Search

Salone del Mobile.Milano 2025

63. Salone Del Mobile.MIlano

63. edycja Salone del Mobile.Milano odbędzie się w dniach 8–13 kwietnia 2025 w Fiera Milano Rho, oferując bogaty program prezentujący najnowsze osiągnięcia w dziedzinie designu, zrównoważonego rozwoju i innowacji kulturalnych. Tegoroczna edycja wprowadza nowe projekty i kreatywne wizje czołowych firm z branży designu, a także serię wykładów, debat i pierwszą edycję The Euroluce International Lighting Forum. Przemysłowa produkcja, zrównoważona innowacja, inteligencja emocjonalna – Salone del Mobile.Milano 2025 podejmuje nowe wyzwanie: tworzenie światów gotowych na przyjęcie przyszłości.


Wydarzenie umacnia swoją pozycję jako strategiczny akcelerator doskonałości w branży, inspirując się wizjonerskim podejściem takich osobistości jak Pierre-Yves Rochon, Paolo Sorrentino i Robert Wilson. Tegoroczna edycja wprowadza pierwsze Międzynarodowe Forum Oświetlenia, pięć dni debat i paneli dyskusyjnych.

Salone del Mobile.Milano to nie tylko targi, ale także ekosystem wspierający rozwój i promujący innowacyjny, zrównoważony model biznesowy. Wystawa będzie także miejscem trzech wyjątkowych instalacji artystycznych:

  • Pierre-Yves Rochon: Villa Héritage (Pawilony 13-15)
  • Paolo Sorrentino: La dolce attesa (Pawilony 22-24)
  • Robert Wilson: Mother (Museo Pietà Rondanini – Castello Sforzesco)

Dodatkowo odbędzie się Euroluce International Lighting Forum (10-11 kwietnia, Arena „The Forest of Space” Sou Fujimoto, Pawilon 2) oraz debaty Drafting Futures Talks, które zgromadzą światowej klasy ekspertów.

Hasłem przewodnim tegorocznej kampanii komunikacyjnej jest „Thought for Humans.”, stworzone przez Billa Durgina we współpracy z Dentsu Creative Italy, eksplorujące relację między ludzkim ciałem a designem i podkreślając, że każdy projekt powinien odpowiadać na potrzeby ludzi w duchu inteligencji emocjonalnej.


Salone Satellite

Od 25 lat integralna część Salone del Mobile, Salone Satellite, prowadzony przez Marvę Griffin Wiltshire, prezentuje prace wschodzących projektantów i absolwentów kierunków designerskich poniżej 35. roku życia, dając im przestrzeń na zaprezentowanie swoich projektów w ramach targów.

W 2025 roku wydarzenie zgromadzi 700 wystaw, wszystkie połączone tematem „Nowe rzemiosło: Nowy świat”. Griffin opisuje go jako zaproszenie do ponownego zdefiniowania świata produktów rękodzielniczych poza tradycyjnymi formami.


Fuorisalone

Po pełnym zanurzeniu w świecie mebli na terenach targowych warto wybrać się na spacer po mieście. Fuorisalone prezentuje najnowszy współczesny design w centralnych dzielnicach Mediolanu. To najbardziej ekscytujący czas, aby odwiedzić Mediolan – historyczne pałace otwierają swoje eklektyczne wnętrza dla prac wschodzących talentów, showroomy prezentują najnowsze premiery, a na każdym kroku czeka obietnica odkryć i inspirujących spotkań. Brera to prawdopodobnie najbardziej malownicza dzielnica Mediolanu, jej brukowane uliczki kryją małe galerie i jedne z najlepszych showroomów w mieście.

Najlepsze showroomy meblowe w Mediolanie

Wybierając się do Mediolanu na Design Week nie sposób nie odwiedzić przynajmniej niektórych showroomów marek wyposażenia wnętrz. To fascynujące i inspirujące doświadczenie obcowania ze światowej klasy designem premium u źródła. Już same aranżacje przestrzeni, pomysły na wykorzystanie poszczególnych obiektów mebli i ich zestawienie wprowadzają twórczy zamęt w głowie, by za chwilę wykiełkować świeżymi pomysłami na nowe projekty wnętrzarskie czy nawet w mniejszej skali – wnieść ducha świeżości do domowego zacisza drobnymi zmianami, które ucieszą oko i pobudzą zmysły. Oto lista, naszym zdaniem, najciekawszych showroomów, do których warto zajrzeć choć na chwilę.

Galerie – must visit:

Galeria de Cotiis

Vincenzo De Cotiis to włoski artysta, uznawany za czołową postać współczesnego designu kolekcjonerskiego. Jego twórczość to świat, w którym sztuka spotyka się z funkcją, inspirowany równoległością przestrzeni i czasu, warstwami kulturowymi oraz skokami kwantowymi.

Wizyta w jego galerii to zawsze jest doznanie duchowe. Co roku, z okazji Milan Design Week prezentowana jest wystawa otwierająca kolejny rozdział jego twórczości.

Galeria Rossana Orlandi

W 2002 roku Rossana Orlandi postanowiła porzucić świat mody, który był jej domeną przez 30 lat, aby otworzyć galerię sztuki i designu. Od momentu tego przełomowego kroku stała się ona prawdziwą mekką designu. To miejsce pełne uroku i swobodnej nonszalancji, typowej dla samej Orlandi. Bez wątpienia jest to wartościowy przystanek, dający wytchnienie od zgiełku miasta, ale zarazem pełen kreatywnej energii odkrywanych przez kolekcjonerkę artystów i designerów.

Galeria Nilufar

Założona w 1979 roku przez Ninę Yashar, galeria Nilufar jest dziś jednym z najbardziej wpływowych miejsc w świecie designu. To centrum współczesnego i historycznego wzornictwa, stanowiące ważny punkt odniesienia dla kolekcjonerów, instytucji oraz miłośników designu.

Ponad 40-letnie doświadczenie Niny Yashar przyczyniło się do uczynienia Nilufar prestiżowym miejscem na mapie designu. Przestrzeń galerii wyróżnia się eklektycznym wyborem unikalnych dzieł i kolekcjonerskich obiektów, w tym prac współczesnych talentów oraz wielkich mistrzów międzynarodowego designu. Wizjonerska kreatywność Niny Yashar pozwala jej przewidywać zmiany w nieustannie ewoluującym świecie wzornictwa, oferując nowoczesne, wielokulturowe spojrzenie, łączące różne estetyki i style, niezależnie od epok czy regionów geograficznych.

Ewolucja galerii Nilufar, mieszczącej się przy urokliwej, pieszej uliczce Via della Spiga w Mediolanie, doprowadziła do jej ekscytującej ekspansji. W 2015 roku w mieście otwarto dodatkową przestrzeń wystawienniczą o powierzchni 1 500 m², inspirowaną operą La Scala. Ten drugi obiekt uzupełnia oryginalną lokalizację, prezentując ekspozycje eksplorujące narracje designu oraz współczesne edycje limitowane obok ikonicznych dzieł XX wieku.

Galeria Dimorestudio

Założona przez Emiliano Salciego i Britta Morana, znanych jako duet Dimorestudio, Dimoregallery powstała w 2014 roku na drugim piętrze XIX-wiecznego mediolańskiego pałacu.

Początkowo zaprojektowana jako prywatne mieszkanie założycieli, galeria została przekształcona w przestrzeń składającą się z ośmiu pokoi, w których włoskie i zagraniczne meble z połowy XX wieku współistnieją z współczesnymi obiektami ze światowej sceny designu, a także z autorskimi projektami sygnowanymi marką Dimoremilano.

Historyczne dzieła zostały wybrane ze względu na swoją rolę w historii wzornictwa oraz zdolność do łączenia koncepcji z rzemiosłem, formy z funkcją, tradycji z innowacją. Spójność z estetyką i tożsamością Dimoregallery oraz dbałość o detale to wartości, wokół których rozwija się współpraca galerii z współczesnymi projektantami.

Galeria oferuje odwiedzającym wyjątkowe doświadczenie sensoryczne, regularnie zmieniając swoją aranżację co dwa–trzy miesiące. Meble, kolory, zapachy i muzyka definiują każde pomieszczenie, tworząc przestrzenie, w których klasyka spotyka się z nowoczesnością, a elegancja z wyrafinowanym stylem. Dimoregallery organizuje również wystawy monograficzne, prezentując muzealne dzieła i niezapomniane ekspozycje.

ADI Design Museum

ADI Design Museum–Compasso d’Oro powstało w wyniku rewitalizacji historycznego obiektu z lat 30. XX wieku, który pierwotnie pełnił funkcję zajezdni tramwajów konnych oraz zakładu dystrybucji energii elektrycznej.

Przed rozpoczęciem prac ośmiu profesjonalnych fotografów – Paolo Carlini, Paolo Demaldè, Saverio Lombardi Vallauri, Angelo Margutti, Andrea Rovatti, Mauro i Federico Tamburini oraz Miro Zagnoli – udokumentowało stan budynków, tworząc zdjęcia o wielkim znaczeniu historycznym.

Muzeum zostało zaprojektowane z myślą o odnowieniu i podkreśleniu bogatego dziedzictwa archeologii przemysłowej, która stanowi charakterystyczny element tego miejsca. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi 5 135 m² i obejmuje przestrzenie wystawowe, strefę usługową (kawiarnię, księgarnię, miejsca spotkań), konserwatorium muzealne oraz biura.

Wejście prowadzi przez nowo otwarty plac-ogródek, nazwany na cześć nagrody Compasso d’Oro. Muzeum znajduje się w dawnym obszarze przemysłowym o ogromnym znaczeniu architektonicznym i urbanistycznym, w strategicznym punkcie miasta.

Z jednej strony sąsiaduje z dzielnicą Paolo Sarpi, znaną jako „mediolańska Chinatown” – dynamicznym, multikulturowym obszarem, który przeszedł gruntowną rewitalizację i częściową pedestrianizację. Stał się on ważnym punktem na mapie Mediolanu, zarówno pod względem oferty gastronomicznej z kuchnią orientalną, jak i street foodu.

W pobliżu znajduje się również centrum kulturalne obejmujące Fabbrica del Vapore – przestrzeń zarządzaną przez władze Mediolanu i skierowaną do młodych twórców, oraz Fundację Feltrinelli, ośrodek dokumentacji i badań zaprojektowany przez renomowaną pracownię Herzog & de Meuron.

Fondazione Prada

Fondazione Prada, instytucja kulturalna założona w 1993 roku przez Miuccię Pradę i Patrizio Bertelliego, działa w przekonaniu, że sztuka i badania są niezbędne do zrozumienia zmian zachodzących na świecie poprzez nowe i angażujące perspektywy.

Główna siedziba w Mediolanie została otwarta w 2015 roku i zaprojektowana przez studio OMA pod kierownictwem Rema Koolhaasa. Jej struktura odzwierciedla multidyscyplinarną misję fundacji, która funkcjonuje jako laboratorium idei – przestrzeń, w której różne dyscypliny i języki artystyczne współistnieją, tworząc nieoczekiwane interakcje i kulturowe powiązania.

Program mediolańskiej siedziby obejmuje wystawy sztuki i archeologii, projekty i konferencje naukowe, wydarzenia muzyczne, spektakle taneczne oraz działania edukacyjne. Stałe instalacje oraz projekty site-specific współczesnych artystów przywołują historię i tożsamość fundacji, wzbogacając jej ofertę kulturalną.

Fondazione Achille Castiglioni

W styczniu 2006 roku spadkobiercy Achille Castiglioniego podpisali pięcioletnią umowę z Triennale di Milano, umożliwiającą otwarcie Studio Museo Achille Castiglioni dla publiczności oraz kontynuację jego rozbudowanego archiwum. Ze względu na ogromne zainteresowanie – do 2014 roku miejsce odwiedziło ponad 40 000 osób – rodzina Castiglioni postanowiła dalej dzielić się tym wyjątkowym miejscem i jego historią.

Właśnie z tego powodu, a także w celu rozwijania licznych projektów związanych ze Studio Museo, 14 grudnia 2011 roku powołano do życia Fondazione Achille Castiglioni. Głównym celem fundacji jest katalogowanie, porządkowanie, archiwizacja i digitalizacja projektów, rysunków, fotografii, modeli, filmów, wykładów, obiektów, książek i czasopism – całego świata, w którym Achille Castiglioni tworzył przez ponad 60 lat. Najpierw pracował razem z bratem Pier Giacomo, a od 1968 roku samodzielnie.

Prace nad archiwizacją rozpoczęły się dzięki wsparciu dawnych współpracowników studia, a obecnie koordynuje je Antonella Gornati, która przez ponad 20 lat ściśle współpracowała z Castiglionim. Zachowanie tego dziedzictwa w nowoczesny sposób oznacza nie tylko jego katalogowanie, ale także opowiadanie i udostępnianie szerokiej publiczności.

Równocześnie fundacja organizuje od wtorku do soboty (w godzinach 10:00–13:00) zwiedzanie Studio Museo z przewodnikiem, dostępne zarówno dla osób indywidualnych, jak i grup.

Alcova Milano: Villa Borsani, Villa Bagati, Passino Glasshouses, Dawna Fabryka Snia

Alcova to platforma dla projektantów, firm, instytucji i badaczy badających przyszłość życia i tworzenia. Każdego roku podczas największego na świecie wydarzenia designerskiego, Milan Design Week, Alcova gromadzi ludzi definiujących kulturę designu dzisiaj poprzez przełomowe prace nad środowiskami życia, produktami, systemami, materiałami i innowacjami technologicznymi. Założona w 2018 roku przez Valentinę Ciuffi (Studio Vedèt) i Josepha Grimę (Space Caviar), Alcova stała się jednym z najbardziej śledzonych projektów w Fuorisalone, regularnie przyciągając ponad 90 000 odwiedzających.

Obok zabytkowych rezydencji Villa Borsani i Villa Bagatti Valsecchi, które ponownie zostaną aktywowane w tym roku, Alcova wprowadza dwie nowe lokalizacje: dawną fabrykę SNIA i szklarnie Pasino. Te dodatki tworzą surowe, wielowarstwowe tło, gdzie natura zaczęła odzyskiwać swoją przestrzeń. Każda lokalizacja zaoferuje odrębną atmosferę, prowadząc odwiedzających przez jedną eksploracyjną i eklektyczną ścieżkę, podkreślając zarówno znanych, jak i wschodzących projektantów poprzez instalacje site-specific i starannie dobrane wystawy, które odzwierciedlają charakter i przestrzenne cechy każdego otoczenia.

VILLA BORSANI

Villa Borsani ponownie będzie gościć awangardowe kolekcjonerskie elementy designu w dialogu z jej modernistyczną architekturą z 1945 roku. Zaprojektowana przez Osvaldo Borsaniego jako dom rodzinny obok jego atelier meblowego, willa stanowi rzadki i doskonale zachowany przykład jego wielowarstwowego stylu, wraz z charakterystycznymi artystycznymi elementami, w tym kominkiem autorstwa Lucio Fontany.

VILLA BAGATTI

Villa Bagatti Valsecchi, XIX-wieczny architektoniczny klejnot zbudowany dla szlacheckiej mediolańskiej rodziny Bagatti Valsecchi jako letnia rezydencja, by uciec od miejskiego upału i gościć gości, zostanie ponownie aktywowana w tym roku. Miejsce to zaprasza do przestrzennej eksploracji – od wielkich sal i intymnych pokoi po rozległe formalne ogrody w stylu włoskim i angielskim z ukrytymi grotami.

SZKLARNIE PASINO

Szklarnie Pasino, położone wśród zieleni zewnętrznego toru galopowego przylegającego do Villa Bagatti Valsecchi, były kiedyś domem dla jednej z największych w Europie upraw białych orchidei. Dziś oferują one oszałamiające naturalne tło, tworząc przestrzeń, w której roślinność wchodzi w interakcję z wystawianymi eksponatami.

DAWNA FABRYKA SNIA

Dawna fabryka SNIA to niezwykły przykład architektury racjonalistycznej – rozległa przemysłowa pozostałość sięgająca czasów I wojny światowej, obecnie opuszczona od ponad 20 lat. Porośnięta bluszczem i zmiękczana przez mech, lokalizacja ta ukazuje współgranie przemysłowego rozkładu i cichego odzyskiwania przez naturę, oferując wgląd w jej wielowarstwową historię jako głównego globalnego centrum produkcji włókien syntetycznych.

Zobacz także:

Close
© Copyrights by Point of Design
Close