Włoskie studio Vudafieri-Saverino Partners gra nową gamą symboli, aby zinterpretować poszukiwania kulinarne i poprawić relacje między gośćmi a jedzeniem. W ten sposób sięga esencji sztuki projektowania, a kuchnia rustykalna odkrywa na nowo tradycyjne, zapomniane włoskie specjały. W lutym tego roku w Mediolanie otwarto nową restaurację Røst, która wprowadza na mediolańskie salony proste i autentyczne menu obejmujące zapomniane potrawy i osobliwe warzywa. Wszystkiego można spróbować w gastronomiczej dzielnicy Mediolanu – Porta Venezia.
Oferta oparta na tym co niezbędne, proste i prawdziwe. Trzy kluczowe założenia odnoście dań i win serwowanych w Røst, Vudafieri-Saverino Partners przełożyło na aranżację wnętrz. Studio architektoniczne z siedzibą w Mediolanie i Szanghaju posiada ogromne doświadczenie w tworzeniu nowych koncepcji restauracji. Umiejętnie odzwierciedla DNA marki i jej wartości w rozwiązaniach dotyczących przestrzeni, koloru i powierzchni.
Kuchnia rustykalna | koncepcja
Zajmującą około 65 mkw restaurację pomyślano jako przytulne miejsce między tradycją a nowoczesnością. Dokładnie tak samo jak sama sztuka kulinarna, o którą zatroszczyła się tu szefowa kuchni – Lucia Gaspari. Proste środowisko pozbawiono jakichkolwiek dodatków i trików. Postawiono na jeden cel, a mianowicie skupiono się na relacjach gości z jedzeniem. Trzeźwa i dyskretna atmosfera towarzyszy gastronomicznemu doświadczeniu. Wśród ciepłych odcieni dominuje czerwień „Marsala”, kolor nawiązujący do podstawowych relacji z winem i ziemią. Ograniczono wykorzystane materiały do zaledwie kilku podstawowych rodzajów (wapno, mosiądz, dąb.). Zupełnie jakby były składnikami przepisu z menu.
Kuchnia rustykalna | przestrzenie
Restauracja z dwoma oknami z widokiem na ulicę mieści się na parterze budynku w starym Mediolanie. W tym miejscu przez lata funkcjonował sklep z częściami samochodowymi. Przestrzeń składa się z dwóch pomieszczeń. Główna sala grawituje wokół kontuaru baru, a z mniejszej rozpościera się widok na otwartą kuchnię. Ściany z wapiennymi freskami charakteryzują się dwoma odcieniami, z których ciemniejszy tworzy rodzaj nieregularnej baozerii. Te same kolory zastosowano w okładzinach ceramicznych kuchni i sąsiedniego pomieszczenia. Wystrój w stylu mediolańskim, czyli szlachetne materiały, takie jak marmur, mosiądz, aksamit i skóra, charakteryzują otoczenie. W niekonwencjonalny sposób kontrastują z prostotą i skromnością wapiennych ścian i podłogi.
Drewno i mosiądz to materiały, które zmieniają się w miarę użytkowania i upływu czasu. Taka charakterystyka wyraźnie reprezentuje wartości Røst. Ciągłość z przeszłością i związek ze wspomnieniami to wartości, które są bliskie także architektom Vudafieri-Saverino. Widać to wyraźnie choćby w decyzji o zachowaniu oryginalnego seminato na podłodze z porfiru. Używane reflektory samochodowe to z kolei hołd dla historii samego miejsca, czyli wcześniejszego sklepu z częściami samochodowymi.
Jasne i intymne zarazem Røst daje wrażenie miejsca, które istniało tu od zawsze. Restauracja opowiada swoją historię również dzięki oryginalnej grafice, która odwołuje się do tradycji kulinarnej i do samych dostawców. Za barem dzieło artysty Roberto Cody Zabetty, Terazzo, odtworzono w grze luster i nieskończonych odbić. „Kurtyna kolorów” reprezentuje natomiast inne prace artysty, niosąc ze sobą symbole innych miejsc i znaczeń.