Search

Juan O’Gorman – pierwszy modernista Meksyku

Juan O'Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri01

Fotograf Lorenzo Zandri udokumentował dwa modernistyczne domy, które zbudował Juan O’Gorman. Architekt postawił oba w Meksyku, pierwszy dla swojego ojca, a drugi dla słynnej pary artystów – Diego Rivery i Fridy Kahlo. Dzisiaj te dwie rezydencje funkcjonują w stolicy Meksyku jako instytucje muzealne.

Na potrzeby tego projektu Zandri korzystał z kamery analogowej, choć zazwyczaj pracuje ze statywem. Jednak zależało mu na oddaniu upalnej atmosfery gorącego, meksykańskiego dnia. Ujęcia „z ręki” z charakterystyczną pracą przesłony, w pełni odzwierciedliły jego wrażenia. Poza zdjęciami powstał film, który także przedstawia naturalne kolory i tekstury tych niezwykłych miejsc.

Juan O'Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri03

Juan O’Gorman był pod silnym wpływem architektury XX-wiecznej Le Corbusiera. W związku z tą fascynacją i swoim dorobkiem uchodzi za pioniera, który wprowadził modernistyczną, funkcjonalną architekturę do Meksyku. O’Gorman urodził się w Meksyku w 1905 roku, a zmarł w 1982 roku.

Juan O'Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri04

Pierwszy dom ukończono w 1929 roku dla ojca – Cecila O’Gormana, który tu mieszkał i pracował, ponieważ powstało tu także studio artysty. Niebawem po przeprowadzce, ponieważ już w 1931 roku, działkę obok zakupili Diego Riviera i Frida Kahlo. Jednocześnie zwrócili się do Juana O’Gormana, aby ten przygotował projekt nieruchomości.

Juan O'Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri02

Juan O’Gorman i jego projekt domu dla ojca

O’Gorman zaprojektował te dwie nieruchomości używając szeregu detali będących synonimem nowoczesnego stylu architektury. Obie nieruchomości mają skrzynkowe kształty akcentowane cylindrycznymi bryłami, tarasami i klatkami schodowymi. Natomiast inne szczegóły obejmują betonowe elementy pilotażowe, wypalane gliniane panele, otwarte podłogi, odsłonięty drenaż i schody. Choć wszystkie elementy obu projektów Juan O’Gorman oparł na zasadzie funkcjonalizmu Le Corbusiera, potrafił przetłumaczyć język modernistów na meksykańskie realia. W ten sposób obie budowle dostosował do krajobrazu Meksyku.

Juan O'Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri04
Juan O’Gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri04

Dom Cecila O’Gormana pokrywa ceglany dach, a zewnętrzne ściany wykończono w odcieniach różu. przecinane dużymi oknami o różowych szprosach. Jedną ścianę budynku podpierają filary, które unoszą przeszkloną przestrzeń nad ziemią, tworząc małe, otwarte patio. Kolejną wyróżniają  zakrzywione betonowe schody, które wyraźnie zarysowane prowadzą na wyższy poziom.

o-gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri07

Dom Diego i Fridy

Rivera i Kahlo pobrali się w momencie, gdy ich nowy dom był gotowy do zamieszkania. Wielokolorowa nieruchomość składa się z dwóch oddzielnych struktur połączonych podniesionym chodnikiem.

o-gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri08

Niebieską fasadę pierwszej bryły Juan O’Gorman podkreślił intensywnym różem okiennych ram i balustrad na dachu. Z kolei drugi budynek, w kolorach różowym i białym, charakteryzują geometryczne kształty. Formy cylindryczne i trójkątne zintegrowano z jego projektem. Rzędy kaktusów posadzonych wokół nieruchomości to kolejny ukłon w stronę meksykańskiego designu i krajobrazu.

o-gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri10

Rivera mieszkał w domu od 1934 roku aż do swojej śmierci w 1957 roku, natomiast Kahlo przebywała na przemian rezydencji zbudowanej przez O’Gormana i jej Casa Azul.

o-gorman-photography-casa-o-gorman-diego-rivera-frida-kahlo-mexico-city-mexico-lorenzo-zandri09

W 1981 roku Narodowy Instytut Sztuk Pięknych przejął dom od córki Rivery. Po dziesięcioleciach renowacji, w 1997 roku otwarto tu jako Muzeum Diego Rivery i Fridy Kahlo House-Studi. W 2012 roku instytut nabył również dom ojca O’Gormana i przekształcił go również w muzeum.

 

Zobacz także:

https://pointofdesign.pl/architektura/modernizm-w-palm-springs-swieto-architektury/

https://pointofdesign.pl/architektura/czechy-a-modernizm-odbudowa-pomnika-tomasa-baty/

https://pointofdesign.pl/temat-dnia/gaudi-eixample/

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close