Search

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu

Od luksusowych apartamentowców i prywatnych domów, przez miejsca kultu religijnego, aż po muzea – architektura brutalistyczna przeżywa swój moment w XXI wieku. Architektura wypełniona prostotą, funkcjonalnością i wszechogarniającą surowością odnajduje swoje liczne reinterpretacje.

Czerpiąc z radykalnego podejścia tego kontrowersyjnego ruchu architektonicznego, dzisiejsze budynki brutalistyczne są zarówno wyrafinowane, jak i eleganckie. Architekci wykorzystują nowe technologie, aby stworzyć konstrukcje z betonu, które w przeciwieństwie do swoich poprzedników, stają się niezwykle powabne. Brutalizm to opowieść o sile estetyki połączonej z równie mocnymi materiałami, takimi jak szkło, metal i cegła, zintegrowanymi z przestronnymi, wypełnionymi światłem przestrzeniami. Przedstawiamy współczesne reinterpretacje tego niezwykłego kierunku, a także przytaczamy historię dominacji betonu.

Brutalizm – historia

Brutalizm był ruchem w nowoczesnej architekturze, który stworzył jedne z najbardziej uderzających projektów XX wieku. Jednak te osiągnięcia okazały się również szokujące i kontrowersyjne, częściowo z powodu nacisku na wykorzystanie niewykończonego betonu do budowy powierzchni zewnętrznych. Brutalizm pojawił się po II wojnie światowej, ale był zakorzeniony w ideach funkcjonalizmu i monumentalnej prostoty, które definiowały wcześniejszy modernizm architektoniczny.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Royal National Theatre (National Theatre) / zdjęcia: Getty Images

Brutalizm starał się dostosować wcześniejsze zasady do powojennego świata, w którym odbudowa miast stała się pilną koniecznością. W tym sensie był on częściowo inspirowany demokratyczno-socjalistycznymi wizjami wspólnoty, ale napędzały go również awangardowe idiosynkrazje architektów-amatorów.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Montreal’s Habitat 67 / zdjęcia: Daniel Huynh

Brutalizm – współczesne interpretacje

Hawthorn House / Edition Office

Architekci ze studio Edition Office, wykreowali wielki teatr życia na świeżym powietrzu, rozciągający się na każdej granicy tarasu, tworząc żywe tło ogrodowe, które staje się widoczne z każdego punktu tego spektakularnego domu. Został on zdefiniowany przez betonowe osłony o silnej fakturze, z których każda ma swoją własną proporcję i osobowość. Łukowate betonowe wanty powstały jako metoda strukturalnego wsparcia domu jego własną cześcią. Osłony te stanowią ramy dla relacji przestrzeni wewnątrz domu i ze środowiskiem zewnętrznym.  Na parterze, w przestrzeniach mieszkalnych, kuchennych i jadalnych, betonowe powłoki zapewniają wyraźną łączność z całym krajobrazem i poczucie niespodziewanej lekkości, jednocześnie starannie nadającej mieszkańcom prywatności.

BrutaliBrutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.plzm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Hawthorn House / zdjęcia: © Ben Hosking
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Przestrzenie mieszkalne i wypoczynkowe na parterze w każdym pawilonie różnią się od siebie, ale łączą się przez centralny, zwrócony w kierunku północnym, ogród i dziedziniec. Z kolei bardziej prywatne przestrzenie sypialne na pierwszym piętrze, istnieją jako własne, wyniesione wyspy, gdzie każda z nich jest obramowana trzema wielkimi baldachimami drzew. Szorstkie, przetarte deski zostały usunięte z zewnętrznych ścian betonowych, oczyszczone i ponownie wykorzystane jako materiał ogrodzeniowy domu, dzięki czemu cały obwód terenu, charakteryzuje się tym samym językiem tekstur i charakterem betonowych pawilonów.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Hawthorn House / zdjęcia: © Ben Hosking
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

W całym projekcie widoczna staje się wyraźna powściągliwość, dotycząca palety materiałów i detali. Balustrady i klamki drzwiowe składają się z prostych połączeń mosiądzu, drewna i betonu, które mogą pokrywać się patyną i starzeć się wraz z dotykiem dłoni.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Hawthorn House / zdjęcia: © Ben Hosking
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Elementem definiującym ten projekt jest równowaga pomiędzy pozornie sprzecznymi częściami, które zaczynają lirycznie współistnieć. Jest on jednocześnie surowy i domowy, głęboko zamknięty, a jednocześnie intensywnie otwarty. Mocno wyeksponowany, a także prywatny, ciężki, a tym samym zaskakująco lekki. Wbrew silnemu językowi formalnemu, relacje przestrzenne, naturalność materiałów, tworzą bezpieczną przestrzeń dla mieszkańców.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Hawthorn House / zdjęcia: © Ben Hosking
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Casa Zicatela

Emmanuel Picault, określa swój dom, mówiąc „Architektura emocjonalna to taka, której nie da się zaplanować”. Nawiązuje do terminu stworzonego w latach 50 XX wieku, przez meksykańskiego artystę Mathiasa Goéritza. Opisywał architekturę podniesioną do rangi sztuki w celu wzbudzania emocji. Francuski duet architektów Picault i Ludwig Godefroy, rozwinął pełen ducha styl, w którym mieszają się wpływy modernistyczne i prehiszpańskie.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Zicatela / projekt: Ludwig Godefroy I Emmanuel Picault / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

W 2014 r. rozpoczęli pracę nad Casa Zicatela, domem przy plaży w Puerto Escondido w stanie Oaxaca. Dom jest wzorowany na mezoamerykańskim dziedzińcu balowym, którego centralny element otaczają duże, symetryczne, schodkowe ściany. W pewnym sensie projekt powstał z powodu ograniczeń” – mówi Godefroy, odnosząc się do budżetu i działki o powierzchni niecałych 300 metrów kwadratowych. – ,,Im więcej ograniczeń, tym bardziej radykalne wybory”.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Zicatela / projekt: Ludwig Godefroy I Emmanuel Picault / zdjęcia: Rory Gardiner

To, co lubię w pracy w Meksyku, to możliwość powracania do tak różnorodnych odniesień bez ciężaru historii” – mówi Godefroy. Mogę łączyć wpływy prehiszpańskie z brutalizmem w nieokreślony sposób”.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Zicatela / projekt: Ludwig Godefroy I Emmanuel Picault / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Wykonany w całości z betonu (poza inspirowanymi tropikami drewnianymi drzwiami i okiennicami) dom z trzema sypialniami, z zewnątrz przypomina bunkier. Jednak wewnątrz, jego mocne, geometryczne elementy tworzą zdecydowaną grę światła i cienia, ożywiając otwartą przestrzeń mieszkalną, ogród i basen.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Zicatela / projekt: Ludwig Godefroy I Emmanuel Picault / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Zicatela / projekt: Ludwig Godefroy I Emmanuel Picault / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Casa Mérida

Pierwszą rzeczą, która ją wyróżnia, jest jej bezwstydny brutalizm. Zdefiniowany przez surowy i wszechobecny beton, twarde krawędzie i chropowate powierzchnie w silnym meksykańskim słońcu. Większość budynku otwiera się na zewnątrz, z niewielką liczbą całkowicie zamkniętych przestrzeni.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Mérida / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Ludwig Godefroy, urodzony we Francji i mieszkający w Meksyku tłumaczy – „Tego typu działki są wszędzie w historycznym centrum Méridy. Mają związek z dziedziczeniem, kiedy to ludzie zaczęli dzielić działki na mniejsze, aby rozdać je rodzeństwu„. I chociaż duża część miasta to okazała architektura kolonialna, w niektórych jego częściach można znaleźć bardziej skromne style. Specyficzna działka o 80 metrach długości i 8 metrach szerokości od razu przypadła Godefroyowi do gustu. „Długi i wąski teren, na którym stoi dom, stanowił wyzwanie” – mówi. ,,Nie jest to nic, co robiłem wcześniej, a kiedy popycha się samego siebie, może powstać coś nowego i niesamowitego”.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Mérida / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Odsłonięte betonowe deskowanie nadaje teksturę ścianom i kabinie prysznicowej w jednej z sypialni. Dla Godefroy’a ważna była historia tego miejsca: „Chciałem zachować elementy starego domu jako świadectwo tego, co było tam wcześniej. Z ulicy tak naprawdę nie widać nowego domu, jest on jak sekretny dom z ogrodem” – mówi. Tak więc, choć wnętrze jest całkowicie nowe, fasada frontowa i stary budynek zostały zachowane. Nie zdradzają ostatecznie nic na temat tego, co dzieje się za enigmatyczną kamienną ścianą od strony ulicy.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Mérida / zdjęcia: Rory Gardiner
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Na dziedzińcach znajdują się na przemian pomieszczenia i sypialnie, z których jedna może służyć jako studio, z własnym aneksem kuchennym i łazienką. Kolejna znajduje się na górnym poziomie, pod betonowym dachem w kształcie piramidy, który nawiązuje do kultury Majów – kluczowej części dziedzictwa Méridy.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Mérida / zdjęcia: Rory Gardiner

Przejście przez 80-metrową działkę, kończy się spektakularnym, zacisznym basenem. Jest w całości pokryty betonem i inspirowany cenotami (naturalnymi zapadliskami występującymi w całym regionie, uznawanymi przez Majów za święte).

 ,,Mam tendencję do łączenia brutalizmu ze stanowiskami archeologicznymi i architekturą wernakularną, a wszystko to w najprostszy możliwy sposób” – mówi. Jako punkty odniesienia wymienia Juliaana Lampensa, Le Corbusiera, Louisa Kahna i Alda van Eycka.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Casa Mérida / zdjęcia: Rory Gardiner

Guna House 

Dom autorstwa uznanej pracowni Pezo von Ellrichshausen z Concepción, od dawna zaznacza swoją obecność wśród dojrzałych, ciemnych drzew eukaliptusowych. Stojąc dumnie nad brzegiem laguny Llacolen w popularnej chilijskiej gminie San Pedro de la Paz, staje się mocny, a jednocześnie subtelny w swej prostocie. Guna House to przemyślana kompozycja, typowa dla pracy Pezo von Ellrichshausena.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Guna House / zdjęcia: Pezo von Ellrichshausen

,,W architekturze istnieje wieczne napięcie między kontekstem, a obiektem” – wyjaśniają partnerzy firmy, Mauricio Pezo i Sofía von Ellrichshausen. Guna House czerpie z tej równowagi i stanowi godne uzupełnienie rosnącego portfolio firmy. Dom, skomponowany jako silnie zgeometryzowana bryła, w dramatyczny sposób zaznacza swoją obecność w otoczeniu.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Guna House / zdjęcia: Pezo von Ellrichshausen
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Architekci stworzyli projekt o horyzontalnym układzie na działce o wyraźnie pochyłej topografii. Rozwiązaniem zespołu było podzielenie domu na dwie wyraźne części, aby zminimalizować zmiany poziomów. Kwadratowa podstawa na parterze mieści pomieszczenia gospodarcze i quincho (chilijskie miejsce do grillowania).

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Guna House / zdjęcia: Pezo von Ellrichshausen
Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl

Monolityczny sześcian, wykonany z betonu wylewanego na miejscu, został zabarwiony czarnym pigmentem. Złagodziło to obecność bryły w przyrodzie i zakamuflowało na tle ciemnych drzew. Z zewnątrz dom wydaje się niezwykle surowy, ale wewnątrz łagodnieje. Siatka otworów subtelnie filtruje promienie pionowego światła.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Guna House / zdjęcia: Pezo von Ellrichshausen

Brutalistyczny dom na Bali

W centrum domu, zaprojektowanego przez pracownię Patisandhika i Dana Mitchella, na Bali w Indonezji, znajduje się salon o podwójnej wysokości. Dom o wielkości ponad 500 metrów kwadratowych, ulokowany jest w małej dolinie położonej wśród pól ryżowych.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

Zewnętrzne płyty konstrukcyjne, zaprojektowane przez Patisandhikę i Mitchella, rozciągają się poziomo, aby zacienić pokój dzienny, przed którym znajduje się rozległe przeszklenie.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

Naszym obowiązkiem było stworzenie salonu o podwójnej wysokości z przeszkleniami na całej wysokości. Pozwoliło to na dopływ dużej ilości naturalnego światła. Zapewniło także niepowtarzalne widoki na bujny i tropikalny krajobraz, a także błękitne niebo” – tłumaczy Mitchell.

„Wyzwanie stanowił klimat – upał i bezpośrednie działanie promieni słonecznych na szkło nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Ponieważ ze względów oszczędności energii zrezygnowaliśmy z klimatyzacji, wykorzystaliśmy wystające płyty jako rozwiązanie blokujące promienie słoneczne i zapobiegające przegrzaniu.”

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

Salon stanowi niejako serce domu otoczone przez dzielone poziomy. Patisandhika i Mitchell wzorowali je na Kappe Residence – geometrycznym domu zaprojektowanym i zamieszkałym przez modernistycznego architekta Raya Kappe w Los Angeles.

„Ray Kappe jest dla nas ogromną inspiracją. Możliwość oglądania przestrzeni pod kątami, których nie można zobaczyć w konwencjonalnym domu ze ścianami. Daje to zupełnie inne poczucie przestrzeni i emocji” – dodaje Mitchell.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

W części dziennej ten wielopoziomowy układ wykorzystano do wyeksponowania płyt, książek i systemu muzycznego. Dom obejmuje studio muzyczne, dwie łazienki i prysznic na świeżym powietrzu, a także trzy sypialnie połączone mostkiem nad salonem.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

Charakteryzujące się odsłoniętym betonem, połączonym z drewnianymi detalami wnętrze domu ma stanowić „czyste płótno” dla mieszanki kolorowych przedmiotów i mebli o różnych fakturach. Inspirowane pracami Clifforda Stilla, Ellswortha Kelly’ego, a także ruchem Bauhaus, wypełniają przestrzeń.

Brutalizm – w poszukiwaniu współczesnych interpretacji betonowego stylu_pointofdesign.pl
Brutalistyczny dom na Bali / zdjęcia: Tommaso Riva

Zobacz także:

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close