nowe Centrum Badań i Rozwoju. Nawiązywało bezpośrednio do ważnej roli, jaką odegrał w C&B w łączeniu designu, biznesu, technologii i produkcji. Centrum dojrzało w ciągu tych pierwszych, niezwykłych siedmiu lat. Wkrótce rozszerzyło się więc także o marketing i komunikację.
Dział stał się repozytorium historii firmy – archiwum pomysłów i prototypów, eksperymentów i rozwiązań technologicznych. Na czele jego zespołu stanęli Rolando Gorla i Federico Busnelli. Ci dwaj ludzie żyli w bliskim kontakcie z projektantami przez ponad 40 lat. Śledzili najnowsze osiągnięcia technologiczne, prawa rynku, ewoluującą estetykę oraz zmieniający się kontekst społeczny. Co więcej, młodsze pokolenie, czyli syn Giorgia, Massimiliano Busnelli oraz Ambrogio Spotti, wniosło do Centrum „nową krew”.
Jak powstało Maxalto
W 1975 roku firma założyła Maxalto. Pierwsza kolekcja drewnianych mebli zaprojektowanych przez Afrę i Tobię Scarpa (Artona 1975, New Armony 1979) przyniosła ze sobą nową metodę umiejscowioną między odrodzeniem klasycznych form a kunsztem ręcznej stolarki.
Antonio Citterio rozwija i koordynuje kolekcje Maxalto od 1993 roku, przypieczętowując prestiż i reputację marki na całym świecie. Lata osiemdziesiąte to radykalne zmiany. Alanda, autorstwa architekta Paolo Pivy, była wysoce innowacyjnym produktem, na który duży wpływ miały zmiany codziennych nawyków.
W latach 80-tych Piva ściśle współpracował z Centrum Badań i Rozwoju. W 1984 roku firma otrzymała drugi Compasso d’Oro za garderobę Sisamo zaprojektowaną przez Studio Kairos, potwierdzając tym samym status B&B Italia jako lidera innowacji także w dziedzinie mebli do sypialni.
Rewolucyjne innowacje
Harry był absolutnie normalną sofą, z wyjątkiem nóg w rogach. 30 lat później ta funkcja wydaje się absolutnie normalna, ponieważ dziś widzimy wiele sof z metalowymi nóżkami w rogach.
To była połowa lat 80-tych. Antonio Citterio zaprojektował serię bardzo udanych dzieł. W 1987 roku przyszła kolej na Sity, która przekształciła sofę w wielofunkcyjny system siedzisk, równie odpowiedni do odpoczynku, rozmowy lub relaksu. W miarę jak wnętrza domów stawały się bardziej złożone, wyposażenie musiało przyjmować nowe kształty.
„Nazywam to nauką o zrozumieniu ruchów, ewolucji” – mówi Citterio.
Rezultatem był kolejny, trzeci Compasso d’Oro. Czwarty przybył w 1989 roku i był pierwszym w historii przyznanym firmie. B&B Italia zawsze była pionierem w kraju i za granicą na rynkach takich jak Ameryka, Brazylia, Japonia i Hiszpania. I to nie tylko w kontekście mieszkaniowym, ale także w hotelach, biurach i salonach. Utworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego okazało się najlepszą decyzją w branży charakteryzującej się popytem nie tylko na produkty, ale także na rozwiązania złożonych problemów.
Nowe obszary – hotele
Firma B&B Italia stała się międzynarodowym punktem odniesienia dla designu stosowanego na rynku kontraktowym. Pierwszym projektem w tej branży był hotel Meridien w Kuwejcie, a po nim wiele innych: Puerta America w Madrycie, Aman Canal Grande w Wenecji, Mandarin Oriental w Barcelonie i Mediolanie, Hotel Gallia w Mediolanie, Bulgari w Londynie i Mediolan. Te wspaniałe hotele na całym świecie, z rozległymi terenami pod gołym niebem, stanowią idealne miejsce dla kolekcji outdoorowych, takich jak te zaprojektowane przez Patricię Urquiolę, z których pierwszymi były fotele Canasta z 2007 roku.
W 1992 roku Piero Busnelli obchodził 65. urodziny. Na tym etapie swojej kariery powierzył większość zarządzania firmą swoim dzieciom i zespołowi wykonawczemu, którego liczba członków wzrosła z pierwotnych 3 do 23. Ale życie i niezachwiany instynkt wykorzystywania każdej okazji stawiały przed nim nowe wyzwanie. I podjął je z radością, bez chwili wahania.
Byłem na tym spotkaniu. Mój ojciec nie mógł uwierzyć w to, co sugerował Pierluigi Cerri. Powiedział: „Jestem z wami. Całe centrum jest. Po prostu powiedz mi, kiedy przyjść, a ja pojawię się z moimi ludźmi.” I to był początek B&B Italia Marine, partnerstwa z Costa. Wkrótce staliśmy się światowymi liderami, z moim ojcem i bratem Emanuelem, który właśnie wtedy do nas dołączył. Przejęliśmy zarządzanie pracą na 32 statkach wycieczkowych. Nie było to łatwe zadanie ”- mówi Giorgio Busnelli.
B&B Italia na szerokich wodach międzynarodowego rynku
Przygoda z B&B Italia Marine oznaczała wykorzystanie całego know-how zdobytego przez lata. Nie tylko wiedzy Centrum Badawczego, ale także doświadczeń z branży kontraktowej i jakości pracy projektantów. Kiedy wyruszył w tę nową przygodę, Busnelli delegował kluczowe role swoim dzieciom.
W 2000 roku pomyślałem, że nadszedł czas, aby ulepszyć naszą dystrybucję i otworzyć kilka flagowych sklepów”
Giorgio Busnelli nie miał wątpliwości: międzynarodową wizję jego ojca należało wzmocnić poprzez wzmocnienie tożsamości firmy. W Londynie, Paryżu, Mediolanie, Nowym Jorku, Pekinie, Tajpej, Monako i Tokio otwarto sklepy. B&B Italia poczuła potrzebę podkreślenie swojej obecności na rynku. Dotychczas to projektanci reprezentowali i szerzyli ducha marki. Ale to B&B Italia powinna stać się niedoścignionym rezerwuarem kreatywności.
Antonio Citterio powiedział mi: Giorgio, powinniśmy znaleźć miejsce na zestawienie wszystkich naszych produktów, aby zobaczyć, jak razem wyglądają. Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, jak trudno jest połączyć nasze produkty.
Kwintesencja marki B&B Italia
Od tego momentu narodził się pełnoprawny styl życia B&B Italia.
Myślę, że można uczciwie powiedzieć, że jeśli jesteś projektantem pracującym dla B&B Italia, styl twojej pracy powinien pasować do rodziny produktów B&B Italia, z poszanowaniem twojej pracy i twojego charakterystycznego stylu. Aby mieć dziecko, potrzebujesz ojca i matki. Nie tylko projektant produkuje te rzeczy”.
Takie jest przekonanie Jaya Osgerby’ego, który wraz z Edwardem Barberem stworzył kilka ikonicznych elementów, takich jak stół Tobi-Ishi. W ostatnich latach firma zdecydowała się również na współpracę z uznanymi międzynarodowymi architektami, takimi jak Zaha Hadid, która w 2007 roku zaprojektowała Moon System, oraz David Chipperfield, którego kolekcja Posa była dedykowana markizowi von Posa, postaci z Don Carlosa Schillera.
Design B&B Italia
Obecnie dla B&B Italia pracuje 20 międzynarodowych projektantów, w tym Naoto Fukasawa, Jasper Morrison, Jeffrey Bernett, Vincent Van Duysen i Doshi Levien.
Świat się zmienia pod wpływem wzornictwa; z drugiej strony design zmienia kształt, znaczenie, znaczenie. To niesamowite, że wielu projektantów współpracujących z B&B Italia nie jest Włochami. W tym kontekście firma nie może stać w miejscu; musi znaleźć sposoby działania w tym nowym świecie. Obejmuje to partnerstwa finansowe, współpracę. Pogląd na świat musi się zmieniać i ewoluować.” – do takiego wniosku doszedł Dejan Sudjic, analizując B&B Italia.
Do wczoraj myślałem, że produkcja mebli w Brianzie we Włoszech to kwestia kleju, drewna, farb i pieniędzy. Teraz myślę, że wiem, że jest to coś zupełnie innego: chodzi o bohaterów nowego typu, szorstkich na zewnątrz, ale przepełnionych wyobraźnią; ludzi żywych, spragnionych przygód i ryzyka; ludzi, którzy są prawie niewyobrażalni w tym kraju biurokracji i klientów”. Giorgio Bocca Po spotkaniu z Piero Busnelli
Kampania reklamowa B&B Italia 2020
Nowa kampania reklamowa B&B Italia 2020 wprowadza na scenę kultowy produkt, który powstał w 1970 roku i ponownie wchodzi na rynek 50 lat później. Modułową sofę Camaleonda zaprojektował Mario Bellini.
Kiedy firma B&B Italia poprosiła mnie o sfotografowanie kampanii związanej z reedycją sofy w 2020 roku, wiedziałem, że chcę stworzyć obraz nawiązujący do tego dziedzictwa, ale jednocześnie jasny i nowoczesny. Mając dostęp do archiwum B&B Italia, odniosłem się do wcześniejszych kampanii i wizualnego języka marki z okresu, kiedy po raz pierwszy zaprojektowano Camaleondę”- mówi Rich Stapleton, dyrektor kreatywny i fotograf nowej reklamy.
Sofa – ikoniczny mebel B&B Italia
Sofa jest bohaterem obrazu, w środku sceny, prawie tak, jakby znajdowała się na scenie w ponadczasowym i bezmiejscowym otoczeniu, dużym i jasnym, o miękkich i relaksujących kolorach. Kobieca postać na scenie jest hołdem dla malarskiego realizmu Amerykanina Edwarda Hoppera i tych, którzy go poprzedzali, czyli duńskiego „malarza milczenia” Vilhelma Hammershoi.
Pociągały mnie również spokojne, kontemplacyjne obrazy Vilhelma Hammershoi, którego żona Ida często występowała w jego pracach jako pojedyncza postać wśród skądinąd surowych, chłodnych wnętrz. W konsekwencji nowoczesne podejście Hammershoi do kadrowania i delikatnego, stonowanego użycia koloru stało się kolejną warstwą odniesienia. Zainspirowało mnie również delikatne wykorzystanie światła w pracach Josepha Gandy’ego, angielskiego artysty znanego z ręcznie barwionych planów przestrzeni architektonicznych zaprojektowanych przez Sir Johna Soane’a. Kompozycja, która się pojawiła, przywodziła na myśl pracę Hammershoi, ale w cieplejszej tonacji, z promieniem światła wpadającym do kadru” – dodaje Rich Stapleton.
Historyczny logotyp B&B Italia, stworzony przez Boba Noordę, również staje się bohaterem layoutu i dialogu z nowym logo Camaleonda, podkreślając wizualną siłę i wyrazistość marki. Towarzyszy im także oryginalne hasło z lat 70. „Dieci, cento modi di vivere” („dziesięć, sto sposobów życia”; w języku włoskim, aby podkreślić przynależność do tej niezwykłej kultury projektowania stworzonej we Włoszech, która zawsze wyróżniała B&B Italia). Twierdzenie, które niesie ze sobą ekstremalną nowoczesność sofy, idealnego przedmiotu dla nomadyzmu naszych czasów, wszechstronnego i elastycznego.
Zobacz także: